Visa din Rapha (och lite nyheter...)

NLC sa:
bigmollo sa:
Men om man som Skogling har frysskadat prostatan, frostatit, vilka Raphabyxor ska man då ha?

Borde väl finnas någon motsvarighet till "hot packs" för handskar fast kanske mer anatomiskt utformad.

Sorry, kunde inte låta bli

Du tänker dig något sånt här?

Bilagor

• Skogling.jpg
    Skogling.jpg
    32.1 KB · Besök: 99
Smärtsamt fult. Oklart om flintastek på grillen, ölmage, linne och bensinmacksolglasögon balanserade på flinten ingår.

Bilagor

• C1C8239E-0761-4E88-B45B-D2C96BFBE454.jpeg
    C1C8239E-0761-4E88-B45B-D2C96BFBE454.jpeg
    55.1 KB · Besök: 144
Oh nej, det löser ett i allra högsta grad existerande problem. När man ska ut och äventyrscykla ska man nämligen inte ha på sig konventionell cykeltröja utan en t-shirt.

Vips infinner sig behovet att istället ha fickor på byxorna!

#konserveradgröt

Haha, tänkte inte på det... Tur för mig att det finns en pikétröja att välja på istället eftersom jag inte använder t-shirt :-)

Puh, tur att du kan ha pike-tröja iallafall så du inte är totalt diskvalificerad från äventyrscykling!

Nåväl, som antyds av mina aningen raljanta inlägg är jag inte imponerad av Raphas senaste påhitt - krystad marknadsföring för att kränga ett par väldigt fula byxor.

Visst är det ett litet plus att man lätt kan komma åt det man har i lårfickorna, men de är ju egentligen inte ett dugg bättre än ryggfickor när det kommer till ömtålig eller skrymmande last, som exempelvis bananer eller bullar.

Enligt mig är någon form av ”food pouch” på cykeln överlägset för att bära med sig mat på ett lättillgängligt vis. Rapha kunde lämpligen ha snackat med apidura om att utöka deras något begränsade samarbete istället för det här...

Noterade under helgens besök i fosterlandet att det dykt upp en ny, spännande randoprodukt:

korvbukett.jpg

(Rapha får skylla sig själva att det blir liiiite OT nu, men det är ändå relevant att urforska gränserna för vad cargo bibs kan klara av)

De där brallorna måste vara ett förtida aprilskämt. Långt under Raphas värdighet....så obehagligt fula. En sån där bild som tvingar sig kvar på näthinnan och inger olustkänslor resten av dagen.

ohellstrom sa:
Puh, tur att du kan ha pike-tröja iallafall så du inte är totalt diskvalificerad från äventyrscykling!

Nåväl, som antyds av mina aningen raljanta inlägg är jag inte imponerad av Raphas senaste påhitt - krystad marknadsföring för att kränga ett par väldigt fula byxor.

Visst är det ett litet plus att man lätt kan komma åt det man har i lårfickorna, men de är ju egentligen inte ett dugg bättre än ryggfickor när det kommer till ömtålig eller skrymmande last, som exempelvis bananer eller bullar.

Enligt mig är någon form av ”food pouch” på cykeln överlägset för att bära med sig mat på ett lättillgängligt vis. Rapha kunde lämpligen ha snackat med apidura om att utöka deras något begränsade samarbete istället för det här...

Ja det är tur...hade varit synd att behöva sluta innan jag ens börjat :-)

Det verkar som att det inte är långt borta med fler väskor om man läser en kommentar på Raphas FB. Någon frågade vad det var för väskor på bilderna och det kom ett svar i stil med "håll ögonen öppna"....såg inte ut att vara Apidura utan mer en helt egen linje.

Får hoppas att nya Brevet-kollektionen som ska släppas nu har en högre klass. Såg ut att vara riktigt fint på bilderna i "smygtitten" som mejlades ut för nån månad sedan.

bigmollo sa:
NLC sa:
bigmollo sa:
Men om man som Skogling har frysskadat prostatan, frostatit, vilka Raphabyxor ska man då ha?

Borde väl finnas någon motsvarighet till "hot packs" för handskar fast kanske mer anatomiskt utformad.

Det finns en grupp som har en ganska obehaglig övergångsrit. Pojkarna får ett sockerrör likt en kateter in i ballen och sedan tar en man och skär mot röret, i penisen ovansida. Smärtan påstås förena och sedan är det ngt med att blöda (som surrogat för kvinnornas månatliga rening). Sedan jag läste det där för 25 år sedan har jag haft ännu svårare för gratinerad falukorv med lök, senap etc. det var inte gott innan men nu är jag en kategorisk "nej, tack".

Longines sa:
bigmollo sa:
NLC sa:
bigmollo sa:

Det finns en grupp som har en ganska obehaglig övergångsrit. Pojkarna får ett sockerrör likt en kateter in i ballen och sedan tar en man och skär mot röret, i penisen ovansida. Smärtan påstås förena och sedan är det ngt med att blöda (som surrogat för kvinnornas månatliga rening). Sedan jag läste det där för 25 år sedan har jag haft ännu svårare för gratinerad falukorv med lök, senap etc. det var inte gott innan men nu är jag en kategorisk "nej, tack".

Förlåt. Men vad har det med saken att göra?

Skogling sa:
Longines sa:
bigmollo sa:
NLC sa:
bigmollo sa:

Det är som när man förväxlar rövsmôret och tigerbalsamet.

Henrik_E sa:
Skogling sa:
Longines sa:
bigmollo sa:
NLC sa:
bigmollo sa:

Det är som när man förväxlar rövsmôret och tigerbalsamet.

Been there, done that.

Skogling sa:
Longines sa:
bigmollo sa:
NLC sa:
bigmollo sa:

Kolla bilden och läs texten.

Ser att det kommer en ny serie underställ, med silvergrejs - är inte det mycket dåligt? Bra merinoull kan vara miljövänligt på många olika sätt, inte minst om ullen kommer från vettigt uppfödda lamm/ får - men detta är ju vansinnigt. Lika dåligt som alla konstgräsplaner med små gummi- och plastgranulat som följer med barnens kläder hem och ut i avloppet eller längs vägen, ut i naturen.

Blir också nyfiken, det är ju ingen hemlighet att silverjoner i kläder är dåligt, men det var ju snart 10 år sen man kom fram till det.
Jag undrar lite vad dom hittat på för att lösa det, eftersom dom är alldeles för kunniga för att bortse från det.

Ang gissar att silverjonerna i materialet kommer av att de gått in i "äventyrssegmentet" där folk hellre kör med det som ser bra ut än vad som är funktionellt och ska man då leva drömmen med flera dagar på cykeln lär lukten komma som ett brev på posten (eller iaf innan PN-debaklet). Men samtidigt, ett Pro Team base layer torkar IMHO tillräckligt snabbt för att kunna sköljas ur varje dag och kombinerat med t.ex. en merino mesh ser jag absolut inte det reella behovet av en särskild brevetunderställ. Däremot stinker det funky business.

BTW Slarvsökte på Rapha och silver och hamnade på http://www.raphalabs.com/ ... Så jag spår att nästa grej är att sälja förfyllda bidons med kolloidalt silvervatten.

NLC sa:
Ang gissar att silverjonerna i materialet kommer av att de gått in i "äventyrssegmentet" där folk hellre kör med det som ser bra ut än vad som är funktionellt och ska man då leva drömmen med flera dagar på cykeln lär lukten komma som ett brev på posten (eller iaf innan PN-debaklet). Men samtidigt, ett Pro Team base layer torkar IMHO tillräckligt snabbt för att kunna sköljas ur varje dag och kombinerat med t.ex. en merino mesh ser jag absolut inte det reella behovet av en särskild brevetunderställ. Däremot stinker det funky business.

Ser inte heller något behov...däremot vet jag inte om kläderna måste lukta så mycket. Tar man lite vanlig tvål och tvättar med när man ändå sköljer så är min erfarenhet att plaggen förblir luktfria ganska länge...problemet kanske mer är personen som kläderna sitter på :-)

Infon jag fick fram var att de jobbar med en ulltyp kallad XT2. Den ska inte släppa ifrån sig silverjoner enligt dem själva. Har inte gjort nån djupare analys, men med tanke på att de certifierats av både OEKO-TEX och bluesign talar ju för deras sak.

http://noblebiomaterials.com/xt2/epa-faqs/

Edit: Särskrivning

Senast ändrad:
Är inte det här ett ickeproblem? Jag kör månadsvis med mina (Rapha-)merinounderställ utan att ens skölja ur dem och de luktar ingenting. Motsvarigheterna i s.k. funktionsmaterial doftar ond bråd död redan torra och rena.

Nu kollade jag lite noggrannare och Brevet-undertröjorna är i konstmaterial. Känns bakvänt...?

Tycker också det är skumt, jag sköljer bara ur mina merinounderställströjor i ljummet vatten, luktar aldrig någonting. Merinoullen i sig själv är ju antibakteriell. Men kan man hitta ännu en pryl att tjäna bra med pengar på så...

Prophet sa:
Den här debatten blir ju bara tråkig för Rapha.
Känns lite klumpigt av dem. Har de verkligen tänkt igenom detta?

Med tanke på vilket företag vi pratar om så är jag övertygad om att de har tänkt igenom det noga...de har bara dragit andra slutsatser än de som har invändningar :-)

Jocke77 sa:
Prophet sa:

Med tanke på vilket företag vi pratar om så är jag övertygad om att de har tänkt igenom det noga...de har bara dragit andra slutsatser än de som har invändningar :-)

Jag har haft ett plagg med silvergrejs, en Salomon giftgrön löpartröja. Inte på ngt sätt bättre än andra plagg, tvärtom - inget plagg som används ofta. Tester visade att silverjonerna ganska snabbt fälldes ut och plaggen förlorade sina "magiska" egenskaper. Ett av få konstfiberplagg/ underställ som inte luktar illa är Pro Team, många från Craft luktar bäver.

Longines sa:
Jocke77 sa:
Prophet sa:

Jag har haft ett plagg med silvergrejs, en Salomon giftgrön löpartröja. Inte på ngt sätt bättre än andra plagg, tvärtom - inget plagg som används ofta. Tester visade att silverjonerna ganska snabbt fälldes ut och plaggen förlorade sina "magiska" egenskaper. Ett av få konstfiberplagg/ underställ som inte luktar illa är Pro Team, många från Craft luktar bäver.

Det är inte plaggen i sig som stör mig. Det är snarare så att om man redan har, bland klädindustrin pratat om att detta inte är bra för bl.a. miljön, varför då göra en sådan grej.

Det kan ju slå tillbaka på dem ganska hårt. Även om det nu inte var så farligt i slutändan.

Det är snygga kläder de gör. Det tycker jag absolut! Men det blir en dålig eftersmak när det kommer upp sådana grejer.

Och man ska komma ihåg att det finns många tillverkare där ute nu som gör snygga cykelkläder och de blir fler och fler så...

Longines sa:
Jocke77 sa:
Prophet sa:

Du har sannolikt haft fler plagg med silvergrejs. Det mesta som inte är gjort av bomull eller ull innehåller silvergrejs. Dom skulle inte gå att använda annars.

Edit: Felcitering. My bad.

Men enligt kemikalieinspektionens sticktest innehöll 50% Silver på något sätt, men några av dem hade försumbart små mängder.

Senast ändrad:
Fick precis mina Team bib shorts som införskaffades på rean. Är storleken så annorlunda från Classic bibs? Tycker mina Classic sitter ganska slappt och är definitivt inte korta i kroppen men samma storlek i pro team är vid första provtillfället väldigt korta (både i kropp och ben) och tämligen tighta. Annars har jag inte varit annat än nöjd med byxpassform från Rapha, ett par byxor som sitter som ett smäck och ett par shorts som också sitter förnämligt.

Passformen mellan Pro team och Classic är stor i alla plagg, Pro team är mycket mer tajt och slimmat. Känslan av att byxorna känns korta kommer att försvinna, diskuterades tidigare i tråden och flera med mig har haft samma känsla som du. Gällande längden tror jag att de snarare är lite längre (om än lite) än Classic. Pro team bibs finns i två längder (normal och lång) sedan någon kollektion tillbaka så du kanske behöver den längre modellen?

Någon som har erfarenhet av "Leather Essentials Case"? Är trött på att ha grejer löst i fickorna och riskerar att glöm något hemma.
Vill få men däckjärn, slang, kolsyretub & multiverktyg (modell litet).

Provade dem på trainern i morse. Bättre känsla även om hängslena fortfarande trycker lite, padden var klockren. Benlängden är för mig i kortaste laget men jag vänjer mig nog.

Tillbaka
Topp