Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Den kanske har varit upp här förut? Men oavsett så verkar det vara en Valley Runner i attraktiv storlek för längre herrar.

Screenshot_20231225_162026_Chrome.jpg

Visa din Miyata!
Förlåt för att jag hijackar-miyatatråden som vanligt. Men det känns som att här är störst chans att få respons ?

Marino kör ju en del customgafflar till vettiga priser.
80dollar/gaffel, segmented eler unicrown.
Kör man fem gafflar och splittar på frakten blir det typ 1300kr/gaffel (inräknat 25% moms, några kronor till för tull?)

Känns fortfarande fair om man jämför mot det tredubbla från vår granne i väst.

Är det ngt som är värt att kika vidare på?

Visa bilaga 671640Visa bilaga 671641
Jag skulle vara intresserad!

Visa din Miyata!
Isgata i skogarna här uppe i Bergen i Väster igår, men strålande solsken och en 4-5 grader kallt. På med ett mjukpumpat Ice Spiker Pro fram i näbben på den Stora Lila and off we go.

IMG_3037.jpeg

Utvecklingen på cykelfronten nådde sin kulmen 1991. Vissa prylar på den Stora Lila är möjligen lite heta, iaf Sebbes XT bakväxel och Mothbar-styret, men annars är det som Antoine de Saint-Exupéry sa, ”Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away”.

Solen i ryggen, en älg inne i ungskogen, spår efter tjäder, hjort och varg i snön och livet är väl aldrig så gott som när man får vara ute och cykla? Omständigheterna var optimala och cykeln, så okomplicerad den är, gick som en klocka.

Mitt i alltihop, lagom till halvtidsvilan i det Lilla Samhället, larmade appen SMS-livräddare om ett misstänkt hjärtstopp en dryg halvmil ut i skogen. Snabbt antasta ett promenerande pensionärspar och fråga om de kan skjutsa mig dig. Efter deras ok in på hotellet som jag misstänkte hade en hjärtstartare. Jodå, den hänger på väggen här. Vad bra. Förresten, kan du ta hand om min cykel här utanför? Det är den stora lila. Inga problem.

Väl framme visade det sig att både en sjuksköterska off duty och räddningstjänsten hade hunnit före mig, och dessutom hade tantan förmodligen legat död i ett par dagar, så det var bara att vackert vända Volvon, åka tillbaka till hotellet och återlämna AED:n och förhoppningsvis återfinna cykeln.

Jodå, den hjälpsamma portieren hade ställt in cykeln i bagagerummet, och där hade den fått stå orörd.
IMG_3039.jpeg

Kort sväng förbi lilla morsan för en kopp kaffe och nedvarvning och sen hemåt igen i den sjunkande solen. Det är gott att cykla. Det är gott att leva.

Visa din Miyata!
Isgata i skogarna här uppe i Bergen i Väster igår, men strålande solsken och en 4-5 grader kallt. På med ett mjukpumpat Ice Spiker Pro fram i näbben på den Stora Lila and off we go.

Visa bilaga 672909
Utvecklingen på cykelfronten nådde sin kulmen 1991. Vissa prylar på den Stora Lila är möjligen lite heta, iaf Sebbes XT bakväxel och Mothbar-styret, men annars är det som Antoine de Saint-Exupéry sa, ”Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away”.

Solen i ryggen, en älg inne i ungskogen, spår efter tjäder, hjort och varg i snön och livet är väl aldrig så gott som när man får vara ute och cykla? Omständigheterna var optimala och cykeln, så okomplicerad den är, gick som en klocka.

Mitt i alltihop, lagom till halvtidsvilan i det Lilla Samhället, larmade appen SMS-livräddare om ett misstänkt hjärtstopp en dryg halvmil ut i skogen. Snabbt antasta ett promenerande pensionärspar och fråga om de kan skjutsa mig dig. Efter deras ok in på hotellet som jag misstänkte hade en hjärtstartare. Jodå, den hänger på väggen här. Vad bra. Förresten, kan du ta hand om min cykel här utanför? Det är den stora lila. Inga problem.

Väl framme visade det sig att både en sjuksköterska off duty och räddningstjänsten hade hunnit före mig, och dessutom hade tantan förmodligen legat död i ett par dagar, så det var bara att vackert vända Volvon, åka tillbaka till hotellet och återlämna AED:n och förhoppningsvis återfinna cykeln.

Jodå, den hjälpsamma portieren hade ställt in cykeln i bagagerummet, och där hade den fått stå orörd.
Visa bilaga 672910

Kort sväng förbi lilla morsan för en kopp kaffe och nedvarvning och sen hemåt igen i den sjunkande solen. Det är gott att cykla. Det är gott att leva.
Hjälte som är sms-livräddare! <3

Fin text som vanligt :)

Visa din Miyata!
God fortsättning Miyataister! Sitter och planerar för renovering/ombyggnation av min Valley Runner och återupptäckte till min fasa att jag inte har fästen på min gaffel för ett lowrider rack.

Verkar vara olika från år till år och modell etc. Finns det någon bra lösning för det här? Blindnitmuttrar känns lite klent och nån klämvariant känns halvsnyggt? Kanske bara är att skaffa en acetylentub som gäller..

Visa din Miyata!
God fortsättning Miyataister! Sitter och planerar för renovering/ombyggnation av min Valley Runner och återupptäckte till min fasa att jag inte har fästen på min gaffel för ett lowrider rack.

Verkar vara olika från år till år och modell etc. Finns det någon bra lösning för det här? Blindnitmuttrar känns lite klent och nån klämvariant känns halvsnyggt? Kanske bara är att skaffa en acetylentub som gäller..
Gaffeln på din Valleyrunner är den snyggaste av alla, med lite anständig böj på grejerna (samma som på Enpetaren). Jag hade låtit den vara oskruvad av kulturhistoriska hänsyn och monterad lowrider mha Tubus ”LM-1 MOUNTING SET FOR FORKS WITHOUT EYELETS”.

Visa din Miyata!
Gaffeln på din Valleyrunner är den snyggaste av alla, med lite anständig böj på grejerna (samma som på Enpetaren). Jag hade låtit den vara oskruvad av kulturhistoriska hänsyn och monterad lowrider mha Tubus ”LM-1 MOUNTING SET FOR FORKS WITHOUT EYELETS”.
Gillar den här glaset halvfullt tanken ändå, får köra på det helt enkelt!

Visa din Miyata!
Man ser ändå inte så mycket av klämmorna bakom rack och väskor :)

Om gaffelns ben smalnar av får man ha ögonen med sig bara så saker inte skakar loss och kanar ner. Hände mig med en Framlampa. Flög en bra bit.

Visa din Miyata!
Jag är själlös i den aspekten men vet att andra lider av sådana själsliga problem :)

Bifogar bildbevis på min själlöshet.

Visa bilaga 673052
Jag vandrar på lidandets väg av egen fri vilja - har du en annan vilja är det fritt fram att välja själv.?

För min del är det den marginellt permanenta känslan som infinner sig när man monterat saker med slangklämmor som är värst, till skillnad från att med omsorg dra fast en väl infettad rostfri skruv i en för ändamålet avsedd gänggång som skaver. Men om mina referensramar hade fått vara allmängiltiga hade vi som art förmodligen bara gett upp och lagt ner cykling som koncept.?

Visa din Miyata!
Jag vandrar på lidandets väg av egen fri vilja - har du en annan vilja är det fritt fram att välja själv.?

För min del är det den marginellt permanenta känslan som infinner sig när man monterat saker med slangklämmor som är värst, till skillnad från att med omsorg dra fast en väl infettad rostfri skruv i en för ändamålet avsedd gänggång som skaver. Men om mina referensramar hade fått vara allmängiltiga hade vi som art förmodligen bara gett upp och lagt ner cykling som koncept.?
@n3wton de där klämmorna för extra flaskhållare under DT jag lånade av dig i somras, de klämmorna som ersätter en ändamålsenlig gänggång du vet?! De ville du gärna ha hem igen inför nästa långrunda! ?

Visa din Miyata!

Inte tänker jag på det när jag susar fram genom fälten i morgondimman. Däremot gillar jag inte slangklämmor med långa lösa band-ändar som river upp kläder och annat :)

Visa din Miyata!
Det här är nog enda lösningen @Sennsa ; en Surly Troll-gaffel (ursprungligen hoardad av @Moses95).

IMG_5882.jpeg

Just för tillfället använder jag ett enda av fästena för en lampa längst ner på vänstra gaffelbenet...?

Skämt åsido så har jag använt klämmor för att montera skärmar och det var funkis (rostfria från Tubus med gummiskydd tror jag det var). Problemet med det där "själaskavet" var att en klämma på ett rör som smalnar av nedåt riskerar att glida på sikt. Kanske mest är jag som är ängslig, men ängsligheten leder också till att jag aldrig hittills råkat ut för haverier på långcyklingarna. Med last hade jag varit mer nojig och jag tror inte jag hade vågat lita på ett lastbärande system som har flera inbyggda risker till haveri. Har väl ingen betydelse om man ska cykla till jobbet i civiliserade områden, men mitt ute på landet med en pakethållare som skrapar i hjulet så blir det mer krångligt.

PS. Kom på att jag ljög om mina haverier. På stigcyklingen har jag gjort sönder flera hjul, bakväxlar och en massa annat, men det räknas inte riktigt för det hör till. Däremot gick min första eker av någonstans mellan Falköping och Tranemo i somras, men jag rullade hela vägen hem till Göteborg igen utan åtgärd.

Visa din Miyata!
Det här är nog enda lösningen @Sennsa ; en Surly Troll-gaffel (ursprungligen hoardad av @Moses95).

Visa bilaga 673077

Just för tillfället använder jag ett enda av fästena för en lampa längst ner på vänstra gaffelbenet...?

Skämt åsido så har jag använt klämmor för att montera skärmar och det var funkis (rostfria från Tubus med gummiskydd tror jag det var). Problemet med det där "själaskavet" var att en klämma på ett rör som smalnar av nedåt riskerar att glida på sikt. Kanske mest är jag som är ängslig, men ängsligheten leder också till att jag aldrig hittills råkat ut för haverier på långcyklingarna. Med last hade jag varit mer nojig och jag tror inte jag hade vågat lita på ett lastbärande system som har flera inbyggda risker till haveri. Har väl ingen betydelse om man ska cykla till jobbet i civiliserade områden, men mitt ute på landet med en pakethållare som skrapar i hjulet så blir det mer krångligt.

PS. Kom på att jag ljög om mina haverier. På stigcyklingen har jag gjort sönder flera hjul, bakväxlar och en massa annat, men det räknas inte riktigt för det hör till. Däremot gick min första eker av någonstans mellan Falköping och Tranemo i somras, men jag rullade hela vägen hem till Göteborg igen utan åtgärd.
Jag som precis tänkte fråga ifall du slaktat specializeden ocg hade troll-gaffeln liggandes ?

Visa din Miyata!
Jag som precis tänkte fråga ifall du slaktat specializeden ocg hade troll-gaffeln liggandes ?
Haha, nej, man kan inte slakta sådana cyklar!? Hade funderingar på att sälja den till någon som verkligen ville använda den (och hittade faktiskt ett gott hem åt den), men det gick inte. Mer kompetent reservcykel kan man inte ha!?

Visa din Miyata!

Visa bilaga 672909

Visa bilaga 672910

Du är en vardagshjälte Axel?

Visa din Miyata!
Haha, nej, man kan inte slakta sådana cyklar!? Hade funderingar på att sälja den till någon som verkligen ville använda den (och hittade faktiskt ett gott hem åt den), men det gick inte. Mer kompetent reservcykel kan man inte ha!?
Fair! Hade det varit rakt styre hade jag kastat mig över den förut när du pratade om att göra dig av med den ?

Visa din Miyata!
Miyatagänget! Vad finns det för stora 26" däck? Skulle vilja typ 2.4-2.6"

Hoooworms känns lite för kralligt.
DHT finns i 2.3" men verkar vara små i storleken.

Big apple? Holy roller 2.4?

Surly extra terestial finns i 2.5 men är dyyra

Visa din Miyata!

Jag hade ett par DTH 2,3 som upplevdes ganska smala. Har idag ett par Rat Trap Pass i 2,3 som upplevs större.

Spelar rullet någon roll? Svårt med "bra" 26-tumsdäck.. Tror grovmönstrade däck ger fetare intryck än släta, så jag hade satsat på något mtb-igt. Specialized gör ju en del däck till 26-tummare tror jag.

Oavsett är det lätt att däck för 26-tum mest ska fylla en funktion (dvs se ut som ett däck) och ett utseende (dvs se ut som ett fräckt däck) snarare än att vara just bra däck.

Snabbgooglade för att fräscha upp minnet och jag hade kört på ett Maxxis Ikon med skinwall om jag skulle få en cykel att se fet ut tror jag!

Visa din Miyata!
Jag hade ett par DTH 2,3 som upplevdes ganska smala. Har idag ett par Rat Trap Pass i 2,3 som upplevs större.

Spelar rullet någon roll? Svårt med "bra" 26-tumsdäck.. Tror grovmönstrade däck ger fetare intryck än släta, så jag hade satsat på något mtb-igt. Specialized gör ju en del däck till 26-tummare tror jag.

Oavsett är det lätt att däck för 26-tum mest ska fylla en funktion (dvs se ut som ett däck) och ett utseende (dvs se ut som ett fräckt däck) snarare än att vara just bra däck.

Snabbgooglade för att fräscha upp minnet och jag hade kört på ett Maxxis Ikon med skinwall om jag skulle få en cykel att se fet ut tror jag!
Joo, men det är väl lite mer hur "bra" det behöver vara när det är en vardagscykel som jag ska sladda runt och leka lite med.

Skulle bli så besviken om jag tog kol på ett RH däck för att jag minsann ville görw något dumt

Visa din Miyata!

Surly ET hade varit roligt att testa. Annars tycker jag att Maxxis Ikon upplevs som lite fetare än Conti RaceKing, men jag har inte mätt dem.

Det går inte att komma ifrån att Rat Trap Pass är fantastiska. Feta, bekväma och snabba som en 22,5”-annons blocket. Men de kostar tyvärr också nästan, men bara nästan, i paritet med hur bra de är. Varenda gång jag kör Tuppgöken, som rullar på RTP, sänder jag n3wton en tacksamhetens tanke för hur fiffigt han fixade ett par till mig för en i sammanhanget symbolisk summa.

Visa din Miyata!
Medhåll om RH-däcken för sladda-runt-cykling! Sådana ska bara sitta på cykeln när man ska cruisa genom halva Sverige för att möta upp på konventet i Småland.?

Givet att fetheten (?) är bekräftad (nåja) av LWB så hade jag beställt ett par Ikon direkt!?

Visa din Miyata!
Ska hålla utkik efter vettigt pris på ett par ikon 2.3!
Nu ser race king 2.2 fånigt små ut.
(Surlyn i bakgrunden ska få ett par rangers 2.8 men det är en annan plågsam historia)

Bilagor

• IMG_7467.jpeg
    IMG_7467.jpeg
    1 MB · Besök: 67
Visa din Miyata!
Jag kör Ikons på ett par hojar, för att vara 2.2 tum ser de rätt feta ut:

MuddyFox-Courier-1987 - 1 (10).jpeg
MuddyFox-Pathfinder - 1 (11).jpeg

Det enda som stör mig med dom är att de surrar som en svärm arga bin på asfalt.

Hookworms är absolut fetare och har en rund profil som gör att de ibland går in där 2.3or med kantdubb tar i ramen. Jag köpte precis ett andra set av dem, så ser det ut på hojen jag bygger just nu:

Kaestle-Hookworms - 1 (1).jpeg

Tunga men rullar rätt bra, jag diggar dem skarpt.

Visa din Miyata!
Ska hålla utkik efter vettigt pris på ett par ikon 2.3!
Nu ser race king 2.2 fånigt små ut.
(Surlyn i bakgrunden ska få ett par rangers 2.8 men det är en annan plågsam historia)
Jag upplever problem med för feta däck när man kör på gammelfälgar med smal innerbredd. Eller problem och problem, men måste köra med hyfsat högt tryck för att inte få känslan av att däcken viker sig lite grann. Kan bero på att jag är relativt tung och oteknisk i min cykling, men det känns ju bättre att kunna skylla på materialet.
Är tanken att köra på originalfälg så att säga?

Visa din Miyata!
Jag kör Ikons på ett par hojar, för att vara 2.2 tum ser de rätt feta ut:

Visa bilaga 673188Visa bilaga 673189

Det enda som stör mig med dom är att de surrar som en svärm arga bin på asfalt.

Hookworms är absolut fetare och har en rund profil som gör att de ibland går in där 2.3or med kantdubb tar i ramen. Jag köpte precis ett andra set av dem, så ser det ut på hojen jag bygger just nu:

Visa bilaga 673192

Tunga men rullar rätt bra, jag diggar dem skarpt.
Den cykeln borde göra sig bra på snö med tanke på namnet?

Visa din Miyata!
Alltså, jag vet att alla har olika möjlighet att lägga pengar på olika saker och jag har haft perioder (pga studier) där vi haft köpstopp eller nöjes-kontot varit någon hundring i månaden. Men för de av oss som har pengarna kan jag tycka att just däck är värt att lägga pengar på.

Jag pendlar varje dag på ett par rat trap pass. Verkar säkert dumt men ett däck kostar ju vad en barrunda kostar, eller en middag ute med efterrätt och lite dricka för två, eller den tank bensin jag sparar på att cykla. Dyrt för ett däck men billigt för alla de hundratals gånger jag cyklar med glädje (jämfört med de riktigt usla däck de ersatte som gav mig själasorg varje gång).

Jag tänker att en middag räcker en eller två timmar. Däcken flera hundra timmar. Men då är jag en person som tycker däck är helt avgörande för själens välmående - det är inte alla :) Jag har som målsättning att alla mina cyklar ska ha halva värdet i stänkskärmarna och däcken ;)

Tillbaka
Topp