Visa din Rapha (och lite nyheter...)

Är det någon som använder climbers shoes? Är de värda sitt pris?
Har inte haft skor med boa-spänne, om man skulle sakna det?
Rapha brukar väl skicka ut lite 15-20% koder lite då och då. Ingen som sitter på en sådan som inte kommer nyttjas?

Jag har ett par climbers shoes. Köpte dem på rea förståss. Otroligt lätta och mycket sköna (för mig). Härligt basic med kardborrband istf boa och en massa klickande spännen. Jag varvar iofs med GT shoes och ett antal Sidi beroende lite på väder, terräng etc.

Hur är storlekarna i Pro Team Thermal bibs jämfört med Core bibs? Ska man gå upp en storlek i pro team? Ligger på gränsen mellan M och L vanligtvis, har ett par core i M som passar ok, på gränsen till för tighta.

De är tajtare helt klart än tex Classic eller Brevet men har inte prövat Core. Men varför inte köpa båda storlekarna, pröva hemma och returnera de som inte passar.

Anledningar till att inte köpa flera storlekar är att man får ligga ute med pengarna ett bra tag för tillfället och att det var minst sagt osmidigt att boka frakt med DHL (de ville prompt hämta mellan kl. 17 och 18):

Fick det här som svar för en vecka sedan (den 16 februari) när jag frågade hur det gick med min retur: "We aim to process your return normally within three to five days, once we have received the parcel, however due to the larger than usual amount of returns we have received since the festive period which are in excess of 700 a day, we are taking a little longer in our processing of returns/refunds/exchanges, so we would ask you to please be patient with us at this time. You will receive a confirmation email once this has been completed. We are processing returns as of today for those received on 30th January."

Nu har jag inte testat Pro Team Thermal Bibs, men vanliga Pro Team Bibs storlek M är snortighta i förhållande till Core-bibsen i samma storlek. Jag kände mig lätt misshandlad efter att haft på mig Pro Team Bibsen så jag sålde dem efter att ha köpt Core-modellen.

Core-modellen på bibs är nog en av Raphas sämsta idéer. De är så bra tycker jag att det egentligen inte finns anledning att köpa några andra bibs.

lundatok sa:
Core-modellen på bibs är nog en av Raphas sämsta idéer. De är så bra tycker jag att det egentligen inte finns anledning att köpa några andra bibs.

Eller hur! Är halvvägs att kika in i Cph butiken och köpa två par Core nu om det inte vore för att jag vet att jag inte kommer kunna hålla mig till bara dem ...

NLC sa:
lundatok sa:

Eller hur! Är halvvägs att kika in i Cph butiken och köpa två par Core nu om det inte vore för att jag vet att jag inte kommer kunna hålla mig till bara dem ...

Glöm aldrig thermal! Annars enig vad gäller "vanliga" bibs.

Enda nackdelen med core är att de är ganska långa så om man som jag är en tvärhand hög så hamnar de i knävecken. Classic är några cm kortare vilket passar mig bättre. I övrigt håller jag med om att prisskillnaden knappast är motiverad

Till och med returen av reparerade flera år gamla kläder är lite utöver det man kan förvänta sig. Specialdesignad musette och handskriven hälsning.

33104196495_64b06f8670_z.jpg

Huggelito sa:
Någon som åkt på resorna? Prisvärda? Svårt att få till köttig distans med småbarn hemma... :/

Men lättare att betala en gedigen summa pengar och lämna frun ensam med barnen?

Nej, har inte åkt på någon av Raphas resor så kan inte uttala mig specifikt. Men nog finns det lättare sätt att få till distans som småbarnsförälder... sömnbrist är ju exempelvis mer eller mindre normaltillståndet iallafall :)

Tja!

Aldrig kört Rapha tidigare,,
har någon av er testat Core bib+tröja ? 1450kr för det kitet känns verkligen överkomligt.

Samt hur är de i storlekarna? Kör man sin vanliga storlek?

Senast ändrad:
Det beror väl på vad man menar med att bunkra upp... köper du 10 par skulle jag säga att det är i överkant, men tre-fyra par att gå runt på är inte så dumt om man cyklar ofta, har småbarn och bara en tvättmaskin ;)

De håller ganska länge faktiskt...

^Tack så mycket.
Då räcker det nog. Har 4 par nu efter rean. 2 Pro Team Thermal Bib och 2 Pro Team Bib. Tänkte i så fall bunkra upp med 2 vanliga classic också nu när de bara kostar 1250kr.

Huggelito sa:
Filar på nya Bibs, hur tänker jag mellan Brevet, Pro team och Classic II? Typ samma pris på alla

Största skillnaderna är hur tighta/hur mycket kompression det är i dom, där Pro Team sitter tightast, följt av Brevet (ändrat sen första versionen) och till sist Classic.

Sen är de även sydda lite annorlunda där t.ex. Classic är lägre i fronten för att underlätta när man lättar på trycket. Pro Team har två radiofickor i ryggen och Classic en liten ficka över svanskotan där du t.ex. kan lägga ett par nycklar om du vill experimentera med extrem smärta om du vurpar och landar på ryggen.

Sen har såklart Brevet reflexer, Pro Team går att få längre osv.

Glöm sen inte thermal, lightweight och flyweight-varianterna ;)
ohellstrom har en poäng, även om thermal-varianterna ännu inte är uppdaterade med ny dyna och nya resår.

+1 på Thermal Pro Team - sjukt mångsidiga!

Classic är fina och väldigt behagliga

Pro Team (Long) är riktigt bra

Core - absolut bra för pengarna men en nackdel är att de åker upp om man kör vintertights över typ Deep Winter Tights. Det blir till att dra ner / rätta till vid benen om man kör den kombon. För att vara övertydlig - man rättar till innan avfärd och när de väl är på plats sitter de fint! Detta "problem" upplever jag inte om jag kör Classic eller Pro Team under Deep Winter. Ingen stor grej men tänkte ändå informera.

micro553 sa:
Core - absolut bra för pengarna men en nackdel är att de åker upp om man kör vintertights över typ Deep Winter Tights. Det blir till att dra ner / rätta till vid benen om man kör den kombon. För att vara övertydlig - man rättar till innan avfärd och när de väl är på plats sitter de fint! Detta "problem" upplever jag inte om jag kör Classic eller Pro Team under Deep Winter. Ingen stor grej men tänkte ändå informera.

Tyvärr gäller detta även "version II" av alla bibs.

På tal om det så finns det en massa tunna underbyxor med pad men aldrig sett med hängslen. Är jag blind eller har Rapha och de andra missat ett hål i marknaden?

Jag köpte ett par Pro Team bibs på senaste rean. Fantastiskt fina, bra pad och nästan perfekta...enda minuset är att de kunde vara skurna några cm lägre i fronten för naturpauser. Hur proffsen pissar i farten med de brallorna förstår jag inte.

Köpte ett par Pro team thermal bibs. Är nöjd men känns som dom kommer bli varma på sommaren. Vilka ska man köpa om man vill ha sommarbibs? Funderar lite mellan classic, Core eller Pro team lightweight.

Viktor Bergsgeten sa:
Köpte ett par Pro team thermal bibs. Är nöjd men känns som dom kommer bli varma på sommaren. Vilka ska man köpa om man vill ha sommarbibs? Funderar lite mellan classic, Core eller Pro team lightweight.

Om jag bara fick välja ett par bibs för varmare (inga 40 grader) väderlek så hade det blivit ett par vanliga Pro Team.

Krashade mina sista hela benvärmare hem från jobbet i dag. Hur är merinovärmarna? Har bara haft standardvarianten och är egentligen rätt nöjd med dem, men kan ju vara kul att prova något nytt.

Körde mina Pro Team Bibs i Spanien förra året. Då var det 33-34 grader i skuggan och det gick fint även under längre klättringar. En tunn tröja som kyler överkroppen (mer yta) är nog viktigare i så fall.

Senast ändrad:
Henrik_E sa:
Krashade mina sista hela benvärmare hem från jobbet i dag. Hur är merinovärmarna?
Just benvärmarna har jag inte men är mycket nöjd med arm- och knävärmarna i merino. Framförallt armvärmarna sitter mycket bättre än de "vanliga" i Roubaix-tyg på mina långa taniga armar. Kört båda ett par säsonger nu och de är fortfarande i fint skick, dock har båda börjat få hål runt etiketten vars sömmar stoppar tygets möjlighet att stretcha. Köper jag nya kommer jag sprätta bort etiketterna det första jag gör!

Är det svensk sommar funkar Thermal Pro team bibs även då, men det sagt gillar jag också Pro team regular och Pro team Lightweight :-)

Tillbaka
Topp