Visa din Rose.

Kilgore

Ny medlem
Visa din Rose.
Dags för en till "visa din fultysk"-tråd.

Idag fick jag äntligen förmånen att hämta min Rose Count Solo 1. 5 veckors leveranstid är ganska lång tid att vänta, särskilt när många av väntedagarna är sådana med klarblå himmel och på gränsen till sommartemperatur.

Den obligatoriska bilden på obefläckad cykel i sunkig soffa.

DSC00383.png

(Lilla My är med för att ge en uppfattning om skalan)

Provtur först imorgon, men det är väldigt trevligt att ha den på plats iaf.

Plus och minus så här långt:

+ Färgen: Underbar grön nyans, fräsch vit samt mycket mer svart än man kan tro från bilderna. Rose-logotypen är dessutom smakfullt diskret på de egna delarna (styrstam, sadelstolpe).
+ Priset: Mkt cykel för pengarna.
+ Mailsupport: Lite butter, ber inte om ursäkt för fel men _svarade_ alltid inom ett dygn. Tror dock att telefon fortfarande är den bästa kanalen gentemot tyska butiker.
+ Tygfolder för all dokumentation o d,
+ Cykeln verkar vara oklanderligt ihopsatt och packad.

- Frakten: När paketet når Sverige tar posten över och de lyckas sällan leverera. Jag var sur förra gången de misslyckades, men då vägde paketet inte 17 kg. Känns inte så kul att hämta från postkontor när jag var hemma när de påstår att de var här (och det erbjöd inte ens att köra ut den igen när jag ringde och klagade). Det verkar dessutom vara 50% chans att de tappar bort spårbarheten på försändelsen vid landsgränsen.
- Frakten igen. Flertal hål i kartongen, så inspektion vid uthämtning tog lite tid.
- Webshoppen: Buggighet galore. Inte bara vid köpet utan även efteråt - ordern har t ex stått som "done" i samlingsvyn till och från.
- Jag gillar när det är reflexer och nödvändiga verktyg med, det är det inte här. Nu sitter XXLs enda reflexkit på hjälpligt, men passar definitivt inte. Får leta efter bättre alternativ. Att få veta vilka verktyg som behövs redan vid beställningstillfälllet kan vara ett förbättringsmöjlighet.

Jag har även lärt mig att ventiler flyger ganska långt om man råkar skruva loss dem medan det är fullt transporttryck i däcket. Man hinner inte nödvändigtvis se var den landar.

Fyller på när jag utvärderat den i terräng.

Visa din Rose.
Grattis, alltid kul med kartongny hoj.

Återkom gärna med en raport hur den känns att köra.

(Jag tror Rose blir det nya Canyon)

Visa din Rose.
Bry er inte om muppen på bilden. Jag är hur nöjd som hellst med både cykeln och bemötandet från Rose. (det enda felaktiga med cykeln var att baknavet inte var korrekt åtdraget, men det är väl mer Eastons fel än Rose). Allt var perfekt packeterat och posten hade inte skadat kartongen (och levererade till dörren vilket var skönt med ett så stort paket).

Bilagor

• 215787_1837371147538_1638283123_1818409_5263521_n.jpg
    215787_1837371147538_1638283123_1818409_5263521_n.jpg
    89 KB · Besök: 171
Visa din Rose.
Kilgore:
Hur upplever du cykeln nu då du hunnit testa ett tag? Är sugen på en HT och tittar just nu på Rose Count Solo 1, Radon ZR Team 7.0 och Grand Canyon AL 6.0.

Pär

Visa din Rose.
Count solo-ettan har nu gått ett varv runt fornstigen och allt funkar fantastiskt bra. Det är dock min första seriösa mtb så jag kan ju inte lämna någon särskilt uttömmande jämförelse. Drivlinan är tyst och snäll, växlarna rasslar i utan problem, bromsarna har bra känsla och gaffeln funkar bra från början. Jag är supernöjd med cykeln.

Det ska sägas att jag länge tvekade mellan Grand Canyon AL 6.0 och denna, och att det hela avgjordes på Canyons tråkiga färgalternativ.

Visa din Rose.
Då var det äntligen dags!
Efter lång väntan så försökte dhl leverera hem till lägenheten. Då vanliga människor jobbar dagtid och jag lyckas vara iväg på tjänsteresa så blir det till att hämta på terminalen.
Efter lite vänlig övertalning och fjäsk så åker min underbara sambo iväg för att hämta.
Senare ringer hon och meddelar att kartongen inte går in i bilen.
Märkligt tyckte jag, så stor är ju inte en cykelkartong.

Idag blev det dags att göra ett nytt försök!
Smita tidigt från jobbet, in med takräckena i bilen och åka.
Sambon hade rätt, kartongen var stoooor!

IMAG0301.jpg

En kartong som rymmer en 29a i storlek large med monterad sadelstolpe är rejäl.

Resultatet:

P1020478.JPG

Nu vill jag cykla!

Visa din Rose.
AH! Den är snygg åxå.
Är sugen på en sådan men man skulle vilja se den live.

Du får lämna rapport om hur den är i skogen.

A

discovery skrev:
-------------------------------------------------------
> Då var det äntligen dags!
> Efter lång väntan så försökte dhl leverera
> hem till lägenheten. Då vanliga människor
> jobbar dagtid och jag lyckas vara iväg på
> tjänsteresa så blir det till att hämta på
> terminalen.
> Efter lite vänlig övertalning och fjäsk så
> åker min underbara sambo iväg för att hämta.
> Senare ringer hon och meddelar att kartongen inte
> går in i bilen.
> Märkligt tyckte jag, så stor är ju inte en
> cykelkartong.
>
> Idag blev det dags att göra ett nytt försök!
> Smita tidigt från jobbet, in med takräckena i
> bilen och åka.
> Sambon hade rätt, kartongen var stoooor!
>
>
>
> En kartong som rymmer en 29a i storlek large med
> monterad sadelstolpe är rejäl.
>
> Resultatet:
>
>
>
> Nu vill jag cykla!

Visa din Rose.
Källis skrev:
> Rose Pro RS Cross
>
>
>
>
> //Källis

Snyggers! En sån där skall jag gå in och konfigurera och beställa ngn ggn hoppas jag.

Visa din Rose.
Källis skrev:
> Rose Pro RS Cross
>
>
>
>
> //Källis

Snygg Källis.
Vad tycker du om bromsarna? ( själv är jag mycket nöjd med dom )

Visa din Rose.
Riktigt snygg cross det där. Roses aluminiumramar med feta rör är riktigt snygga. Lite cannondale när det begav sig. Tycker inte de nya modellerna med de klenare bakstagen är lika snygga.

Visa din Rose.
riktigt fett underrör
DSC00546.JPG

röda detaljer är ju alltid uppskattat...
DSC00541.JPG

hela cykeln
DSC00534.JPG

Riktigt nöjd med den, känns riktigt rapp och styv, svarar direkt. Inte samma komfort som i min förra (canyon ultimate cf) men betydligt styvare, svarar grymt bra när man trycker till.

Visa din Rose.
Xeon RS skrev:
> Ny här men måste bara visa min Xeon RS 3100 ,-)
> Ursäkta den dåliga skärpan....

Riktig fin Xeon RS! Funderar själv på en sån, vad tycker du om den? Hur är hjulen?

Mvh
Stammemad

Visa din Rose.
Körde första tremilen idag, mycket skönare än min Scott speedster s 30 som jag hade förra året. Uppgraderade hjulen till ksyrum SL. Ville ha in lite rött på cykeln, kan ju inte köra omkring på en AIK cykel när jag är Brynäsare.... ,-)Måste säga att hjulen är sköna.Sen är det ju lite kul med elväxel...

Visa din Rose.
Kan nämna att byggkvaliteten är superb! Visste jag inte att det är en aluminium hoj så hade jag gissat på kolfiber.. Helt otroliga svetsar! Min är Storlek 53, väger ca7,5kg med pedalerna på.Bra komfort för att vara alu.

Visa din Rose.
Xeon RS skrev:
> Kan nämna att byggkvaliteten är superb! Visste
> jag inte att det är en aluminium hoj så hade jag
> gissat på kolfiber.. Helt otroliga svetsar! Min
> är Storlek 53, väger ca7,5kg med pedalerna
> på.Bra komfort för att vara alu.

att du inte kan se att det är svetsat förrän du kommer nära beror nog på att de nog slipar fogarna, om jag får gissa utan att sett den på nära håll :-)

grymt snygg var den, snyggt med de tunna sadelstagen

Visa din Rose.
Här är min senaste leverans Rose Pro DX Cross-4400. Det här ska bli min regn/vinter- och jobbpendlarcykel. Stänkskärmar och slätare däck ska monteras i nästa vecka.

_DSC_1269.jpg

120413_DSC_1277.jpg

//Källis

Visa din Rose.
Källis skrev:
> Rose Pro RS Cross
>
>
>
>
> //Källis

Vad är det för bromsar?

Visa din Rose.
evo skrev:
> Källis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Rose Pro RS Cross
> >
> >
> >
> >
> > //Källis
>
>
> Vad är det för bromsar?

TRP CX8.4 mini v-broms.

//Källis

Visa din Rose.
Källis skrev:
> evo skrev:
> -----
> > Källis skrev:
> >
>
> > -----
> > > Rose Pro RS Cross
> > >
> > >
> > >
> > >
> > > //Källis
> >
> >
> > Vad är det för bromsar?
>
>
> TRP CX8.4 mini v-broms.
>
>
> //Källis

Tackar!

Visa din Rose.
I en stor brun låda kom den, en svart Rose Pro DX Cross-3000. Skärmar och lite lämpligare pendlardäck monterade. Allt fungerade utmärkt med beställning och leverans från Rose

DSC05567.JPG

DSC05568.JPG

/Staffan

Tillbaka
Topp