Visa din Rapha (och lite nyheter...)

Marren sa:
Skogling sa:
Dom skickar med häst och vagn när det är rea.

Låter snabbt......om det inte är mitt paket som hamnat under Nockeybron förstås....
Så var det.....och på paketet en röd stor lapp "SÖKT", jo tjena, mitt mobilnummer fanns på etiketten.
Hursomhelst ett par touringbraller gjorde premiär-pendlingen i morse.
Ett första intryck, sitter bra när man går men åker upp en bit på benen vid cykling, liten i storleken....

På tal om leveranstider så har jag inte upplevt att det tar längre tid under rean. Gjorde en beställning igår på lite småsaker som de satt ner rejält (strumpor mm) och fick orderbekräftelsen 16:16. Idag kl 07:53 fick mejl om att paketet var skickat + trackinglänk. Standardfrakt och inte RCC-medlem.

Hade bestämt mig för att inte ens gå in och kolla vad som fanns men så sprack mina GT Gloves :(
och jag fick gå in för att kunna hitta hur jag ska reklamera, blev 2 jersey och en mössa :)

Blir lite konfunderad om storlekar.

Jag har många plagg i medium och ibland känns det som jag kanske skulle kunna ha small i framförallt längden. Dock är jag lite grövre än den generella cykelkroppen. Jag förstår att det även är en fråga om personlig preferens men.....

Mina mått är
Bröst 100 cm
Back 61 cm
Arm 58 cm

173 cm 70 kg.

Nu på rean så beställde jag ej lightweight jersey i small och jag kommer i den - den känns marginellt lösare än min Pro Team Aero i medium. Jag gissar att jag är mellan small och medium.

Saken är den att Rapha har ju downsize grejen som jag skulle kunna nyttja på endel plagg men blir osäker. Small känns lite kort i längden men det kanske är en vanesak. Den går ner till strax över midjan.

Hur tajt kör ni era plagg i classic, brevet serien?

Senast ändrad:
Då det saknas info som fasen om Raphas ryggsäck på nätet så gjorde jag en snabb improviserad videorecension på engelska direkt när den kom hem om någon skulle vara intresserad utav det. Lite film på ryggsäcken, innuti den, hur den sitter på ryggen och hur väl den packar.

Beställde två jerseys pga osäkerhet på storlek - returnerade ena och det gick helt utan problem, Rapha tog emot den iförrgår. Hur lång tid brukar det ta innan man får tillbaka pengarna, någon som har erfarenhet?

Nån som testat cotton pants - slim?

Jag beställde en merino tröja på rean att ha civilt - supernöjd med passform, tjocklek på material osv. Rekommenderas.

micro553 sa:

Jag beställde en merino tröja på rean att ha civilt - supernöjd med passform, tjocklek på material osv. Rekommenderas.

Har förra årets modell, oanvänd, med armlappar och etikett till salu...XXL.

Köpte lite mer i dag, tröja, strumpor och kallingar.
Få se var dom landar denna gång.

Synd det inte var medium på tröjan. Jag blev som sagt riktigt positivt överraskad - detta var mitt första icke cykelrelaterade köp från Rapha.

Marren sa:
micro553 sa:

Har förra årets modell, oanvänd, med armlappar och etikett till salu...XXL.

Köpte lite mer i dag, tröja, strumpor och kallingar.
Få se var dom landar denna gång.

NLC sa:
ohellstrom sa:
NLC sa:
garfunkel sa:
Lite mer information on kommande butiken i Köpenhamn
http://pages.rapha.cc/clubs/rapha-copenhagen

Oh oh oj oj oj.... Detta kan bli dyyyyyyyrt.

No worries, det var redan dyrt!

Nu slipper jag handla för 800dkk för att få hem ett par strumpor ;)

Slumpmässigt sammanfall med "you know what"? I don't think so ;-)

Här lämnas inget åt slumpen :)

JKolmo sa:
Tänk också på att Pro team lightweight-västen är ganska stor i storleken. Jag har den i XS, kör alltid S i Pro team och XS eller S i övrigt. Lite större i storleken än normalt för Pro team således.

Så om man har L på classic-prylarna bör man ha XL i pro men inte på vindvästen som har normal storlek, alltså L för mig (som har classic bibs, tröja och ninja-merinon i L)?

Rapha är inte så premium när det kommer till storlek. Rätt drygt tycker jag.

Jag har köpt 2 vindvästar genom åren. Dom var så olika i storlekarna att man häpnar.

En rosa HighVis Brevet gilet i stl. M som var så tajt att jag inte kunde andas. Jag köpte en grå för en tid sedan. L såklart. Den satt som en sopsäck på min arma kropp.

Skogling sa:
Rapha är inte så premium när det kommer till storlek. Rätt drygt tycker jag.

Jag har köpt 2 vindvästar genom åren. Dom var så olika i storlekarna att man häpnar.

En rosa HighVis Brevet gilet i stl. M som var så tajt att jag inte kunde andas. Jag köpte en grå för en tid sedan. L såklart. Den satt som en sopsäck på min arma kropp.

Ja, det är trist med stora skillnader inom ett märke. EU har arbetat med bättre och en ökad samsyn, mätt massor med folk men vad hjälper det. Jag antar att Rapha har ett stort antal tillverkare så den premiumkäsnlan lyser med sin frånvaro, även Castelli har strulat för mig. Raphas merinounderställ är stort, det i mesh mindre...

leffo sa:
JKolmo sa:
Tänk också på att Pro team lightweight-västen är ganska stor i storleken. Jag har den i XS, kör alltid S i Pro team och XS eller S i övrigt. Lite större i storleken än normalt för Pro team således.

Så om man har L på classic-prylarna bör man ha XL i pro men inte på vindvästen som har normal storlek, alltså L för mig (som har classic bibs, tröja och ninja-merinon i L)?

Normalt sett så har jag alltid vindväst i en strl mindre än tröjorna för att den ska sitta ungefär lika tajt men köpte en Pro team rain gilet på rean och i den har jag M (hade provat i Palmabutiken i våras) precis som i övriga överdelar från Pro-serien och det finns inte en chans att jag skulle kunna kränga på mig en S. I Classic-tröjorna har jag S.

Gör som så många gånger rekommenderas, beställ två storlekar och skicka tillbaka den som inte passar. Det är ju fria returer.

Ramlade på denna butik i Amsterdam, det blev en fin vindjacka.
Rosamärkt, dvs "sale"..
image.jpg

Ser att de släppt lite nytt.

Tyckter Long Sleeve Tricolor ser najs ut.

Dessutom verkar Pro Team Training jacket fin, undra vad som skiljer mot en classic softshell? Har den senare och gillar den. Dock upplever jag att den mest används till myskörande. Ska man köra lite hårdare den kalla årstiden funkar oftast Long Sleeve Brevet och Väst bättre.

Är det nån som provat deras Merino Zip Through? Söker nåt avslappnat men med lite stil att ha off bike. Köpte den långärmade utan dragkedja på rean i 2 färger och gillar den som vanlig tröja.

Får avvakta lite kanske - fler nyheter lär ju komma!

micro553 sa:
Är det nån som provat deras Merino Zip Through? Söker nåt avslappnat men med lite stil att ha off bike. Köpte den långärmade utan dragkedja på rean i 2 färger och gillar den som vanlig tröja.

Jag har den och deras track jacket. Båda är riktigt fina, och passar till kontors-/stadsmiljö. Så jag ska skriva om båda så du kan jämföra dem också.

Merino zip through:en är lite finare kanske - mer som en fin cardigan. Bra tjocklek (väldigt tunn), men samtidigt är den tunn och fin merino, så lite känslig/lättskadad men jag har inte haft problem hittills. Ska nog köpa en till inom kort. :-)

Track jacket:en är lite tjockare och funkar bra som en jacka under den här tiden av året samt ser inte konstigt ut när man har den på sig på jobbet (dvs inte som en vanligt jacka som skulle se konstigt ut om man hade en sån på sig på jobbet).

Det är bara att köpa ;-)

Rapha har sedan i fredags en liten butik i centrala Köpenhamn, mycket personal och ganska litet utbud. Granne med Nespresso ett stenkast från Ströget (Östergade) och Kartell. Min vän säger att varumärken är humbug och mest för svaga människor.

Senast ändrad:
NLC sa:
Longines sa:
Min vän säger att varumärken är humbug och mest för svaga människor.

Gäller det även klockor ??

Ja, i högsta grad (antar jag) - enligt honom! :-) Men Jean Calvin lyckades skapa ett rikt land med noggranna och strävsamma dalbor - banker, choklad, hotell och urmakare...
"Varumärken skapas av produktens metavärden, ju osäkrare konsument desto lättare att köpa företagets livstilsmarkörer"

Senast ändrad:
Är väl samma som butikspris på en Giro Synthe MIPS? Sen att den går att hitta billigare på webshoppar är väl en annan sak.

Den svarta är ju typ identisk med en vanlig Giro Synthe i svart utförande.
Jag kan däremot inte bestämma mig för om den vita är snyggare eller inte än den vanliga Synthen i vit/silver.

Var i kontakt med deras kundservice ang en retur, och fick till svar att det kan ta lite längre tid än vanligt, eftersom de håller på att arbeta sig igenom alla returer de får och har fått, ca 3-400 om dagen, nu efter rean.....

Nån som kan förklara skillnaden mellan Pro Team Training jacket och Pro Team Softshell jacket?

Nån som har testat dem i nuvarande version och kan lämna synpunkter. Söker nån jacka till vintern och den nya Classic winter jacket är både för dyr och för tät (gissar jag)

Har Classic softshell som funkar kanon för pendlingen men skulle vilja ha nåt mer/nytt till träningsrundorna i vinter.

Dessutom har de ju 15% just nu.

Pro Team Training Jacket är tunnare än Pro Team Softshell, främst på rygg och ärmar. PT Softshell är helt gjord i softshell-material medan Training Jacket är softshell i fronten medan ärmar och rygg är tunnare DWR-behandlat material.
Inte testat dom.

Jag hade tänkt köpa Training Jacket men den tog slut i grått i min storlek.

Attans såg att den gråa var slut i min storlek också - tror det får bli en sån när de kommer i lager. Grå var klart snyggast.

En nackdel med Classic Softshell är att den är för varm om man kör lite hårdare, därför lät det bra att Pro Team Training var lite tunnare på vissa partier.

Då blir den ett fint komplement till
Halvklallt - Longsleeve + Brevet Insulated
Kallt - Pro Team Training Jacket
Kallare - Pro Team Traning + Brevet Insulated
Svinkallt - Classic Softshell

Tack för snabbt svar :)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp