Nyfiken fråga gällande operation av nyckelben

blgs72

Medlem
Skulle våga ni åka ner till mallis o cykla typ 20dagar efter operation, de blir 6 cykel dagar för en eller de dumdristigt att göra de o inte boka av resan+cykeln

Senast ändrad:
Här finns flera olika erfarenheter:

Skulle våga ni åka ner till mallis o cykla typ 20dagar efter operation, de blir 6 cykel dagar för en eller de dumdristigt att göra de o inte boka av resan+cykeln
Det finns olika operationer efter nyckelbensfrakturer, vilken man har gjort spelar säkert in på läkning etc. Jag fick en platta insatt och kunde cykla landsväg ganska normalt 6 veckor efter operation. Hade inte velat cykla MTB då dock.

Beror ju på om allt läker som det ska, hur bra läkekött du har osv. 3 veckor efter op är väldigt kort tid, och ponera att du väntar och väntar och sen några dagar innan avfärd inser du att det inte kommer gå. Extra surt att avboka då. Men har du avbokningsskydd osv. och får pengarna tillbaka och ditt beslut bara påverkar dig så kan du ju avvakta och se.
Fick själv platta inopererad och efter tre veckor cyklade jag inte så vitt jag kan minnas. Även om det kanske går ska det ju vara roligt att cykla också och jag hade i alla fall haft svårt att slappna av efter så kort tid. Men som sagt omöjligt att säga i förväg hur din läkeprocess ser ut.

Tveksamt !
om du cyklar landsväg och de spikar ihop det så kanske det funkar , med risk för att spikarna släpper ...
Jag blev opererad i början av december och väntade 8 veckor (enduro) innan jag körde igen, trist att krascha för tidigt....

Efter att jag bröt nyckelbenet som tolvåring satt jag på cykel igen efter knappt tre veckor, med ena armen fortfarande i mitella... Mamma och pappa blev inte så nöjda, men för att cykla till affären fungerade det 😁

Om inte läkare (lite mot min förmodan) säger att det är totalt problemfritt och bara att köra på hade nog jag skjutit upp resan till ett annat tillfälle. Roligare att vara på cykelresa om man kan göra sig själv rättvisa än om man riskerar att behöva behålla på och kompromissa en massa.

Om inte läkare (lite mot min förmodan) säger att det är totalt problemfritt och bara att köra på hade nog jag skjutit upp resan till ett annat tillfälle. Roligare att vara på cykelresa om man kan göra sig själv rättvisa än om man riskerar att behöva behålla på och kompromissa en massa.

Han såg inga problem med korta rundor i lugn fart men han sa ja känner dej o de är inga kort rundor som gäller där nere så han skickar hem ett läkarintyg så ja får tillbaka pengarna iaf de mesta

Grabben då 3 år cyklade pumptrack i Sälen 3-4 veckor efter han bröt nyckelbenet 😀
Screenshot_20250620-214759~2.webp

1000010869.webp

Det beror på... Opererad 19 mars, har inte börjat cykla så mycket. Den där kroken ut över axeln gör att vissa rörelser gör ont som fan, ibland kan jag inte sträcka ut armen framför mig.

Nyckelbenet var i flisor + ac-luxuation.
Deprimerande.

Fick 2 plattor samt spännband för att hålla ihop benet o nu efter ett tag så känner ja knappt av de.
Men har crawl förbud i 5 veckor till men de är inte hela världen för cykla får ja iaf.

Visa bilaga 775623
Det beror på... Opererad 19 mars, har inte börjat cykla så mycket. Den där kroken ut över axeln gör att vissa rörelser gör ont som fan, ibland kan jag inte sträcka ut armen framför mig.

Nyckelbenet var i flisor + ac-luxuation.
Deprimerande.
Att behöva få hookplate vs inte hookplate verkar göra en stor skillnad på hur länge man har hur ont, enligt de jag har pratat med och min egen erfarenhet. Fick "hookplatefri" platta inopererad för mitt nyckelbensbrott, och simmade och cyklade knappt 5 veckor senare.
M_Nyckelben_DX_20210915_160301_1.webp

IMG_20190709_125620324~5.webp

Tillbaka
Topp