Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Jag har fått för mig att 300lx var en relativt ovanlig modell som inte producerades särskilt länge, har jag fel eller har du lagt beslag på samtliga?
Det kan hända att huvuddelen av alla som någonsin producerades ligger i mina lådor.

Många av de cyklar som jag har gjutit nytt liv i levde och ljöt sånär döden på västkusten, så flera av växlarna är fult rostiga och inget att pynta fina byggen med. Men i de få fall där jag har behållit originalväxlarna på mina byggen så funkar de helt problemfritt.

Visa din Miyata!
IMG_0453.jpeg

Kan det inte sluta regna snart?!

Visa din Miyata!
Har jag drömt eller såg jag någon som byggde om en pakethållare från en moped och satte på en cykel? Hittar inte till den tråden igen.. Köpte den Wald rack som jag blev tipsad om till bak, Dock så har jag inte 1500kr att köpa en pelago till fronten just nu även om den ser väldigt fint ut..

Visa din Miyata!
Har jag drömt eller såg jag någon som byggde om en pakethållare från en moped och satte på en cykel? Hittar inte till den tråden igen.. Köpte den Wald rack som jag blev tipsad om till bak, Dock så har jag inte 1500kr att köpa en pelago till fronten just nu även om den ser väldigt fint ut..
Inlägg i tråden '[Byggtråd] GT Karakoram SS-ratbike, militärcykel, Miyator och en del annat'
https://happyride.se/forum/threads/...miyator-och-en-del-annat.3694840/post-4342281

Visa din Miyata!
Har testat att slänga på 9-delat och andra hjul på passrännar'n (med temporära däck). Så nu rullar den igen :)
IMG_1388.JPG

Men måste säga att den rosa är mer av en favorit än så länge.
Nu med andra däck som är klart skönare. (har alltså skiftat däck mellan cyklarna)
IMG_1390.JPG

Tänkte jag skulle ha skärmar på en av dem men på den lila får de inte plast pga v-bromsarna och på den rosa är det för tajt med däcken.

Visa din Miyata!
Har testat att slänga på 9-delat och andra hjul på passrännar'n (med temporära däck). Så nu rullar den igen :)
Visa bilaga 645433

Nu med andra däck som är klart skönare. (har alltså skiftat däck mellan cyklarna)
Visa bilaga 645434

Tänkte jag skulle ha skärmar på en av dem men på den lila får de inte plast pga v-bromsarna och på den rosa är det för tajt med däcken.
Skönt att du äger 2 av det mest åtråvärda mtbs som fanns när man var tånåring och som var inom räckhåll ?????

Visa din Miyata!
Visa bilaga 645433

Visa bilaga 645434

Är du säker på att det inte funkar med skärmar? Jag har kört v-broms och skärmar på åtminstone två cyklar!

Visa din Miyata!
Jag har länge gått och kastat lystna blickar mot min frus gamla crescent. Eller snarare mot skärmarna på min frus gamla crescent. När den till slut blev överflödig i hushållet såg jag min chans och påbörjade en donation av ovan nämnda skärmar till trippelkryssarn.

När jag tänkte på att montera kromade skärmar såg jag i mitt inre framför mig @Peth och @n3wton som under vad som har beskrivits som tantraliknande seanser mjukt och i det närmaste erotiskt smeker och masserar på dyra japanska skärmar på smickrade, nytvättade cyklar. Den bilden kom på skam ganska snabbt, här var inte ledordet "samtycke" om vi säger så. Istället för vitaa mekanikerhandskar i bomull och klassisk musik så var det här vinkelslip och handslägga som gällde.

Resultatet då? Jodå, på avstånd ser det riktigt bra ut! Jag tänkte i mitt stilla sinne att cykeln nog kunde anses vara klar, sen dök det upp en stam från den gode @cykelstöd och kastade de planerarna över ändå, men mer om det en annan gång!
20230811_210308.JPG
20230811_210316.JPG

Visa din Miyata!
Jag har länge gått och kastat lystna blickar mot min frus gamla crescent. Eller snarare mot skärmarna på min frus gamla crescent. När den till slut blev överflödig i hushållet såg jag min chans och påbörjade en donation av ovan nämnda skärmar till trippelkryssarn.

När jag tänkte på att montera kromade skärmar såg jag i mitt inre framför mig @Peth och @n3wton som under vad som har beskrivits som tantraliknande seanser mjukt och i det närmaste erotiskt smeker och masserar på dyra japanska skärmar på smickrade, nytvättade cyklar. Den bilden kom på skam ganska snabbt, här var inte ledordet "samtycke" om vi säger så. Istället för vitaa mekanikerhandskar i bomull och klassisk musik så var det här vinkelslip och handslägga som gällde.

Resultatet då? Jodå, på avstånd ser det riktigt bra ut! Jag tänkte i mitt stilla sinne att cykeln nog kunde anses vara klar, sen dök det upp en stam från den gode @cykelstöd och kastade de planerarna över ändå, men mer om det en annan gång!
Visa bilaga 645514Visa bilaga 645515

Miyatan är snygg, men den där jättelika 80-talaren i bakgrunden får du nog visa upp ordentligt nu...

Visa din Miyata!

Visa bilaga 645514Visa bilaga 645515

Precis. När man lyssnar på @Peth och @n3wton och @LWB låter det som om skärmmontering är en enda lång, orgiastisk session att likna vid skoputs medelst Saphir Medaille d’Or och hästtagelborste, sittande i en Chesterfieldfåtölj, smuttande på en single malt.

Jag har monterat skärmar på några hojar nu. Bestående intryck? Improvisation, distanser och felborrande.

För övrigt föredrar jag profilerna på gamla MCB-skärmar framför dyra varianter från Dia-Compe, Velo Orange och Hojo (heter de va?).

Visa din Miyata!
Precis. När man lyssnar på @Peth och @n3wton och @LWB låter det som om skärmmontering är en enda lång, orgiastisk session att likna vid skoputs medelst Saphir Medaille d’Or och hästtagelborste, sittande i en Chesterfieldfåtölj, smuttande på en single malt.

Jag har monterat skärmar på några hojar nu. Bestående intryck? Improvisation, distanser och felborrande.

För övrigt föredrar jag profilerna på gamla MCB-skärmar framför dyra varianter från Dia-Compe, Velo Orange och Hojo (heter de va?).
Delar din uppfattning till fullo.

Visa din Miyata!

Senast jag monterade ett par dyra metallskärmar så gick det överraskande bra (borrade bara lite fel). Sen vände jag cykeln upp och ner och upptäckte en stor spricka i kedjestaget ?

Visa din Miyata!
Miyatan är snygg, men den där jättelika 80-talaren i bakgrunden får du nog visa upp ordentligt nu...
Låt gå. Vet ingenting om den, han jag bytte till mig den av trodde det var en kildemoes men det är obekräftat.
Den bor året runt i stan och går som singlespeed, så finishen är därefter.

Bilagor

• 20230116_225023.JPG
    20230116_225023.JPG
    1.2 MB · Besök: 82
  • 20230116_225035.JPG
    20230116_225035.JPG
    1.1 MB · Besök: 87
  • 20230116_225009.JPG
    20230116_225009.JPG
    1.1 MB · Besök: 82
Visa din Miyata!
Jag har löst skärmmonteringsbesvikelsen genom att strunta i skärmar på mina cyklar. Det är snyggare och lättare utan också! ?
Skärmporr:
IMG_9028.jpeg

Lägg extra märke till den lilla handgjorda reflexen från Japanska Kimura. Sånt kan få den mest förhärdade brottslingen att bryta ihop i tårar. En annan rolig detalj är bakbromsen, som är en roller cam – inte ofta man ser sådana.

Här har ni också svaret på hur en skärm ska monteras för att linjerna ska tilltala ögat. Notera hur staget till framskärmen har samma vinkel under linjen som passerar naven, som stagen till bakskärmen har ovan samma linje.
IMG_0466.jpeg

Visa din Miyata!
Skärmporr:
Visa bilaga 645534

Lägg extra märke till den lilla handgjorda reflexen från Japanska Kimura. Sånt kan få den mest förhärdade brottslingen att bryta ihop i tårar. En annan rolig detalj är bakbromsen, som är en roller cam – inte ofta man ser sådana.

Här har ni också svaret på hur en skärm ska monteras för att linjerna ska tilltala ögat. Notera hur staget till framskärmen har samma vinkel under linjen som passerar naven, som stagen till bakskärmen har ovan samma linje.
Visa bilaga 645535

Himla fin cykel. Gillar färgen! Fantastisk broms, ett litet, mekaniskt underverk. Men skärmens profil föll mig ej på läppen. Det är ju så mycket tycke och smak, finns inget rätt och fel.

Visa din Miyata!
Visa bilaga 645535

Var kommer den här illustrationen ifrån? Hade gärna velat ha den på väggen i cykelverkstan.

Igår monterade jag ett par Cuerana C-line. Bedrövligt var det, ångrade bittert att jag inte hostade upp pengarna för ett par GB.

Visa din Miyata!
Var kommer den här illustrationen ifrån? Hade gärna velat ha den på väggen i cykelverkstan.

Igår monterade jag ett par Cuerana C-line. Bedrövligt var det, ångrade bittert att jag inte hostade upp pengarna för ett par GB.
Bilden är från en artikel i det japanska cykelmagasinet New Cycling, mars 1985. Artikeln tar upp hur en estetiskt tilltalande touringcykel ska se ut. Författare och illustratör är Kunitomo Suzuki.

Jag har norpat bilden från ett japanskt instagramkonto:

Visa din Miyata!
Min curanaframskärm gick i bitar när jag fick in en lite pinne mellan skärm och hjul. Jag har för mig jag ledde cykeln! Bakskärmen håller än men har blivit ganska bucklig å ful med åren

Visa din Miyata!
Blev en fin tur i Göingebygden idag. Cyklade från Hässleholm mot Tormestorp och sedan över åsen till Gulastorp, sedan genom Ignaberga och ner via kalkbrottet där jag brukade bada som barn och förbi det numera förfallna fäderneshemmet, genom Vinslöv, Nävlinge, Norra Mellby och Tjörnarp till Höör. Påminner mig själv att jag ska linda på ytterligare en styrlinda på styret så att det blir mjukare att hålla i på Strade Rosa.

Bilagor

• 20230813_134908.JPG
    20230813_134908.JPG
    951.3 KB · Besök: 70
  • 20230813_145752.JPG
    20230813_145752.JPG
    981.9 KB · Besök: 71
  • 20230813_133610.JPG
    20230813_133610.JPG
    1,021.1 KB · Besök: 71
  • 20230813_131904.JPG
    20230813_131904.JPG
    533.7 KB · Besök: 66
  • 20230813_114837.JPG
    20230813_114837.JPG
    747.2 KB · Besök: 64
Visa din Miyata!
Igår kväll möttes en knapp handfull ljusskygga individer på en avsides belägen bensinmack och ”varor” utväxlades.

Don LWB, som agerade kurir, åkte hem med denna last:
871A93C3-FEA4-4333-9357-D75E3E0E3911.jpeg

Nu står den Stora Lila hos honom för att svalna tills jag vågar ta hem den till casa LWB.

Jag har ännu inte haft möjlighet att stifta närmare bekantskap med den, men jag drog en repa förbi farsan idag och kollade som hastigast:
093B3712-B4F3-4B84-A294-DBBF3D995DA1.jpeg

Det är en SportRunner i ganska bedagat skick, men allt ser ut att sitta på plats och vara i ordning. Några timmars puts och vax så ska solen åter gå upp och en ny dag ska randas.

Trodde jag. Tyvärr visade det sig nämligen sedan att jag har blivit blåst. Det är ingen äkta Miyata:
B9CF380E-52AD-4EAA-B292-30ECE1D54787.jpeg

Så går det. Lätt fånget lätt förgånget. 300 kr till råttorna.

Visa din Miyata!
Igår kväll möttes en knapp handfull ljusskygga individer på en avsides belägen bensinmack och ”varor” utväxlades.

Visa bilaga 646715

Nu står den Stora Lila hos honom för att svalna tills jag vågar ta hem den till casa LWB.

Jag har ännu inte haft möjlighet att stifta närmare bekantskap med den, men jag drog en repa förbi farsan idag och kollade som hastigast:
Visa bilaga 646716

Det är en SportRunner i ganska bedagat skick, men allt ser ut att sitta på plats och vara i ordning. Några timmars puts och vax så ska solen åter gå upp och en ny dag ska randas.

Trodde jag. Tyvärr visade det sig nämligen sedan att jag har blivit blåst. Det är ingen äkta Miyata:
Visa bilaga 646717

Ifall man inte hittar en Miyata plåtrunner i strl ”staket” så ser det ut som att Velo Orange tillverkar en snarlik modell.
IMG_0496.jpeg

Visa din Miyata!

Visa bilaga 646715

Visa bilaga 646716

Visa bilaga 646717

Den biggest, vad är det för tum på den? 22,5? Gött att ha en lila igen? :D

Visa din Miyata!
Äääääääntligen fick jag köpt ett par PD-M535 SPD från första halvan av 90-talet.
Eftersom att jag lider av rejäl ocd och att så mkt som möjligt på en hoj måste tillhöra samma vxl grupp så kändes detta som kronan på verket till LX gruppen på den svarta miyatan. Nu skall det bara monteras och tas en provsväng under dagen??
IMG_8086.jpeg

Senast ändrad:
Visa din Miyata!

Visa bilaga 646715

Visa bilaga 646716

Visa bilaga 646717

Det måste varit jobbigt, men jag är ändå glad att ditt förråd av Kaustik får stå orört lite till?

Visa din Miyata!
Äääääääntligen fick jag köpt ett par PD-M535 SPD från första halvan av 90-talet.
Eftersom att jag lider av rejäl ocd och att så mkt som möjligt på en hoj måste tillhöra samma vxl grupp så kändes detta som kronan på verket till LX gruppen på den svarta miyatan. Nu skall det bara monteras och tas en provsväng under dagen??Visa bilaga 646963
Samt ett XTR (M950?) bromshandtag, är den gruppen också komplett? I så fall talar vi inte småslantar :)

Tillbaka
Topp