Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fy fan stackare. Tänkte ifall det var implantaten som gjorde att det blev fraktur. Har ju också en ny höftled så är orolig att det ska hända nåt med den när man crashar för har hör en del skräckhistorierDet stämmer. Bröt vänster höft 2018 när jag låste upp bakbromsen i en serpa och trillade på sidan. Sen fick jag nekros i den höften så det sattes in protes. Tyvärr på dåligt sätt så stammen fick bytas ut efter ett tag.
Nu var det höger sida jag landade på och smärtbilden gjorde att jag var nästan säker på att höftleden var trasig. Men enligt CT så är den ok. Fast ena frakturen i bäckenet går ut till ledskålen vilket ökar risken för framtida artros.
Eftersom nyckelbenet är av så blir det svårt med kryckor i början. Så det blir en ganska jobbig tid framöver.
Nej, i det här fallet räckte det med kraften från att flyga över styret i ca 35 knyck och landa på asfalt för att skapa bäckenfraktur. Har läst om en del proffs som har råkat ut för detsamma.Fy fan stackare. Tänkte ifall det var implantaten som gjorde att det blev fraktur. Har ju också en ny höftled så är orolig att det ska hända nåt med den när man crashar för har hör en del skräckhistorier
Nyckelbensområdet knappt 4 dygn senare.HIgh-sider på en cykelbana igår efter att jag förmodligen kört på en halvstor sten som gjorde att styret vreds 90 grader. Det var åtminstone vad han som låg bakom hade sett. Själv har jag inget minne från strax före vurpan till ca 30 minuter efter.
Förutom fraktur på höger nyckelben är det två frakturer i bäckenet och allmänt blåslagen och hjärnskakning. Frakturerna är stabila så ingen operation.
Lär ta ett antal månader för frakturläkning och rehab.
Visa bilaga 787848
Nu har jag kommit hem och även fått tag på röntgenbilderna.Nyckelbensområdet knappt 4 dygn senare.
Tydligen har jag fraktur på ett revben också, men det är inget jag känner av ännu.
Visa bilaga 788544
Det där får mig att på allvar fundera på att ge upp cykling o börja träna rodel i soffan istället. Hoppas det blir bra till slut!Nu har jag kommit hem och även fått tag på röntgenbilderna.
De inringade områdena är de tydliga frakturerna i bäckenet och som orsakar smärta nu. Skall visst finnas en fraktur till i bäckenet men den lyckas jag inte hitta på bilderna.
Nyckelbenet tycker jag ser ut att ha dålig förutsättning för att få bra funktionalitet. Ändarna ligger ju omlott. Enligt läkarna finns det ingen evidens för att det skulle bli bättre med operation, men då undrar man ju vilka funktionskrav de har.
Någon som har brutit nyckelben och kan delge sina erfarenheter?
Visa bilaga 789744Visa bilaga 789745
Galet, jag lider med dig.Nu har jag kommit hem och även fått tag på röntgenbilderna.
De inringade områdena är de tydliga frakturerna i bäckenet och som orsakar smärta nu. Skall visst finnas en fraktur till i bäckenet men den lyckas jag inte hitta på bilderna.
Nyckelbenet tycker jag ser ut att ha dålig förutsättning för att få bra funktionalitet. Ändarna ligger ju omlott. Enligt läkarna finns det ingen evidens för att det skulle bli bättre med operation, men då undrar man ju vilka funktionskrav de har.
Inte mycket till tröst kanske men min dotter bröt nyckelbenet när hon var ung och då var det samma besked till henne. Hennes ben låg också omlott och dom gjorde ingen operation utan det fick läka ihop. jag såg dock inga röntgenbilder på det och ditt ben ligger ju rejält omlott. Hon har inte haft några men, men hon var som sagt liten när det hände.Nu har jag kommit hem och även fått tag på röntgenbilderna.
Tack för svar.Inte mycket till tröst kanske men min dotter bröt nyckelbenet när hon var ung och då var det samma besked till henne. Hennes ben låg också omlott och dom gjorde ingen operation utan det fick läka ihop. jag såg dock inga röntgenbilder på det och ditt ben ligger ju rejält omlott. Hon har inte haft några men, men hon var som sagt liten när det hände.
Hoppas verkligen du blir bra från det här.
Jag tjatade mig till operation och permanent platta. Glad över det iom att allt gick bra och axeln blev bra, men hade den blivit det utan operation vet jag så klart inte. Inget lätt val, och hur stor sannolikheten är att man får operation för att man ber, tjatar och inte ger sig vet jag inteTack för svar.
Jag är lite ambivalent om jag skall försöka tjata mig till en operation. Det finns trots allt vissa risker med operation också och om det inte blir bättre så är det onödigt med de riskerna. Sen är väl inte chansen så stor att de opererar pga av att jag tjatar.
Skall försöka få till samtal med läkare på sjukhuset för att höra mer i detalj hur de resonerar. När jag var på sjukhuset var jag ganska dimmig efter hjärnskakningen.
Det är ungefär samma situation för mig. Mitt välmående är i väldigt hög grad beroende av att jag kan hålla på med mina olika fysiska aktiviteter.Jag tjatade mig till operation och permanent platta. Glad över det iom att allt gick bra och axeln blev bra, men hade den blivit det utan operation vet jag så klart inte. Inget lätt val, och hur stor sannolikheten är att man får operation för att man ber, tjatar och inte ger sig vet jag inte
Mitt angreppssätt var att sanningsenligt ta upp hur stor del av mitt liv (mental och fysiskt välmående) berodde på min träning och fysiska aktivitet. Löpning, cykel, simning, styrketräning. Allt på glad motionärsnivå, men viktiga för mig, mest mentalt. Fysisk aktivitet är iaf för mig en stark naturlig antidepressiant (med vissa positiva bieffekter på fysisk hälsa antar jag).
Tack för att du delar din erfarenhet.När jag bröt nyckelbenet låg benen också omlott, men de tyckte att det skulle läka ihop av sig själv. Själva omlottdelen löste sig av sig själv, däremot blev det en pseudoartros istället, alltså att benet inte riktigt sitter ihop utan det blir som en instabil konstig led istället, och först efter sex månader blev jag erbjuden operation för att stabilisera leden. Nu med en platta och sex skruvar är allt superstabilt.
Skulle jag bryta nyckelbenet igen skulle jag nog försöka tjata mig till en operation, för de där sex månaderna var inte roliga. Läkarnas utgångspunkt är dock att bäst resultat är om man slipper operera, och statistiken säger att konservativ behandling (icke-operation) ger bäst resultat (som jag förstod det).
Så jag skulle inte oroa mig specifikt för omlott-delen, däremot prata med läkaren om din livsstil och hur du använder din axel, för att landa i vad som är bästa vägen framåt.
Jo, de där sex månaderna får man ju inte tillbaka... Samtidigt finns det ju en poäng med medicinsk expertis tänker jag, men att man ska trycka på vad som är viktigt för en och vara tydlig med det man önskar tänker jag.Tack för att du delar din erfarenhet.
Det är det jag är rädd för att man slösar bort en massa tid på något som det finns en stor risk att det inte blir bra.
Hösten är ju körd aktivitetsmässigt, men jag vill gärna kunna vindsurfa nästa sommar och det lär bli problem om det blir som för dig.
I fredags fick jag prata med en läkare på sjukhuset för att diskutera nyckelbenet. Han var mycket bättre att prata med än vad jag hade befarat. Enligt honom så brukar man efter ca fyra veckor hyfsat väl kunna avgöra hur bra det kommer läka ihop eller om det verkar bli pseudoartros. Så jag fick tid för återbesök om knappt två veckor. Om det inte ser bra ut då så fanns det inget hinder för att göra en operation även om det är bäst om det inte behövs. Han sade att 10-15 % drabbas av pseudoartros.Jo, de där sex månaderna får man ju inte tillbaka... Samtidigt finns det ju en poäng med medicinsk expertis tänker jag, men att man ska trycka på vad som är viktigt för en och vara tydlig med det man önskar tänker jag.
Min tidslinje var fraktur i början av juli 2018 (tropisk sommar utan bad, hurra!), operation mars 2019 sedan körde jag hela långloppscupen den säsongen.
Vad bra, då finns det en plan! Jag hade inte sådan tur, vid alla återbesök fick jag höra "inte riktigt läkt ännu, men den är på gång", ändå tills den magiska tidsgränsen 6 månader hade passerats, då sa ortopeden "nej den där kommer inte läka ihop"... Fatta vad tid jag hade kunnat spara om jag hade haft din läkare. Tur att det är sju år sedan, annars hade jag kunnat bli lite bitter... :)I fredags fick jag prata med en läkare på sjukhuset för att diskutera nyckelbenet. Han var mycket bättre att prata med än vad jag hade befarat. Enligt honom så brukar man efter ca fyra veckor hyfsat väl kunna avgöra hur bra det kommer läka ihop eller om det verkar bli pseudoartros. Så jag fick tid för återbesök om knappt två veckor. Om det inte ser bra ut då så fanns det inget hinder för att göra en operation även om det är bäst om det inte behövs. Han sade att 10-15 % drabbas av pseudoartros.
Den där var bara skit kvar av. Skönt att du hade den på skallen ändå och att den gjorde sitt jobb.I fredags fick jag prata med en läkare på sjukhuset för att diskutera nyckelbenet. Han var mycket bättre att prata med än vad jag hade befarat. Enligt honom så brukar man efter ca fyra veckor hyfsat väl kunna avgöra hur bra det kommer läka ihop eller om det verkar bli pseudoartros. Så jag fick tid för återbesök om knappt två veckor. Om det inte ser bra ut då så fanns det inget hinder för att göra en operation även om det är bäst om det inte behövs. Han sade att 10-15 % drabbas av pseudoartros.
Idag fick jag även hem cykel och hjälm. Jag är ännu inte i skick för att noggrant kolla cykeln men inga uppenbara stora skador. Hjälmen däremot har gjort sitt.
Visa bilaga 790974
Förstår att du känner så. Jag är fortfarande riktigt bitter på de inkompetenta läkare som skötte uppföljningen av min dåligt ditsatta protes i vänsterhöften för sex år sen även om det till slut blev bra när jag lyckades få hjälp på annat sjukhus.Vad bra, då finns det en plan! Jag hade inte sådan tur, vid alla återbesök fick jag höra "inte riktigt läkt ännu, men den är på gång", ändå tills den magiska tidsgränsen 6 månader hade passerats, då sa ortopeden "nej den där kommer inte läka ihop"... Fatta vad tid jag hade kunnat spara om jag hade haft din läkare. Tur att det är sju år sedan, annars hade jag kunnat bli lite bitter... :)
"You call that a knife? This is a knife."
Jag tänker inte så mycket på det, så här sju år senare påverkar ju de där sex månaderna mig i väldigt liten utsträckning. Jag tror inte att läkarna jag träffade var inkompetenta, det hade varit lite förmätet av mig, snarare hade de sannolikt tydliga riktlinjer och datumgränser för sådana fall som mitt som de följde.Förstår att du känner så. Jag är fortfarande riktigt bitter på de inkompetenta läkare som skötte uppföljningen av min dåligt ditsatta protes i vänsterhöften för sex år sen även om det till slut blev bra när jag lyckades få hjälp på annat sjukhus.
Kollade idag med min kompis. Det är rätt illa. Han hade ändå vaccinerat sig. Så speciellt ni som är ute i naturen med MTB och gruscyklar, men självklart alla andra också. Var rädda om er och vaccinera er.På tal om missöden i träningen. En kompis som kör MTB fick TBE och ligger på sjukhus. Han mår verkligen inte bra. Något att tänka på är att ta TBE-vaccin mot fästingar!
Visa bilaga 794139
Så här en månad senare har det visat sig att jag kanske inte hade så mycket mer tur än dig. Vid återbesöket fick jag inte träffa honom jag hade pratat med utan en mer "junior" läkare. Han tittade lite grann och gjorde lite styrketester. Sen gick han och pratade med bakjouren och konstaterade sedan att allt var enligt plan och sade att jag var välkommen tillbaka om det inte var bra om 3 månader.Vad bra, då finns det en plan! Jag hade inte sådan tur, vid alla återbesök fick jag höra "inte riktigt läkt ännu, men den är på gång", ändå tills den magiska tidsgränsen 6 månader hade passerats, då sa ortopeden "nej den där kommer inte läka ihop"... Fatta vad tid jag hade kunnat spara om jag hade haft din läkare. Tur att det är sju år sedan, annars hade jag kunnat bli lite bitter... :)
Axeln var aldrig riktigt stabil, en pseudoartros ersätter ju ett ihopläkt ben med något som mer liknar en instabil led. Rent praktiskt hade jag fortsatt smärta i vissa lägen, när jag rörde axeln kunde jag känna att det typ "klonkade" (inte att rekommendera, gjorde så när jag fortfarande trodde att nyckelbenet hade läkt ihop).Bara av nyfikenhet så jag vet lite mer vad jag skall hålla koll på, hur kändes det och vad funkade inte när du hade pseudoartros?
Tack för svar.Axeln var aldrig riktigt stabil, en pseudoartros ersätter ju ett ihopläkt ben med något som mer liknar en instabil led. Rent praktiskt hade jag fortsatt smärta i vissa lägen, när jag rörde axeln kunde jag känna att det typ "klonkade" (inte att rekommendera, gjorde så när jag fortfarande trodde att nyckelbenet hade läkt ihop).
Men vad man ska ha koll på... Ja det är väl att axeln inte riktigt funkar som den borde kanske? Svår fråga, och alltid svårt med medicinska råd när man bara har sin egen erfarenhet att gå på... Den ordentligt bekräftelsen fick jag ju vid återbesöken hos ortopeden, där de kunde konstatera att nyckelbenet inte var läkt.
Tråkigt att höra att du hamnar i samma loop som jag, men det behöver ju inte betyda att ditt nyckelben inte läker tänker jag. Var bara lite försiktigare än jag var :)
Sätt iaf inte in diskproteser mellan L4-S1 om du får problem.Enda (?) som är bra med misär-krascher är att man får tag i CT-bilder som täcker större delen av kroppen så man kan se lite detaljer på gamla skador :-)
Så här kommer ytterligare lite misärbilder:
Först 5 st 30 år gamla frakturer i bröstryggen efter att ha blivit påkörd av en bilist när jag cyklade. Fraktur på TH 1, 4, 5, 6 och 7 varav 5 och 6 var krossade enligt operationsberättelsen. Hade stag inopererade mellan TH3 och TH8 under tre år tills allt hade läkt.
Visa bilaga 796627
Nästa bild innehåller 2 eller kanske egentligen 3 misärer.
1: Diskarna mellan kotorna L4-L5 och L5-S1 är i princip borta efter tidigare diskbråck. Normalt skall det vara ungefär lika stort avstånd mellan dessa som det är mellan L4 och L3 ovanför. På köpet har jag blivit 2 cm kortare.
2 & 3: Jag fick protes i vänster höft efter att min brutna ihopskruvade lårbenshals ledde till nekros i höftledskulan så att den delade i två delar. Sen sattes det in en protes med fel dimension och på så dåligt sätt att protesstammen i benet fick bytas ut. Vid om-operationen såg läkaren att muskeln gluteus medius inte såg så livskraftig ut. I bilden syns den i områdena som är inringade. På protessidan har nedre delen av muskeln förtvinat och ger således inte normal kraft. På mig funkar den ändå hyfsat, men jag får svårt att gå om jag bär mer än ca 10 kg i en ryggsäck. Tyvärr inget helt ovanligt fenomen vid höftprotesoperation och i mitt fall beror det troligen på att vissa av nerverna som styr muskeln har skadats vid operationen.
Visa bilaga 796628
Nu får det vara slut på misärbilder från min sida :-)
Trist.Sätt iaf inte in diskproteser mellan L4-S1 om du får problem.
Jag har fortfarande krampproblematik efter min op 2019 då läkaren påstod att muskelminnet skulle försvinna över ett år.
I regelbunden aktivitet, ja
Om inte, not so much.
20 år sedan nu, men kan tyvärr bara bekräfta. Två veckors solid misär.Inte nåt problem än, men ryktet säger att vattkoppor som vuxen* kan vara mindre trevligt.
Två (!) veckor för dig...? Tar/tog det så lång tid!?20 år sedan nu, men kan tyvärr bara bekräfta. Två veckors solid misär.
Hoppas det blir mildare för dig, krya!
Två (!) veckor för dig...? Tar/tog det så lång tid!?
Vattkoppor varar normalt 7-14 dagar. Så det är normalt, men på övre normalaTvå (!) veckor för dig...? Tar/tog det så lång tid!?