n3wton
Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag gjorde som @Peth och byggde mina första hjul under vintern i år. Jag har tidigare sagt mig kunna "allt" inom cykelbygge men inte en chans att jag vågade bygga hjul. Sen råkade ett par gamla oanvända nav skänkas till mig. Därefter kom det ut ett riktställ för en överkomlig peng. Då var steget inte långt till ett par gamla 26-tums Araya-fälgar på k&s.Jag skulle vara nöjd om jag lärde mig rikta, först och främst. Har t o m ett riktställ men har inte vågat. Behöver några från Miyatatråden som håller mig i handen.
Första helgen i juli sker konventet (och kanske handhållningen)!
Efter att ha trakasserat Anders på Veloform i typ tio år så vågade jag släpa in nav och fälgar till honom och frågade vilka ekrar jag skulle ha. Vips var alla delar ihopsamlade, för i runda slängar 500 kr (riktstället ej inkluderat..).
Att bygga gick överraskande enkelt om man sammanfattar saken. Läste Sheldons guide och pillade lite, och såg till att gå försiktigt fram med riktning och massage etc. Några timmar senare hade jag en uppsättning helt okej hjul, och de har hållit ihop i sisådär 50 stökiga mil hittills.
Därefter fick jag hybris och byggde lastcykel-hjul med Chris King- och SON-nav i en helt annan prisklass. Tänkte att "det här kan ju jag!". Tydligen så verkar jag kunna det eftersom de också rullat typ 50 mil i skrivande stund. De utstår en hel del misshandel därtill...
Det som är det bästa med att ha byggt några hjul är att min förståelse för hur hjulen fungerar och vad jag bör göra om något hjul blir skevt (alltså inte de jag byggt såklart, utan någon annans...) är rejält mycket bättre idag än tidigare. Sen ska man nog ha respekt för att någon som exempelvis Anders på Veloform har byggt rejält många hjul och därmed har mycket bättre koll på hur man gör om något börjar strula vid byggnation eller dylikt. De hjul jag har som han har byggt har gått flera tusen mil och aldrig ens sett en ekernyckel under den tiden. Får se om de hjul jag byggt verkligen håller så länge...
Med det sagt - har du ett riktställ tycker jag du ska bygga ihop ett enkelt hjulpar för skojs skull!