Visa din ratbike

Martinmat

Aktiv medlem
Visa din ratbike
Hittar inget visa din ratbiketråd så startar upp en.

Sonen fick ett infall att en gammal skamfilad bmx skulle göras om till ratbike häromveckan. Här är resultatet efter lagom rostbehandling ?

Bilagor

• 97E18793-691E-44D1-8AF9-8D3F31F99A5D.jpeg
    97E18793-691E-44D1-8AF9-8D3F31F99A5D.jpeg
    213.5 KB · Besök: 112
  • 7CECF007-BEBC-47D7-88A3-55B224392D64.jpeg
    7CECF007-BEBC-47D7-88A3-55B224392D64.jpeg
    204.5 KB · Besök: 111
Visa din ratbike
Fick lite feeling när jag skulle byta ram på stugcykeln. Jag har i några år haft en racer som stått och väntat på mig när jag anlänt till sommarhuset på Gotland. När jag byggde den för 6 år sedan var det på en redan då gammal ram och första generationens Sram Rival. Blandade komponenter som jag hade liggandes men ändå helt OK. Vinterdvalan sker i en oisolerad bod och kedjan brukar rosta ganska rejält. Tills i år tog jag med en ny ram till stugcykeln. En fyra år gammal Canyon Ultimate CF SLX Di2 som jag kraschade med 2014 och la ena sadelstaget så hårt mot en bil att det sprack. Med några lager kolfiber och lite epoxi blev den inte som ny men åtminstone en duglig SS-pendlare tills i våras när jag rev den för att låta ramen bli Gotlandscykeln 2.0, här är bygget.

unnamed-3.jpg

Gamla cykeln, en tidig Canyon Ultimate CF. Inte så jättemycket Ratbike, mer bara gammal vägcykel.
unnamed-4.jpg

Kättingen har fått väckas till liv varje vår med massor av smörj.
unnamed.jpg

Den korta och höga ramen behövde en rejäl dos av slam that stem för att passa mig.
unnamed-5.jpg

En gång i tiden var Rivalreglagen silvriga.
unnamed-1.jpg

Sådärja! Allt dukat för ett rambyte. Ungarna nattade och sommarnatten bjuder på minst en timmes ljus. Stugan är off grid, när det blir mörkt är det mörkt.
Då var det bara att köra igång!
unnamed-2.jpg

Ganska snabbt ser det ut som en cykel. Även om skärpan är lika grumlig som den delikata New Sweden IPA jag njutit till cykelsnickrandet.
unnamed-8.jpg

En timme senare har jag lurat igenom ett hölje genom en ram för Di2.
unnamed-9.jpg

Lacken är inspirerad av sniperbössor och tog en halvtimme att få till. Inklusive maskning och skydd av golvet. Lite mera ratbike än innan?
unnamed-6.jpg

En Feuerwehr må vara en mysig ljuskälla men det är långt ifrån optimalt när man ska inspektera ett vajerhölje.
unnamed-10.jpg

När man mest ser det tomma glaset på bordet och inte vill tappa kedjeniten är det dags att avbryta.
unnamed-7.jpg

Allt är lättare i dagsljus. En kvarts fix med kedja, styrlinda och några vajrar så känns den nästan klar, en timmes provcykling avslöjar två svaga punkter, sadeln och klingan. En bra sadel har jag på gamla ramen, den måste bytas innan det blir långtur. Och den där framklingan måste få bli lite större. Dottern har ju typ 42t på sin cykel och hon är bara fem. Jag behöver inte 53 som på gamla cykeln men kanske 50t?
unnamed-11.jpg

Äntligen dök det upp en oval klinga med 48 tänder. Det ska nog funka i både mot och medvind.

Visa din ratbike
Här var det ju inget liv, det får vi ändra på!

Något av det roligaste jag vet är att ta något som tillsynes är skrot och göra något funktionellt utav det.

Denna cykel började som ett riktigt gammalt vrak som hade blivit strippad sen sprayad svart och blå, kanske inte till det bästa resultatet. Men under all skit dolde sig en muffad stålram som jag inte kunnat identifiera.

Framgaffeln var skev så den fick en donerad gaffel från en gammal Peugot Crazy Horse som visserligen väger bly men den är ju lite snygg så vafan liksom. Från samma cykel kom även bullmoose-styret.

Hjulset från en gammal Miyata On/Off Roadrunner med sadelstolpe som sitter fast som jag inte löst än.

Vevpartiet är ganska skoj tycker jag, ett vanligt enkelt 3x Shimano som jag kapat fästen för dom yttre klingorna och sen tillverkat en adapter för att kunna montera en narrow wide-klinga jag hade liggandes.

Just nu 7-delad kassett men ska se om jag kan få tag på en body eller ett annat hjul som sväljer en 10-delad kassett eftersom jag fick liv i en gammal Sram GX 10-speed växelförare. Den kontrolleras av en Shimano-tummis som egentligen är till för framväxel men har monterats på höger sida, funkar riktigt bra!

Maxxis Holly Rollers som gått i arv för tredje gången då andra projekt fått nya däck. 27” skärmar, tror från en gammal DBS som jag format om samt kapat för att passa någorlunda, framskärmen behöver nog lite mer kärlek dock.

Den blå färgen gick bort ganska enkelt med färgborttagning som är till för möbler, resten löste stålborsten på vinkelslipen. 2 lager linolja, ska bli intressant att se hur bra den skyddar från rost.

Pakethållaren fram är en Altran velo cargo lite, ska justeras så den sitter lite snyggare.

Mer skrot-cyklar åt folket!

IMG_5082.jpeg
IMG_5084.jpeg
IMG_5085.jpeg
IMG_5090.jpeg
IMG_5086.jpeg
IMG_5088.jpeg
IMG_5064.jpeg
IMG_5062.jpeg
IMG_5071.jpeg
IMG_5029.jpeg
IMG_4947.jpeg