Visa din Monark

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum

Leo

Ny medlem
Visa din Monark
Och här var den ju, tråden med bilder på Monarkcyklar.

Jag börjar med lite bilder på en upphottad gammal Monark Special Lyx, som jag slängde på mina gamla Mavic Ksyrium Elite hjul på. Den blir en trevlig hybrid att trampa runt med. :-)

IMG_4395s.jpg

IMG_4393s.jpg

IMG_4382s.jpg

IMG_4385s.jpg

IMG_4386s.jpg

IMG_4390s.jpg

IMG_4391s.jpg

IMG_4392s.jpg

/Leo

Visa din Monark
Här är världens enda MonarkExercise Postman i "Heavy Duty"-version! Oscar Juhlin gjorde sitt examensarbete på HDK hos MonarkExercise, och tanken var att Postman skulle användas av Sveriges cyklande brevbärare. Men tankarna blev till just tankar. Tio stycken Postman tillverkades, men Posten tyckte att trehjulingen blev för dyr att serietillverka. En av de tio Postman byggdes för extra tung last - min cykel på bilden!

Bilagor

• DSC04591.JPG
    DSC04591.JPG
    76.5 KB · Besök: 95
Visa din Monark
cykliden skrev:
-------------------------------------------------------
> +1 på Postman,
> lite Copenhagenvarning på den.

Tack!

Ja, det är lite sådant stuk på den. Något annat som är lite speciellt med Postmanmodellen, det är att framvagnen är uppbyggd som ett slags parallellogram. Så vid kurvtagning så lutar cykeln inåt precis som en vanlig tvåhjuling, vilket gör den ännu skönare att köra. Jag har uppgraderat den med ett Shimano Inter-7-nav. Från början så var den treväxlad, också med ett Shimano-nav.

Visa din Monark
Här är min sportracer som jag köpte 1982 efter att ha sommarjobbat med att köra golvvård på Luxorfabriken i Motala. Jag tror att den kostade runt 1800:-. Fungerar finfint som pendelhoj. Blev tvungen att byta bakhjulet mot ett Biltema eftersom flänsen på navet där ekrarna sitter hade börjat vittra sönder. Resten är original, ja förutom sadel o slitedelar förstås.

Bilagor

• IMAG0113.jpg
    IMAG0113.jpg
    150.3 KB · Besök: 91
Visa din Monark
Här är min senaste Monark! En låghjuling som från början var treväxlad, men som numera är åttaväxlad och är extremt lättcyklad och lätt att ha med överallt. Ursprungsmodellen heter Monark SP3, men är som sagt konverterad med ett Shimano Inter-8-nav.

Bilagor

• DSC_4522.jpg
    DSC_4522.jpg
    86.7 KB · Besök: 79
Visa din Monark
Underbart med åtta växlar i en fällbar minicykel! Är väldigt nöjd med utseendet också. Ser lagom biffigt ut i den lilla aluminumramen!

Bilagor

• DSC_4529.jpg
    DSC_4529.jpg
    91.3 KB · Besök: 93
Visa din Monark
Här är mitt loppis-fynd, 175:- för en gammal 817E, har dock köpt till nya vevlagerhållare (500:- på Racerdepån), styre 200:-, sadelstolpe+styrstam från Biltema... sadeln hade jag redan och vevpartiet lånat ifrån asfaltshojjen.
Voila, watt-monark för under tusingen :-)

IMG_7830_1024.JPG

Visa din Monark
Ännu en Postman i min ägo! En som är helt i originalskick - med normal spårvidd fram. Ska bli 8-växlad så snart jag skaffat ett sådant hjul att montera...

Bilagor

• Postman1.jpg
    Postman1.jpg
    115.4 KB · Besök: 70
Visa din Monark
Här är min strippade och moddade Monark 817e med SRM vevar och racerstyre. Sadelstolpen är från en annan spinninghoj. Jag slipade bort toppen på sadelbultsmuttern och kunde då stoppa in en skruv baklänges in där och på så sätt låsa sadelhöjden. Funkar klockrent att lida på.

//F

Bilagor

• Monarken.jpg
    Monarken.jpg
    39.7 KB · Besök: 82
Visa din Monark
Min ombyggda 818E. Konverterat från Fauber till ett gammalt 105 vevparti. Kravet från frun var att jag målade om den och snyggade till den, för den såg fördj-ig ut när jag fick hem den från Korpen.

Bilagor

• STRIP.jpg
    STRIP.jpg
    32.2 KB · Besök: 79
Senast ändrad:
Visa din Monark
Version 1 , duger iaf att träna på .
Hemmagjord sadellösning , inte fin men funktionell .

M

Bilagor

• 20140907_135714.jpg
    20140907_135714.jpg
    150.6 KB · Besök: 100
  • 20140907_135730.jpg
    20140907_135730.jpg
    113 KB · Besök: 90
Visa din Monark
Manurhin2 skrev:
> Version 1 , duger iaf att träna på .
> Hemmagjord sadellösning , inte fin men
> funktionell .
>
>
> M
Intressant med din sadellösning, ser inte exakt hur den är konstruerad?

Jag har länge funderat på fixa något liknande till min.

Visa din Monark
freerunner skrev:
> Manurhin2 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Version 1 , duger iaf att träna på .
> > Hemmagjord sadellösning , inte fin men
> > funktionell .
> >
> >
> > M
> Intressant med din sadellösning, ser inte exakt
> hur den är konstruerad?

Övre plattjärnet har 2 st gängade bottenhål .
Nedre plattjärnet är slitsat för M8 insexskalle + / - 20 mm för justerbarhet .
Axeln som Biltemasadelfästet är skruvad i är 42mm för att kunna justera sadeln upp / ned 20mm vilket är lika som delningen i sadestolpen .

Vad man bör tänka på med Biltemalösningen av sadelinfästning är att sadeln ska skjutas längst fram på railsen för att muttrarna inte ska skava hål på dina dyra byxor .

Hade jag tänkt på det innan svetsning av axeln hade installationen varit något mer estetiskt riktig ;-)

M

Senast ändrad:
Visa din Monark
Halv OT, men är Monark och Monarkexercise två olika företag? Hittar inte Monark Truck på hemsida. Kan LBS som säljer "vanliga" Monark ta hem en truck?

Har slöletat lite efter postcykel eller liknande att kunna lägga på en låda öl (alkoholfri givetvis ;) ) och ha när det är cykelavstånd till polare mm. De flesta postcyklar som säljs på tex blocket verkar ha gjort sitt för länge sedan.. Lite beroende på pris så finns det ju visserligen en hög pengar att renovera för om man inte köper nytt.

Visa din Monark
Länge sedan någon skrev något i denna tråd, så jag bjuder på en bild på en monark som jag just köpt som genomgår en lätt ansiktslyftning :)

Fyndskick:
20220808_180240 (1).jpg

Fyra dagar senare så har den fått nya däck, kedja, bromsvajer, fem ekrar samt naven rengjorda och smorda:
20220811_211029.jpg

Tillbaka
Topp