Visa din singlespeed mtb

Visa din singlespeed mtb
Men då finns det ju en snyggt lösning
king age.com
p4pb14099605.jpg
Ja jag byggde en egen minst dubbelt så stor🤘🤘

Visa din singlespeed mtb
om man önskar en plush ride bör man med 3,0-däck ner tydligt under 1 bar i däcktryck. såpass ändå breda som 40i är i det läget otillräckligt.

om man utan wobbel och störande självstyrning skall få till någon fjädrande effekt i ett 3,0-däck krävs alltså bredare fälg än på bilden.

tried and tested.

finns ett par bomboloni i gömmorna om någon önskar prova konceptet. men med mindre än 50i är lär det knappast vara värt att bry sig.

Visa din singlespeed mtb
om man önskar en plush ride bör man med 3,0-däck ner tydligt under 1 bar i däcktryck. såpass ändå breda som 40i är i det läget otillräckligt.

om man utan wobbel och störande självstyrning skall få till någon fjädrande effekt i ett 3,0-däck krävs alltså bredare fälg än på bilden.

tried and tested.

finns ett par bomboloni i gömmorna om någon önskar prova konceptet. men med mindre än 50i är lär det knappast vara värt att bry sig.
Jag kör helstel ss med 29 x 3,0" WTB Ranger på i35 fälg.
Med 7-8 psi funkar det bra (= 0,5 bar).

Visa din singlespeed mtb
Tjena!

Nej det funkar inte bra, det är bara som du tror. Kais kan inte ha fel när dom kommer till kombon fälgbredd, däck storlek och tryck.. 🙄
Jag är mer imponerad av 7psi gänget. Känns som jag skjutit av däcket från fälgen första svängen

Jag tycker i45 med 3" och 12psi är på gränsen

Men då förstår jag att det skiljer i hjulstorlek, åkstil, åkare och allmänna preferenser

Visa din singlespeed mtb
Personangrepp

tried and tested.

Personangrepp borttaget. Skärp er allihop men Kung? Stalle i synnerhet!

Visa din singlespeed mtb

tried and tested.

Inte SS (än), men på min helstela har jag kört 0,4 bar bak och 0,3 bar fram i 29x3,25" på i40-fälg (Duro Crux icke-tubeless-versionen, med korv fram och bak). Inga problem och grymt grepp. 🙂

Visa din singlespeed mtb
Personangrepp borttaget. Skärp er allihopmen Kung? Stalle i synnerhet!
är du nöjd med det inlägget..?

har man stadiga självstabila däck går det förstås relativt bättre med smal fälg och lågt tryck. ytterligare bättre med korv. komfortinriktat blir det kanske inte direkt och det kräver starka ben. typ est-ben:)

Senast ändrad:
Visa din singlespeed mtb
Det är att kungen är riktigt trevlig och snäll IRL, annars hade jag redan slutit med att svara på hans frågor. På varje svar på forumet som inte "passar i sin gränd", som man säger på Nederländska, får man en otrevlig replik.
Klassiskt. Fick man ju alltid höra om killen som var tyken och elak på högstadiet: ”Han e schysst när man e själv med han.”

80-talet ringde och ville ha tillbaka sina nedlåtande uttryck.

Senast redigerad av en moderator:
Visa din singlespeed mtb
Att jag inte kan ha mindre än 0,8-1 bar beror inte på att däcket kränger av utan att jag inte vill typ stanna upp när de roliga partierna kommer. Kör jag med mindre säger det TJONG i fälgarna för mycket å de blir buckliga. Skulle jag fikacykla skulle det säkert funka med mindre men det är ju tråkigt. Eller om jag bodde i ett landskap utan stenar.

Visa din singlespeed mtb
ja, est, kör man så energiskt som du blir det oavsett aktuellt med ett förhållandevis högt däcktryck. trots bred fälg. gränsen som du säger är väl det där tjonget!

det är dock inte många som håller ditt tempo:) somliga av oss övriga mer dödliga kan tänkas föredra en plushare framfart.

Visa din singlespeed mtb
Tack! Trevligt att du gillar den!

Stalle
So he sent his doting mother up the stairs with the stepladders
to get the Subbuteo out of the loft
It had all the accessories required for that big-match atmosphere
The crowd and the dugout and the floodlights too
And you'd always get palmed off with a headless center-forward
and a goal-keeper with no arms
and a face like his

Senast redigerad av en moderator:
Visa din singlespeed mtb
Ja men med reach på 445mm så är den som min medium ns eccentric. Förstår inte grejen riktigt med super långa hojar blir så mycket mindre "lekfulla" en S idag har lika lång reach som min stumpjumper L 2016/2017 och den va lekfull om än lite nervös nerför berg ,mer stress på stora ryggmusklerna och längryggen vid "aktiv" cykling men det är mitt tycke det 😊
IMG_5510.png

559mm reach på Verdones senaste projekt 😂

Visa din singlespeed mtb
Går ju inte riktigt att jämföra. Hela geometrin I framänden är okonventionell. Lång reach, Brant HTA, zero offset stam, styre med mycket sweep. Upplevs nog inte alls så lång som man kan tro.

Hade varit riktigt intressant att testa!

Visa din singlespeed mtb
Går ju inte riktigt att jämföra. Hela geometrin I framänden är okonventionell. Lång reach, Brant HTA, zero offset stam, styre med mycket sweep. Upplevs nog inte alls så lång som man kan tro.

Hade varit riktigt intressant att testa!
Ja, jag tycker att Verdone har otroligt mycket intressanta grejer för sig. Speciellt brantare HA, lång toptube och byggd för 0mm stam med mycket backsweep för att hålla tillbaka cockpiten lite.
Helt klart en av dom cyklarna jag helst av alla skulle vilja prova

Hade han inte varit så otroligt arg och lite lättare att jobba med så känns det som att han hade kunna bidra med att pusha utvecklingen ännu mer

Visa din singlespeed mtb
Nu på hösten unnar jag mig 1 bar fram och knappt 2 bak. Å andra sidan 26” och gamla Mavic XC717-fälgar. Conti MK 2,4 (gamla) fram och 2,3 (nya) med slangar i. Skulle tjäna på att sänka mer bak men då kommer snakebites. Getto TL har testats utan framgång.

Visa din singlespeed mtb
Tidigare i höstas skrev jag lite grann i den här tråden om en On One inbred. Känner mig sugen på att skriva idag, så här kommer ett par rader. För att sammanfatta så hade nån våldfört sig på ramen med en vinkelslip och att konvertera den till skivbromsar visade sig vara mer komplicerat än väntat.

Hur gick det sen då? Jo, sadelröret brände jag ihop med Mig:en, det var inte så lätt att få till och vet inte om det blev särskilt bra:
2F20973E-15DB-4349-9D3D-6154F9E72FEC.jpeg
7DD5DD76-7B66-413B-B8DA-6424F5577779.jpeg

Eftersom bromsoket var 5mm från att linjera upp med bromsskivan behövdes det distanser. Brickor placerades mellan ram och bromsoksadapter och en utsliten bromsskiva kapades ner för att hamna mellan bromsskiva och nav:
EA254FD1-19DE-4EAF-83B8-20D2935D28E8.jpeg
E2FC3069-FC33-414B-988C-59394E8F10CE.jpeg

Tappade därefter suget totalt, men tvingade mig till att skruva ihop cykeln, cyklade 50m på den och har inte rört den sen dess.

Här kommer nån nytaget bild på den i alla fall:
8583296D-863B-43D4-B9B6-213F2416F6F5.jpeg
526323E9-E17D-4A4A-8A1B-33CBBB659C1E.jpeg
48895B31-D1DF-4AA7-BEAB-EFE02385E60D.jpeg

Dilemmat är att ramen som synes är miniatyr. Den kan nog kanske vara en 14”, oavsett vad, är den för liten för mig på 170cm. Med en 400mm sadelstolpe har jag precis tillräckligt med instick i ramen för att det ska vara säkert, men klokt ser det inte ut.

Nån gång när single speed suget kommer tillbaka tror jag planen får bli att leta rätt på en skivbromsad 26” ram att transplantera över delarna från min On One till. Skulle inte vara helt fel om kunde få tag i en ram från valfri xc-raket från ca 00-10 i antingen alu eller karbong till rimligt pris. Men att skruva på tunga delar och en stel stålgaffel från en On One på en lätt hardtail kan nog vara att häda

Tillbaka
Topp