Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Jag skulle vara nöjd om jag lärde mig rikta, först och främst. Har t o m ett riktställ men har inte vågat. Behöver några från Miyatatråden som håller mig i handen.

Första helgen i juli sker konventet (och kanske handhållningen)!
Jag gjorde som @Peth och byggde mina första hjul under vintern i år. Jag har tidigare sagt mig kunna "allt" inom cykelbygge men inte en chans att jag vågade bygga hjul. Sen råkade ett par gamla oanvända nav skänkas till mig. Därefter kom det ut ett riktställ för en överkomlig peng. Då var steget inte långt till ett par gamla 26-tums Araya-fälgar på k&s.

Efter att ha trakasserat Anders på Veloform i typ tio år så vågade jag släpa in nav och fälgar till honom och frågade vilka ekrar jag skulle ha. Vips var alla delar ihopsamlade, för i runda slängar 500 kr (riktstället ej inkluderat..).

Att bygga gick överraskande enkelt om man sammanfattar saken. Läste Sheldons guide och pillade lite, och såg till att gå försiktigt fram med riktning och massage etc. Några timmar senare hade jag en uppsättning helt okej hjul, och de har hållit ihop i sisådär 50 stökiga mil hittills.

Därefter fick jag hybris och byggde lastcykel-hjul med Chris King- och SON-nav i en helt annan prisklass. Tänkte att "det här kan ju jag!". Tydligen så verkar jag kunna det eftersom de också rullat typ 50 mil i skrivande stund. De utstår en hel del misshandel därtill...

Det som är det bästa med att ha byggt några hjul är att min förståelse för hur hjulen fungerar och vad jag bör göra om något hjul blir skevt (alltså inte de jag byggt såklart, utan någon annans...) är rejält mycket bättre idag än tidigare. Sen ska man nog ha respekt för att någon som exempelvis Anders på Veloform har byggt rejält många hjul och därmed har mycket bättre koll på hur man gör om något börjar strula vid byggnation eller dylikt. De hjul jag har som han har byggt har gått flera tusen mil och aldrig ens sett en ekernyckel under den tiden. Får se om de hjul jag byggt verkligen håller så länge...

Med det sagt - har du ett riktställ tycker jag du ska bygga ihop ett enkelt hjulpar för skojs skull!

Visa din Miyata!
Jag gjorde som @Peth och byggde mina första hjul under vintern i år. Jag har tidigare sagt mig kunna "allt" inom cykelbygge men inte en chans att jag vågade bygga hjul. Sen råkade ett par gamla oanvända nav skänkas till mig. Därefter kom det ut ett riktställ för en överkomlig peng. Då var steget inte långt till ett par gamla 26-tums Araya-fälgar på k&s.

Efter att ha trakasserat Anders på Veloform i typ tio år så vågade jag släpa in nav och fälgar till honom och frågade vilka ekrar jag skulle ha. Vips var alla delar ihopsamlade, för i runda slängar 500 kr (riktstället ej inkluderat..).

Att bygga gick överraskande enkelt om man sammanfattar saken. Läste Sheldons guide och pillade lite, och såg till att gå försiktigt fram med riktning och massage etc. Några timmar senare hade jag en uppsättning helt okej hjul, och de har hållit ihop i sisådär 50 stökiga mil hittills.

Därefter fick jag hybris och byggde lastcykel-hjul med Chris King- och SON-nav i en helt annan prisklass. Tänkte att "det här kan ju jag!". Tydligen så verkar jag kunna det eftersom de också rullat typ 50 mil i skrivande stund. De utstår en hel del misshandel därtill...

Det som är det bästa med att ha byggt några hjul är att min förståelse för hur hjulen fungerar och vad jag bör göra om något hjul blir skevt (alltså inte de jag byggt såklart, utan någon annans...) är rejält mycket bättre idag än tidigare. Sen ska man nog ha respekt för att någon som exempelvis Anders på Veloform har byggt rejält många hjul och därmed har mycket bättre koll på hur man gör om något börjar strula vid byggnation eller dylikt. De hjul jag har som han har byggt har gått flera tusen mil och aldrig ens sett en ekernyckel under den tiden. Får se om de hjul jag byggt verkligen håller så länge...

Med det sagt - har du ett riktställ tycker jag du ska bygga ihop ett enkelt hjulpar för skojs skull!
Allt detta arbete, och så förstör du dem med ett par Maxxis DTH? ?

Visa din Miyata!
Vågar man fråga var du köpte dessa illbattingar till skitdäck?
Precis byggt ihop en vuxen-bmx (gammal för liten stål mtb) som jag föreställer mig skulle bli vansinnigt komplett med dessa tröga och släta tjockisar, lite som mig själv!
Lite nyans kanske inte skadar...jag har 2 uppsättningar Maxxis DTH (2.3 tum), en med slang på fruktansvärt tunga fälgar, den andra tubeless på inte lika sunkigt hjulset. Det är däcken jag avverkar mest mil med. Jag har alltid kört MTB och knappt alls LVG, och jag tycker de är bra. Kör för det mesta kring 30 psi och hellre grus än asfalt. Försöker för det mesta maxa ut däckbredden i ramen. Så där har du lite av min kontext. Som en semi-slick men ändå med hyfsat grepp på det mesta utom lera, tysta på asfalten, med OK rull...för ett vikbart däck kring lite över 600g har jag svårt att förstå varför de är så dåliga. Som referens är min däckhög ute i garaget ej mer stapelbar, så ett par olika märken har jag testat.

Visa din Miyata!
Lite nyans kanske inte skadar...jag har 2 uppsättningar Maxxis DTH (2.3 tum), en med slang på fruktansvärt tunga fälgar, den andra tubeless på inte lika sunkigt hjulset. Det är däcken jag avverkar mest mil med. Jag har alltid kört MTB och knappt alls LVG, och jag tycker de är bra. Kör för det mesta kring 30 psi och hellre grus än asfalt. Försöker för det mesta maxa ut däckbredden i ramen. Så där har du lite av min kontext. Som en semi-slick men ändå med hyfsat grepp på det mesta utom lera, tysta på asfalten, med OK rull...för ett vikbart däck kring lite över 600g har jag svårt att förstå varför de är så dåliga. Som referens är min däckhög ute i garaget ej mer stapelbar, så ett par olika märken har jag testat.
Tack för bra inputs och annan objektivitet.
Det var lite den känslan jag hade kring dessa däck, då jag endast provat dom vid ett tillfälle på kompis cykel.
Jag kommer gilla dom för sitt ändamål. Slörull på blandat underlag då jag kommer slå följe med min son på 5 år, som nyligen fått ärva systrarnas 7-växlade 20 tummare.
Följandes i däckspåren från grabbens framfart lär det bli en del stigar, lite offroad, trappor och annat kul man måste utforska när man plötsligt blivit stor och insett vad friheten kan innebära för kul äventyr.
De kommer passa mig prima!

Visa din Miyata!
Det visar ju med all önskvärd tydlighet hur subjektivt det här med däck är. Låt mig nyansera!

Jag raljerade ordentligt om de stackars Maxxisdäcken och det beror nog på att jag blev gruvligt besviken. De kostar ändå en slant (300-400 kronor styck) och jag hade förväntat mig ett lyft i känsla, ett schysst rull, bra grepp o s v. Kanske inte att de skulle vara ”the shit” men ändå. Jag cyklar nu inte mtb, men en del stig och grus (grääävel helt enkelt), och har kört jättebilliga däck, mellanprissatta däck och dyra däck men inga jättedyra. Med omkring 50 psi i slangen (har alltid slang) är Maxxisdäcken nästan de tråkigaste jag har använt. Tyvärr verkar de vara nästan det enda alternativet för den som vill ha ett hyggligt brett 559-däck med naturfärgad sida, så jag kommer inte kunna jämföra dem med något annat i närtid.

Visa din Miyata!
Jag är dessvärre en trög och rynkig tjockis, inte ens slät fick jag fortsätta vara.

Jag köpte dem på bikecomponents. Men varför inte köpa mina? 400 plus frakt så är de dina. Rullat fyra mil. Plockades av hojen för en stund sedan - känslan av lättnad var enorm. Som en däcksorgasm utan exploderande gummi.
Om inte ilonasson hugger på erbjudandet så kniper jag dem gärna! Hade suttit fint på @And.h valleyrunner, men jag agerar bulvan åt honom här på forumet....

Visa din Miyata!
Det där hjul bygga riktställ är inte appsolut nödvändigt gå ju i ram jag köpte lysdynamo fästen i aluminium på 90 talet går skruva dit som rikt indikator att massera hjulet de garanterar att den inte slår sig jag riktad rullstol hjul osymetiskt förskutet det var bara det att de i en grop blev att den korta sida ekrar drog i hop fälg slog över lärde sig måste finnas marginal för det.

Visa din Miyata!
Elevation är en egentligen en designspecialare i de lägre tusentalen. Elevation 8000 är titan, 10000 carbon och 12000 fulldämpad carbon med det finare komponenterna. Just Elevation 2000 är samma cykel som till exampel Pathrunner, Highrunner -94 och övriga årsmodeller av Pathrunner. Den röda Terrarunnern jag just satte ihop är i princip samma hoj med annan färg och dekaler. Det är xt-vxl reglagen på styret som skiljer i komponentväg.
Elevation 2000 är Deore dx rätt igenom med thumbies. En mkt fin cykel i min mening.
Frågan är nu vad man ska med en Elevation till? Har inget behov, och egentligen inget sug efter en heller. Bara det att det står Miyata på ramen, den finns i närheten och är billig.

Visa din Miyata!
Rädda den? finns det bilder?
F061CADD-A19D-4C03-BFD4-6DFEB6483C69.jpeg

Visa din Miyata!
VAB-dag med spridda skurar, då blev det växel-mek.
Den fina men igenbeckade DX-växeln som jag köpte och fick med en Pathrunner på köpet har legat demonterad och dränkt i WD40. Idag samlade jag äntligen kraft nog att gå över den.

Jag tog ingen före-bild, men trissan ger en indikation på hur resten såg ut:
C509CD21-8156-4C3D-A929-FF4B365D5AD3.jpeg

Puts och studs:
3FF0A7E5-22F5-4ADB-98E2-396AC55103FE.jpeg

Smort och återmonterat:
FC32C6FC-9550-4E51-9A26-999D38EE7756.jpeg

Nu ska jag bara bolla mina olika alternativ och bestämma om den här hamnar på Trippelkryssar’n eller på Tuppgöken. Alla dessa val…

Visa din Miyata!
Var och lufta miyata får nog sänka trycket fram 1/2 bar till 2 bar ca 30 psi bak är 50 psi ca 3.5 bar växlar fungerar bra. Har blivit lätt växlad fram med lite uppoljning.
Vägsidan var väl grusad? tur det är en väg med lite trafik kan cykla på vägbanan de var sånt här grus sidor som fick klass kompis kasta diskus med den finska raser cykeln.
IMG_20220602_150241_5.jpg

Visa din Miyata!
VAB-dag med spridda skurar, då blev det växel-mek.
Den fina men igenbeckade DX-växeln som jag köpte och fick med en Pathrunner på köpet har legat demonterad och dränkt i WD40. Idag samlade jag äntligen kraft nog att gå över den.

Jag tog ingen före-bild, men trissan ger en indikation på hur resten såg ut:
Visa bilaga 559044

Puts och studs:
Visa bilaga 559043

Smort och återmonterat:
Visa bilaga 559045

Nu ska jag bara bolla mina olika alternativ och bestämma om den här hamnar på Trippelkryssar’n eller på Tuppgöken. Alla dessa val…
Inte riktigt snällt att visa sådana här för oss som (ännu) inte kommit över DX. Snyggare än XT t.o.m. :)

Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
WD 40 det skall jag sluta använda på vajrar drar bara åt sig vatten är typ fotogen olja ta loss fast rostade duger till men inte för rostskydd olja då är 5-56 olja en utspädd symaskin olja rostskydd typ som den är funkar dåligt i roterande vajer typ hastighet vajer men annars bra.
Den där bakväxel sjusteras avstånd till största klinga bak lilla skruv så kjedjan och Kling spetsar får precis en 2 mm isskrapa spel plats är lite liknade fram gaffel växel stora drev.

Visa din Miyata!
Jag tycker nog att Xt är lika fin med sina kontrasterande XT. Men en hel Dx grupp som på Elevation är svårslaget?
Växeln på bilden har american classic trissor med kullager??Visa bilaga 559103
Den är också riktigt snygg. Måste vara en generation tidigare än M737 som jag tänkte på? Som förvisso också har ett fördelaktigt utseende men DX-gruppen är en klass högre utseendemässigt i mina ögon (fast jag går bara efter funktion ;)).

Visa din Miyata!
Pacenti Brevet finns i 650b. De är inte billiga, men bra. Veloform kan ha hemma.
Tips på prisvärt hjulset mottages tacksamt
Ska fixa ett par hjul bara. Vad är det för ETRTO?

Pacenti kompletta hjul och fälgar går att köpa genom mig, eller rättare sagt mitt företag.
Har än så länge bara tagit hem ett par för att testa. Har inte kört så mycket med hjulen än, men jag gillar de såpass att jag tror fler skulle tycka de var bra och det man vill ha till ett ok pris.

Ser ut som att de just nu endast har Brevet 650b i 32h, men 28h på väg.
Kontakta mig på pm vid intresse. Ber om ursäkt om någon tycker det är reklam!

Visa din Miyata!
När vi ändå är inne på temat växlar, finns det några roliga framväxlar med down pull och 1 1/8” klämma att få tag på nu för tiden eller är det att leta begagnat som gäller?

Jag är på jakt efter ett par stycken, något som inte skär sig alltför illa ihop med LX M550, DX M650 och/eller XT M737 bakväxlar.

Alla de Exage 200/300 LX som har suttit på mina cyklar när jag har dragit hem dem har varit ganska trötta saker, rostiga och tråkiga allihop.

Visa din Miyata!
När vi ändå är inne på temat växlar, finns det några roliga framväxlar med down pull och 1 1/8” klämma att få tag på nu för tiden eller är det att leta begagnat som gäller?

Jag är på jakt efter ett par stycken, något som inte skär sig alltför illa ihop med LX M550, DX M650 och/eller XT M737 bakväxlar.

Alla de Exage 200/300 LX som har suttit på mina cyklar när jag har dragit hem dem har varit ganska trötta saker, rostiga och tråkiga allihop.
EBay!

Tillbaka
Topp