Visa din Rapha (och lite nyheter...)

Någon som använt repair-service för bibs och handskar?
Funderar på om det är värt att skicka in. Bibsen kan man väl få lagat hemma hjälpligt men mina nya GT gloves sög lite att vurpa med.

Japp jag har testat.

Klantade mig och lyckades göra ett litet hål på mina Classic bibs. Skickade in dem eftersom jag inte ville att det skulle spricka mer.

Funkade hur bra som helst. Jag skickade (typ 130 kr) efter ca 3 veckor fick jag tillbaka ett par väldigt fint lagade bibs i en liten tygkasse med ett rött kors på. Dessutom var det en lapp med den som utförde jobbet.

Av mig får tjänsten 5 av 5 stjärnor.

Raggamuffin sa:
Funderar på om det är värt att skicka in. Bibsen kan man väl få lagat hemma hjälpligt men mina nya GT gloves sög lite att vurpa med.
Jag hade en vurpa i mina GT Gloves, en söm mitt i handen som tydligen var starkare än lädret som gick sönder längs med sömmen. Skickade in dem och fick en lagningslapp ditsydd utan problem. Betalade inte ens någon frakt, DHL hämtade.

Raggamuffin sa:

Använt på ett par gamla winter gloves som hade fått hål på tummarna av reglagen - skickade in och fick tillbaka dem efter några veckor lagade och fina (också i fin liten musette från Rapha Repairs) - tre tummar upp!

En hel bok om Raphas Classic Jersey låg på hallgolvet när jag kom hem.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    213.4 KB · Besök: 124
Köpte en aero tröja och en lightweight väst. Lovar att ingen någonsin kommer säga att aerotröjan inte är race-fit :)

aero-west.jpg

Dags för ny keps inför morgondagens resa till Mallis.

Bilagor

• 13041412_10153477162687190_6276957930781116744_o.jpg
    13041412_10153477162687190_6276957930781116744_o.jpg
    75.6 KB · Besök: 127
Mera storleksfrågor.. :-)

Rapha Brevet Jersey. Längd 187cm, 83kg, bröstmått 107-108cm.

Guiden säger XL från 107cm (bröstmått) och uppåt. Blir en XL för lång för mig? Klarar mig med L i merino mesh base (ej team).

aland33 sa:
Mera storleksfrågor.. :-)

Rapha Brevet Jersey. Längd 187cm, 83kg, bröstmått 107-108cm.

Guiden säger XL från 107cm (bröstmått) och uppåt. Blir en XL för lång för mig? Klarar mig med L i merino mesh base (ej team).

Jag skulle kört på L.
Själv är jag 186/~73kg och har M.

Hej hej,

Det blev Rapha för min del, fick aldrig svar från PedalEd ang. Deras storlekar.

Köpte en Superlight Jersey och en Classic jersey men läser nu i recensionerna att Superlight varierat en del storleksmässigt. Är ganska "klent" byggd med en tanig överkropp, så jag köpte båda i M vilket jag testat Voids och Crafts tröjor i.

Någon som rullar runt med Superlight och kan dementera mina farhågor?

evirob sa:

Har "bara" en superlight tröja så det är svårt för mig att säga något om just den modellen varierar sig i rymlighet för given storlek med den M jag har sitter som de flesta andra cykeltröjor jag har i M från Rapha, tajt men inte korvskinn. Möjligen undantaget Club Jersey som är lite luftigare. Morgonlängd/vikt ca 178/70.

NLC sa:
evirob sa:

Har "bara" en superlight tröja så det är svårt för mig att säga något om just den modellen varierar sig i rymlighet för given storlek med den M jag har sitter som de flesta andra cykeltröjor jag har i M från Rapha, tajt men inte korvskinn. Möjligen undantaget Club Jersey som är lite luftigare. Morgonlängd/vikt ca 178/70.
Låter lovande! I värsta fall får den väl skickas tillbaka. Hur tycker du att tröjan är annars?

evirob sa:
Hej hej,

Köpte en Superlight Jersey och en Classic jersey men läser nu i recensionerna att Superlight varierat en del storleksmässigt. Är ganska "klent" byggd med en tanig överkropp, så jag köpte båda i M vilket jag testat Voids och Crafts tröjor i.

Eftersom du redan köpt den så vet jag inte riktigt vad du är ute efter ;)

Hur som helst, jag har M i både classic, super lightweight och pro team. Allt passar, givetvis då med tight passform för PT-grejerna, skulle säga att super lightweight sitter marginellt tightare än classic.
Du kommer nog bli nöjd med tröjan. Bästa egenskapen är nästan de två band som är sydda i ryggen vilket gör att fickorna inte hänger ner om du släpar med dig mycket.

evirob sa:
NLC sa:
evirob sa:

Låter lovande! I värsta fall får den väl skickas tillbaka. Hur tycker du att tröjan är annars?

Tunn ;-)

Blir inte så många mil cyklade i den per år med traditionell svensk sommar. Tror jag gjorde en runda eller två förra året.

emilh sa:
evirob sa:
Hej hej,

Eftersom du redan köpt den så vet jag inte riktigt vad du är ute efter ;)

Hur som helst, jag har M i både classic, super lightweight och pro team. Allt passar, givetvis då med tight passform för PT-grejerna, skulle säga att super lightweight sitter marginellt tightare än classic.
Du kommer nog bli nöjd med tröjan. Bästa egenskapen är nästan de två band som är sydda i ryggen vilket gör att fickorna inte hänger ner om du släpar med dig mycket.
Låter lovande! Den borde väl dyka upp den här veckan hoppas jag, så en kan klämma i verkligheten.

NLC sa:
evirob sa:
NLC sa:
evirob sa:

Tunn ;-)

Blir inte så många mil cyklade i den per år med traditionell svensk sommar. Tror jag gjorde en runda eller två förra året.
Är väl lite det jag är rädd för, har ganska dålig blodcirkulation och fryser lätt om armarna. Men som sagt, får klämma lite på den när den dyker upp och se om jag tror att den blir för tunn eller ej.

RJK05-Product-AW14-01.jpg_SMALL

I helgen använde jag mitt enskilt dyraste (trots rea) cykelplagg för första gången. Allt fungerade och kändes väldigt bra. Snygg färg, mycket mindre fladder och med ett rejälare tyg än min första regnjacka. Jag är nöjd med mitt köp.

Nu till min fråga. Hur bra håller impregneringen efter tvätt? Jag vill inte dra på mig den vid nästa regntur och inse att det regnar rakt igenom.
Tappar den gradvis, inget alls eller tappar den all vattentäthet vid varje tvätt?

Chapter 2 sa:
Nu till min fråga. Hur bra håller impregneringen efter tvätt? Jag vill inte dra på mig den vid nästa regntur och inse att det regnar rakt igenom.
Tappar den gradvis, inget alls eller tappar den all vattentäthet vid varje tvätt?

Alla plagg som har membran som "andas" tappar gradvis tåligheten mot vatten både vid användning och tvätt, därför behöver man alltid återimpregnera dem med jämna mellanrum. Jag brukar skölja upp plaggen i handfatet och bara tvätta i maskin någon gång / år. När man tvättar i maskin ska man helst använda tvättmedel som är till för "membrantyger" eftersom vanliga tvättmedel sätter igen porerna.

Jag använder produkter som heter Imprenex som säljs på ICA bla, de är riktigt bra, inte så dyra och sen tillverkas de i Sverige vilket jag ser som ett plus. När jag tvättar i maskin har jag nåt som heter wash in plus och sen brukar jag komplettera med en spray som heter Allround på utsatta delar.

Allround brukar jag även köra på skoöverdrag i lycra eller windstopper, cykelbyxor om det ska vara blött, arm- och benvärmare. Har även nästan slutat med regnjacka och kör en tunn vindjacka som jag impregnerar istället. Anser att det är överlägset eftersom vindjackan tar mycket mindre plats, andas bättre och med impregnering står den emot rejält med regn. En riktig regnjacka är givetvis bättre men jag sticker aldrig ut och cyklar om det ösregnar och behöver då bara ett plagg "om ifall att" sen blir man ju ändå blöt inifrån om man kör ett tag med regnjacka så då spelar det ju ingen roll om vindjackan inte håller 100% tätt i flera timmar. Regnar det riktigt mycket rinner ju vattnet ner vid halsen och då blir man blöt även om man har en galonjacka, då måste man ha kapuschong för att hålla sig torr.

Hoppas det var nån hjälp även om jag svarade på massa saker du inte frågade om...i äkta happyanda :-D

Nån som har köpt deras senaste limtiterade påfund, designade cykelkepor, i smabnad med Tour of California?
Satt och fingrade på köp-knappen i går, man bailade ur då frakten blev lika dyr som kepan.
Säljs slut på ett nafs, släpps varje dag kl 17.

Ang keps. Jag har en vanlig Rapha keps (den i en storlek) som börjar bli lite sliten.

Tänker mig en ny men svårt att förstå skillnaderna mellan.
- Vanliga
- Club
- Lightweight
- Pro Team

Jag har liten skalle så den mindre storleken är det som gäller.

Kan nån vänlig förklara skillnaderna i praktiken.

Mest känner jag för Club cap.

Den bör vara svart.

bvs sa:
Köpte en aero tröja och en lightweight väst. Lovar att ingen någonsin kommer säga att aerotröjan inte är race-fit :)

Den var grymt snygg. Gissar att de bara är tillgängliga för RRC - medlemmar?

En annan fråga. Är på jakt efter nåt lite tunnare än Brevet och Classic men anser att Super lightweight är för tunn.

Tidigare hade ju Rapha en lightweight jersey som nåt slags mellanting. Hur var den? (finns ju på Ebuy)

Eller ska man testa Pro Team Aero?

micro553 sa:
bvs sa:

Den var grymt snygg. Gissar att de bara är tillgängliga för RRC - medlemmar?

En annan fråga. Är på jakt efter nåt lite tunnare än Brevet och Classic men anser att Super lightweight är för tunn.

Tidigare hade ju Rapha en lightweight jersey som nåt slags mellanting. Hur var den? (finns ju på Ebuy)

Eller ska man testa Pro Team Aero?

Jag har både super lightweight, lightweight och club men ingen classic. Lightweight jersey är något tjockare än super lightweight men fortfarande rätt tunn, en skön tröja. Pro team har jag inte provat och kommer inte göra heller eftersom jag inte gillar ärmar som går till armbågen.

micro553 sa:
Ang keps. Jag har en vanlig Rapha keps (den i en storlek) som börjar bli lite sliten.

- Vanliga
- Club
- Lightweight
- Pro Team

Den bör vara svart.

Gör ett försök:
- Vanliga - vanlig bomullskeps, finns i två storlekar.
- Club - ingen större skillnad mot ovanstående förutom bandet som är av reflexmaterial.
- Lightweight - tunnare bomullstyg, öljetter för ventilation, något större passform. Skön.
- Pro Team - tunt syntetiskt material som gör att den tar väldigt lite plats under hjälmen. Passform som Lightweight, kräver lite expertis för att få rätt "luft" under kepsen när man dricker kaffe.

Eftersom det är en "Visa din..."-tråd så kommer här en bild på delar av kepssamlingen:
12445826_166929507034729_1716800380_n.jpg

emilh sa:
micro553 sa:

- Vanliga
- Club
- Lightweight
- Pro Team

Den bör vara svart.

Gör ett försök:
- Vanliga - vanlig bomullskeps, finns i två storlekar.
- Club - ingen större skillnad mot ovanstående förutom bandet som är av reflexmaterial.
- Lightweight - tunnare bomullstyg, öljetter för ventilation, något större passform. Skön.
- Pro Team - tunt syntetiskt material som gör att den tar väldigt lite plats under hjälmen. Passform som Lightweight, kräver lite expertis för att få rätt "luft" under kepsen när man dricker kaffe.

Eftersom det är en "Visa din..."-tråd så kommer här en bild på delar av kepssamlingen:

Tack för bra svar. Skaplig samling :)

Om jag tolkar rätt så är lightweight och pro team lite mindre höga i passformen?

Men alla verkar ändå hyfsat lika - får väl singla slant mellan club och pro.

micro553 sa:
Tack för bra svar. Skaplig samling :)

Om jag tolkar rätt så är lightweight och pro team lite mindre höga i passformen?

Men alla verkar ändå hyfsat lika - får väl singla slant mellan club och pro.

Nej, tvärt om. Pro och Lightweight är rymligare/högre i passformen.

Jocke77 sa:
Chapter 2 sa:

Alla plagg som har membran som "andas" tappar gradvis tåligheten mot vatten både vid användning och tvätt, därför behöver man alltid återimpregnera dem med jämna mellanrum. Jag brukar skölja upp plaggen i handfatet och bara tvätta i maskin någon gång / år. När man tvättar i maskin ska man helst använda tvättmedel som är till för "membrantyger" eftersom vanliga tvättmedel sätter igen porerna.
D

Bara ett litet tillägg! Eftersom det är en 2-lagers jacka har (membran+ytterlager) och tejpade sömmar så kommer regnet aldrig läcka igenom. Impregneringens syfte på en sådan produkt är till för att det yttre textila lagret inte ska suga upp regndroppa som gör jackan tyngre och kallare men inte blötare på insidan. Smuts och vatten får helt enkelt mindre möjlighet att stanna kvar på ytterlagret.

:)

^ Så efter 2 dagars användning i regn och en sköljning i ljummet vatten i handfat så kan jag alltså vara lugn? Regnet kommer inte gå igenom om det skulle komma en "skur" under Dalsland Runt?

Senast ändrad:
Chapter 2 sa:
^ Så efter 2 dagars användning i regn och en sköljning i ljummet vatten i handfat så kan jag alltså vara lugn? Regnet kommer inte gå igenom om det skulle komma en "skur" under Dalsland Runt?

Vet inte om jag missade det men såg inte vilken modell av jacka det är. iddqd skrev att det var en tvålagersjacka och då kommer det inte vara några problem alls...du kommer märka när det är dags att impregnera den, då blir jackan blöt på vissa punkter. Går också att se genom att jackan torkar olika fort efter att du sköljt upp den, är det ställen som blir genomblöta och tar "lång" tid att torka är det nog dags.

Meh...här går jag och väntar på en ny Classic bib rabatt eller Thermal bib rabatt inför Dalsland. Men så skickar de ut en HOT rabatt. =(
(Någon som har en lämplig rabatt över att trada mot min?)

Tillbaka
Topp