Visa din Miyata!
Jag tackar ödmjukast för detta! ?Säger välkommen till dig @Lovegreen och är imponerad av ditt trevliga och minst sagt köttiga inlägg?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag tackar ödmjukast för detta! ?Säger välkommen till dig @Lovegreen och är imponerad av ditt trevliga och minst sagt köttiga inlägg?
Tror det bara var mixte-versionen av 100 som kom med rakt styre.Man tackar! Då var det mysteriet löst. Längst ned i One Hundred-kolumnen tycks det ju framgå att den såldes med både bock och rakt styre. Har dock sett dem med bockstyre och cantis också, exempelvis här.
Det är feltryck?Två olika sadelstolpar är specade till 100, en i stål och en lättmetall, en lustig sak är att det är olika diameter på stolparna, 26,6 resp det vanliga 26,8 mm.
Specen för 92 säger att ”Herr” kom med bock och ”Mixed” med antingen bock eller rakt styre. Det kan såklart ha varit annorlunda andra år.Jag har sett även herr med rakt.
26,8 är vanligt på flertalet modeller... senare gen2 28,6, där har det oxå blivit feltryck ibland?Haha, förstod det. Jag har annars aldrig sett något annat än 26,8 mm.
Ah, men det ser ju ut att vara rätt gott om plats ändå. Trodde att 35mm var det bredaste man kunde få in i touringmodellerna med skärmar.Eftersom däcksutrymmet var uppe kan jag visa hur det ser ut på en SixTen årsm. -88 med 37 mm (uppmätt) breda däck, ungefär samma även i framgaffeln.
Jag satte halvsnyggdyra Gilles Berthoud-skärmar på min 1000. Jag fick vålda lite lätt och får in 35mm vilket jag HEMSKT gärna hade biffat upp till 38 eller mer. Problemet uppstår där skärmarna passerar stag, gaffelkrona mm, där blir det tajt, ffa nere vid kedjestagen.Ah, men det ser ju ut att vara rätt gott om plats ändå. Trodde att 35mm var det bredaste man kunde få in i touringmodellerna med skärmar.
Oklart om det är mer plats än sådär i OneHundred, kanske lite. Det som förvånade mig mest var nog att den svalde ett par oversized 42mm-däck utan skärmar (och att Triple Crossen inte gjorde det). Inga problem att faktiskt köra med den bredden heller, dvs inget skrap i svängar och så. Kändes riktigt svampigt och skönt på dåligt underlag. Synd bara att det regnar typ varje dag.
För att få in 622-40 (39 mm uppmätta) med skärmar i OneHundred var jag tvungen att vika ut och omforma skärmarna (45 mm alu) och i allmänhet greja med dem rätt så länge. Inbillar mig dock att cantis istället för u-broms hade inneburit mindre problem på just den cykeln. Sen ska sägas att detta arbete utfördes omilt och utan finess med polygrip, och om man har handlat ett par snygga och spegelblanka från, säg Velo Orange eller ännu dyrare, vill man nog hålla sig till däck som passar utan hemmasnickrat plåtslageriarbete.
610 måste för övrig vara en väldigt trevlig cykel? Typ som en 1000 med lite brantare ramvinklar? Så ballt med alla dessa modeller...
Håller med om att last gör positiv skillnad. Jag har ännu inte kört tusingen tunglastad men stordragaren Norrskensflamman blir mycket behagligare när den knäar lite lätt.Det finns ett inlägg tidigare i tråden med en exakt likadan SixTen som min och jag tror han fick in 41 mm utan skärmar men då ganska tight så sena OneHundred är nog något bredare. Jag har för mig att vissa några årgångar av 1000 och 610 hade samma ram men 610 en framgaffel i Manganstål istället för CrMo, jag själv tror att min är en sådan men har inte den svenska katalogen för -88 (-89) så kan inte jämföra geometrin. Muffar, bakgaffelrör och ändar samt huvudrör verkar vara samma åtminstone.
Om jag skall vara helt ärlig tycker jag att min 610 är aningen för styv/stötig utan packning och behöver lite last för att helt komma till sin rätt. Men jag har nog en lite annorlunda uppfattning än många andra, tycker också den känns för lätt, hade velat ha lite mer tyngd i själva cykeln, har kört för mycket på Crescentcyklar antar jag :)
Intressant! Enligt en annons (innan triple butted-eran) med reklam för 610 och 1000 hade 610 en vinkel mellan topprör och gaffel/sadelrör på 73 grader, medan 1000 endast hade flacka 72 grader. Den förra är SÅ MYCKET racigare alltså. Och det stämmer ju bra överens med hur 600-modellen framställs i gamla kataloger: som en sportigare touringvariant. Dock verkar just skillnaden i ramvinkel mellan 1000 och 6xx ha försvunnit mot slutet av 80-talet i de kataloger jag sett.Det finns ett inlägg tidigare i tråden med en exakt likadan SixTen som min och jag tror han fick in 41 mm utan skärmar men då ganska tight så sena OneHundred är nog något bredare. Jag har för mig att vissa några årgångar av 1000 och 610 hade samma ram men 610 en framgaffel i Manganstål istället för CrMo, jag själv tror att min är en sådan men har inte den svenska katalogen för -88 (-89) så kan inte jämföra geometrin. Muffar, bakgaffelrör och ändar samt huvudrör verkar vara samma åtminstone.
Om jag skall vara helt ärlig tycker jag att min 610 är aningen för styv/stötig utan packning och behöver lite last för att helt komma till sin rätt. Men jag har nog en lite annorlunda uppfattning än många andra, tycker också den känns för lätt, hade velat ha lite mer tyngd i själva cykeln, har kört för mycket på Crescentcyklar antar jag :)
Se där! Även finskärmar kan betvingas med hemmasnickrat plåtslageriarbete om plåtslagaren är av rätt kaliber. Mycket snyggt!!Jag satte halvsnyggdyra Gilles Berthoud-skärmar på min 1000. Jag fick vålda lite lätt och får in 35mm vilket jag HEMSKT gärna hade biffat upp till 38 eller mer. Problemet uppstår där skärmarna passerar stag, gaffelkrona mm, där blir det tajt, ffa nere vid kedjestagen.
Såhär gjorde jag för att stuka bakskärmen, smuttare än att bara trycka ”platt” med ett skruvstycke som jag gjorde på gaffeln.
Förutom mer plats är det SÅ snyggt utan skärmar och SÅÅ opraktiskt. Men visst, avsaknad av skärmar på denna 1000ing hade kanske behövt kompenseras med en baguette surrad vid överröret för att trygga en biljett till rando-SM ?Jag har också varit frestad att skippa skärmarna för att få mer plats, men dels är det onekligen ganska behändigt med skärmar givet vädret, dels skänker de cykeln en viss air av randojonne. Kompletterar man sedan med filmjölk och blomkål så är bilden fulländad:
Har inte alla men några?Det flesta "nördar" här har väl Miyata-katalogerna i verkligheten eller pdf-versioner? Om inte finns det många härliga årgångar (1974-1994) här: https://www.ragandbone.ca/Miyata/miyata_selector.html
Det man saknar är ju svenska kataloger online... *hint hint* *nudge nudge*Det flesta "nördar" här har väl Miyata-katalogerna i verkligheten eller pdf-versioner? Om inte finns det många härliga årgångar (1974-1994) här: https://www.ragandbone.ca/Miyata/miyata_selector.html
Avslöjad!Nu luras du allt, det står ju Mellanmjölk på kartongen :)
Få saker är så stiligt som en cykel med riktigt fina skärmar. Men, det måste vara rätt cykel, rätt skärmar och rätt allt annat. Få saker kan vara så anskrämliga som en cykel med riktigt fula skärmar.
Miyata 1000 ser fantastisk ut både med och utan skärmar.
Hehe, hörde av mig till säljaren och meddelade att jag kan komma förbi på momangen. En till cykel är ju precis vad jag behöver och har plats för. Säljaren svarade vänligt med vändande post att priset just nu var uppe i 1000 kr och att intresset hade varit mycket stort. Tror inte han ljög för att trissa priset. Börjar bli svårt att göra Miyata-klipp nu för tiden! Kanske läge att börja censurera tråden.
Man ska inte låta ett sansat inköpspris stå i vägen för ett fullständigt sanslöst expeditionscykelbygge! ?En superbillig Expeditions-cykel: jag tror det är i princip samma vinklar och mått som en del nytillverkade, rören är likvärdiga eller till och med något bättre än en del använder nu, utrymmet för breda däck räcker mer än väl till och den har alla tänkbara fästen pålödda. Komponenterna är funktionella och kan uppgraderas till bättre efterhand som behovet uppstår. I princip bara en service som behövs sen är den klar för en bråkdel av vad en ny kostar.
Tack för svar! Det såg ut som att asymmetrin inte behövdes för att kedjan skulle gå fri, men att ge den tillräckligt utrymme är ju den enda rimliga förklaringen.Den Miyata mixed jag har erfarenhet av var symmetrisk, men den var något år senare än den du visar. Cyklade faktiskt en del själv på den och det var en väldigt trevlig ram för att vara dam, mycket stabil och bra trots att den var ett nummer för liten för mig och trevliga, lagom sportiga vinklar. Om mixed-rören skall gå så nära sadelröret som på den du visar måste det nog till något liknande för att kedjan skall gå fri så jag tror absolut det är fabriksgjort.
Jag har 559-47 Marathon på den Edfeldtska Enpetaren (i väntan på att känna mig rik nog för nya bredare däck) och RaceKing 2.20 på den här och på den rosa monstercrossen. Båda sorterna funkar men för egen del tycker jag att 2.20 är mycket trevligare. Det ska dock sägas att 2.2:orna mest går på grus och stig medan Enpetaren hittills mest har gått på asfalt.Vilken bredd på däcken? Jag fick ett bra pris på Marathon 47 mm så jag slog till på dem men hade nog egentligen velat ha ännu något bredare. Skall bara bli färdig att montera ihop cykeln igen, den invändiga rostskyddsbehandlingen är åtminstone klar..
Jo rimligt. I den här tråden diskuteras det asymmetriska staget också. Verkar inte ovanligt att man hajjar till när man ser det, men ja, slutsatsen blir att det är till för kedje-clearence och eventuellt för att ge plats för ett kedjeskydd.Det behövs nog ganska mycket extrautrymme för att kedjan inte skall riskera slå i vid gupp och sådär kan jag tänka mig.
Trail runner med Deore Dx, 1992?En fin ”Miyagi” till salu.
16,5 skulle jag tro om man läser katalogen. @andben skulle nog säga något annat?Vad kan det där vara för storlek, 16" eller 18"?