Visa din misär!

Visa din misär!
Jag har väl gnällt i Barkarby 200-tråden. Lika bra att fortsätta.

Lyckats klota ordentligt 200 m hemifrån.
Vittne hittade mig med foten fast i framhjulets ekrar. Liggandes okontaktbar med knäckt framgaffel (stål).
Efter att vittnet hade baxat hem mig blev det ambulans till SÖS. När det hjälpsamma vittnet ringde SOS avböjde jag i min snurrighet all hjälp. Det gjorde jag inte när min fru ringde in.

Hjärnskakning, stukad nacke, stukad axel och öppen fraktur i handen. Det var benet fram till pekfingerknogen som slagits av, så knogen hoppade ur läge. Efter att CT och annat visat att jag inte höll på att dö var net den vingliga knogen som skulle ordnas. Det drogs, knådades och gipsades så den landade någorlunda rätt.

Sitter hemma nu. Hjärntröttheten går upp och ner.

Bilagor

• 2019-03-16 18.48.58.jpg
    2019-03-16 18.48.58.jpg
    129.5 KB · Besök: 129
  • 2019-03-16 18.49.50.jpg
    2019-03-16 18.49.50.jpg
    118.2 KB · Besök: 98
  • 2019-03-16 19.35.02.jpg
    2019-03-16 19.35.02.jpg
    185.7 KB · Besök: 141
Visa din misär!
Fjärdebrunn sa:

Vittne hittade mig med foten fast i framhjulets ekrar. Liggandes okontaktbar med knäckt framgaffel (stål).
Efter att vittnet hade baxat hem mig blev det ambulans till SÖS. När det hjälpsamma vittnet ringde SOS avböjde jag i min snurrighet all hjälp. Det gjorde jag inte när min fru ringde in.

Hjärnskakning, stukad nacke, stukad axel och öppen fraktur i handen. Det var benet fram till pekfingerknogen som slagits av, så knogen hoppade ur läge. Efter att CT och annat visat att jag inte höll på att dö var net den vingliga knogen som skulle ordnas. Det drogs, knådades och gipsades så den landade någorlunda rätt.

Usch å fy! Krya!

Visa din misär!
Fjärdebrunn sa:

Vittne hittade mig med foten fast i framhjulets ekrar. Liggandes okontaktbar med knäckt framgaffel (stål)......

Fy f£n vilken otäck olycka. Jag gjorde samma sak (light) för > 20 år sedan, halkade av trampan och satte foten i framhjulet, men eftersom jag cyklade sakta, landade på ryggen och hade stålhätta hände inget mer än att jag skrapade sönder kläderna och en del hud. Räddad av samma värdelösa cykelskor som orsakade det hela. Hur gick det med foten?

Visa din misär!
Tack
Det underliga är att både sko och fot är opåverkade. Min teori är att kolfibersulan tog upp kraften. Med markkontakten som rotationspunkt skickades jag huvudstupa ner i backen. Därav knockouten.

En månad cykelförbud och ramponerad jonne är den riktiga misären.

Visa din misär!
Fjärdebrunn sa:
Tack
Det underliga är att både sko och fot är opåverkade. Min teori är att kolfibersulan tog upp kraften. Med markkontakten som rotationspunkt skickades jag huvudstupa ner i backen. Därav knockouten.

En månad cykelförbud och ramponerad jonne är den riktiga misären.

Vi får väl starta en wheel aid tråd här så vi kan rota fram en frisk gaffel och se till att hjulet får tbx sina ekrar och sin form till den första isfria rando rundan, Krya

Visa din misär!
Fjärdebrunn sa:

Fy för satan!!! :(

Tacka vittnet och läk väl & fort.

Visa din misär!
Inte jag jag nån vettig bild,för det syns inte får utsida

Men min "nya"
(begagnad,men i nyskick enligt säljaren)
cykel är i så sjukt mycket sämre skick än utlovat.

Idag rasade bakväxeln helt,rör sig varken upp eller ner och "klicken" i reglaget är helt borta,det rör sig men låter eller händer inget alls..
Är så nedrans ledsen o besviken,jag har inte ekonomi för det här =/ =(

Over my skill level att försöka montera isär reglaget och ens fundera på vad som är fel.. =(

Så.. nu har jag fått spy galla och gråta en skvätt..
Tack

Visa din misär!
Fjärdebrunn sa:

Krya!

Visa din misär!
Vernersson sa:
Fjärdebrunn sa:

Fy för satan!!! :(

Tacka vittnet och läk väl & fort.

+1, men vittne känns som en svag beskrivning. Supermedmänniska är nog mer korrekt. Krya!

Visa din misär!
hade precis bestämt att jag inte ska ge denna cykel nå mer kärlek för det var den inte värd, pumpade upp till 7 bar och sen sker detta, med tinitus som följd.

Bilagor

• 25B16C12-CC45-4F0C-BBBA-2C0B7895963D.jpeg
    25B16C12-CC45-4F0C-BBBA-2C0B7895963D.jpeg
    254.3 KB · Besök: 100
  • 088E5455-B263-47E0-ADD6-B7211F361E6F.jpeg
    088E5455-B263-47E0-ADD6-B7211F361E6F.jpeg
    229.6 KB · Besök: 165
Visa din misär!
JakobD sa:
hade precis bestämt att jag inte ska ge denna cykel nå mer kärlek för det var den inte värd, pumpade upp till 7 bar och sen sker detta, med tinitus som följd.

detta kommer låta spydigt men 7 bar på en så sönderbromsad fälg då får man nog skylla sig själv om man får tinitus,,,,,

Visa din misär!
darkforce sa:
JakobD sa:

detta kommer låta spydigt men 7 bar på en så sönderbromsad fälg då får man nog skylla sig själv om man får tinitus,,,,,

Hade inte tänkt så långt, men för all del, nu har jag lärt mig något om orsaken

Visa din misär!
Jimel sa:
Hedlund80 sa:
Satt ner foten lite dumt och skar mig på en sten.

Dag 3

Dag 7

Börjar bli bra efter en penicillinkur

Uäk :D såg ju bra ut dag 3. Infektion eller?

Ja var en lång historia litet sår....
Dag 1. När jag fick såret tänkte jag bara aj den stenen såg vass ut och cyklade vidare, när jag kom hem såg jag att jag lite blod på benet.
Tvättade i duschen och sprayed på flytande plåster som jag tänkte skulle ta död på bakterier.
Dag 2. Kändes som vanligt var ute på en lång promenad
Dag 3. Familjemiddag (påskafton) började göra riktigt on i såret trodde det berodde på plåstret jag satt över såret för att minska skav.
Tvättar bort flytande plåstret men inser att såret inte ser så bra ut och ringer 1177 de säger att flytande plåster ska man undvika då de låser in allt lort i såret. Får instruktioner om att lägga på tuss med alsollösning över natten täcka med gladpack och köpa sorbact kompress dagen efter.
Dag 4-8. Använder sorbact och såret läker bra dock får jag utslag 2-3cm utanför såret där sorbact inte legat.
Dag 8. Var till vårdcentralen som tyckte själva såret såg bra ut men att jag fått reaktion mot bandaget, får kortisonsalva på utslagen de tyckte jag kunde gå till jobbet dagen efter. Utslagen började nu vara kraftigt.
Dag 9 var till jobbet salvan hjälpte mot kliandet, När jag kom hem hade utslagen börjat blöda och foten var rejält svullen och jag hade lite feber, var till akuten och läkaren sa direkt att de var infektion och fick börja med penicillin direkt på akuten.

Dag 10-15 såret läker snabbt allt känns bättre.
Dag 15 börjar få röda nässelutslag på kroppen.
Dag 16 (idag) om jag räknar rätt ska till vårdcentralen och undersöka om jag fått reaktion mot penicillinet.

Lesson learned
1. Håll fötterna på pedalerna
2. Höga strumpor
3. Inge mer flytande plåster
4. Tvätta sår noga
5. Överkänslig mot penicillin?
6. Undvik kortisonsalva vid infektions misstanke

Visa din misär!
Hedlund80 sa:
Satt ner foten lite dumt och skar mig på en sten.

....

Lesson learned
1. Håll fötterna på pedalerna
2. Höga strumpor
3. Inge mer flytande plåster
4. Tvätta sår noga
5. Överkänslig mot penicillin?
6. Undvik kortisonsalva vid infektions misstanke

Oj vilken pina med det där såret!
Ett tips, det är bra att ha med sig en liten flaska med sprit eller liknande så man kan tvätta och desinficera direkt på plats :-)

Visa din misär!
Valhalla_ sa:
Ett tips, det är bra att ha med sig en liten flaska med sprit eller liknande så man kan tvätta och desinficera direkt på plats :-)

Det är inte ett bra tips. Att hälla sprit på färska sår är ingen höjdare. Det är nästan alltid bättre att bara tvätta såren med tvål och vatten när dom är färska.

Visa din misär!
jofahjalm sa:
Valhalla_ sa:

Det är inte ett bra tips. Att hälla sprit på färska sår är ingen höjdare. Det är nästan alltid bättre att bara tvätta såren med tvål och vatten när dom är färska.
Fast det är ändå ett bra tips om man vill uppnå dubbel misär och få posta här.

Visa din misär!
jofahjalm sa:
Valhalla_ sa:

Att jag inte tänkte på det, självklart ska jag uppsöka närmsta toalett och tvätta med tvål och vatten nästa gång jag är ute i skogen och skär upp smalbenen.

Visa din misär!
Valhalla_ sa:
jofahjalm sa:
Valhalla_ sa:

Att jag inte tänkte på det, självklart ska jag uppsöka närmsta toalett och tvätta med tvål och vatten nästa gång jag är ute i skogen och skär upp smalbenen.
Spola med vattenflaska/CamelBak räcker långt. Högt flöde så att skiten försvinner.

Visa din misär!
Valhalla_ sa:

Det är alltså bättre att lämna såret som det är tills du kommer hem jämfört med hälla sprit på det direkt.

Visa din misär!
Inte min misär personligen men sonens vilket dels påverkar vår cykling.

Vi hade kalas för släkten då vår dotter fyllde 4 år. Efter ett tag ruttnade ungarna och började leka och i det här fallet hoppa från soffan. Han har väl hoppat 10854 gånger förut från soffan på alla vis men den här gången landande han på en ballong som låg på golvet. Fick benet under sig och vred till sig en spiralfraktur i skenbenet. :(

Det tråkigaste i den här historien är att dagen innan, på lördagen var det premiär fär Fredrikshof juniorträningar på MTB som han längtat efter så mycket under vintern. Blev en träning innan han bröt benet på söndagen...

Nu har han gått med helgips i fem veckor men på måndag ska det tas bort. Men, han får inte hålla på med allt för fysiska aktiviteter under fyra veckort efter det. Det blir inte lätt hålla en så pass aktiv 7-åring i skinnet.

// Jeppe

Bilagor

• Hampus1.jpg
    Hampus1.jpg
    139.2 KB · Besök: 93
  • Hampus2.jpg
    Hampus2.jpg
    358 KB · Besök: 116
  • Hampus3.jpg
    Hampus3.jpg
    204.1 KB · Besök: 104
  • Hampus4.jpg
    Hampus4.jpg
    333.6 KB · Besök: 119
Visa din misär!
jofahjalm sa:
Valhalla_ sa:

Det är alltså bättre att lämna såret som det är tills du kommer hem jämfört med hälla sprit på det direkt.

Så du menar att all smärta är förgäves? Kan ju inte vara möjligt.
Nåväl, då kan man ju ta med "eller liknande" istället för sprit. Det ska vara bra har jag hört.

Tillbaka
Topp