Visa din misär!

Visa din misär!
Skulle nog säga att det där är en fråga om i vilken del av landet man bor. Min fördom. Långt söderut - sjukhustätt - sy, långt norrut - inte så sjukhustätt - tejpa - kör på :LOL:
(y)
Jag va sydd och på väg hem mindre än 2 timmar efter det hände, då hade jag dessutom hunnit lasta av cykel och bytt kläder. En kvart senare så hade närmaste vc varit stängd det kunde blivit betydligt längre väntetid på akuten...

Visa din misär!
Ont i ryggen på eftermiddagen. Bestämde mig för en kort cykeltur då det brukar hjälpa. Kände ingenting av ryggen när jag cyklade, men när jag skulle kliva av cykeln hemma så var smärtan rätt påtaglig. Fick stålsätta mig för att svinga benet över ramen. Stapplade in, kröp upp för trappen och in i badrummet. Fick knappt av mig cykelkläderna. Ett par Alvedon och en Naproxen. Fick be frun om hjälp att få på kalsonger och lyckades efter mycket om och men rulla upp i sängen. Så fruktansvärt ont. Värktabletterna har efter tre timmar inte hjälpt alls, och nu har jag plats ett i kön till 1177. Kommer inte ur sängen.

Snart blir man väl kissnödig också.

Visa din misär!
Slapp åka in till sjukhuset. Det blev undersökning på plats: puls, blodtryck, temp och kontroll av rörelseapparat. Därefter ville ambulanspersonalen se om jag kunde gå på toa. Det kunde jag – men att sitta på toa var bland det oskönaste jag varit med om. Hade jag inte tagit mig till toaletten så hade det blivit ambulansfärd till akuten. Sånt är ju skönt att slippa.

Det blir sova i soffan på nedervåningen, ifall det blir ambulansfärd så är det skönt att inte behöva krångla sig ner för trappen.

G’natt!

Visa din misär!
Slapp åka in till sjukhuset. Det blev undersökning på plats: puls, blodtryck, temp och kontroll av rörelseapparat. Därefter ville ambulanspersonalen se om jag kunde gå på toa. Det kunde jag – men att sitta på toa var bland det oskönaste jag varit med om. Hade jag inte tagit mig till toaletten så hade det blivit ambulansfärd till akuten. Sånt är ju skönt att slippa.

Det blir sova i soffan på nedervåningen, ifall det blir ambulansfärd så är det skönt att inte behöva krångla sig ner för trappen.

G’natt!
Krya på dig! Stor igenkänning med mitt diskbråck, hoppas du blir snabbt bättre.

Visa din misär!

G’natt!
Hur går det?
Är du kvar i soffan?

Visa din misär!
En liten uppdatering.
Visa bilaga 549074
Första veckan kunde jag knappt gå. Stapplade mig fram. Jäkligt svullet. Fick inga riktiga värktabletter med mig.

Visa bilaga 549075
Vecka 2 - Fortfarande jäkligt ont. Sov mest hela dagarna. Fick efter 3 samtal till kirurgin äntligen några vettiga värktabletter som höll i typ en vecka. Sjukt svullet. Svullnaden rann successivt nedåt. Vid sårcheck på VC sa sjuksköterskan ”det kan vara infekterat”, första läkaren sa ”det är nog OK” och andra läkaren sa ”djup infektion, de kan behöva öppna upp det”. Efter tagning av ”sänka” och samtal med kirurgin ville de dock inte ha in mig till kirurgin för check. Vårdcentralen var chockad.

Visa bilaga 549076
Vecka 3 - Började jobba igen. Fortfarande ont och trött men hanterbart. Märklig svullnad som delvis sjunkit ner till knät. Hård och svullen ”tennisboll” under operationssåret.

Visa bilaga 549077
6 veckor in och den sista veckovis avcheckningen med sjuksköterska är avverkad. Nu är det näst intill läkt. Har märkligt pirr och känsel i knät men tydligen växer nerver tillbaka 2cm/månad och tillfälligt känselbortfall är att förväntas.

Tror jag gått upp typ 5kg under denna period så ser fram emot att börja cykla igen nästa vecka. Cykelabstinensen är brutal! Min fru är dock sjukt hispig över att jag ska cykla själv igen. Slutet gott allting gott, tror jag.

Läser bara den här tråden sporadisk
Vill höja ett varningens finger för att köra när det är is i spåren. Jag har cyklat hela vintern utan problem tills jag körde Grisryggen i Änggårdsbergen i lördags. I slutet av Grisen där det sluttar nedåt efter plattån och mestadels är jord var det en liten häll som hade rätt mycket is på sig. Jag kom med fart och hann inte se isen så jag tappade fäste med framdäcket och for in i styränden med min ljumske. Som tur var hade jag för en gångs skull en kompis med mig som kunde lägga tryckförband, ringa 112 osv.

Jag hade tur i oturen och styret punkterade mestadels kött och missade ett kluster av stora artärer, vener och nerver. Freak accident som jag hört talas om men trodde det var extremt ovanligt. Styret gick in 15-20cm så i princip hela greppet gick in i ljumsken. Det fanns inga skador på handtaget som underlättade punkteringen.

Nu är jag hemma igen och har såklart ont men kirurgen tror jag kan börja jobba igen efter en vecka. Jag har lite svårt att se hur det ska gå till. Är väldigt tacksam för alla som i raketfart tog hand om mig både innan, under och efter operation.

Vänligen ta det jävligt försiktigt om det är temperaturer med risk för is. Jag låter er slippa äckliga foton.

Jag läser bara sporadiskt i den här tråden och hade missat det här. Riktigt läskigt även om det verkar sluta väl. Krya!

Visa din misär!
Läser bara den här tråden sporadisk

Jag läser bara sporadiskt i den här tråden och hade missat det här. Riktigt läskigt även om det verkar sluta väl. Krya!
4659557E-0E10-468A-A8DB-D9A58E88F37E.jpeg

Tack! Jag är igång igen. 6 veckor tog det tills jag kunde ta mig ut i skogen igen. Det märks på konditionen att jag hade ett uppehåll men utöver det är jag helt återställd.

Visa din misär!
Beror väl på. Var det någon cykel inblandad eller snubblade du på soffbordet och skar dig på grogglaset? :sneaky:

Skämt åsido, hoppas det inte är alltför illa (ser spontant inte ut att vara något djupt sår).

Visa din misär!
Beror väl på. Var det någon cykel inblandad eller snubblade du på soffbordet och skar dig på grogglaset? :sneaky:

Skämt åsido, hoppas det inte är alltför illa (ser spontant inte ut att vara något djupt sår).
Mountainbiker är du säkert, men misär har du ingen! Åtminstone inget som syns på bild.?
Haha jag ska bättra mig nästa gång ?

Visa din misär!
Nej nej. Absolut inte skenbensskydd. Det är ju det enda skydd fotbollsspelare använder och oavsett var de eventuellt fått någon liten smäll så är det just där de får jätteont. I och för sig oklart om det är benet eller skyddet som gör ont.

1651905439574.png

Tillbaka
Topp