Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Hmm, jag minns inte att du led av brist på byggnader på tomten.
En 7-8 byggnader är det väl om man inkluderar allt som har tak och någon form av väggar?

Har du bytt ut servissäkringarna och bett energibolaget byta ut anslutande kablar mot grövre dimension?

Har pratat med "T" och vi lastar på hojarna på hans kärra och hälsar på till sommaren.

Så får du se dem, och leda oss runt på en tur i vildmarken runt din boning.

Ska du ha en skylt över porten?
Airhead & Miyata Service Center.
We ride what we build!

Visa din Miyata!
Fråga till Carl Edfeldt, om jag förstår saken rätt, så importerade din far och hans kollega Miyata cyklar till Sverige på 80-talet och 90-talet. De importerade även Bel-Ray sortiment av oljor.

Om detta är korrekt, så kände min och LWB gemensamma bekant "T" din far.
Den MIYATA, som T nu avser att väcka till liv, den och en till sin fru köpte han av din far när han besökte hans företag för att köpa och hämta en massa Bel-Ray oljor till sin firma. Small world om det stämmer.

Visa din Miyata!
Fråga till Carl Edfeldt, om jag förstår saken rätt, så importerade din far och hans kollega Miyata cyklar till Sverige på 80-talet och 90-talet. De importerade även Bel-Ray sortiment av oljor.

Om detta är korrekt, så kände min och LWB gemensamma bekant "T" din far.
Den MIYATA, som T nu avser att väcka till liv, den och en till sin fru köpte han av din far när han besökte hans företag för att köpa och hämta en massa Bel-Ray oljor till sin firma. Small world om det stämmer.
Nästan, min far kände och handlade av Thomas som tog hit cyklarna från Japan ? min far har en cykelaffär i Gbg som i omgångar sålt bland annat lite miyata ?

Visa din Miyata!
Hmm, jag minns inte att du led av brist på byggnader på tomten.
En 7-8 byggnader är det väl om man inkluderar allt som har tak och någon form av väggar?

Har du bytt ut servissäkringarna och bett energibolaget byta ut anslutande kablar mot grövre dimension?

Har pratat med "T" och vi lastar på hojarna på hans kärra och hälsar på till sommaren.

Så får du se dem, och leda oss runt på en tur i vildmarken runt din boning.

Ska du ha en skylt över porten?
Airhead & Miyata Service Center.
We ride what we build!
Som barn av 70- och 80-talen är jag starkt präglad av Barbro Lindgrens Loranga, Masarin och Dartanjang i uppläsning av den fantastiske Toivo Pawlo. Och visst kan väl ni alla de inledande meningarna?

”Först ser man bara skog. Massor av tallar och granar och lite stenar och myrstackar och gamla barr och tallkottar från förra året.
Men så ser man lite hus. Ett, två, tre, elva. Tjugo stycken! Naäe, det är bara sju, om man räknar garaget och vedboden. Och det är klart man gör.”

Likadant är det här. Det kan kännas som att det är tjugo hus som tornar upp sig när man har tagit sig igenom Bergen i Väster för att komma hit och inte har sett annat än tallar, granar, myrstackar och allmänt detritus.
Men när man någotsånär har hämtat sig från den initiala chocken och dessutom inser att man ändå inte kan numret till Barnavårdsnämnden utantill så börjar man istället räkna husen för att sortera intrycken, och då ska man strax se att det bara står sex byggnader på tomten. Om man räknar vagnsskjulet och vedboden. Och det är klart man gör.

Ergo, hit med en till byggnad, varesig det behövs eller ej och kosta vad det kosta vill.

Elen är uppsäkrad, de gamla luftledningarna är bytta mot nedgrävda ledningar och skiner bara solen så producerar vi en 14-15 kW från eget tak.

Skylt ja. Tidigt 80-tal och don LWB hängde i Ottos cykelbutik och verkstad så länge och så väl att han när Otto sedermera avvecklade rörelsen fick inte bara de kvarvarande lagren av Novo-komponenter utan även träskylten med texten ”VERKSTAD”. Novo-prylarna är sedan länge spridda för vinden, men skylten har i 40 år hängt stadigt förankrad ovanför dörren till farsans verkstad. Det hoppas jag att den ska fortsätta att göra i 40 år till, men jag ska låna hem den vid tillfälle och göra en kopia.

Tänk vad LWB Jr ska ha att slänga när han en dag ska sälja gården och flytta in till stan.

Visa din Miyata!
Rapport från västfronten?

Dagens Grand finale bjöd på friktionsfri montering. Allt lirade och och jag och Urfadern log ikapp av glädje…. tills framväxeln skulle monteras!
Såklart har den fel vinkel och vill inte riktigt lira med 42-32 läget! Måste fixa en annan vid tillfälle. Bortsett från den lilla petitessen så var det inget att skriva hem om. Får la provcykla eländet och se om det skall på ett Pelago på den…
Möjligt att det kommer inhandlas ett på XT SPD när jag tröttnat på att bråka med tåclips även om det är snyggt för ögat. Bäst på bild kan vi sammanfatta det med ?

IMG_9512.png

Bilagor

• IMG_9492.jpeg
    IMG_9492.jpeg
    480.4 KB · Besök: 421
  • IMG_9515.png
    IMG_9515.png
    632.2 KB · Besök: 60
  • IMG_9511.jpeg
    IMG_9511.jpeg
    470.2 KB · Besök: 408
  • IMG_9509.jpeg
    IMG_9509.jpeg
    459.5 KB · Besök: 57
  • IMG_9508.jpeg
    IMG_9508.jpeg
    845.6 KB · Besök: 62
  • IMG_9491.jpeg
    IMG_9491.jpeg
    723 KB · Besök: 404
  • IMG_9494.jpeg
    IMG_9494.jpeg
    523.9 KB · Besök: 41
  • IMG_9493.jpeg
    IMG_9493.jpeg
    582.1 KB · Besök: 42
  • IMG_9490.jpeg
    IMG_9490.jpeg
    386.6 KB · Besök: 54
  • IMG_9500.jpeg
    IMG_9500.jpeg
    552.7 KB · Besök: 54
  • IMG_9499.jpeg
    IMG_9499.jpeg
    728.7 KB · Besök: 58
Visa din Miyata!
Rapport från västfronten?

Dagens Grand finale bjöd på friktionsfri montering. Allt lirade och och jag och Urfadern log ikapp av glädje…. tills framväxeln skulle monteras!
Såklart har den fel vinkel och vill inte riktigt lira med 42-32 läget! Måste fixa en annan vid tillfälle. Bortsett från den lilla petitessen så var det inget att skriva hem om. Får la provcykla eländet och se om det skall på ett Pelago på den…
Möjligt att det kommer inhandlas ett på XT SPD när jag tröttnat på att bråka med tåclips även om det är snyggt för ögat. Bäst på bild kan vi sammanfatta det med ?

Visa bilaga 678971
Vilken skönhet :D riktigt snygg! Tror att jag har några gamla XT-SPD men osäker på skick och generation.

Visa din Miyata!
Allt lirade och och jag och Urfadern log ikapp av glädje…. tills framväxeln skulle monteras!
Såklart har den fel vinkel och vill inte riktigt lira med 42-32 läget! Måste fixa en annan vid tillfälle.
Framväxlar kan vara kinkiga. Jag har vid tillfälle varit tvungen att anpassa vinkeln med mellanlägg ("shims")
som jag klippte ur en aluburk. En tunn remsa i överkant av klamman på ena sidan och motsv tunn remsa i nederkant på den andra.
Det funkade bra och satt kvar länge...

img_9492-jpeg.678962

Snyggt silverbling, även om det inte når upp till Nokon-nivå :sneaky:

img_9491-jpeg.678966

Sitter inte bromsgummihållaren på fel sida?
Stämmer det riskerar du att trycka ut den när du bromsar hårt.
Om du ändå ska flytta om bromsgummihållarna så kan du samtidigt passa på och byta själva bromsgummit
De bästa skall vara Kool Stop laxfärgade
koolstop-v-type-brake-pads.jpg

Även salig Sheldon rekommenderade dem

img_9511-jpeg.678972

De bromsarna skall du vara rädd om!
V-bromsar med parallellogram är de bästa, även om just XT-varianten skall ha rykte om sig att börja glappa och då tjuta.
Jag har XTR-varianten och den är riktigt bra.

Visa din Miyata!
Framväxlar kan vara kinkiga. Jag har vid tillfälle varit tvungen att anpassa vinkeln med mellanlägg ("shims")
som jag klippte ur en aluburk. En tunn remsa i överkant av klamman på ena sidan och motsv tunn remsa i nederkant på den andra.
Det funkade bra och satt kvar länge...

img_9492-jpeg.678962

Snyggt silverbling, även om det inte når upp till Nokon-nivå :sneaky:

img_9491-jpeg.678966

Sitter inte bromsgummihållaren på fel sida?
Stämmer det riskerar du att trycka ut den när du bromsar hårt.
Om du ändå ska flytta om bromsgummihållarna så kan du samtidigt passa på och byta själva bromsgummit
De bästa skall vara Kool Stop laxfärgade
koolstop-v-type-brake-pads.jpg

Även salig Sheldon rekommenderade dem

img_9511-jpeg.678972

De bromsarna skall du vara rädd om!
V-bromsar med parallellogram är de bästa, även om just XT-varianten skall ha rykte om sig att börja glappa och då tjuta.
Jag har XTR-varianten och den är riktigt bra.
Precis så är det med framväxlarna, i detta fallet kunde jag inte ens lösa det med fulmeck eller hack??? kedjelinjen är lite på gränsen men hade kunnat kureras med rätt vinkel på växeln. Får se om jag grejar med längre fram.
Det fick bli Jagwire…du vet ibland så orkar jag inte jaga mer grejer även om jag vill?skall ändå testa de du rekommenderat, blev pepp på dem.
Ditt skarpa öga sviker dig inte vad det gäller XT bromsen fram…. Svaret är ett det är en bakbroms även fram. Tog det som fanns! ?
V bromsar är grymt trevliga och även du skall bevara dina! Sällsynta snart!
Ville nog ha cool stop men valde bort det av estetiska skäl på detta bygget. Kommer testa det på kommande kreationer ??

Visa din Miyata!
Precis så är det med framväxlarna, i detta fallet kunde jag inte ens lösa det med fulmeck eller hack??? kedjelinjen är lite på gränsen men hade kunnat kureras med rätt vinkel på växeln. Får se om jag grejar med längre fram.
Det fick bli Jagwire…du vet ibland så orkar jag inte jaga mer grejer även om jag vill?skall ändå testa de du rekommenderat, blev pepp på dem.
Ditt skarpa öga sviker dig inte vad det gäller XT bromsen fram…. Svaret är ett det är en bakbroms även fram. Tog det som fanns! ?
Ville nog ha cool stop men valde bort det av estetiska skäl på detta bygget. Kommer testa det på kommande kreationer ??

Vet du om att KoolStop har en lila variant? Jag har ett par, har för mig att det är brandat för BMX men de passar fint på en 26er.

Edith: link:

Visa din Miyata!
"Bakbroms fram"? Är det skillnad på dessa vad gäller fram och bak?
Varit sjuk ett par dagar så jag kanske missförstår nåt här...

Visa din Miyata!
Inte efter att man har flyttat bromsgummihållarna till rätt sida.....
Fast i det här fallet kommer de väl att helt bytas?
Det är ju samma men förberett i kartongen för fram och bak med två olika artikelnummer dessutom ???
Man tänkte väl att användare som jag själv var helt oförmögen att ändra själv om det bara fanns en och samma där man blev tvungen att fippla själv
Min skall givetvis ändras vid nästa mektillfälle ??

Visa din Miyata!
Skylt ja. Tidigt 80-tal och don LWB hängde i Ottos cykelbutik och verkstad så länge och så väl att han när Otto sedermera avvecklade rörelsen fick inte bara de kvarvarande lagren av Novo-komponenter utan även träskylten med texten ”VERKSTAD”.
image00000011.jpeg
image00000111.jpeg

Det lär ha funnits ett par större skyltar med texten ”CYKEL” respektive ”SPORT” också, men de finns inte kvar.

Visa din Miyata!
Nu står hon i alla fall på hjul. Ramen nedplockad och rengjord. Tyvärr rätt sliten och kedjestaget något deformerade från ett tidigare monterat stöd. Beslutat att hon är i tillräckligt gott skick för att bygga vidare på.

Några delar inköpta inklusive billiga Mavic hjul från K&S skodda med RH Bon Jons från @Moses95. Väntar på ett paket från Veloform med en stam och Honjoskärmar etc. Har stulit några delar från Parkpren och ska fortsätta sno några delar därifrån. Kanske kan hon bli trampbar till nästa helg.

Blir ett fint pendlarhärke.

IMG_7457.jpeg

Visa din Miyata!
Nu blev jag skraj och sprang ut och kikade! Undrar om du har rätt. Mäter jag en förlängd centrumlinje från styrröret hamnar centrum på gaffelbenen något bakom denna. Bilden jag la upp visar vad jag mäter. Frågan är om det betyder att den är kraschad och böjd eller om det ska vara så? När jag googlar bilder tycks gaffelbenen ligga i linje med styrröret.

När jag inspekterar gaffeln igen ser jag inga konstigheter i lacken eller sprickor. Gaffelröret är rakt.

Visa din Miyata!
Nu blev jag skraj och sprang ut och kikade! Undrar om du har rätt. Mäter jag en förlängd centrumlinje från styrröret hamnar centrum på gaffelbenen något bakom denna. Bilden jag la upp visar vad jag mäter. Frågan är om det betyder att den är kraschad och böjd eller om det ska vara så? När jag googlar bilder tycks gaffelbenen ligga i linje med styrröret.

När jag inspekterar gaffeln igen ser jag inga konstigheter i lacken eller sprickor. Gaffelröret är rakt.
Väldigt misstänkt krasch. Men om allt sitter ihop och inga sprickor kan man ju chansa. Annars bör ju en beg gaffel gå att uppbringa?

Visa din Miyata!
Hmm. Attans.

Edit: tror jag bygger upp som den är och testar hur det känns. Inte orolig att gaffeln ska gå i bitar men styrgeon kanske kommer kännas helkass. Har knäckt två stålramar och en stålgaffel under mina år men samtliga brott var långsamma och skedde utan incident. Får i så fall hålla koll.

Tänker att Acke på Cykel återvinningen som var så glad för den här cykeln kanske kan hjälpa mig.

Men om någon sitter på en gaffel får du gärna hojta?

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Men om någon sitter på en gaffel får du gärna hojta?
Jag har en som inte är böjd bakåt men den är röd så jag tror inte du vill ha den ...
53521024345_c3e43d0212_o_d.jpg

Nä, skämt å sido, gaffelkronan verkar vara ganska vek på dessa så kolla den och skarvarna efter sprickor men jag tror inte det är någon större risk att cykla om det ser ok ut. Eller att rikta om du vill ha gaffeln helt rak. Den ovan har hittar jag inget på förutom då att den är rejält böjd.

Har precis hållit på och kollat vikter på en del ramar och gafflar, ganska intressant. Ingen skillnad i vikt mellan gafflarna till Triple Cross, 1000 och 610 (Mangalight), samtliga ligger på knappt 800 gr inkl ´cantifästen och nedre lagerbana. Hyfsat lätt för en stålgaffel. Runnergaffeln som syns i kanten på bilden väger mer, 1100 gr men ändå ganska lätt för en så biffig gaffel.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Jag har en som inte är böjd bakåt men den är röd så jag tror inte du vill ha den ...
53521024345_c3e43d0212_o_d.jpg

Nä, skämt å sido, gaffelkronan verkar vara ganska vek på dessa så kolla den och skarvarna efter sprickor men jag tror inte det är någon större risk att cykla om det ser ok ut. Eller att rikta om du vill ha gaffeln helt rak. Den ovan har hittar jag inget på förutom då att den är rejält böjd.

Har precis hållit på och kollat vikter på en del ramar och gafflar, ganska intressant. Ingen skillnad i vikt mellan gafflarna till Triple Cross, 1000 och 610 (Mangalight), samtliga ligger på knappt 800 gr inkl ´cantifästen och nedre lagerbana. Hyfsat lätt för en stålgaffel. Runnergaffeln som syns i kanten på bilden väger mer, 1100 gr men ändå ganska lätt för en så biffig gaffel.
Den röda gaffeln tycks ju ha en vinkel framåt.

Nu har jag lagt +100 pannor på kronan men den vill inte röra på sig. Den här habrovinken känns ju sådär om jag ska vara ärlig. Får se om jag kastar in handduken eller ber en större starkare granne med rejälare verktyg om hjälp imorgon.

IMG_7459.jpeg

Visa din Miyata!
Den röda gaffeln tycks ju ha en vinkel framåt.

Nu har jag lagt +100 pannor på kronan men den vill inte röra på sig. Den här habrovinken känns ju sådär om jag ska vara ärlig. Får se om jag kastar in handduken eller ber en större starkare granne med rejälare verktyg om hjälp imorgon.

Visa bilaga 680321
Med den krockade vinkeln är det ju sån där häftig ”low trail” som Jan Heine m.fl. Randoneur-Frankofiler talar sig varm om. ;) Häng på en tungt lastad styrväska i bomull (naturligtvis vattentät bomull) och ha bara på dig ull så kommer eventuell nervös styrning ordna upp sig…

Ledsen för eventuell intern humor. Mer seriöst bör det räcka att hoppa. Ett bra hopp ger väl typ 3x din vikt? Klart mer än de flesta grannar.

Visa din Miyata!
Jag på
Det är omvänt. Mindre offset som med min ev krockade gaffel ger högre trail. Har redan hunnit räkna ut att det bör vara ca 75mm trail. http://yojimg.net/bike/web_tools/trailcalc.php

Ska lägga på lite mer vikt imorgon och gunga lite till. Risken som jag ser det är att gaffeln blir skev i sidled och oanvändbar.
Jag undrar om det är rätt metod, känns som det inte ger kontroll med så stor vikt, bättre med mindre kraft och hävstång tror jag.

Tillbaka
Topp