Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Eftersom däcksutrymmet var uppe kan jag visa hur det ser ut på en SixTen årsm. -88 med 37 mm (uppmätt) breda däck, ungefär samma även i framgaffeln.
Ah, men det ser ju ut att vara rätt gott om plats ändå. Trodde att 35mm var det bredaste man kunde få in i touringmodellerna med skärmar.

Oklart om det är mer plats än sådär i OneHundred, kanske lite. Det som förvånade mig mest var nog att den svalde ett par oversized 42mm-däck utan skärmar (och att Triple Crossen inte gjorde det). Inga problem att faktiskt köra med den bredden heller, dvs inget skrap i svängar och så. Kändes riktigt svampigt och skönt på dåligt underlag. Synd bara att det regnar typ varje dag.

För att få in 622-40 (39 mm uppmätta) med skärmar i OneHundred var jag tvungen att vika ut och omforma skärmarna (45 mm alu) och i allmänhet greja med dem rätt så länge. Inbillar mig dock att cantis istället för u-broms hade inneburit mindre problem på just den cykeln. Sen ska sägas att detta arbete utfördes omilt och utan finess med polygrip, och om man har handlat ett par snygga och spegelblanka från, säg Velo Orange eller ännu dyrare, vill man nog hålla sig till däck som passar utan hemmasnickrat plåtslageriarbete.

610 måste för övrig vara en väldigt trevlig cykel? Typ som en 1000 med lite brantare ramvinklar? Så ballt med alla dessa modeller...

Visa din Miyata!
Ah, men det ser ju ut att vara rätt gott om plats ändå. Trodde att 35mm var det bredaste man kunde få in i touringmodellerna med skärmar.

Oklart om det är mer plats än sådär i OneHundred, kanske lite. Det som förvånade mig mest var nog att den svalde ett par oversized 42mm-däck utan skärmar (och att Triple Crossen inte gjorde det). Inga problem att faktiskt köra med den bredden heller, dvs inget skrap i svängar och så. Kändes riktigt svampigt och skönt på dåligt underlag. Synd bara att det regnar typ varje dag.

För att få in 622-40 (39 mm uppmätta) med skärmar i OneHundred var jag tvungen att vika ut och omforma skärmarna (45 mm alu) och i allmänhet greja med dem rätt så länge. Inbillar mig dock att cantis istället för u-broms hade inneburit mindre problem på just den cykeln. Sen ska sägas att detta arbete utfördes omilt och utan finess med polygrip, och om man har handlat ett par snygga och spegelblanka från, säg Velo Orange eller ännu dyrare, vill man nog hålla sig till däck som passar utan hemmasnickrat plåtslageriarbete.

610 måste för övrig vara en väldigt trevlig cykel? Typ som en 1000 med lite brantare ramvinklar? Så ballt med alla dessa modeller...
Jag satte halvsnyggdyra Gilles Berthoud-skärmar på min 1000. Jag fick vålda lite lätt och får in 35mm vilket jag HEMSKT gärna hade biffat upp till 38 eller mer. Problemet uppstår där skärmarna passerar stag, gaffelkrona mm, där blir det tajt, ffa nere vid kedjestagen.
Såhär gjorde jag för att stuka bakskärmen, smuttare än att bara trycka ”platt” med ett skruvstycke som jag gjorde på gaffeln.
63CB10B9-B2AD-44A9-95DA-E96828876CE6.jpeg
E903BC16-9F60-4E38-876A-B10F72977143.jpeg
637A29FB-0B7F-4316-8B97-DE08E47C7F8D.jpeg

Jag har också varit frestad att skippa skärmarna för att få mer plats, men dels är det onekligen ganska behändigt med skärmar givet vädret, dels skänker de cykeln en viss air av randojonne. Kompletterar man sedan med filmjölk och blomkål så är bilden fulländad:
555C547E-D365-41A5-BF2F-9714C79A3746.jpeg

Det finns ett inlägg tidigare i tråden med en exakt likadan SixTen som min och jag tror han fick in 41 mm utan skärmar men då ganska tight så sena OneHundred är nog något bredare. Jag har för mig att vissa några årgångar av 1000 och 610 hade samma ram men 610 en framgaffel i Manganstål istället för CrMo, jag själv tror att min är en sådan men har inte den svenska katalogen för -88 (-89) så kan inte jämföra geometrin. Muffar, bakgaffelrör och ändar samt huvudrör verkar vara samma åtminstone.

Om jag skall vara helt ärlig tycker jag att min 610 är aningen för styv/stötig utan packning och behöver lite last för att helt komma till sin rätt. Men jag har nog en lite annorlunda uppfattning än många andra, tycker också den känns för lätt, hade velat ha lite mer tyngd i själva cykeln, har kört för mycket på Crescentcyklar antar jag :)
Håller med om att last gör positiv skillnad. Jag har ännu inte kört tusingen tunglastad men stordragaren Norrskensflamman blir mycket behagligare när den knäar lite lätt.

Visa din Miyata!
Det finns ett inlägg tidigare i tråden med en exakt likadan SixTen som min och jag tror han fick in 41 mm utan skärmar men då ganska tight så sena OneHundred är nog något bredare. Jag har för mig att vissa några årgångar av 1000 och 610 hade samma ram men 610 en framgaffel i Manganstål istället för CrMo, jag själv tror att min är en sådan men har inte den svenska katalogen för -88 (-89) så kan inte jämföra geometrin. Muffar, bakgaffelrör och ändar samt huvudrör verkar vara samma åtminstone.

Om jag skall vara helt ärlig tycker jag att min 610 är aningen för styv/stötig utan packning och behöver lite last för att helt komma till sin rätt. Men jag har nog en lite annorlunda uppfattning än många andra, tycker också den känns för lätt, hade velat ha lite mer tyngd i själva cykeln, har kört för mycket på Crescentcyklar antar jag :)
Intressant! Enligt en annons (innan triple butted-eran) med reklam för 610 och 1000 hade 610 en vinkel mellan topprör och gaffel/sadelrör på 73 grader, medan 1000 endast hade flacka 72 grader. Den förra är SÅ MYCKET racigare alltså. Och det stämmer ju bra överens med hur 600-modellen framställs i gamla kataloger: som en sportigare touringvariant. Dock verkar just skillnaden i ramvinkel mellan 1000 och 6xx ha försvunnit mot slutet av 80-talet i de kataloger jag sett.

På tal om stötighet såg jag att du har en stor ram med moderat längd på sadelstång och stem. Det gör ju kanske att den upplevs som extra hård vad gäller vertikalt flex.

Hehe tur att det finns både Miyata MTB och rätt gott om gamla Crescent och Monark med TYNGD och generös plats för däck om man tröttnar på rando/tour-träsket och dess begränsningar.

Visa din Miyata!
Jag satte halvsnyggdyra Gilles Berthoud-skärmar på min 1000. Jag fick vålda lite lätt och får in 35mm vilket jag HEMSKT gärna hade biffat upp till 38 eller mer. Problemet uppstår där skärmarna passerar stag, gaffelkrona mm, där blir det tajt, ffa nere vid kedjestagen.
Såhär gjorde jag för att stuka bakskärmen, smuttare än att bara trycka ”platt” med ett skruvstycke som jag gjorde på gaffeln.
Se där! Även finskärmar kan betvingas med hemmasnickrat plåtslageriarbete om plåtslagaren är av rätt kaliber. Mycket snyggt!!

Mjo, kedjestagen verkar vara en öm punkt på de flesta modeller. På crossarna är det definitivt där det tar i först. Dock inga problem med plats uppåt under kronan på dem. Med OneHundred är den ömma punkten u-bromsarna, som gör passagen därunder trängre än den hade varit om bara kronan hade behövt forceras. Kanske vågar man utnämna OneHundred utrustad med cantis som den icke-MTB-Miyata som sväljer fetast däck? Nån som har en som kan bekräfta/prova? ?

Jag har också varit frestad att skippa skärmarna för att få mer plats, men dels är det onekligen ganska behändigt med skärmar givet vädret, dels skänker de cykeln en viss air av randojonne. Kompletterar man sedan med filmjölk och blomkål så är bilden fulländad:
Förutom mer plats är det SÅ snyggt utan skärmar och SÅÅ opraktiskt. Men visst, avsaknad av skärmar på denna 1000ing hade kanske behövt kompenseras med en baguette surrad vid överröret för att trygga en biljett till rando-SM ?

Visa din Miyata!
Få saker är så stiligt som en cykel med riktigt fina skärmar. Men, det måste vara rätt cykel, rätt skärmar och rätt allt annat. Få saker kan vara så anskrämliga som en cykel med riktigt fula skärmar.

Miyata 1000 ser fantastisk ut både med och utan skärmar.

Visa din Miyata!
Hehe, hörde av mig till säljaren och meddelade att jag kan komma förbi på momangen. En till cykel är ju precis vad jag behöver och har plats för. Säljaren svarade vänligt med vändande post att priset just nu var uppe i 1000 kr och att intresset hade varit mycket stort. Tror inte han ljög för att trissa priset. Börjar bli svårt att göra Miyata-klipp nu för tiden! Kanske läge att börja censurera tråden.

Visa din Miyata!
En superbillig Expeditions-cykel: jag tror det är i princip samma vinklar och mått som en del nytillverkade, rören är likvärdiga eller till och med något bättre än en del använder nu, utrymmet för breda däck räcker mer än väl till och den har alla tänkbara fästen pålödda. Komponenterna är funktionella och kan uppgraderas till bättre efterhand som behovet uppstår. I princip bara en service som behövs sen är den klar för en bråkdel av vad en ny kostar.
Man ska inte låta ett sansat inköpspris stå i vägen för ett fullständigt sanslöst expeditionscykelbygge! ?
2AD2D686-B7FA-4650-9B60-9BF8F2DF77E3.jpeg

Visa din Miyata!
Har även varit ute och spanat efter ny gf-cykel idag. Någon som har erfarenhet av den här Mixte-modellen eller vet något om den? "One Hundred II" heter den. Kändes lätt och fin. Märkt med Cr-Mo sticker (såklart).

Det jag funderar på är att ramen inte är en konventionell mixte med identiska "delade stag" (de karakteristiska dubbla stagen som går från gaffelröret via sadelröret och ner till bakre dropoutsen). På den här modellen sitter stagen tätare än jag tidigare sett på mixte och staget på drivsidan blir efter sadelröret asymmetriskt. Se bild. Funderade ett tag om det fått sig en smäll men bestämde mig sen för att det nog ska vara så för att ge gott om plats för kedjan. Någon som vet om stagen ska se ut på det här sättet?

Bilagor

• HYPER_20211002_153316_sRGB+b2.jpg
    HYPER_20211002_153316_sRGB+b2.jpg
    395.5 KB · Besök: 58
  • IMG_20211002_153352.jpg
    IMG_20211002_153352.jpg
    1.7 MB · Besök: 55
  • IMG_20211002_153409_LI.jpg
    IMG_20211002_153409_LI.jpg
    1.5 MB · Besök: 73
  • IMG_20211002_153428.jpg
    IMG_20211002_153428.jpg
    750 KB · Besök: 55
Visa din Miyata!
Den Miyata mixed jag har erfarenhet av var symmetrisk, men den var något år senare än den du visar. Cyklade faktiskt en del själv på den och det var en väldigt trevlig ram för att vara dam, mycket stabil och bra trots att den var ett nummer för liten för mig och trevliga, lagom sportiga vinklar. Om mixed-rören skall gå så nära sadelröret som på den du visar måste det nog till något liknande för att kedjan skall gå fri så jag tror absolut det är fabriksgjort.
Tack för svar! Det såg ut som att asymmetrin inte behövdes för att kedjan skulle gå fri, men att ge den tillräckligt utrymme är ju den enda rimliga förklaringen.

Visa din Miyata!
Vilken bredd på däcken? Jag fick ett bra pris på Marathon 47 mm så jag slog till på dem men hade nog egentligen velat ha ännu något bredare. Skall bara bli färdig att montera ihop cykeln igen, den invändiga rostskyddsbehandlingen är åtminstone klar..
Jag har 559-47 Marathon på den Edfeldtska Enpetaren (i väntan på att känna mig rik nog för nya bredare däck) och RaceKing 2.20 på den här och på den rosa monstercrossen. Båda sorterna funkar men för egen del tycker jag att 2.20 är mycket trevligare. Det ska dock sägas att 2.2:orna mest går på grus och stig medan Enpetaren hittills mest har gått på asfalt.

Visa din Miyata!
Hej! Har på senaste fattat stort tycke för min Miyata Triplecross (från 1992?). Cykeln räddades från skroten av en vän som senare skänkte vidare den till mig.

Just så pass lite att skruva och åtgärda att det passade mig som knappt hade mekat cykel förut. Fortfarande mer eller mindre behövliga byten/uppgraderingar jag tänker på. Men oj vad kul det visat sig vara! Sadeln våtformade och nitade jag själv. Frambroms saknas, cantibromsen bråkar och bromsyta på bakre fälgen är asplövs tunt. Etc.

Bilagor

• CFCD00C2-293C-42F8-AAE3-2E5E76B202A9.jpeg
    CFCD00C2-293C-42F8-AAE3-2E5E76B202A9.jpeg
    1.2 MB · Besök: 106
Tillbaka
Topp