Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Nu är det ju högre som efterfrågas. Kan kolla jag med, har två st liggandes, men osäker på om de är så mycket högre.
Så, nöjd?

Om någon vill ha leverans i veckan så besöker jag Laholm, Örebro, Borlänge, Gävle och förmodligen Stockholm i veckan, i den ordningen.

OBS: dessa är visst för 1", inte 1 1/8"

Bilagor

• 20230828_222601.JPG
    20230828_222601.JPG
    886.3 KB · Besök: 76
Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Kom bara till Tjolöholms slott, söder om Göteborg där regnet började. Häftigt slott och fint ställe att övernatta på :)
Sveriges enda riktiga Arts & Crafts-anläggning, tillika enda Tudorinspirerade slott. Ritat av den unge arkitekten Lars Israel Wahlman för familjen Dickson.

Mitt första sommarjobb var som strandstädare på Tjolöholm, men det regnade hela tiden så vi fördrev den mesta tiden med att smyga omkring i byggnaden.

Nästa gång: Ta en guidad visning, den är värd varenda krona.

Visa din Miyata!
Sveriges enda riktiga Arts & Crafts-anläggning, tillika enda Tudorinspirerade slott. Ritat av den unge arkitekten Lars Israel Wahlman för familjen Dickson.

Mitt första sommarjobb var som strandstädare på Tjolöholm, men det regnade hela tiden så vi fördrev den mesta tiden med att smyga omkring i byggnaden.

Fler strandstädare skulle behövas där, gräset vid vattnet nära på badar i gåsskit. Väldans synd, det är så fint annars.

Visa din Miyata!
Fler strandstädare skulle behövas där, gräset vid vattnet nära på badar i gåsskit. Väldans synd, det är så fint annars.
Den halländske badkonnässör som döljer sig bakom mitt vänsterpolitiska användarnamn, anser att badet vid Tjolöholm inte är något vidare överhuvudtaget. Finns andra fördelar med platsen.

Visa din Miyata!
Visa bilaga 649549
Köpte nyligen denna pathrunner :)
Har slängt på nya däck för att provcykla lite innan jag tänkte fixa iordning den. Den kommer pendlas på så det blir skärmar och rack samt lite slappare sittställning.

Är det någon som råkar ha en gammal quillstam som är lite högre för 1 1/8” styrrör att sälja? De jag hittat på nätet med rätt diameter är högre med också mycket kortare vilket jag tror kanske blir lite trångt.
Tjena. Nu hade jag ett par, men de är för 1"
Men jag har en styrrörsförlängare... Som du sedan kan montera styrstammen på.

Visa din Miyata!

Du är som en vandrande historiebok min käre Kashmirsosse, älskar det??

Visa din Miyata!
Kaustik är min nya vän?

Var blå förut så nu sparade jag en rejäl slant ?

Visa bilaga 649845
Har en liten fråga på lut.

om man ska strippa ett nav från anodisering. (Hope) Vad ska man använda för att maska av lagersäten?
Nu snackar vi!

Jag är bra sugen att göra detsamma både med ett gäng svarta Deore-nav (kommer kanske inte hända iofs) och fem par svarta Ryde Andra 40-fälgar.

Första tanken ang. naven är att lägga på ordentligt med fett i lagerbanorna, men jag vet inte hur det reagerar på luten. Testa med något annat som du lägger en klutt med fett på och se om den sitter kvar?

Visa din Miyata!
Hade inne den här ridge rider team hos LBS, han fick inte loss sadelstolpen och sågade i ramen??? Aja, får väll köra en Walter white på sadelstolpen.

Visa bilaga 649977

Tips på hur man skyddar lacken från kaustiksodan?
Herregud, jag ska inte skriva vad för tankar som far igenom mitt huvud, men om det verkligen är en lbs som har gjort det där och inte sambons händige morbror Kenneth så förtjänar han stupstock och gatlopp.
Jag kan inte minnas att jag nånsin har sett något klantigare hantverksjobb.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Efter vad som med mina mått mätt torde vara något slags rekord i ta-det-lite-lugnt-det-finns-annat-än-cykelbyggen-att-förslösa-din-medelålder-på så pillade jag ikväll ihop den Stora Lila.

Det blev som jag hotade med, en veritabel slakt av Hårdrockar’n, samt fram- och bakväxel från den gode @Carl Edfeldt.

96D679FC-1494-4920-A007-631C96D105D1.jpeg

Första turen gick 2,5 km hemifrån för att handla ägg. Hönsen kacklade just så extatiskt som man kunde tänka sig när de fick se bygget:
A6D2BA8E-B248-49DA-B5C1-585C1E3E2B62.jpeg

Eftersom jag hade sällskap av LWB Jr. så blev det varken någon lång eller hård cykling, men allt verkar mycket lovande.

Hipsterknasstyret:
A11B67E2-F01C-4425-85D0-A7013440B6C3.jpeg

Sebbes XT:
D79572AA-B624-49EA-8EB3-4D465F853F5D.jpeg

Dia Compe-hejdare från Hårdrockar’n:
606E9188-375A-4C56-BE29-A06A4B572101.jpeg

Faktum är att de verkar funka otroligt bra ihop med Kool Stop-klossar och moto grips:en från Hårdrockar’n:
D4D0DA41-1BB4-4A70-A66E-43D21801B5E0.jpeg

Nästan (definitivt) så att jag är lite (mycket) kär…

Stora cyklar för små pojkar. Fortsättning följer.

PS. Vi kostar på oss en före-bild också va?
D6D0A8BD-792F-469A-90DC-8D51A247E7A4.jpeg

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Herregud, jag ska inte skriva vad för tankar som far igenom mitt huvud, men om det verkligen är en lbs som har gjort det där och inte sambons händige morbror Kenneth så förtjänar han stupstock och gatlopp.
Jo då, han frågade om han skulle kapa den för att det kanske skulle gå att sätta in en ny sadelstolpe med mindre diameter i den som fastnat, sa ja då det inte ens fanns på kartan att man skulle komma åt ramen, liksom, det är ju bara att kapa någon cm upp, aja...

Visa din Miyata!
Herregud, jag ska inte skriva vad för tankar som far igenom mitt huvud, men om det verkligen är en lbs som har gjort det där och inte sambond händige morbror Kenneth så förtjänar han stupstock och gatlopp.
Är det vara jag som är noll förvånad över att det är en lbs verk?
Nu snackar vi!

Jag är bra sugen att göra detsamma både med ett gäng svarta Deore-nav (kommer kanske inte hända iofs) och fem par svarta Ryde Andra 40-fälgar.

Första tanken ang. naven är att lägga på ordentligt med fett i lagerbanorna, men jag vet inte hur det reagerar på luten. Testa med något annat som du lägger en klutt med fett på och se om den sitter kvar?

Ska prova med fett. Har fått för mig att nagellack ska fungera också? Men ingen aning var jag har fått det ifrån :D

Är det verkligen anodiserad yta på deorenaven och rydefälgarna? Fått för mig att iaf fälgarna är lackerade.
Men det är kul att det är fler än jag som har kommit fram att just den kombon verkar vara bästa bang for the buck alternativet om man vill ha breda, tåliga 26” hjul till bra pris.
Du får rapportera ekerlängd osv sen när du byggt upp dina så vet jag vilka längder jag ska beställa ;)

Visa din Miyata!
Är det vara jag som är noll förvånad över att det är en lbs verk?
Nej det har du rätt i. Så förbannat sorgligt bara.
Ska prova med fett. Har fått för mig att nagellack ska fungera också? Men ingen aning var jag har fått det ifrån :D

Är det verkligen anodiserad yta på deorenaven och rydefälgarna? Fått för mig att iaf fälgarna är lackerade.
Men det är kul att det är fler än jag som har kommit fram att just den kombon verkar vara bästa bang for the buck alternativet om man vill ha breda, tåliga 26” hjul till bra pris.
Du får rapportera ekerlängd osv sen när du byggt upp dina så vet jag vilka längder jag ska beställa ;)
Jag kan kolla med Min Vän Hjulbyggaren vilka grejer han har byggt med!

Visa din Miyata!
Efter vad som med mina mått mätt torde vara något slags rekord i ta-det-lite-lugnt-det-finns-annat-än-cykelbyggen-att-förslösa-din-medelålder-på så pillade jag ikväll ihop den Stora Lila.

Det blev som jag hotade med, en veritabel slakt av Hårdrockar’n, samt fram- och bakväxel från den gode @Carl Edfeldt.

Visa bilaga 649988

Första turen gick 2,5 km hemifrån för att handla ägg. Hönsen kacklade just så extatiskt som man kunde tänka sig när de fick se bygget:
Visa bilaga 649989

Eftersom jag hade sällskap av LWB Jr. så blev det varken någon lång eller hård cykling, men allt verkar mycket lovande.

Hipsterknasstyret:
Visa bilaga 649990

Sebbes XT:
Visa bilaga 649991

Visa bilaga 649992

Faktum är att de verkar funka otroligt bra ihop med Kool Stop-klossar och moto grips:en från Hårdrockar’n:
Visa bilaga 649993

Visa bilaga 650001
Tjusig hoj fast vad det gäller dom små pullorna så var dom nog mer nyvurpna än exalterade över cykeln? om du tröttnar på styret så har du en hugad spekulant i Tranemo?

Visa din Miyata!

Visa bilaga 649988

Visa bilaga 649989

Hipsterknasstyret:
Visa bilaga 649990

Sebbes XT:
Visa bilaga 649991

Visa bilaga 649992

Visa bilaga 649993

Visa bilaga 650001
Ändlös glädje i dina inlägg?bra val av drivlina föresten ?
Snyggt, prydligt och tilltalade som vanligt… undra om inte lila är det nya rosa??

Imorgon skall jag avslöja lite vad jag har tänkt mig framöver med en bild eller två???

Visa din Miyata!
Shoutout till fellow medlem i östra miyata-filialen som kämpade sig igenom rödljusköerna i slussenhärket, två platser framför mig idag vid femsnåret. Jag såg en brookssadel, en centurylogga, cantis, dropbars och manchesterbyxor men kunde inte gissa modellen. Big ups i alla fall, alltid glädjande att se stilfulla ekipage i kaoset.

Visa din Miyata!
Då kommer bilder som utlovat och lite detaljer kring bygget???

Jag tar mig i kragen och bygger nya hjul på Shogun fälgarna. Klickade hem XT nav från början av 90-talet på EBay att stränga dem till. Middelburn partiet skall troligtvis äntligen få göra debut vilket jag sett fram emot ända sen jag byggde den blåvita.
Vidare så kompletteras det med delar från Super V för att göra XT gruppen sånär som komplett. Slicks, frontrack och brookssadel/handtag i ljus skinn… vad tror församlingen?

Det blir mkt lila och silver????
IMG_8168.jpeg
IMG_8170.jpeg

Visa din Miyata!

Jag tar mig i kragen och bygger nya hjul på Shogun fälgarna. Klickade hem XT nav från början av 90-talet på EBay att stränga dem till. Middelburn partiet skall troligtvis äntligen få göra debut vilket jag sett fram emot ända sen jag byggde den blåvita.
Vidare så kompletteras det med delar från Super V för att göra XT gruppen sånär som komplett. Slicks, frontrack och brookssadel/handtag i ljus skinn… vad tror församlingen?

Visa bilaga 650256Visa bilaga 650257
Magisk färg på den ramen... Skall bli kul att se den klar. Lila Miyata är verkligen något extra.

Visa din Miyata!

Visa bilaga 650256Visa bilaga 650257
Mycket fin.

Visa din Miyata!
Tack Kashmiren!

Jag har funderat lite och jag får ofta kritik för att mina byggen ser så ”stock” ut.
Man vill ju såklart berörda på så många punkter man kan och att dra det lite mer åt en tydligare visuell neoretrostil kan vara kul att testa. Nu har min prydlighetsocd inte på något sätt försvunnit så det blir ett försiktigt försök och vi får hoppas att jag vågar en bit på vägen????

Visa din Miyata!
Tack Kashmiren!

Jag har funderat lite och jag får ofta kritik för att mina byggen ser så ”stock” ut.
Man vill ju såklart berörda på så många punkter man kan och att dra det lite mer åt en tydligare visuell neoretrostil kan vara kul att testa. Nu har min prydlighetsocd inte på något sätt försvunnit så det blir ett försiktigt försök och vi får hoppas att jag vågar en bit på vägen????
Det finns ju ett värde i originalrenoveringar också. I bilvärlden är det väldigt vanligt och då reagerar man på det som sticker ut. Upplever att det är tvärtom med cyklar: alla blandar gammalt och nytt och ska ”uppdatera”. Då är det fint med någon som verkligen återställer hojar till originalskick.

Med det sagt är jag alldeles övertygad om att den här cykeln kommer att bli kanonfin. ?

Visa din Miyata!
Det finns ju ett värde i originalrenoveringar också. I bilvärlden är det väldigt vanligt och då reagerar man på det som sticker ut. Upplever att det är tvärtom med cyklar: alla blandar gammalt och nytt och ska ”uppdatera”. Då är det fint med någon som verkligen återställer hojar till originalskick.

Med det sagt är jag alldeles övertygad om att den här cykeln kommer att bli kanonfin. ?
Du sätter fingret på det, en bra jämförelse!
Tack för input och pepp?

Visa din Miyata!
Knyckte mig ett par timmar på Den Stora Lila i eftermiddags. Jag har svårt att avgöra vad som är nyhetens behag, vad som är snake oil och vad som kort och gott är en jävligt bra cykel. Det känns onekligen som det senare.

Shopping när jag ändå var förbi människobyn:
251976A9-FA40-4415-9416-8823F4463B75.jpeg

Hos postombudet hämtade jag ut ett paket åt fru LWB som visst skulle innehålla underkläder. Jag vet inte, men jag tyckte nog att cykeln gick lite tyngre men ändå mycket snabbare med dem i lasten.

Mothbar-styret är i bredaste laget för knixig och tajt cykling, men för att cruisa Muddy Waters och skogarna däromkring med ädel last så är det otroligt bekvämt.

Och varenda gång jag kastar ett öga bak på Sebbes xt-växel bländas jag och påminns om att jag glömde solglasögonen hemma.
22630B49-33BF-4D9F-964D-3A6D92132C71.jpeg

På hemvägen sladdade jag förbi IPA-bäcken och förstod för första gången på riktigt vad de gamla menar när de säger ”ju mer vatten desto mindre IPA”.
9364A18C-874D-421A-BF2C-89F99E0AE897.jpeg

Trevlig helg Miyata hoarders.

Tillbaka
Topp