Hej!
Hittade till forumet tack vare den här tråden och har kikat in då och då för att titta på alla fantastiska cyklar ni visar upp och ta del av kunskapen som finns här. Mina är inte lika fina men de är älskade :)
Har sedan många år en Valley Runner som brukscykel som jag använder året om i stort sett varje gång jag ska längre än 500m från hemmet. Den har jag ärvt från min farfar, har kvar kvitto och katalog m.m. så jag vet att den är köpt i Nässjö den 2:a Maj 1989 för 4530:-. En fantastisk cykel, den kommer jag att cykla på så länge det är fysiskt möjligt. För ett år sedan blev jag sugen på att prova landsvägscykling, hade aldrig cyklat på en lvg-hoj tidigare. Det naturliga var såklart att leta efter en Miyata och dagen efter att jag lade upp en blocketbevakning dök det upp en seven twelve av samma årsmodell som Valley runnern för en rimlig peng på ett rimligt avstånd som jag köpte och det har blivit ganska många timmar med den sedan dess. Är nästan lika förtjust i den som i Valley Runnern!
Nåväl, det var ett litet sidospår om mina Miyator. Nu ska jag byta styrlinda, fixa till positionen på bromshandtagen och ta bort de extra bromshandtagen (tektro rl726) som satt på och som jag ändå inte använder särskilt ofta. Ska även byta bromsvajer och hölje. Jag är ingen flink cykelmekaniker utan jag gillar att cykla och försöker lära mig underhåll och mek allt eftersom behov uppstår så nu har jag ett par frågor innan jag ev. gör bort mig. Har aldrig haft intern kabeldragning tidigare, går höljet genom hela ramen och är det bara att föra in det nya höljet i ena öppningen och så dyker det upp i den andra eller är det mer komplicerat än så? Har inte dragit ut det gamla mer än några centimeter fram och tillbaka. Som ni kan se på bilderna så ser det som legat inne i ramen rostigt ut. Är det något att göra åt? Bör jag vara orolig för något vad gäller det? Rambrott etc? Till skillnad från Valley Runnern så har jag ingen aning om hur cykeln tillbringade sina första 34 år...