Visa din singlespeed mtb

Visa din singlespeed mtb
Min stigsmiskare
Soma Groove 06, plåtgalge
SS Hadley-nav + spännare
Fox Vanilla fram

26" kommer starkt i vår, agilt och närvarande

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    140.9 KB · Besök: 205
Visa din singlespeed mtb
Jag tycker att singlespeed-mtb ser snygga ut och jag är lite benägen på att prova. Men vad vinner man på att köra SS? Hur mycket bättre cyklist blir jag?

Visa din singlespeed mtb
happymtb.fr skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker att singlespeed-mtb ser snygga ut och
> jag är lite benägen på att prova. Men vad
> vinner man på att köra SS? Hur mycket bättre
> cyklist blir jag?

+1

Visa din singlespeed mtb
happymtb.fr skrev:
> Jag tycker att singlespeed-mtb ser snygga ut och
> jag är lite benägen på att prova. Men vad
> vinner man på att köra SS? Hur mycket bättre
> cyklist blir jag?

Vad du vinner beror helt på dej själv. Cyklar du mycket uppför och nerför är det nog inget vidare. Annars blir hojen lite lättare. Kanske förbättrar det cykelupplevelsen att inte behöva fundera på växlarna och höra oljudet av dem. Lite pengar sparar du i längden kanske. Det är ingen stor process att konvertera och testa nästan vad du än har för hoj.

Visa din singlespeed mtb
Kung Stalle skrev:
> Här är min (saknar dock bakbroms på bilden och
> det skall bara vara bakbroms). En Cube-ram och
> Ebay-gaffel. 28/16
>

Fett Stalle! :)
Ska det inte va nån frambroms också...?
Annars är stel gaffel inget jag rekommenderar av personligt erfarenhet men du är förmodligen tuffare än jag! ;)

Kellogg's skrev:
> Vad du vinner beror helt på dej själv. Cyklar du
> mycket uppför och nerför är det nog inget
> vidare. Annars blir hojen lite lättare. Kanske
> förbättrar det cykelupplevelsen att inte behöva
> fundera på växlarna och höra oljudet av dem.
> Lite pengar sparar du i längden kanske. Det är
> ingen stor process att konvertera och testa
> nästan vad du än har för hoj.

tack! jag misstänkte att det är bara jag som kan svara på frågan! :) men jag vill ändå höra från andra vad dom fick av att cykla oväxlad

Visa din singlespeed mtb
happymtb.fr skrev:
> men jag vill ändå höra
> från andra vad dom fick av att cykla oväxlad

Jag har periodvis skogscyklat en hel del oväxlat och tycker definitivt att det gjort mig till en bättre/starkare cyklist. Jag har gått från att vara en utpräglad "sitta och spinna på lätta växlar"-cyklist till att köra mer aktivt. Man tvingas läsa stigen och terrängen framåt på ett annat sätt. (fast SS har också sammanfallit med HT eller helstel medan jag alltid kört växlat+heldämpat).

Har även kört lite fixed men det tyckte jag bara var krångligt på allt utom mycket lätta stigar.

Sen är det ju så enkelt att omväxling förnöjer :)

Nuvarande SS (fjärde bidraget i den här tråden) är en riktig vaniljcykel. Inbred 29"

SS2.JPG

/Johan

Senast ändrad:
Visa din singlespeed mtb
> happymtb.fr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > men jag vill ändå höra
> > från andra vad dom fick av att cykla oväxlad
>
JojjeM skrev:
>Jag har gått från att
> vara en utpräglad "sitta och spinna på lätta
> växlar"-cyklist till att köra mer aktivt. Man
> tvingas läsa stigen och terrängen framåt på
> ett annat sätt. (fast SS har också sammanfallit
> med HT eller helstel medan jag alltid kört
> växlat+heldämpat).
>
> Har även kört lite fixed men det tyckte jag bara
> var krångligt på allt utom mycket lätta
> stigar.
>
> Sen är det ju så enkelt att omväxling
> förnöjer :)
>

Tycker också att SS, och ännu mer mtb-fixie, är ett sätt att slipa på tekniken. När man närmar sig en teknisk passage och inte behöver fundera på vilken växel man bör ha så lägger man istället fullt fokus på att utnyttja vikten och farten maximalt lika väl som att välja smarta spår. Helstelt gör att man måste vara ännu mer precis i manövrarna. Kör man fixie utvecklar man också reflexen att trampa sig ur trickiga situationer. Men visst så trillar (flyger) oftare också när man missar i timingen och vevarna går i underlaget.

Utöver det så får man grymt mycket bättre fysträning än kompisarna man kör med.

Men bäst av allt med SS är ändå den härliga känslan från man var barn och man busade runt i skogen under ljusa sommarkvällar med en enväxlad 20"-are.

Här är min skogsmaskin som tog mig runt på Bjäre Alpintur idag.
36 x 17 hade jag på idag vilket var en bra kompromiss:

Bilagor

• 20151101_151718.jpg
    20151101_151718.jpg
    124.5 KB · Besök: 195
Visa din singlespeed mtb
happymtb.fr skrev:
....men fixie låter mest
> som nåt för masochist hipsters! ;)

Jag cyklar mtb för att det är roligt när det är jobbigt och svårt. Därför blir det ännu roligare med SS och fixed i skogen. :)

Men det finns en gräns när det blir praktiskt omöjligt med fixed. I riktigt branta backar när man hänger med baken vid bakhjulet tappar man koordinationen när fötterna snurrar runt.

Visa din singlespeed mtb
Den stora fördelen med en SS för min egen del är att det blir billigt och den kräver inte så mkt underhåll. Har man flera cyklar tycker jag att det är skönt att ha en som man i stort sett bara behöver smörja kedjan på, ibland, någon gång per år. Och kanske serva gaffeln en gång per år eller så.

Sen tror jag visserligen att jag har fått bättre balans av att köra SS, men det beror nog på mer hur jag cyklar när jag cyklar SS än att jag cyklar SS. Att fjanta runt på diverse stora hällar uppför och nerför gör gott för balans och trampteknik, men det spelar inte så stor roll vad man har för cykel. Sen är det så klart, som någon sa, färre saker att bry sig om medan man cyklar. Men vet vad man har för växel och får anpassa sig.

Men framför allt, billigt och enkelt.

Visa din singlespeed mtb
happymtb.fr skrev:
> Kul att flera delar med sig!

+1, många bra formuleringar.

Att omväxling förnöjer, det är enkelt att underhålla, tyst och skönt att slippa tänka på växlingar är mina skäl också.

JojjeM skrev:
> Nuvarande SS (fjärde bidraget i den här tråden)
> är en riktig vaniljcykel. Inbred 29"

Fin! Är sugen på en (helstel) stål-29:a med trackends. Känns ont om "billiga" alternativ förutom inbred.

Visa din singlespeed mtb
Men så snyggt av JojjeM och Stalle där! Glanspolerat styre var fint. Easton Haven? Tänkt köpa ett själv länge.

Stalles bygge var för mig som inte hänger med alls längre en riktig skräll.
28/16? Bara bakbroms? Har Ville varit med och coachat här?

Visa din singlespeed mtb
Q&D skrev:
> Jag cyklar mtb för att det är roligt när det är jobbigt och svårt. Därför blir det ännu
> roligare med SS och fixed i skogen. :)

Lite så är det.
Och det där med samma glädje som när man var 12 och kämpade med varenda stig.
Lätt blir svårt igen och då blir det roligt.

Fixien kör jag för att meditera i skogen.

Länge var det den enda jag körde på, men till slut gick det lite för fort, lika fort som på vilken cykel som helst, och det är inte helt riskfritt, till slut kraschade jag rätt hårt så jag backade lite med ambitionerna och kör hellre FS-29an om jag ska ut och hetsa med andra. Det är kul att köra fort och flowa utförs också. Det går inte riktigt på samma sätt på fixien.

Men jag längtar efter en helstel vanlig SS också. Det är fint och säkert. Lite bekvämare ändå.

Det här att slippa växla och joxa är så otroligt harmoniskt. Man håller bara hårt i styret och så kör man. Uppförs eller nerförs. På platt och lätt slappnar man av.

Det är jobbigt att cykla hur man än gör, att växlarna gör det lättare uppförs är mest en illusion. Ta i så går uppförset över snabbare. Köra fort när det är platt och lätt är ändå tråkigt så höga växlar saknar jag inte heller.

Visa din singlespeed mtb
Jag gillar att sno runt en en eller tallplanta och möta ett av Hellas tokbryt. Att då kunna gå från 0-max i ett tramptag och häva mig upp är det skönaste med SS. Allt blir mera direkt. Ett bra nav med många greppunkter gör att det svarar ännu bättre.

Visa din singlespeed mtb
JojjeM skrev:
> erik h skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Glanspolerat styre var fint. Easton Haven?
>
> Tyvärr inget sånt bling.
> Eftersom jag är en inbiten lågbudgetcyklist är
> det ett
> http://www.superstarcomponents.com/en/flatland-780
> -bar.htm :)
> (kromfinish verkar dock vara utsålt för
> tillfället)

Jag har ett Haven på min och det var jättebilligt för det har jag baxat av Freddan :-D

Stalle

Visa din singlespeed mtb
erik h skrev:
> Stalles bygge var för mig som inte hänger med
> alls längre en riktig skräll.
> 28/16? Bara bakbroms? Har Ville varit med och
> coachat här?

Undra hur länge jag kommer köpa skrällcyklar. Först en överbyggd AM-cykel och sen en SS. Vart är världen på väg?

Ville är min ledstjärna och mentor. Ibland i alla fall :-)

Stalle

Visa din singlespeed mtb
Jag har ju en SS nu igen. Sjukt värdelös att använda som cykel. Slänga upp på ryggen och springa är typ mindre jobbigt än att cykla.

Men galet rolig! Perfekt för höstkvällar på skolgårdar eller i lekparker med barnen! Riktigt bra köp!!

wpid-20151013_123934.jpg

Visa din singlespeed mtb
Luthman, precix, en generatorcykel typ eller nått.

Stalle, den topcapen kräver en snedsågad styrstam för att funka=) Men det kanske du visste. Dessutom är det 19" och inte 20 på bakhjulet.

Dessa spanjorer!!!!

Visa din singlespeed mtb
Ville skrev:
> Stalle, den topcapen kräver en snedsågad
> styrstam för att funka=)

Låter som ett mycket intressant objekt.

Visa din singlespeed mtb
Måste man ha spciellt bakhjul eller funkar det med vanligt mtb-hjul?

Såldes nyss en Gerry fisher SS 29a för 1500 på köposälj som jag grämmer mig så enormt att jag missa!

Du som köpte den, om du läser det här får du dela med dig av nån bild!

Vad för ramar kan ni tipsa om förutom onone inbred?

Visa din singlespeed mtb
macaai skrev:
> Måste man ha spciellt bakhjul eller funkar det
> med vanligt mtb-hjul?

Ett vanligt hjul funkar prima. För skrivbordscyklister är det viktigt med ett SS-specifikt nav eftersom det kan byggas lite starkare tack vare större (och symmetriskt) avstånd mellan flänsarna :)

> Vad för ramar kan ni tipsa om förutom onone inbred?

Alla ramar för växlat går enkelt att köra SS med en kedjespännare. Det blir dock inte lika "cleant" som en riktig :)

I samma prisklass som Inbred vet jag inte om det finns jättemånga alternativ. Vad tänker du dig för budget?

/Johan

Visa din singlespeed mtb
De säljs inte som lösa ramar vad jag vet men förutom Inbred är Kona Unit ett standardval. I den prisklassen kommer jag inte på några andra just nu faktiskt. Men jag skulle inte oroa mej så mycket för att det ska vara just en ss-specifik ram, i alla fall om inte kedjespännare verkligen är en riktig dealbreaker. Hjulet är ändå lättare att montera i vanliga dropouts och glider ingenstans. Och så behöver man inte oroa sej för att centrera klingan. Och är man villig att experimentera lite så kan man sannolikt hitta en magic gear och slippa kedjespännaren i alla fall. ( http://www.eehouse.org/fixin/formfmu.php )
Har kört ss med vertikala dropouts (magic gear utan kedjespännare) en tid nu och saknar iaf inte några trackends :)

Visa din singlespeed mtb
Är ny här, så det hör väl till saken att visa upp sin cykel (och sig själv i detta fall, men det hör nog däremot inte till saken). Cykeln är Wiggles budgetmärke Verentis ss-krigare Movement. Köpt ny för 3500 och har gått som en dröm sedan i höstas. Helt original bortsett från en eker i bakhjulet samt flaska och flaskställ från Biltema. Idag tog den mig runt Mjölbybikens 33km-spår på en hyfsad tid.

Bilagor

• Cykling.jpg
    Cykling.jpg
    141.7 KB · Besök: 190
Visa din singlespeed mtb
Min pendlare/motionsräser/slitvarg

byggd på en ram jag fick av en jobbarkompis och diverse ihopskrapade delar.

26 tumshjul för det är gött oldschool och 32-15 tror jag utväxlingen är för tillfället.

Uppgraderingar blir ett stabilare bakhjul med skivbroms-nav så man kan slänga av xt v-bromsen och dit med ett fetare däck bak.
Sedan ett högre styre för o få ännu mer bmx-känsla.. tanken är att den ska va lätt men ändå bombsäker för o ta sig ner från trottoarer och mindre trappor utan oro

Bilagor

• DSC_0750.JPG
    DSC_0750.JPG
    300.2 KB · Besök: 178
Visa din singlespeed mtb
Plötsligt hade jag knappt nån cykel med 27.2 stolpe plus att jag önskat mig en grå ram i många år.
Bytt sadel, qr, stam och grepp. Utväxling ska ändras till 33/19 istf 32/18.

Bilagor

• DSC_1184.JPG
    DSC_1184.JPG
    221.3 KB · Besök: 200
Visa din singlespeed mtb
Bytte delar för att få en billigare pendlare och en bättre skogsmaskin.
Före:
XtC som skogsmaskin, men den tar inte fetare däck än 2.2", halvbra delar.
Inbreed som pendlare med massor av däcksutrymme men billiga delar.

Snigeltransform.JPG

Efter:
XtC som pendlare med billiga delar.
Inbreed som skogsmaskin med plats för fetare däck och halvbra delar.
Beställde nya däck i söndags..

Snigeltransform_01.JPG

Visa din singlespeed mtb
_20161001_075009.JPG

Singular Buzzard
Helt klart roligaste cykeln jag haft och ännu roligare som SS.

Stålram, 29" hjul, 67 graders gaffelvinkel med 120mm gaffel och 425mm kedjestag gör den till en riktig FS-mobbare.

Senast ändrad:
Visa din singlespeed mtb
Ytterligare en Charge Cooker......;-)
Hyfsat nyinförskaffad, men det lilla jag varit ute i skogen med den är den över förväntan!!

IMG_7797.JPG

Visa din singlespeed mtb
Ber om ursäkt om jag är inne och röjer i fel tråd, men undrar om det går att köpa SS-specifika 26" hjul nu för tiden, eller är jag hänvisad till ombyggnad med SS-kit? Har googlat mig gul och blå, men det verkar vara en rätt död marknad?

Visa din singlespeed mtb
Dåligt drag i den här tråden :)

Efter att min SS-Inbred (postad 2015 längre upp på den här sidan) gått och blivit pendlare har jag saknat enpetare för skogsbruk.

Så kan man ju inte ha det, så jag väckte liv i Hetsjägarns gamla Sunn Tzar med delar från bra att ha-lådan och knåpade ihop en helstel 26-tummare för Stravafri zen-cykling :)

Det ska enligt sägnen finnas SS-dropouts till Tzaren men ingen, ens på franska vtt-forum, tycks någonsin ha sett dem i verkliga livet. Så det blir tyvärr spännare,

20180623_143926.jpg

20180623_143918.jpg

20180623_143934.jpg

Hittade bara ett 14-tänders drev vilket jag tror blir lite tungt (32 fram), Lär visa sig om jag lyckas komma ut och faktiskt cykla på den.

/Johan

Tillbaka
Topp