Visa din misär!

Visa din misär!
Det här är lite gränsfall eftersom det är ett steg mot mindre misär.
Vaknade nyss efter operation, 9 skruv och plåt togs bort från hälbenet. Dom tryckte också i lite kortison och smärtstillande i ledbrosket eftersom det var inflammerat och svullet.
Förhoppningen är att vardagssmärtan skall försvinna och att jag kan springa och busa med barn och hund.
Inte jätteskönt just nu men det lägger sig nog inom några dagar.

Bilagor

• DSC_1216.JPG
    DSC_1216.JPG
    106.3 KB · Besök: 116
  • DSC_1217.JPG
    DSC_1217.JPG
    163.6 KB · Besök: 161
Visa din misär!
SalkinL sa:
Vaknade nyss efter operation, 9 skruv och plåt togs bort från hälbenet. Dom tryckte också i lite kortison och smärtstillande i ledbrosket eftersom det var inflammerat och svullet.
Förhoppningen är att vardagssmärtan skall försvinna och att jag kan springa och busa med barn och hund.

Gött!! Läk väl!

Ska själv dra ut några skruvar nästa vecka! Oxynorm here I come! ?

Visa din misär!
Jag fick behålla både skruv och plåtar från min ulnaförkortning, men det är ju några år sedan.

Precis hemkommen från akuten med en rejäl njursten. Det senaste dygnet har känts som om en person bankar på njuren med knogjärn samtidigt som en annan rör runt med en kniv i den, men nu har jag fått den absolut största spruta jag sett rakt in i ryggen, fylld med smärtstillande och antiinflammatoriskt. Den och några piller som ska få rören att slappna av lite samt ytterligare smärtpiller ska förhoppningsvis göra passagen uthärdlig. Annars blir det knäckning i veckan.

Visa din misär!
SalkinL sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Ett halssmycke att ha i guldkedjan.

Man får inte ta med sig det längre tyvärr. Fick bara se och pilla på det.

Maakus sa:
Gött!! Läk väl!

Oxynorm är bra skit. Hoppas det går bra! ?

Får man inte behålla grejerna längre? Vill ju ha skruvarna efteråt. Vet aldrig när man kan behöva bygga trall liksom...

Visa din misär!
mcperand sa:
Jag fick behålla både skruv och plåtar från min ulnaförkortning, men det är ju några år sedan.

Precis hemkommen från akuten med en rejäl njursten. Det senaste dygnet har känts som om en person bankar på njuren med knogjärn samtidigt som en annan rör runt med en kniv i den, men nu har jag fått den absolut största spruta jag sett rakt in i ryggen, fylld med smärtstillande och antiinflammatoriskt. Den och några piller som ska få rören att slappna av lite samt ytterligare smärtpiller ska förhoppningsvis göra passagen uthärdlig. Annars blir det knäckning i veckan.
Drink många liter H2O varje dag.

Visa din misär!
Maakus sa:
SalkinL sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Ett halssmycke att ha i guldkedjan.

Man får inte ta med sig det längre tyvärr. Fick bara se och pilla på det.

Maakus sa:
Gött!! Läk väl!

Oxynorm är bra skit. Hoppas det går bra! ?

Får man inte behålla grejerna längre? Vill ju ha skruvarna efteråt. Vet aldrig när man kan behöva bygga trall liksom...

Nopes, dom säger att det handlar om att dom inte kan få det rent nog. Men fråga snällt ändå, vissa sköterskor "tappar" ju bort påsar med skrot... Säger inte att det har hänt mig bara att det kan hända. ??

För övrigt gör det mycket mindre ont att ta ut skrot än att sätta in det. Räcker gott med alvedon 3 dagar postop. Blöder MYCKET mindre också. Kompressen är nästan svart av blod men inget mot första operationen.

Visa din misär!
SalkinL sa:

Kämpa och läk väl!

Visa din misär!
Ni som tagit ur skruvar och annat material ur kroppen, varför?

Jag sitter med 16st skruvar och div. annat "skrot" i vänster handled sen några år tillbaka, ortopeden som skruvade ihop den ansåg att allt kunde sitta kvar, så länge jag inte fick några problem..

Frågan är ju vad ett problem kan tänkas vara? Jag har ont rätt ofta, nästan dagligen skulle jag säga, men det beror ofta på att jag rört (använt) handleden, kanske är det något som kan bli bättre om jag tar ur allt tänkte jag.

Visa din misär!
Muba sa:

Jag sitter med 16st skruvar och div. annat "skrot" i vänster handled sen några år tillbaka, ortopeden som skruvade ihop den ansåg att allt kunde sitta kvar, så länge jag inte fick några problem..

Frågan är ju vad ett problem kan tänkas vara? Jag har ont rätt ofta, nästan dagligen skulle jag säga, men det beror ofta på att jag rört (använt) handleden, kanske är det något som kan bli bättre om jag tar ur allt tänkte jag.

Mitt satt på utsidan av hälbenet. Vred jag foten -> skarp smärta. Skor som satt lite tight eller var lite hårda -> smärta rakt igenom ut på andra sidan hälen. Har gått i sommarskor hela vintern...
Till saken hör väl att det är ett väldigt otacksamt ställe, hög belastning och bara skinn och ben.
För min del vägde potentiella förbättringar mycket tyngre än de små riskerna som finns med sövning, infektioner m.m. Smärta ska inte behöva vara en del av vardagen. Hoppas slippa det snart!
Vet naturligtvis inte hur det kommer vara när det läkt igen men jag tror det kommer vara märkbart bättre.

Har du daglig smärta är det nog en bra ide att kontakta en ortoped.

Visa din misär!
Muba sa:

Dels så var det så lite kött kvar på utsidan av handleden efter flera ingrepp att metallen låg och skavde mot insidan på huden och hela operationsområdet var ömt vid varje kontakt mer kraftfull än en smekning, dels så störde metallen kompassen så att jag sprang snett när kompassen och plåten kom när varandra (kompass på vänster hand, plåt i höger). Jag sprang snett en hel ORing innan jag upptäckte problemet. Jag var till och med hos Silva på mässan och klagade på min nya kompass.

Så fort all plåt och skruvar kom ut och allt läkt ihop igen försvann obehaget och värken och jag kunde springa rakt igen. Nu några år senare kryper det bara lite i ärret då och då och det saknas lite vävnad direkt under ärret.

Visa din misär!
mcperand sa:
Dels så var det så lite kött kvar på utsidan av handleden efter flera ingrepp att metallen låg och skavde mot insidan på huden och hela operationsområdet var ömt vid varje kontakt mer kraftfull än en smekning, dels så störde metallen kompassen så att jag sprang snett när kompassen och plåten kom när varandra (kompass på vänster hand, plåt i höger). Jag sprang snett en hel ORing innan jag upptäckte problemet. Jag var till och med hos Silva på mässan och klagade på min nya kompass.

Så fort all plåt och skruvar kom ut och allt läkt ihop igen försvann obehaget och värken och jag kunde springa rakt igen. Nu några år senare kryper det bara lite i ärret då och då och det saknas lite vävnad direkt under ärret.

Hur magnetiskt är kirurgstål? Jag lyckades inte få magneter att fästa på min fot iallafall... ;-)

Senast ändrad:
Visa din misär!
Muba sa:

Har fyra skruvar på framsidan av fotleden, och två vid knät. Samtliga är överlånga och sticker ut på andra sidan. Den inre av skruvarna vid knät gör ont när jag rör på mig, eller gör plötsliga rörelser med knät i ca 90 grader.

Två eller tre av de som sitter vid fotleden, är vid fotknölen. Har inte kunnat ha på mig skor med höga skaft, och bara vissa andra låga skor. Jag börjar halta eller så gör det ont. Någon av dem gör också att jag har nedsatt rörelseförmåga i stortån = balansen är sådär ibland. Känner ständigt att det är något där.

Visa din misär!
Låter ju oroväckande med alla beskrivningar om skruv/plattproblem. Plockar bort mitt gips imorron så det ska bli spännande att se ur bra foten fungerar då.
Sista 2-3 veckorna som varit har det funkat bra att gå helt utan kryckor och cykla (förutsatt att jag inte kör på för tunga växlar). Gissar dock att det blir lite nya problem nu när man plötsligt skall börja böja på fotled igen och inte har något gips som stabiliserar.

Någon som har koll på bra sjukgymnast/rehab i trakterna runt Sundbyberg eller Sollentuna?

//j

Visa din misär!
Visa din misär!
Rejäl vurpa imorse. Tog tid att gräva ut allt grus och skit men cykeln klarade sig fint :D

Bilagor

• A717B8D9-B2C1-4A2A-8B15-35FEB59CBAF0.jpeg
    A717B8D9-B2C1-4A2A-8B15-35FEB59CBAF0.jpeg
    314.7 KB · Besök: 150
Visa din misär!
Narkos, 10/10. Somnade som en stock. Vaknade utan att vara groggy. Post-op kaffet 10/10.

IMG_20190313_145324_868.jpg

Fick inte behålla skruvarna. Fick förklaringen att man inte kan göra rent dem och säker ställa att dom är helt rena från t.ex. sjukdomar som sprids via blod.

Visa din misär!
Kill it with fire!

Alltså det måste ju gå att döda ihjäl alla potentiella smittoämnen genom att t.ex. skjuta eldkastare på dem i en minut eller så. Och varför gör det nåt om du har skruvar med dina egna sjukdomar på? Det vore ju inte speciellt svårt att fixa egna annars.

Visa din misär!
@Maakus: Vid första anblick så såg jag inte foten mot bakgrunden och undrade om operationen blev större än planerat :)
Hoppas du är tillbaka på cykeln snart!

Visa din misär!
Luthman Photography sa:
Kill it with fire!

Alltså det måste ju gå att döda ihjäl alla potentiella smittoämnen genom att t.ex. skjuta eldkastare på dem i en minut eller så. Och varför gör det nåt om du har skruvar med dina egna sjukdomar på? Det vore ju inte speciellt svårt att fixa egna annars.

Precis så jag tyckte också.

Dock är jag inte speciellt sugen att punga ut >210:-/st för några glorifierade trallskruv utan historia ?

Visa din misär!
Maakus sa:
Narkos, 10/10. Somnade som en stock. Vaknade utan att vara groggy. Post-op kaffet 10/10.

Fick inte behålla skruvarna. Fick förklaringen att man inte kan göra rent dem och säker ställa att dom är helt rena från t.ex. sjukdomar som sprids via blod.

Surt att du inte fick behålla. Alltid kul att samla på sig misär-souvenirer ;)

Tyckte narkosen funkade väldigt bra också. Minns inte ens att jag somnade. Däremot fick jag ingen sån blockad i benet som vid första operationen och den lilla lokalbedövning dom tryckte i när dom skar upp och plockade ut skrotet hade ingen direkt jätteverkan när jag vaknade. Så då gjorde det ganska ont, men inget som inte löstes av lite morfin intravenöst ;)
Hoppas du återhämtar dig snabbt! Jag räknar kallt med att cykla igen när stygnen är tagna om ca 2v.

Visa din misär!
ForesterGuy sa:
Det roliga börjar när skruvarna efter ett antal år börjar gänga ur sej... ?

Då kan det se ut sår ;-) Min fru gjorde en haluxvargus op för 9 år sedan, skruven började röra på sig efter en semestervecka på Cypern i juni. Kom ut i oktober. Ps. fick ta med skruven hem.

Bilagor

• IMG_4978.jpg
    IMG_4978.jpg
    53.8 KB · Besök: 434
  • IMG_4979.jpg
    IMG_4979.jpg
    57.8 KB · Besök: 105
Tillbaka
Topp