Visa din Rapha (och lite nyheter...)

Efter en säsong med Rapha så måste jag säga att passform och utseende är fantastiskt bra men kvaliteten är stundtals tveksam.

Tyget på en Super Lightweight Jersey började repas upp efter bara typ två turer och tvättar. Skickade tillbaka och fick en ny.

Vurpade upp ett hål i ett par Lightweight Bibs. Skickade till reparationsavdelningen som konstaterade att det greppande materialet i botten byxbenen höll på att släppa, klassades som tillverkningsfel och fick en voucher att handla för istället.

Nu senast så har resårbandet på mina Classic Mitts handskar börjat gå av och vandra igenom tyget. Inte heller här några problem att få ett par nya, behövde inte ens skicka tillbaka de gamla.

Inga klagomål på kundtjänsten som byter ut plagg utan minsta tjafs men hade det inte varit för det är det tveksamt om jag skulle vågat handla mer Rapha...

Mina Rapha tröjor har inte noppat sig efter vare sig användning eller tvätt inte heller underställ i ylle från andra leverantörer.

Det man ska var noga med när man tvättar ylle är att tvätta på 30 grader, varmare så är risken stor för att det krymper, fibern blir skadad. Vanligt kulörtvättmedel är inte att rekommendera, själv använder jag enbart grumme tvätt såpa till ylle plaggen, inte att förväxla med det man skurar golvet med.

Är väldigt nöjd med mina kläder från Rapha förutom en underställs tröjor till frun där en söm satt lite fel.

Magnus

DT skrev:
-------------------------------------------------------
> Johan A skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > DT skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Jag börjar fundera lite över kvaliteten på
> > > Rapha. Båda mina Raphatröjor i nåt sånt
> > där
> > > sportylle-material har börjat noppa sig mer
> > och
> > > mer efter ett tiotal användningar och
> > tvättar.
> > > Och den där Brevet jerseyn var ju inte
> direkt
> > > billig, svagt om den inte ska hålla i
> > längden.
> > > :-/
> >
> > De kanske inte har raglanärmar?
>
> Just de här är kortärmade.
>
> Men det kan ju som sagt vara att jag inte har
> följt tvättråden, har bara tvättat dem rakt
> upp och ner i 40 grader med fintvättmedel ihop
> med den övriga sporttvätten. Jag anser att man
> inte ska behöva behandla sportkläder med
> silkesvantar, men så kanske man inte kan tänka
> när det gäller posörmärken?
>
> Lite synd, för speciellt brevet jerseyn är
> jäääävligt snygg...

Den kortärmade brevetjerseyn är olyckligt designad, tyvärr. Den är för tjock och varm för att användas under den kortärmade säsongen. Så det finns liksom inget tillfälle att använda den utan armvärmare. Och då kunde man lika gärna ha en långärmad istället.

Sedan att kalla det en "brevet jersey" när medföljande reflexvästen vad jag förstår inte uppfyller EN-standard och alltså inte får användas till breveter (iallafall inte PBP) är väl tveksamt.

Hur är storlekarna över axlar och armar? Mäter mig till en stor Small över bröst och nacke, men alla dyrare cykeltröjor jag provat har varit för tighta över axlar och biceps. Är verkligen ingen kroppsbyggare, men jag har i alla fall mer V-formad kropp än Raphas modeller.

Väljer mellan Long sleeve Pro Team jersey och Long sleeve Country jersey. Någon som provat båda? Tänker mig att den första är mer mångsidig och funkar bra på vintern med ett underställ under eller en tunn jacka över.

Håller med om att den är lite väl tjock och varm att ha på varma sommardagar.

Att reflexvästen inte är tillåten på PBP en gång vart fjärde år kan jag leva med, den är jäkligt snygg och passar bra till elitpendling eller svenska sommarbreveter... :-)

Har haft min classic jersey i två år nu och den är som ny...nästan. Det rosa har blivit lite ljusare, och sedan har den blivit större, eller om jag blivit smalare (hur nu det skulle gå till). Mycket nöjd med kvalitén. Kört en säsong med pro team stället och det sitter som gjutet. Tvättar med vanligt tvättmedel i antigen 30 eller 40 grader.

Ni som har problem med noppor, har ni råkat köra era plagg tillsammans med t.ex. handskar med kardborrband?

Jag har en s classictröja och en s långärmad tröja. Den senare har tightare armar och sitter mer slimmat på mig som är rätt spinkig än den kortärmade classictröjan. Så har man breda axlar och tjocka biceps kan det bli tight. Jag har inget måttband i närheten så jag kan inte komma med några mått att jämföra.

Har en classic och en annan kortärmad i samma material som jag använt nästan dagligen sedan i våras. Absolut inga som helst noppor. Jag tvättar i 30, 40 och även 60 när de har börjat lukta alltför mycket bäver (nej, de har inte krympt eller förlorat några egenskaper). Kör undantagslöst med vanligt parfymfritt tvättmedel och jag blandar hej vilt med all annan tvätt om det finns.
Däremot skrev någon annan något om att man kör andra saker med kardborreband som ex vis handskar och inte använder tvättpåse till dessa, då kan det snabbt bli noppor. Kardborrband sliter sönder nästan alla andra material.

Om du vet att du inte tvättat med kardborreband - reklamera till Rapha.

DT skrev:
> Håller med om att den är lite väl tjock och
> varm att ha på varma sommardagar.
>
> Att reflexvästen inte är tillåten på PBP en
> gång vart fjärde år kan jag leva med, den är
> jäkligt snygg och passar bra till elitpendling
> eller svenska sommarbreveter... :-)

Jag skall inte säga för mycket jag som elitzenpendlat senaste dagarna i min brevetjersey - med armvärmare såklart - dock utan reflexväst för den kraschade jag sönder för ett tag sedan :/

fyrbåk skrev:

> Däremot skrev någon annan något om att man kör
> andra saker med kardborreband som ex vis handskar
> och inte använder tvättpåse till dessa, då kan
> det snabbt bli noppor. Kardborrband sliter sönder
> nästan alla andra material.
>
> Om du vet att du inte tvättat med kardborreband -
> reklamera till Rapha.

Silikonränderna på vissa plagg kan också vara elaka

Fick hem mitt första Rapha-plagg idag.
Köpte Pinney-jersyn när den var nedsänkt till halva priset i helgen. Känns som en riktigt bra tröja för det priset. Bild kommer senare. Jag är 185 och L passade mig perfekt med mina långa armar och kropp. Tyckte den satt lagom.

Dags att börja träna ordentligt så det kan bli vår snart och ha denna jerseyn på de tidiga 20 k brevetarna i Mars/April :)

svartskägg skrev:
> Fick hem mitt första Rapha-plagg idag.
> Köpte Pinney-jersyn när den var nedsänkt till
> halva priset i helgen. Känns som en riktigt bra
> tröja för det priset. Bild kommer senare. Jag
> är 185 och L passade mig perfekt med mina långa
> armar och kropp. Tyckte den satt lagom.
>
> Dags att börja träna ordentligt så det kan bli
> vår snart och ha denna jerseyn på de tidiga 20 k
> brevetarna i Mars/April :)

Grattis och välkommen in i både Rapha- och Randonneurträsket :)

svartskägg skrev:
> Fick hem mitt första Rapha-plagg idag.
> Köpte Pinney-jersyn när den var nedsänkt till
> halva priset i helgen. Känns som en riktigt bra
> tröja för det priset. Bild kommer senare. Jag
> är 185 och L passade mig perfekt med mina långa
> armar och kropp. Tyckte den satt lagom.
>
> Dags att börja träna ordentligt så det kan bli
> vår snart och ha denna jerseyn på de tidiga 20 k
> brevetarna i Mars/April :)

Det är väl samma som den vanliga långärmade minus hellång dragkedja? Det sista fick mig att välja dem vanliga. Den funkar kanon nu i ett par minus med en underställströja under så länge det inte är allt för blåsigt.

Jag tvättar alla mina dyrsportkläder i tvättpåse, inkl Raphakläder. Nemas problemas. Det som ger noppor kan varar nötandet mot andra plagg.

Mitt problem kanske är att jag använder en snik-tvättpåse från Clas Ohlson? Måste kolla om det finns en speciell Rapha-tvättpåse för £55.

Jan har stil!

Då får man nästan förlåta honom att han umgås med Levi Leipheimer.

Men det verkar vara första gången han har just den tröjan eftersom den ser onoppad ut.

Nog måste han väl hunnit använda den mer än en gång, den färgen är från hösten 2013 (herr), i år är den blåa i damkollektionen.

Ah, jag åkte dit IGEN!
IMG_20141111_134620.jpg

Jag tycker det är lite störigt att deras jersey för herr alltid har fler fickor än jersey för dam, ingen bröstficka på dambreveten. Nästan så jag känner mig KRÄNKT.

Jo, det missade jag. Med en dag typ, beställde en tröja som sedan hade rea. Nu hade jag visserligen en 20% rabattkod så skillnaden var inte så mycket. Ändå är man ju lite irriterad ;)

Hmm. Påminner om HD-hypen inom mc-världen.
"Vilket Rapha-kapitel tillhör du?". Dags för ryggmärken, kanske? :P

Nu har jag också börjat snöa in på raphas kläder. Klart man blir köpsugen men frågan är bara vart man ska börja för deras prylar kostar ju en slant. Samtidigt så vill man ju cykla med stil :)

Dr.Rock skrev:
> kläder. Klart man blir köpsugen men frågan är
> bara vart man ska börja för deras prylar kostar
> ju en slant.

Vänta tills vår/sommarkollektionen släpps. Då köper du ett par bibshorts och en kortärmad jersey som du kan cykla runt i hela soliga sommaren. Långärmade jerseys blir inte så ofta använda.

Senast ändrad:
Vindjackan har varit toppen, har använt min mycket.

Satsade på en långärmad Pro Team tröja under hösten och den har varit toppen med en långärmad ylletröja under nu när det har varit lite över nollan!

Bibsen är det som sticker ut. Tröjorna är bra men inte lika radikalt mycket bättre än allt annat jag har.

Den långärmade tröjan med underställ är kanon ner till någon minusgrad så länge det är torrt och inte blöser för mycket.

Jag har två par Rapha Pro team bibs och ett par classic bibs. Pro team bibsen är helt AMAZING i formen tycker jag. Mina absoluta favoritbyxor. Får bli några såna till i vår så jag kan rotera ut dessa.

NLC skrev:
> Äsch att man missade det, men en långa
> brevettröjan satt som en smäck på dagens runda

Var den för trång i halsöppningen för att få den över huvudet?

TBone skrev:
> NLC skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Äsch att man missade det, men en långa
> > brevettröjan satt som en smäck på dagens runda
>
> Var den för trång i halsöppningen för att få
> den över huvudet?

Turbanstyle är de tnya svarta!

Tillbaka