Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Och oavsett vad jag säger, och oavsett på vilket allvar jag tar det från gång till annan, så är jag bara en liten pojke och det här är bara en lek.

Visa bilaga 545401
Jag vidhåller att många små män hade varit betydligt större om de oftare hade unnat sig att vara små pojkar. Det är betecknande att den ene, en mycket liten man, är fd. KGB-agent och den andre, en vad det verkar mycket stor man, är fd. komiker.

På tal om cykling alltså. Så fortsätt att leka!

Visa din Miyata!
Jag vidhåller att många små män hade varit betydligt större om de oftare hade unnat sig att vara små pojkar. Det är betecknande att den ene, en mycket liten man, är fd. KGB-agent och den andre, en vad det verkar mycket stor man, är fd. komiker.

På tal om cykling alltså. Så fortsätt att leka!
Håller med. Jag har aldrig blivit "vuxlig" som min äldsta brukar kalla det, alltså en vuxen som inte leker längre, inte balanserar på staket, inte skojar om kiss och bajs, inte retas med barnen som om han själv var ett barn o s v.

Just de två sistnämnda egenskaperna är ingenting jag är så väldigt stolt över, men man får ta det onda med det goda.

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
Håller med. Jag har aldrig blivit "vuxlig" som min äldsta brukar kalla det, alltså en vuxen som inte leker längre, inte balanserar på staket, inte skojar om kiss och bajs, inte retas med barnen som om han själv var ett barn o s v.

Just de två sistnämnda egenskaperna är ingenting jag är så väldigt stolt över, men man får ta det onda med det goda.
Visst är det underbart att inte vara vuxlig??

Visa din Miyata!
Har gått över mer och mer till att se min Miyata som ”slit och släng” aka kan parkera den utanför ICA utan att noja osv. Vet vi någonting om hur stöldbegärliga Miyata är? Den ser ju ändå fräsch ut jämfört med en rostig damcykel med nya handtag, linda och fräsig Fizik-sadel…

Visa din Miyata!
Jag behöver råd ang. däck till TripleCross:en.

Jag har så smått bespetsat mig på Panaracer Gravel King 700x38c, inte slicksen utan de mönstrade, och gärna med skinwall. Men det känns som att det finns tusen varianter, vad ska man satsa på?

Jag kollade snabbt på Pasela också, men som jag fattar så har de lite sämre punka- och sidoskydd?

Nästa fråga gäller nya däck till Enpetaren, specifikt bakdäcket. Mitt sköna Maxxis Ikon 26x2.2 har gett upp, inte slitytan utan däcksidan. Jag hade först hoppats kunna lappa däcket inifrån, men däcksidan är på väg att ge sig på flera platser hela varvet runt.
- Billy Bonkers ligger bra till, men jag hade ännu hellre hittat något i 2,2-2,25 tum.
- DTH hade varit ett alternativ, men jag behöver mer mönster än så pga. var jag mest kör.
- Ett nytt Ikon funkar förstås, men det vore kul att testa något nytt.
- Mitt standarddäck Conti RaceKing likaså, funkar men nyfiken på något nytt.
- René Herse Humptulips Ridge? Jag återkommer när jag vinner på lotto.

Eller ska jag göra en rockad och skaffa ett René Herse att sätta på ex. den rosa monstercrossen (Edit: tveksamt om den sväljer 2,3 tum) och flytta ett av den cykelns Conti till Enpetaren? Många turer, måste nog ha mig en kopp kaffe.

Tack för råd och dåd.
Jag har Gravelking SK, SS och slicks. Jag har inte haft problem med punkteringar, dock är de knepiga att få på tubeless, iallafall om jag jämför med de Contis du nu har som standard (kör de nu getto på 2 hojar utan problem). Det finns en plus-variant med som väl är gjord av elefanthud, men för en TripleCross känns väl SS rätt, eventuellt kunde man sig tänka SS bak och SK fram utan att OCD:n slår till för hårt. Trevliga däck, och en angenäm brun, inte att förväxlas med Schwalbes babykacka.

Edit: Look! https://happyride.se/forum/threads/...b-stalis-till-gravelbike.3685681/post-3974572

Visa din Miyata!
Jag har Gravelking SK, SS och slicks. Jag har inte haft problem med punkteringar, dock är de knepiga att få på tubeless, iallafall om jag jämför med de Contis du nu har som standard (kör de nu getto på 2 hojar utan problem). Det finns en plus-variant med som väl är gjord av elefanthud, men för en TripleCross känns väl SS rätt, eventuellt kunde man sig tänka SS bak och SK fram utan att OCD:n slår till för hårt. Trevliga däck, och en angenäm brun, inte att förväxlas med Schwalbes babykacka.

Edit: Look! https://happyride.se/forum/threads/...b-stalis-till-gravelbike.3685681/post-3974572

Intressant. Kör du dina gravelkings med slang?

Visa din Miyata!
Äntligen kan man ana en bakväxel under all skit och olja.

Bilagor

• 8EA63680-F359-4AF9-8FFA-CB2F5B98F0EC.jpeg
    8EA63680-F359-4AF9-8FFA-CB2F5B98F0EC.jpeg
    958.9 KB · Besök: 61
Visa din Miyata!

Tack för bra tips. Fram kommer jag behöva SK (eller motsvarande), sen får vi väl se hur långt jag har kommit i min KBT, om jag är redo att köra SS bak eller om jag kommer att börja klia mig okontrollerat då igen.

Visa din Miyata!
Intressant. Kör du dina gravelkings med slang?
SK har jag kört slanglöst (650B), under vintern bytte jag till Rock Razor men eftersom det är så fint väder i Bayern nu så håller jag på att byta tillbaka. Håller på, det jävlas, har nu rengjort allt från gammal gucka och ska göra att nytt försök att blåsa på dem ikväll, vägrar förnedra mig själv med att plocka fram slangen igen. Jag diggar dem, funkar för det mesta utom lera.

SS ville aldrig gå på slanglöst på en gammal non-TLR fälg, där tidigare en Riddler spelade med. Nu ligger ett par DT R460 fälgar och väntar på att jag ska inhandla resten av hjulen för att äntligen kunna köra dessa SS utan slang. Pendlade med dem förra sommaren, kändes hyfsat snabba men blir förmodligen bättre med lättare hjul och slanglöst. Måste ta itu med detta bygge snart eftersom nu home office dagarna verkar vara räknade.

Visa din Miyata!
SK har jag kört slanglöst (650B), under vintern bytte jag till Rock Razor men eftersom det är så fint väder i Bayern nu så håller jag på att byta tillbaka. Håller på, det jävlas, har nu rengjort allt från gammal gucka och ska göra att nytt försök att blåsa på dem ikväll, vägrar förnedra mig själv med att plocka fram slangen igen. Jag diggar dem, funkar för det mesta utom lera.

SS ville aldrig gå på slanglöst på en gammal non-TLR fälg, där tidigare en Riddler spelade med. Nu ligger ett par DT R460 fälgar och väntar på att jag ska inhandla resten av hjulen för att äntligen kunna köra dessa SS utan slang. Pendlade med dem förra sommaren, kändes hyfsat snabba men blir förmodligen bättre med lättare hjul och slanglöst. Måste ta itu med detta bygge snart eftersom nu home office dagarna verkar vara räknade.
Inga punkaproblem med dina SS?

Visa din Miyata!
Många intressanta däck-inspel!

Nöden har som bekant ingen lag, så i em monterade jag ett av tandemcykelns RaceKing på Enpetaren för att kunna hämta på förskolan. Svårt att ge en hundraprocentig recension, men det funkade naturligtvis alldeles utmärkt:
F848E181-275E-46FC-8AA2-75EDCEDB809E.jpeg

På vägen hem fick de här små tussilagona syn på årets första Miyata i vägkanten. Ett riktigt vårtecken:
79C1A74E-8D08-4446-B6EC-6E1A3C2DA188.jpeg

Visa din Miyata!
Ni blir det snart åka av! Bakväxel och kedja åker på ikväll hoppas jag, kanske även den tilltänkta svarta framkorgen.

Det var oväntat trångt för bromsbeläggen fram, får se om jag behöver modda något där för att få det att funka bra.

Däcken ska som nämnts bytas mot andra fetare.

Bilagor

• 96BE187F-746E-492B-B53F-09F4BB2BED9D.jpeg
    96BE187F-746E-492B-B53F-09F4BB2BED9D.jpeg
    1.2 MB · Besök: 79
  • FE757628-E9AA-40E9-8A39-8849D867794A.jpeg
    FE757628-E9AA-40E9-8A39-8849D867794A.jpeg
    1.1 MB · Besök: 77
Visa din Miyata!
Ni blir det snart åka av! Bakväxel och kedja åker på ikväll hoppas jag, kanske även den tilltänkta svarta framkorgen.

Det var oväntat trångt för bromsbeläggen fram, får se om jag behöver modda något där för att få det att funka bra.

Snyggt med de svarta bromsarna! Blir det svarta stänkskärmar också?

Visa din Miyata!

Blir det framväxel också eller hur ser lösningen ut där?

Visa din Miyata!
Snyggt med de svarta bromsarna! Blir det svarta stänkskärmar också?

Tackar! De kändes lite stora och klumpiga först men det ska nog gå bra. Exakt, svarta stänkor är tanken. Jag har några olika i bra-att-ha-lådan i varierande skick att testa med, men börjar luta åt att skaffa nya snygga. Matt- eller blanksvarta? Gilles Berthoud är en möjlighet.

Blir det framväxel också eller hur ser lösningen ut där?

Ingen framväxel, jag tror att jag kommer klara mig fint på bara sju. Cykeln ska mest gå någorlunda lugnt, dra vagn och cykla med barn och sånt. Lillklingan blev kvar för att jag inte lyckades få loss vevarmen ?. Den kan få tjäna som manuell granny gear om den skulle behövas.

Visa din Miyata!
Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Hur gör ni med flera Miyator? LWB kommer ju undan i o m sin roll som konventvärd, men resten då? Ska jag ta med Blackie eller Pralin? Svårt med två hojar på tåget. Ska vi samåka och ta släpkärra @slice me nice?

Visa din Miyata!
Det är säkert de vanliga Araya VP20 så det går utmärkt. Är du framme i Ulricehamn? ?
Nu fick jag en lättare hjärnblödning och klickade hem ett par Maxxis DTH Clincher Tyre 26x2.30" MaxxPro EXO Tanwall svart/beige, gillar att dom är släta och så är dom snygga men nu känns det som att dom blir så ini helvete breda. Vad tror du/ni om det?

Visa din Miyata!
Nu fick jag en lättare hjärnblödning och klickade hem ett par Maxxis DTH Clincher Tyre 26x2.30" MaxxPro EXO Tanwall svart/beige, gillar att dom är släta och så är dom snygga men nu känns det som att dom blir så ini helvete breda. Vad tror du/ni om det?
Får de bara plats så kan de inte bli för breda!
Vad är det för ram/gaffel?

Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
Många intressanta däck-inspel!

Nöden har som bekant ingen lag, så i em monterade jag ett av tandemcykelns RaceKing på Enpetaren för att kunna hämta på förskolan. Svårt att ge en hundraprocentig recension, men det funkade naturligtvis alldeles utmärkt:
Visa bilaga 545582

På vägen hem fick de här små tussilagona syn på årets första Miyata i vägkanten. Ett riktigt vårtecken:
Blir lätt i framändan misstänker jag :)

Visa din Miyata!
Hur gör ni med flera Miyator? LWB kommer ju undan i o m sin roll som konventvärd, men resten då? Ska jag ta med Blackie eller Pralin? Svårt med två hojar på tåget. Ska vi samåka och ta släpkärra @slice me nice?
Det är den stora frågan, lutar åt en på något sätt. Eller så tar jag det täckta släpet och stuvar in allt jag har och lite till… beslutsångest är inte vackert i det läget?‍♂️??

Tillbaka
Topp