Visa din misär!

Visa din misär!
Ni som (också) har en massa skrot i kroppen: brukar det pipa i säkerhetskontrollen på flyget..? Trodde det skulle bli flipperspel i påskas, men det märktes inget alls. Sorterar detektorera bort titan?

Visa din misär!
Ni som (också) har en massa skrot i kroppen: brukar det pipa i säkerhetskontrollen på flyget..? Trodde det skulle bli flipperspel i påskas, men det märktes inget alls. Sorterar detektorera bort titan?
Titan är inte magnetiskt och det brukar väl vara det som mäts vid säkerhetskontrollen när man går igenom en sån ”gate”. Sen kör vissa röntgen också.

Visa din misär!
Vattnet i kroppen är väldigt bra på att skärma bort fälten. Vatten är en dipol som reagerar på elektromagnetiska fält. Mycket förenklat så ställer de sig "tvärt om" och skärmar bort. Lite lösta salter på det och vi är rätt ogenomskinliga. Röntgen har betydligt högre frekvenser så molekylerna hinner inte anpassa sig, samt att det finns färre atomiska övergångar i de energierna. Därför når röntgen betydligt djupare in i vår påse av vatten, kött och fett (och lite ben förstås).

Visa din misär!
Har både titan och kirurgiskt stål, aldrig varit några problem. Har för mig jag hade med mig kopia på röntgenplåtarna inför en USA-resa för ett bra gäng år sedan, som nån slags säkerhet. Behövde dock aldrig visas.
Farsan reste alltid med en röntgenbild instuckit i passet. Men det var länge sedan så stålet har kanske ändrat mixen sedan dess.

Visa din misär!
Vill inte bidra till misären av att det diskuteras metalldetektorer i misär tråden.
Men min inre besserwisser, måste ändå påpeka att metalldetektorer inte är magnetdetektorer.

Metaldetektorer hittar metall, även dom som inte är magnetiska.
Det den egentligen hittar är föremål som har elektriskt ledande egenskaper. Oftast metall.

Tillbaka
Topp