Det är alltför vänligt
@LWB, men jag behöver nog först ta tag i de cykelprojekt jag redan har. Bl.a. har jag ju en Miyata-ram mtbh. som jag fick som tack för hjälpen av
@westinchristoffer. Jag har rätt dålig koll på Miyatas modeller, men snappar upp ett och annat här i tråden. Jag skulle inte ha något emot att i framtiden ha en dedikerad cykel för bikepacking och dagsutflykter på grus. Jag tänker mig att det kan finnas några större modeller av Miyata-ramar som kan vara lämpliga, men det projektet får nog vänta ett tag till. Hojen som
@IVI hade till sin resa i somras är en inspirationskälla, som gör att jag blir sugen på att få till något liknande
Ang. storlek. Jag är 187 cm och de cyklar som jag har nu, som jag tycker passar mig bäst, ligger nog på ca. 59-61 cm från centrum på BB till toppen av sadelröret (Crescent Trekkingen i min signatur är t.ex. 61 cm). Kan nog ha större ram än så också, bara jag kan stå gränsle över ramen och armarna räcker till styret (reach?!). Jag vill minnas att jag mätte 92 cm från backen till grenen då jag mätte senast i strumplästen och 76 cm från armhåla till långfingerspets. Är det några andra mått som är relevanta då man ska bestämma storlek på ramen? Jo, förresten, jag har 47 på skor, vilket bidrar till att skorna lätt tar i backen i skarpa kurvor på några av de cyklar jag har nu. Markfrigången för BB (och ev. längden på vevarmarna) kanske är något man bör beakta pga det. .