Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Jag har en fråga. Måhända rent utav ett dilemma. Jag är i besittning av en Roadrunner i gott begagnat originalskick (sånär som på en utbytt sadelstolpe), om än i behov av småplock. Inklusive en ordentlig portion nostalgi och emotionellt tjafs. Jag hade bestämt mig för att den skulle tjänstgöra som monstercross på landet framgent.

Men. Så råkade jag komma över en Valleyrunner. Även den i helt ok begagnat skick, bortsett från diverse slitdelar. Den är dessutom helt fri från all form av känslomässig anknytning. Det kommer få bli min framtida MC på landet. Roadrunnern får sig en genomgång och ett par nya däck. Allt frid och fröjd.

Men. (Och alla ni som huserar i Visa-din-GT-för-att-DET-är-märket-över-alla-andra-tråden, ja, jag tänker på dig, du vet vem du är, nu är det måhända dags att hålla för ögonen.) Så kom du sig att jag även snubblade över en äldre GT.

Helt plötsligt fann jag mig ståendes med en mer 90-tals-MTB än jag har möjlighet att använda. Tillika med en uppsättning bra mycket roligare komponenter, för den som har för avsikt att cykla och inte glo på den där Roadrunnern, givet att den stackars vackra röda GT:n slaktas.

Så, vänner, kamrater, connoisseurer. Vilka hemskheter torde drabba mig, i det fallet jag slaktar en GT, och därtill applicerar väl valda delar på min kära Roadrunner, vilken därigenom förlorar sitt ursprungliga utförande med bland annat fantastiska STI-reglage - med möjlighet att skifta mellan indexerat och icke-indexerat läge. För att bara nämna en av... En...? Fördel och innovation?

(Sista bilden: GT:n.)

Bilagor

• 20220223_160839.jpg
    20220223_160839.jpg
    1.2 MB · Besök: 96
  • 20220223_160859.jpg
    20220223_160859.jpg
    1.2 MB · Besök: 86
  • 20220223_160850.jpg
    20220223_160850.jpg
    1.1 MB · Besök: 74
  • 20220223_160908.jpg
    20220223_160908.jpg
    954.6 KB · Besök: 77
  • 20220223_160510.jpg
    20220223_160510.jpg
    676.1 KB · Besök: 80
Visa din Miyata!
Jag har en fråga. Måhända rent utav ett dilemma. Jag är i besittning av en Roadrunner i gott begagnat originalskick (sånär som på en utbytt sadelstolpe), om än i behov av småplock. Inklusive en ordentlig portion nostalgi och emotionellt tjafs. Jag hade bestämt mig för att den skulle tjänstgöra som monstercross på landet framgent.

Men. Så råkade jag komma över en Valleyrunner. Även den i helt ok begagnat skick, bortsett från diverse slitdelar. Den är dessutom helt fri från all form av känslomässig anknytning. Det kommer få bli min framtida MC på landet. Roadrunnern får sig en genomgång och ett par nya däck. Allt frid och fröjd.

Men. (Och alla ni som huserar i Visa-din-GT-för-att-DET-är-märket-över-alla-andra-tråden, ja, jag tänker på dig, du vet vem du är, nu är det måhända dags att hålla för ögonen.) Så kom du sig att jag även snubblade över en äldre GT.

Helt plötsligt fann jag mig ståendes med en mer 90-tals-MTB än jag har möjlighet att använda. Tillika med en uppsättning bra mycket roligare komponenter, för den som har för avsikt att cykla och inte glo på den där Roadrunnern, givet att den stackars vackra röda GT:n slaktas.

Så, vänner, kamrater, connoisseurer. Vilka hemskheter torde drabba mig, i det fallet jag slaktar en GT, och därtill applicerar väl valda delar på min kära Roadrunner, vilken därigenom förlorar sitt ursprungliga utförande med bland annat fantastiska STI-reglage - med möjlighet att skifta mellan indexerat och icke-indexerat läge. För att bara nämna en av... En...? Fördel och innovation?

Ibland måste vissa cyklar bli donatorer, så är det bara. Gt:n kan du göra något neoretro av sen??

Visa din Miyata!
Tillbaka till allvaret efter det där känslobjäfset ovan! ???

Det är Ulf som säljer. Världens bäste kille, supertrevlig, kunnig och med miljoner cykelprylar i gömmorna. Jag kan hämta om någon i klubben vill köpa och förvara en tid.
Bhuhuhu, varför har jag så'n otur? Jag ska till gbg nu på torsdag och så är cykel lite för liten (17", jag behöver något mellan 19" till 21"). Fan i h-vete!!!!

Visa din Miyata!
Ibland måste vissa cyklar bli donatorer, så är det bara. Gt:n kan du göra något neoretro av sen??

Inte svårt att få medhåll på att donera från GTn till förmån för en Miyata i den här tråden ?

Jag är visserligen inte nostalgiker när det gäller Miyata, men tror nog att de flesta här framförallt tycker att de ska användas. Icke-originalkomponenter till trots.

Visa din Miyata!
Inte svårt att få medhåll på att donera från GTn till förmån för en Miyata i den här tråden ?

Jag är visserligen inte nostalgiker när det gäller Miyata, men tror nog att de flesta här framförallt tycker att de ska användas. Icke-originalkomponenter till trots.
Skam vore det väl annars. ?

Huvudbry:t handlade i första hand om huruvida jag skall göra våld på ursprungsutrustningen. I princip vilket svagt medgivande beträffande just den biten hade varit välkommet. Jag är nöjd med vad jag fick. ?

På det här viset friställs, i ordets måhända enda riktigt positiva (?) bemärkelse, en vacker GT-ram så småningom. Om något kan de det där med färgen röd. @Gubbcyklist färgprakt får om möjligt ursäkta, vid just den här jämförelsen. ?

Visa din Miyata!
Skam vore det väl annars. ?

Huvudbry:t handlade i första hand om huruvida jag skall göra våld på ursprungsutrustningen. I princip vilket svagt medgivande beträffande just den biten hade varit välkommet. Jag är nöjd med vad jag fick. ?

På det här viset friställs, i ordets måhända enda riktigt positiva (?) bemärkelse, en vacker GT-ram så småningom. Om något kan de det där med färgen röd. @Gubbcyklist färgprakt får om möjligt ursäkta, vid just den här jämförelsen. ?
Jag har tre Miyator, ingen av dem är originalkittade. Jag har skruvat ihop dem på ett sådant sätt att jag vill använda dem. Det ska vara kul att cykla.

Visa din Miyata!
Kolla marketplace. Sök på miyata så borde du hitta en i vänersborg. En rosa TrailRunner för en 500ring. Tål väl att kollas upp
Du har redan biljetten (cykeln) till konventet ordnad? Trodde du också letade?
Ramen i Gbg är ju ett alternativ. Har sett en i Ulricehamn också (dock inte Miyata i annonstexten så lite svår att hitta). Är ju rätt kort så 15"/17" är min storlek.

Visa din Miyata!
Ramen i Gbg är ju ett alternativ. Har sett en i Ulricehamn också (dock inte Miyata i annonstexten så lite svår att hitta). Är ju rätt kort så 15"/17" är min storlek.
Har en fin liten Elevation 2000. Köpte den av en äldre herre som var enda ägaren för nån månad sedan.

Visa din Miyata!

Du kommer att få leva med Tuttancamons förbannelse. Ständig ränneskita resten av ditt cykelliv??

Visa din Miyata!
Har du någon länk till cykeln i U-hamn? Bara ram eller komplett cykel?

Visa din Miyata!
Tjena, har en Miyata One Hundred från 1988 (serienumret börjar iaf på Q) komplett med personnummer inristat på sadelröret och allt..

Nu till min fråga till er Miyata-experter:
Ramen behöver målas om och jag har bestämt mig för att måla den vit för att hålla en neutral färg. Behöver då köpa till nya dekaler, men jag hittar inga som matchar dekalerna som kom med min cykel. Vad hade ni valt? Jag vet liksom inte om min är triple eller double butted, och tror inte att min gaffel är gjord av den speciella Hi-manga-blandningen även om den är av manganese-stål… ska jag då köra utan, eller låtsas som att cykeln är något den inte är bara för att få dit original-looken?

Bilagor

• AE79244C-4750-4785-AB43-FAE860E97C3E.png
    AE79244C-4750-4785-AB43-FAE860E97C3E.png
    155.8 KB · Besök: 34
  • 26A8764E-F057-4140-834C-0CD1FC60AFDD.png
    26A8764E-F057-4140-834C-0CD1FC60AFDD.png
    299.6 KB · Besök: 43
  • D3145D15-D56B-4CE3-BD03-AFE71BFACC06.jpeg
    D3145D15-D56B-4CE3-BD03-AFE71BFACC06.jpeg
    165.6 KB · Besök: 31
  • 9506D597-37A2-46EF-B533-173C68D438CF.jpeg
    9506D597-37A2-46EF-B533-173C68D438CF.jpeg
    549.7 KB · Besök: 33
  • 00E2510B-6637-44F8-8DAD-0CE0D0E7CA9A.jpeg
    00E2510B-6637-44F8-8DAD-0CE0D0E7CA9A.jpeg
    501.4 KB · Besök: 29
Visa din Miyata!
Tjena, har en Miyata One Hundred från 1988 (serienumret börjar iaf på Q) komplett med personnummer inristat på sadelröret och allt..

Ramen behöver målas om och jag har bestämt mig för att måla den vit för att hålla en neutral färg. Behöver då köpa till nya dekaler, men jag hittar inga som matchar dekalerna som kom med min cykel. Vad hade ni valt? Jag vet liksom inte om min är triple eller double butted, och tror inte att min gaffel är gjord av den speciella Hi-manga-blandningen även om den är av manganese-stål… ska jag då köra utan, eller låtsas som att cykeln är något den inte är bara för att få dit original-looken?
Välkommen @miyatafarfar. Vitt känns rätt och jag rekommenderar denna sida för dekalbeställning?
0D99EE15-BDAA-423F-8C74-CCAA1BEF35BB.png

Visa din Miyata!

Kan också berätta lite mer om min cykel när jag ändå är igång.

Har uppgraderat bromsarna till moderna Shimano 105, hade planer på att byta hela växelsystemet till moderna 105 också men står i valet och kvalet då jag måste expandera ramen isåfall… i övrigt har jag köpt en styradapter, ny styrstång samt bytt handtag till ett lite mindre brett som passar min axelbredd bättre. Även fått bygga om hjulen (originalnav kvar) då origialfälgen bak hade spruckit, samt bytt frihjulet bak till ett fabriksnytt med en lite enklare 1:a bland annat. Jag gillar verkligen cykeln, fick den uppsmörjd i varenda liten rörlig del i fredags inför vårsäsongen och den är så otroligt mjuk nu.

Bifogar även en bild på hur den såg ut när jag köpte den (”original”).

Ignorera stöket, har inget riktigt garage så allt har skett i vardagsrummet haha…

Bilagor

• DBC23F4D-21D7-48D4-8317-EAC384E46DD3.jpeg
    DBC23F4D-21D7-48D4-8317-EAC384E46DD3.jpeg
    263.9 KB · Besök: 54
  • 8CEDC4AB-EF16-449C-BD26-380F44AC4997.jpeg
    8CEDC4AB-EF16-449C-BD26-380F44AC4997.jpeg
    779 KB · Besök: 47
  • F3C57445-E535-4D2C-99BC-05AFF9541E6D.jpeg
    F3C57445-E535-4D2C-99BC-05AFF9541E6D.jpeg
    371.7 KB · Besök: 52
  • C8D780F8-848B-498A-BCFA-9ABA8C25E6DC.jpeg
    C8D780F8-848B-498A-BCFA-9ABA8C25E6DC.jpeg
    233.2 KB · Besök: 45
  • BB0EC02D-3E75-4849-B454-25857950FA05.jpeg
    BB0EC02D-3E75-4849-B454-25857950FA05.jpeg
    481.4 KB · Besök: 46
Visa din Miyata!
Välkommen @miyatafarfar. Vitt känns rätt och jag rekommenderar denna sida för dekalbeställning?Visa bilaga 542615
Ja precis den jag har kollat på! Dom verkar dock inte ha originalen som jag behöver, så frågan är om jag ska skippa dessa helt och bara köra Miyata-text? Eller köpa dom andra och då ”ljuga” om vilken cykel det är? Hmm..

Visa din Miyata!
Ja precis den jag har kollat på! Dom verkar dock inte ha originalen som jag behöver, så frågan är om jag ska skippa dessa helt och bara köra Miyata-text? Eller köpa dom andra och då ”ljuga” om vilken cykel det är? Hmm..
Jag ljuger ju svårt om att min svarta är en elevation 10000 så det kan du absolut göra. Det handlar väl mer mer om helheten och hur det hänger ihop mer än att det skall vara på pricken?

Visa din Miyata!

Hittar du Koga-Miyatas dekaler så bör FM3 vara samma som din ram, dvs. oreducerade CrMo-rör och Mangalite samma som Kogas Hi-Manga.

Visa din Miyata!
Onoffen tappade kedjan två(!) gånger på vägen till affären idag. Ska man behöva montera dit en framväxel – den jag har liggandes är ful och lite rostig – eller leta efter en NW-klinga? NW-klinga med 130 BCD i silver verkar kräva rätt mycket Google skilz och om man skulle hitta en så kostar den väl som en familjesemester på Legoland.

Snälla hjälp!

Tillbaka
Topp