Fick lite feeling när jag skulle byta ram på stugcykeln. Jag har i några år haft en racer som stått och väntat på mig när jag anlänt till sommarhuset på Gotland. När jag byggde den för 6 år sedan var det på en redan då gammal ram och första generationens Sram Rival. Blandade komponenter som jag hade liggandes men ändå helt OK. Vinterdvalan sker i en oisolerad bod och kedjan brukar rosta ganska rejält. Tills i år tog jag med en ny ram till stugcykeln. En fyra år gammal Canyon Ultimate CF SLX Di2 som jag kraschade med 2014 och la ena sadelstaget så hårt mot en bil att det sprack. Med några lager kolfiber och lite epoxi blev den inte som ny men åtminstone en duglig SS-pendlare tills i våras när jag rev den för att låta ramen bli Gotlandscykeln 2.0, här är bygget.
Gamla cykeln, en tidig Canyon Ultimate CF. Inte så jättemycket Ratbike, mer bara gammal vägcykel.
Kättingen har fått väckas till liv varje vår med massor av smörj.
Den korta och höga ramen behövde en rejäl dos av slam that stem för att passa mig.
En gång i tiden var Rivalreglagen silvriga.
Sådärja! Allt dukat för ett rambyte. Ungarna nattade och sommarnatten bjuder på minst en timmes ljus. Stugan är off grid, när det blir mörkt är det mörkt.
Då var det bara att köra igång!
Ganska snabbt ser det ut som en cykel. Även om skärpan är lika grumlig som den delikata New Sweden IPA jag njutit till cykelsnickrandet.
En timme senare har jag lurat igenom ett hölje genom en ram för Di2.
Lacken är inspirerad av sniperbössor och tog en halvtimme att få till. Inklusive maskning och skydd av golvet. Lite mera ratbike än innan?
En Feuerwehr må vara en mysig ljuskälla men det är långt ifrån optimalt när man ska inspektera ett vajerhölje.
När man mest ser det tomma glaset på bordet och inte vill tappa kedjeniten är det dags att avbryta.
Allt är lättare i dagsljus. En kvarts fix med kedja, styrlinda och några vajrar så känns den nästan klar, en timmes provcykling avslöjar två svaga punkter, sadeln och klingan. En bra sadel har jag på gamla ramen, den måste bytas innan det blir långtur. Och den där framklingan måste få bli lite större. Dottern har ju typ 42t på sin cykel och hon är bara fem. Jag behöver inte 53 som på gamla cykeln men kanske 50t?
Äntligen dök det upp en oval klinga med 48 tänder. Det ska nog funka i både mot och medvind.