Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Har en valley carbon med deore lx i bakväxeln men sen är det lite allt möjligt och främst altus a10 växel/broms. Det är 3x7 på denna.

Växlingen har börjat strula och känner att jag ändå vill byta till en full deore lx grupp. Är lite lost bland alla modeller och är inte jättekunnig heller men läst mig till att jag antingen ska ha deore lx m550 eller m560? Något gruppen kan bekräfta? :)

Visa din Miyata!
Har en valley carbon med deore lx i bakväxeln men sen är det lite allt möjligt och främst altus a10 växel/broms. Det är 3x7 på denna.

Växlingen har börjat strula och känner att jag ändå vill byta till en full deore lx grupp. Är lite lost bland alla modeller och är inte jättekunnig heller men läst mig till att jag antingen ska ha deore lx m550 eller m560? Något gruppen kan bekräfta? :)
M550 är den gruppen som din nuvarande bakväxel. M560 är den nyare svarta gruppen ?

Visa din Miyata!
Dagens fynd! Räddad i sista sekund på soptippen. Berätta gärna vad det är jag lagt vantarna på.

Fyndskicket;
89E07249-06CF-447F-9E30-E66EBFB0E6BC.jpeg

Efter 10 minuter i garaget. Nya hjul och väck med lite krafs.

IMG_0087.jpeg

Visa din Miyata!
Haha, nej fixie kommer jag nog aldrig att bygga någon. Brorsan lovprisar sin och tycker att det är cykling i dess renaste form, men jag har inte uppnått samma höga nivå ännu.

Däremot såg jag just den här, och blev som så ofta inspirerad:

Smutt lösning med 8-delad 11-42-kassett som han moddar till 7-delad 12-42. Är det månne Sunrace?

Hur fasiken gjorde han detta? 12-42 vore ju smutt när man sitter fast med gamla 7-delade grejer.

Visa din Miyata!
Hur fasiken gjorde han detta? 12-42 vore ju smutt när man sitter fast med gamla 7-delade grejer.
Nu är det ett tag sedan jag såg klippet, men det som jag gjorde när jag kopierade honom var att dremla bort nitarna som håller ihop den sjudelade kassetten, plocka bort den 2:a eller 3:e minsta kransen inkl. distans, lägga den överblivna distansen bakom den största kransen och sen lägga till en 32T eller 34T krans från en slaktad kassett som ny granny. Det har funkat klanderfritt.

Visa din Miyata!
Nu är det ett tag sedan jag såg klippet, men det som jag gjorde när jag kopierade honom var att dremla bort nitarna som håller ihop den sjudelade kassetten, plocka bort den 2:a eller 3:e minsta kransen inkl. distans, lägga den överblivna distansen bakom den största kransen och sen lägga till en 32T eller 34T krans från en slaktad kassett som ny granny. Det har funkat klanderfritt.

Jösses. Jag blir bara förvirrad. Då måste man slakta både en 7- och en 8delad kassett? Finns det verkligen inga wide range 7-delade att köpa? Blev sugen på att köra 1x7 men tycker att std kassett ger för dålig spännvidd med tanke på alla backar där jag bor.

Visa din Miyata!
Jösses. Jag blir bara förvirrad. Då måste man slakta både en 7- och en 8delad kassett? Finns det verkligen inga wide range 7-delade att köpa? Blev sugen på att köra 1x7 men tycker att std kassett ger för dålig spännvidd med tanke på alla backar där jag bor.
Lösningen är framväxel.

Singelklinga fram är superbra i skogen med moderna cyklar och moderna bakväxlar, men med omoderna grejer tappar man funktionen med singelklinga fram och det enda man får är ett ökat drivlineslitage. Duger till cykla-långsamt-cykel men till nästan allt annat är det nackdelar vill jag påstå.

Är det en utseendesak kan jag förstå grejen, men då får man vara beredd att offra lite funktionalitet i form av begränsad range på köpet. Plus att gamla rackliga bakväxlar är ganska dåliga på att hålla kedjan kvar på framdrevet..

Edit: Rackliga bakväxlar växlar ofta mycket finare än otrevliga moderna bakväxlar. Så har vi lite perspektiv på var mina egna preferenser finns. Dvs lite överallt och ingenstans.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Jag kör med SRAM pg730 – 12-32.

Visa din Miyata!
Ett litet steg för mänskligheten och inte ett särskilt stort steg för mig heller, men ikväll åkte styrlindan på Systerskeppet.

Visa bilaga 624368

Början och slutet ska snyggas till och lindas med hamprep och så ska det schellackas, sen torde cykeln vara redo.
Tack till @Moses95 för styre och stam, @Valdemar för bromshandtagen, @detvanligavartaget för cantisarna och @n3wton för hjälp med hämtning och leverans av cykeln i dess ursprungliga sorgliga skepnad:

Visa bilaga 624369
Inget annat än en kulturgärning. Hade jag fått bestämma skulle konstnärsnämnden ge dig ett löpande arbetsstipendium så du kunde ägna dig helt åt den sköna cykelkonsten.

Visa din Miyata!
Ja, både och. Den kassett som jag tog 34-kransen ifrån var en redan utsliten och avlagd kassett där 34-kransen hade mycket kvar att ge.

Någon gång när jag känner mig stark ska jag kolla med Veloform om han har lösa 34:or.

Visa din Miyata!
11-36 7-delat! Se till att ha en 22 fram också and Bob's your uncle :-)

Såg att de har 11-40 för 8-delat också (och 11-42 9-del) Vet dock inte hur det funkar med trippel fram...
Själv kör jag 8-delat 11-36 och 22-32-44 vilket funkar bra men större differens skulle jag nog inte våga mig på

Visa din Miyata!
11-36 7-delat! Se till att ha en 22 fram också and Bob's your uncle :-)

Såg att de har 11-40 för 8-delat också (och 11-42 9-del) Vet dock inte hur det funkar med trippel fram...
Själv kör jag 8-delat 11-36 och 22-32-44 vilket funkar bra men större differens skulle jag nog inte våga mig på
Tackar! Tro om denna lirar med original bakväxeln? På min Kona Lava Dome kör jag 28t NW ihop med original kassett. Funkar helt ok till gravel. Klättrar lite sämre. Skulle tro att denna kassett funkar hyfsat med ett 30t.

Visa din Miyata!
Surly BC vs. Miyata Sportrunner. (Conclusion)
Nu har jag cyklat mycket på min Bridge Club och vill verkligen tycka om den. Den är kanske den mest bekväma cykel jag haft. Väldigt stabil i nerförsbackarna i hög fart. Men livet bjuder ju inte alltid på nerförsbackar.
Så fort jag kommer till minsta motlut så är det som att gå in i en vägg. Sedan är det som att trampa en jävla militärcykel uppför. (och nej, det beror inte på utväxlingen) Även på flat asfalt är det som att den självbromsar när man cyklar fortare än 25 km/h.
En del hävdar att den inte är byggd för att cykla fort, och det må vara hänt, men om jag skulle cykla långt (och långsamt) så skulle jag inte vilja stoppa in en massa watt som jag inte får någonting för. Man blir ju trött ändå.

Så nu på morgonen tog jag Sportrunnern på min runda med 40 meters höjdskillnad och; Herregud! Den är ju som en racercykel! Lätt och snabb och hur lätt som helst uppför denna hemska backe.
Så nu får BC:n åka och jag slutar sukta efter moderna coola grejjer (ett tag) :-)

Visa din Miyata!
Surly BC vs. Miyata Sportrunner. (Conclusion)
Nu har jag cyklat mycket på min Bridge Club och vill verkligen tycka om den. Den är kanske den mest bekväma cykel jag haft. Väldigt stabil i nerförsbackarna i hög fart. Men livet bjuder ju inte alltid på nerförsbackar.
Så fort jag kommer till minsta motlut så är det som att gå in i en vägg. Sedan är det som att trampa en jävla militärcykel uppför. (och nej, det beror inte på utväxlingen) Även på flat asfalt är det som att den självbromsar när man cyklar fortare än 25 km/h.
En del hävdar att den inte är byggd för att cykla fort, och det må vara hänt, men om jag skulle cykla långt (och långsamt) så skulle jag inte vilja stoppa in en massa watt som jag inte får någonting för. Man blir ju trött ändå.

Så nu på morgonen tog jag Sportrunnern på min runda med 40 meters höjdskillnad och; Herregud! Den är ju som en racercykel! Lätt och snabb och hur lätt som helst uppför denna hemska backe.
Så nu får BC:n åka och jag slutar sukta efter moderna coola grejjer (ett tag) :-)
Halleluja!

Inget självändamål i att förpassa cyklar - BC eller andra - till historien, men oerhört glädjande att du har hittat något som flyger. Verkligen roligt att höra!

Vad har du haft för däck på de olika cyklarna?

Visa din Miyata!
Halleluja!

Inget självändamål i att förpassa cyklar - BC eller andra - till historien, men oerhört glädjande att du har hittat något som flyger. Verkligen roligt att höra!

Vad har du haft för däck på de olika cyklarna?
50mm Marathon på Miyatan. 47mm Marathon på BC. och senaste tiden 40mm G-one allround på BC. (Älskar de däcken) Samma utväxling 22/34 som granny gear. Enda skillnaden är 26"/28"

Visa din Miyata!
IMG_5089.jpeg

Fääärdig!

Nästan fyra mil idag i kort-kort.
Riktigt skön och den sväljer så klart ojämnheter otroligt mycket bättre än min tidigare racer, en modern en med 28 mm däck. Go och följsam.

Däremot känns den klart högre än moderna racern (som är såld, så kan inte ställa dem emot varandra riktigt ordentligt). Och med hög menar jag då inte enbart att jag inte har slammat stammen än, hela ekipaget måste vara högre för jag känner mig lång på den och det gör jag sällan. Det gör att positionen i hoodsen blir för lite racig om jag vill ta i ordentligt, men antagligen riktigt go om jag ska ta det lite lugnare.

Som följd hamnar även bockpositionen lite längre upp, vilket kändes perfekt. Det var den positionen jag använde klart mest, och det utan att känna mig helt dubbelvikt.

Visa din Miyata!
Visa bilaga 624443
Fääärdig!

Nästan fyra mil idag i kort-kort.
Riktigt skön och den sväljer så klart ojämnheter otroligt mycket bättre än min tidigare racer, en modern en med 28 mm däck. Go och följsam.

Däremot känns den klart högre än moderna racern (som är såld, så kan inte ställa dem emot varandra riktigt ordentligt). Och med hög menar jag då inte enbart att jag inte har slammat stammen än, hela ekipaget måste vara högre för jag känner mig lång på den och det gör jag sällan. Det gör att positionen i hoodsen blir för lite racig om jag vill ta i ordentligt, men antagligen riktigt go om jag ska ta det lite lugnare.

Som följd hamnar även bockpositionen lite längre upp, vilket kändes perfekt. Det var den positionen jag använde klart mest, och det utan att känna mig helt dubbelvikt.

Bara att vänja sig. Äldre racers har en annan sittposition. De är inte gjorda för att hålla i hoodsen hela tiden.

Visa din Miyata!
Snyggt Slajsar’n!

I casa LWB färdigställdes idag lindan på Systerskeppet. Nu återstår bara att klippa ned vajerändarna och att brorsan får på en sadel som varken ger skavsår i röfva eller i ögonen.

Innan schellack I/II:
BBEB52F5-26FF-430B-B51B-6416AF8DE117.jpeg

Innan schellack II/II:
FBD1D631-FDDD-4158-A5C2-46ABFA7BFB5E.jpeg

Efter Schellack I/III:
8C4E2A38-E6E8-4436-AA8E-2AF073C89756.jpeg

Efter schellack II/III:
755C79EE-9004-4CF4-B83D-CF76472639AD.jpeg

Efter schellack III/III:
2A4C50FF-BE05-4293-B0FE-C2EF280CC8F1.jpeg

Visa din Miyata!
En Miyata 1000 till salu på tradera just nu, ser ut att vara årsmodell 86-87 nånting men tror att storleken är antingen 60 eller 63, inte 61 som anges. Lite dyrt kanske med ett utropspris på 4000kr, men inte oerhört dyrt.

Visa din Miyata!
T var det, 1991 alltså :)

Blev lite fortsatt sanering och test av annan cockpit. Lite provcykling utan bromsar gav lite mersmak. Trevlig hoj ?

Visa bilaga 624538

Ska kedjeskyddet vara monterat med buntband?

Visa bilaga 624539

Detta var den simplare varianten av klämma/muff?

Visa bilaga 624540

Patina
Visa bilaga 624541

Visa bilaga 624542Visa bilaga 624543

Original pedal?

Visa bilaga 624544
En klassisk shark-fin till kedjeskydd!
Fick du tag i bromsar eller funkar de som sitter på?

Tillbaka
Topp