Idag satte jag mig äntligen på cykeln igen, snart 4 månader efter olyckan. Det var helt underbart: Tussilago, fågelkvitter, sol och en lätt vårbris. Foten håller fortsatt bra efter påskens storstadsturism med åtskilliga dagar kring 20000 steg.
Infektionen gav med sig efter en antibiotikakur och nästa återbesök hos ortopeden blir förhoppningsvis "slutbesiktning" ett år efter op. Blodproppen efter gipset verkar ha gett med sig och svullnaden är betydligt mindre. Behandling med blodförtunnande kommer att sättas ut efter 3 månader. Foten är ännu inte som den var, men blir stadigt bättre. Det är därför dags att checka ut från den här tråden för denna gång!
Har jag lärt mig något? Nej, egentligen inte. Risken med svartis var jag väl medveten om redan innan efter ett flertal vurpor. Kanske kommer jag framgent att bli mer liberal med dubbat bak. Jag har även minskat fjäderspänningen i pedalerna. I övrigt kommer jag nog inte att ändra beteende, även om jag numera är betydligt mer rädd för smärta än tidigare.
Kör försiktigt därute!