Visa din singlespeed mtb

Berk

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
med dom trycken så måste ni väl iaf ha korv i däcken?

7psi hade jag tryckt av fälgen i första kurvan misstänker jag

Nej, ingen korv.
Men som sagt behövs det lie tuffare sidoväg. Tror inte att det skulle går bra på t.ex. Maxxis Forekaster, som jag körde på min FS. Maxxis Dissector i 60 TPI har en stark och bra dämpad casing.

Makten

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
med dom trycken så måste ni väl iaf ha korv i däcken?

7psi hade jag tryckt av fälgen i första kurvan misstänker jag
Nej, men i bakdäcket skulle det behövas ibland. Finns inga "rena" kurvor här där man kan cykla fort och trycka till med helstel, så det går bra med superlågt tryck. Sen kör jag ett hyfsat stöddigt 1100-gramsdäck fram och som sagt avsevärt högre tryck bak, även om det fortfarande är typ hälften av vad en del andra kör.
Höjer jag trycket så måste jag faktiskt cykla ännu långsammare för att inte studsa av stigen och behålla nåt som liknar grepp. Komfort ska vi inte ens tala om. 😄
Sen tror jag att jag cyklar betydligt mjukare än många andra. Använder ytterst sällan mina 120 och 130 mm på FS:en där en del tokbottnar längre slaglängd. Slår nästan aldrig igenom till fälgen heller på nån av cyklarna.

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Utan dämpad gaffel är dämpning i däck ännu viktigare. Jag litade på Maktens rekommendationer och satsade på en framdäck med starkaste dämpningen han har hittat: Maxxis 60 TPI däck. Det finns inte många i bredare utförande, nästan alla är 120 TPI, eller DH däck som man ska undvika. Nya Dissector finns i 29x2.6 MaxxTerra i 60 TPI och den är väldigt bra dämpad! Mycket bättre än allt annat jag har kört. Och bra grepp också. Kör med 0.45 bar.

Bak är inte så kritisk på en helstel SS som inte körs så hård. Kör nu Maxxis Rekon 29x2.4 Dual.

Till kalla tider har jag köpt en Specialized Butcher T9 29x2.6 och en Ground Control 29x2.35 T7. T9 gummi dämpar otroligt bra. Hoppas att Grid Trail från nya fabriken är mindre styv än gamla Grid Trail, som har skrivits i tests.
Är det ett sånt här?
Jag är inte van vid Maxxis bokstavskombinationer…

Berk

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
P

Paco

Guest
Visa din singlespeed mtb
Känner mig lite rebellisk och lägger upp en bild på vinterträningshojen 😎
791A1C72-F1F9-481F-BD78-9358AD4283B0.jpeg

Affischen säger väl egentligen precis hur jag tycker 😃

erolwi

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Har snart två veckors roligt singlespeed-cyklande i CV:t. Skoj men har problem med att kedjan hoppar. Har en kedja för 11-delat (hade en hemma), ett smalt ståldrev bak och en korrekt kedjelinje. Det är bak den kliver av, oftast när jag rullar över stöket och jag får inte riktigt ordning på det. Spänner jag upp kedjan så funkar det men jag har insett att jag har lite skevhet i framdrevet på något sätt så spänningen varierar lite när jag trampar runt men tycker inte jag borde behöva sträcks upp det så hårt.

Bör jag köpa en styvare single speed kedja, skaffa ett bredare aludrev eller finns någon bättre lösning?

Berk

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Har snart två veckors roligt singlespeed-cyklande i CV:t. Skoj men har problem med att kedjan hoppar. Har en kedja för 11-delat (hade en hemma), ett smalt ståldrev bak och en korrekt kedjelinje. Det är bak den kliver av, oftast när jag rullar över stöket och jag får inte riktigt ordning på det. Spänner jag upp kedjan så funkar det men jag har insett att jag har lite skevhet i framdrevet på något sätt så spänningen varierar lite när jag trampar runt men tycker inte jag borde behöva sträcks upp det så hårt.

Bör jag köpa en styvare single speed kedja, skaffa ett bredare aludrev eller finns någon bättre lösning?

Är kedjan och drevet nya?

Ser inte att en bredare drev skulle hjälpa.

Berk

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Allt är nytt

Sett att Absolute Black har ett Narrow-Wide drev, tänkte det kanske kunde hjälpa att hålla kedjan på plats.

Konstigt ...

Jag kör med oval drev fram, så spänningen varierar alltid. Rotating dropouts burkar också släppa lite, så kedjan är inte ens helt spänt när drevet har längsta radie upp och ner (ser bild). Kedjan har aldrig hoppat av och då kör jag mycket stök och hoppar då och då.

388 (1).jpg

zinkpasta

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Har du kedjespännare? Isåfall kanske det kan vara för lite ingrepp/kontakt mellan kedja och drev bak? Iofs tycker jag oftare det visar sig vid belastning än när man rullar över stök.

jolov

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
När kedjan hoppar, har du lossat hjulet för att stoppa tillbaka allt? Karatemonkeyn kör ju horisontella dropouts, kan ju glida lite ifall man inte har kedjespännare

erolwi

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
När kedjan hoppar, har du lossat hjulet för att stoppa tillbaka allt? Karatemonkeyn kör ju horisontella dropouts, kan ju glida lite ifall man inte har kedjespännare
Dropoutsen är helt klart det sämsta med hela cykeln. Otroligt svårt, trots spännaren, att få till det bra och misstänker att det ev. glidit lite men handlar om så lite att det är svårt att avgöra. Kedjan är ganska lätt att lägga på även om kedjan är bra sträckt. Och så väldans spänd kedja ska inte behövas har jag förstått men kan ha missförstått.

jolov

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Dropoutsen är helt klart det sämsta med hela cykeln. Otroligt svårt, trots spännaren, att få till det bra och misstänker att det ev. glidit lite men handlar om så lite att det är svårt att avgöra. Kedjan är ganska lätt att lägga på även om kedjan är bra sträckt. Och så väldans spänd kedja ska inte behövas har jag förstått men kan ha missförstått.

Ja. Dropoutsen är helt klart en genomgående svaghet på samtliga Surlys cyklar. I deras försök att göra dropouts som funkar till allt så gör dom istället dropouts som funkar rätt dåligt överlag.

Jag tycker man brukar få ta i litegrann iaf när man ska lägga på en lagomt spänd kedja. Skulle evt kunna vara lite låg spänning?

Vad är det för bakdrev du har nu?

erolwi

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Ja. Dropoutsen är helt klart en genomgående svaghet på samtliga Surlys cyklar. I deras försök att göra dropouts som funkar till allt så gör dom istället dropouts som funkar rätt dåligt överlag.

Jag tycker man brukar få ta i litegrann iaf när man ska lägga på en lagomt spänd kedja. Skulle evt kunna vara lite låg spänning?

Vad är det för bakdrev du har nu?
Har ett reverse components drev: https://www.reverse-components.com/en/products/single-speed-cog-extra-strong-18t-ssp

4F2DC465-2511-4FEB-AF97-6AA9E95CC869.jpeg

n3wton

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Glappar drevet/bodyn bak? Tycker det låter märkligt - kedjetapp är ju en sak man helt kommer bort från med singlespeed... Jag anser nog att det inte ska gå att lägga på kedjan utan att släppa kedjespänningen, och om det gör det är det inte rätt grejer/spänning/dylikt. Går det så går det såklart lättare för kedjan att gå av dreven.

erik h

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Vad har du för drev fram/klinga? Bak ser ju bra ut, växelkedja ska funka och som sagt något N/W ska du inte behöva om du har bra kedjespänning. Men har du klinga fram från nåt gammalt två/tredelat vevparti för framväxel så borde du byta, de är ju gjorda för att tappa kedjan åt båda håll...

Om det glappar bara en aning i hjullager eller vevar eller svajar i klingor och drev på något annat vis, det behövs bara lite för att det ska hoppa av under last och skak. Och hade du en Surly? Den ska väl funka i sig, men har du något klenare så kan ju tunna ti/ståramar under skogsstök flexa mer än man vågar tänka på och det ger rätt mycket kedjeslack under flexandet, vilket i sig kan orsaka kedjehopp.

"It adds up", alla de små faktorerna. Så jag försöker hålla mig till raka SS-kedjor i 1/8", bakdrev bara för den bredden och med riktigt höga tänder (det varierar) men klingor är svårare numera. Det är ett otyg att det inte längre går att få tag på non-narrow-wide-klingor i små storlekar. Eller det går, men det är verkligen inte vanligt och omöjligt på moderna direct mount. Fixievärlden håller ju mest till i stan och kör stora kakor på femarmat, små skogsklingor i 30-trakten kan man glömma där.

Så man åker oftast på att köra någon narrow-wide ändå för växelkedjor och det funkar väl men det är inte optimalt. Bästa klingan jag hittat är en 1/8"-fullbredds från Velosolo. MTB-storlekar, rejält höga tänder, tjockt gods, inget slafs: https://www.velosolo.co.uk/vsmtbringano.html

n3wton

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Kvalitetsinlägg!👍

Jag slänger in tillverkaren Rennen, vilka jag tror fortfarande gör klingor och drev specifikt för singlespeed. Har själv kört sådana och de hade så långa tänder att man nästan undrade hur det var möjligt att det ens fungerade. Galet bra!

erolwi

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Vad har du för drev fram/klinga? Bak ser ju bra ut, växelkedja ska funka och som sagt något N/W ska du inte behöva om du har bra kedjespänning. Men har du klinga fram från nåt gammalt två/tredelat vevparti för framväxel så borde du byta, de är ju gjorda för att tappa kedjan åt båda håll...

Om det glappar bara en aning i hjullager eller vevar eller svajar i klingor och drev på något annat vis, det behövs bara lite för att det ska hoppa av under last och skak. Och hade du en Surly? Den ska väl funka i sig, men har du något klenare så kan ju tunna ti/ståramar under skogsstök flexa mer än man vågar tänka på och det ger rätt mycket kedjeslack under flexandet, vilket i sig kan orsaka kedjehopp.

"It adds up", alla de små faktorerna. Så jag försöker hålla mig till raka SS-kedjor i 1/8", bakdrev bara för den bredden och med riktigt höga tänder (det varierar) men klingor är svårare numera. Det är ett otyg att det inte längre går att få tag på non-narrow-wide-klingor i små storlekar. Eller det går, men det är verkligen inte vanligt och omöjligt på moderna direct mount. Fixievärlden håller ju mest till i stan och kör stora kakor på femarmat, små skogsklingor i 30-trakten kan man glömma där.

Så man åker oftast på att köra någon narrow-wide ändå för växelkedjor och det funkar väl men det är inte optimalt. Bästa klingan jag hittat är en 1/8"-fullbredds från Velosolo. MTB-storlekar, rejält höga tänder, tjockt gods, inget slafs: https://www.velosolo.co.uk/vsmtbringano.html
Tack för mycket bra input. Förstår av alla diskussioner att rätt kedjespänningn är väldigt viktigt. Inget jag förstått innan. Också oväntat finlir att justera på Karate Monkeyn, handlar ju om delar av varv på justerskruvennför att det ska bli bra, sen ska ju bakhjulet hamna rakt också, lite meckigt alltså. Spände upp det lite hårdare och hade inga problem på gårdagens pass men kändes spontant ”för hårt”.

Har byggt ny hoj på nya komponenter, ett Deore 6120 vevparti med orginal NW drev, en Shimano HG-601 kedja för 11-delat och bak drevet enligt tidigare post. Borde fungera tror men problemet hänger nog på kedjespänningen. Jag har efter lite mer undersökning funnit att baknavet eller drevet bak på något sätt är lite skevt så när jag trampar runt varierar kedjespänningen vilket gör att den då troligen blir för lös ibland. Kan inte fatta hur men så verkar det vara. Kan inte de/”mäta” mig upp till att något är snett men kedjespänningen varierar helt klart. Har fruns hjul på nu, mina är på ingång så ska bli spännande att de om det blir skillnad.

Sen kunde jag ändock inte motstå det snygga bakdrevet från AbsoluteBlack så fick bli en tidig julklapp. Allt är svart på cykeln utom bakdrevet så motiveringen var enkel. Får återkoppla när grejerna är på plats.

Frånsett detta problem är det grymt skoj att cykla singlespeed, utvecklande och underhållande på en och samma gång. Dessutom bra helkroppsträning med mycket ståcykling.

jolov

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Tack för mycket bra input. Förstår av alla diskussioner att rätt kedjespänningn är väldigt viktigt. Inget jag förstått innan. Också oväntat finlir att justera på Karate Monkeyn, handlar ju om delar av varv på justerskruvennför att det ska bli bra, sen ska ju bakhjulet hamna rakt också, lite meckigt alltså. Spände upp det lite hårdare och hade inga problem på gårdagens pass men kändes spontant ”för hårt”.

Har byggt ny hoj på nya komponenter, ett Deore 6120 vevparti med orginal NW drev, en Shimano HG-601 kedja för 11-delat och bak drevet enligt tidigare post. Borde fungera tror men problemet hänger nog på kedjespänningen. Jag har efter lite mer undersökning funnit att baknavet eller drevet bak på något sätt är lite skevt så när jag trampar runt varierar kedjespänningen vilket gör att den då troligen blir för lös ibland. Kan inte fatta hur men så verkar det vara. Kan inte de/”mäta” mig upp till att något är snett men kedjespänningen varierar helt klart. Har fruns hjul på nu, mina är på ingång så ska bli spännande att de om det blir skillnad.

Sen kunde jag ändock inte motstå det snygga bakdrevet från AbsoluteBlack så fick bli en tidig julklapp. Allt är svart på cykeln utom bakdrevet så motiveringen var enkel. Får återkoppla när grejerna är på plats.

Frånsett detta problem är det grymt skoj att cykla singlespeed, utvecklande och underhållande på en och samma gång. Dessutom bra helkroppsträning med mycket ståcykling.
Jag har aldrig haft en setup där det varit jämn spänning över hela varvet.

Ifall det känns bättre 😅 ifall du vill så kan du ju lägga upp en film på hur spänt du har nu och få lite åsikter

erolwi

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Så. Nu har mina hjul och det nya drevet landat, skruvats på och körts några mil.

Med de nya prylarna så är kedjespänningen bättre, inte helt jämn varvet runt men nära. Spände kedjan lagom och kört och nu funkar det kalas. Gjorde ju klassikern att ändra flera saker så nu vet jag ju inte vad som faktiskt gjorde skillnad men det funkar, enda jag bryr mig om. Snyggt blev det dessutom.

Bilagor

• 4398947B-1A63-4E65-A929-412E42349058.jpeg
    4398947B-1A63-4E65-A929-412E42349058.jpeg
    660.8 KB · Besök: 45
Senast ändrad:

HenrikM

Medlem
Visa din singlespeed mtb
Jag gör en chansning i den tråden, något säger mig att det finns bra chans till svar här:-)
Styre med komfort till min hardtail SS. Materialet borde vara titan eller CrMo och inte hutlöst dyrt heller. Doom bars i amerikat ser fina ut men kostar en rejäl slant. Deras lösning med shimsad fästning till styrstam är nog smart fört att öka komfort (mer flex tänker jag).
Någon som har något tips, gärna inom EU?

jolov

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Jag gör en chansning i den tråden, något säger mig att det finns bra chans till svar här:-)
Styre med komfort till min hardtail SS. Materialet borde vara titan eller CrMo och inte hutlöst dyrt heller. Doom bars i amerikat ser fina ut men kostar en rejäl slant. Deras lösning med shimsad fästning till styrstam är nog smart fört att öka komfort (mer flex tänker jag).

Har ett odd-mone, inget jag skulle kalla komfortabelt 😂

Millhouse bar från justpedal?

Berk

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb

Jag kör OneUp lenker på min helstel SS. Klart märkbar bättre komfort än alla andra lenker jag har provat. Men kol, inte EU (tillverkad i Kanada) och inte särskilt billig.

HenrikM

Medlem
Visa din singlespeed mtb
Jag kör OneUp lenker på min helstel SS. Klart märkbar bättre komfort än alla andra lenker jag har provat. Men kol, inte EU (tillverkad i Kanada) och inte särskilt billig.
Styret hade ju fått mycket bra recensioner och såg lovande ut, jag har dock en Paul Stem 31,8 som jag vill fortsätta använda…

Rholm

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Coolt! Blev det lagom utväxlat eller för lågt?
Jag har kört för lite för att utvärdera ordentligt, men har kört en del på bara 16t-kuggen på kassetten under hösten och tycker att det känns rätt bra på hemmastigarna (rätt platt och odramatisk terräng). Får återkomma med rapport under våren!

Kung Stalle

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Nä nu ger jag upp med mitt EBB. Det funkar inte...
BB-huset är PF30 med 73mm bred och jag kör shimanovevar. Då borde det här lagret kunna lösa mina bekymmer?

Sen behöver jag ju då tips på en lätt och bra kedjespännare. Den här är ju bäst och lättast hittills men tips på andra varianter mottages tacksamt.

Stalle

Topp