Visa Din Specialized

Visa Din Specialized
Min första MTB. Hade aldrig suttit på en tidigare och sist jag cyklade över huvud taget för den delen var mer än 20 år sedan... nu har både jag och grabben på 7 år köpt oss en varsin Specialized.

Grabben fick en Hotrock 24 XC 2013 och farsan en Rockhopper 2012:-)

bild5b.JPG

018.JPG

Visa Din Specialized
Hej, jag har inte bestämt mig vilka övriga komponenter jag ska ha. Det blir troligtvis en helpolerad stam och styre.
En Gul flitesadel är beställd från England.

Men det här med växelgrupp, det ligger faktiskt en ny Shimano 600 i min lokala butik men jag är lite inne på att köra den polerade looken även på växlarna. Har verkligen inte bestämt mig ännu, detta projekt skulle ju ta ett tag men känns som att cykeln sitter ihop om en månad vilket verkligen inte var tanken.

Ramen är helt ny och ocyklad, det är extra kul. En ny Ultegra sadelstolpe har den fått också.

Kom gärna med inputs på vad ni tror blir bäst.

Mvh Tomas

Senast ändrad:
Visa Din Specialized
Specialized CruX Pro Carbon 2013.

Specialized_CruX_Pro_Carbon.jpg

Frameset + diverse hopplock för att få till en träningscykel:
SRAM Red Black 2012
Avid Shorty Ultimate
SRAM Red Quarq 2013
DT-1450 kanttråd
Alu-styre+styrstam
Shimano M250 pedaler

Flaskställ, Garmin-sensor

7,9 kg

Visa Din Specialized
Stumpjumper FSR Evo Comp 2013

Inget S-works, kokosplast eller annat fancy. Bara en vanlig cykel. Av de tre turer jag kört på den så är mitt intryck än så länge mest positivt. Lägre BB än tidigare har lett till lite fler islagningar med vevarmar och bashguard (men det är väl det den är till för?). Den som designat reglaget till Commandposten är troligen ett stort fan av brödspadar och fjädern i reglaget är på tok för hård(funderar på om det går att slänga på ett KS-reglage istället då de är mkt bättre). Funderar på att köra slanglöst för att kunna sänka trycket och få lite bättre grepp med orginaldäcken då de är lite sämre än jag är van vid.

Kittad som från lådan förutom att jag bytt bromsar(Shimano SLX), nya skivor och handtag(Sunline Big S) samt slängt på ett par Shimano XTR Trail pedaler.

_IGP1155.jpg

Eftersom jag vet att det finns åtminstone en eller två som är lite fotointresserade slänger jag upp den här också. två "bara" blixtar bakrifrån från sidorna för att få separationsljus och en 80cm okta på bomstativet framifrån.
_IGP1148.jpg

Visa Din Specialized
Nice Luthman!

Själv har jag haft en Stumpjumper FSR comp 2013 sedan 2 oktober. Allt orginal förutom att jag köpte till command post. Jag har inget att jämföra med då detta är min första mtb. Men hör gärna av dig om du hittar nåt bättre reglage till command posten.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    84 KB · Besök: 54
Visa Din Specialized
Peken & Pelle S. : Enligt Peffen på SCS ska det bli bättre om man skippar den där metallkröken på vajern som sitter direkt vid reglaget. Jag tänkte börja med att ta bort den och se om det blir bättre, det borde rimligen bli lite mindre friktion och kanske bättre känsla.

Och Peken, din vajer till CP'n ser vääldigt lång ut. Börja med att kapa den så blir det nog bättre, i samband med det kan du ju ta bort metallröret.

Om det inte blir bättre av att ta bort metallvinkeln ska jag testa med sambons KS-reglage.

Visa Din Specialized
peken skrev:
-------------------------------------------------------
> Nice Luthman!
>
> Själv har jag haft en Stumpjumper FSR comp 2013
> sedan 2 oktober. Allt orginal förutom att jag
> köpte till command post. Jag har inget att
> jämföra med då detta är min första mtb. Men
> hör gärna av dig om du hittar nåt bättre
> reglage till command posten.

Snygg lackering! Vänd styrstammen nedåt "the XC way" så hade den varit snooorsnygg. ;)

Visa Din Specialized
Luthman: Jo vajern är toklång. Jag ska kapa den, borde väl hunnit med det vid det här laget, men icke :) Hoppas få lite mektid ikväll, dubbdäck ska på också tänkte jag.

STIZZE: Den kanske blir snyggare, men frågan är om det är bekvämare i stökig terräng. Jag funderar annars på ett skaffa en EVO styrstam, tror den är 15 mm kortare än min.

Visa Din Specialized
Peken: ska du cykla i skogen hade jag skippat dubbdäck, de gör fula repor i rötter och hällar och greppet blir inte speciellt mycket bättre ändå förrän snön har lagt sig. egentligen är det bara på våren häruppe det behövs när det är isigt.

Jag har förresten en 70mm strystam liggande om du vill testa innan du köper nytt.

Visa Din Specialized
peken skrev:
> STIZZE: Den kanske blir snyggare, men frågan är
> om det är bekvämare i stökig terräng. Jag
> funderar annars på ett skaffa en EVO styrstam,
> tror den är 15 mm kortare än min.

Nä förmodligen inte, iaf inte om du gillar det som det är :) Det är ju en smaksak och prioritering det där, jag gillar att sitta lite rejsigare och äger därmed ingen AM hoj heller. Att det är svårare i stöket med en XC-hoj är för mig en del av det roliga i utmaningen, ser går det snabbare när det blir lite lättare stig eller klättringar också.

Visa Din Specialized
marran: Tack för tipset. Men dubbdäck på min Skeppshult blir det, men den lämpar sig inte för skogen ;) När det gäller styrstam så är min 75 mm, på en medium EVO är det 60 mm. Så jag vet inte om 70 mm skulle göra någon större märkbar skillnad?

Visa Din Specialized
Luthman Photography skrev:
> Stumpjumper FSR Evo Comp 2013
>
>

Det finns ingen cykel som jag tycker ser skönare ut eller är lika snygg som den där. Helt galet vacker... Jag måste kolla specarna lite om en sådan skulle passa mig.

/G

Visa Din Specialized
peken skrev:
> marran: Tack för tipset. Men dubbdäck på min
> Skeppshult blir det, men den lämpar sig inte för
> skogen ;) När det gäller styrstam så är min 75
> mm, på en medium EVO är det 60 mm. Så jag vet
> inte om 70 mm skulle göra någon större märkbar
> skillnad?

Antagligen inte. Kan vara så att min är 60, kan kika ikväll.

Min syn på det hela är att med styrstammen justerar man styrgeometri, inte sittställning. Den justerade man när man köpte ramen så att säga. Sitta mer eller mindre upprätt har mindre med komfort och mer med kontroll att göra tycker jag. "Sitta bekvämt"-argumenten förstår jag inte alls faktiskt, så länge man inte ska sitta si samma position timme efter timme på grusväg spelar det ju ingen roll, i skogen rör man sig ju ändå så mycket på cykeln att det aldrig hinner bli obekvämt.

Visa Din Specialized
Chrissofsweden skrev:
> Luthman Photography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Stumpjumper FSR Evo Comp 2013
> >
> >
>
> Det finns ingen cykel som jag tycker ser skönare
> ut eller är lika snygg som den där. Helt galet
> vacker... Jag måste kolla specarna lite om en
> sådan skulle passa mig.
>
> /G

Jag körde på en Specialized Pitch Pro sen tidigare och Stumpyn känns som en uppgradering av den. Lite lättare, lite rappare men inte en helt annan cykel. De saker jag inte gillar med specarna på den här är X7-regalgen, körde X9 tidigare och känslan är mkt bättre i dem. Reglaget till hisspinnen likaså, känns inte optimalt.

Men annars är det inte så mkt att klaga på tycker jag, visst det är en solo air gaffel med ganska få justeringar, men jag behöver inte så mkt mer än så. Jag behöver inte heller de tre olika lägena som bakdämparen har.

BB't är lägre än vad jag är van vid vilket har lett till att bashguarden redan blivit flitigt använda och vevarmarna ser bonkade ut redan efter tre turer i skogen, men det är väl en vanesak.

Visa Din Specialized
Nu har jag kapat vajern till CP:n hela 13 cm. Och jag gjorde ett hemmagjort mudguard, vilket funkade helt perfekt. Inget stänk i ansiktet alls på kvällens runda.

Marran: Jag följde inte ditt råd. När jag testade cykeln på gatan här ikväll när jag satt dit mudguard släppte framdäcket och jag var sjukt nära att stupa. Och eftersom jag cyklar mest på kvällarna när det lätt fryser på så åkte dubbdäcken på. Blev 1,5 mil på asfalt nu ikväll för att köra in dubben lite.

Bilagor

• IMG_3349.jpg
    IMG_3349.jpg
    87.7 KB · Besök: 40
  • IMG_3348.jpg
    IMG_3348.jpg
    82.4 KB · Besök: 42
  • IMG_3350.jpg
    IMG_3350.jpg
    73.2 KB · Besök: 42
Visa Din Specialized
Läckra hojar peken och Luthman! Apropå reglaget till Command Post: jag tycker det suger, metallböj eller ej. Ergonomin är helt enkelt tokig. KS reglage funkar utmärkt och är mycket trevligare att använda.

Visa Din Specialized
*micke* skrev:
> Läckra hojar peken och Luthman! Apropå reglaget
> till Command Post: jag tycker det suger,
> metallböj eller ej. Ergonomin är helt enkelt
> tokig. KS reglage funkar utmärkt och är mycket
> trevligare att använda.

Bra att veta. Då blir det nog ett byte för min del också. Ergonomin är verkligen kass.

Visa Din Specialized
*micke* skrev:
> Läckra hojar peken och Luthman! Apropå reglaget
> till Command Post: jag tycker det suger,
> metallböj eller ej. Ergonomin är helt enkelt
> tokig. KS reglage funkar utmärkt och är mycket
> trevligare att använda.

...och den största skillnaden när jag gick från KS till Reverb tyckte jag var att det var mycket enklare att använda Reverbknappen. Inte så att KS var kass men Reverben kändes lättare att lokalisera och för mig känns "tryckriktningen" mer naturlig än KS.

Visa Din Specialized
InlineOla skrev:
> *micke* skrev:
> -----
> > Läckra hojar peken och Luthman! Apropå
> reglaget
> > till Command Post: jag tycker det suger,
> > metallböj eller ej. Ergonomin är helt enkelt
> > tokig. KS reglage funkar utmärkt och är
> mycket
> > trevligare att använda.
>
> ...och den största skillnaden när jag gick från
> KS till Reverb tyckte jag var att det var mycket
> enklare att använda Reverbknappen. Inte så att
> KS var kass men Reverben kändes lättare att
> lokalisera och för mig känns "tryckriktningen"
> mer naturlig än KS.

Ja, Reverben är helt klart min favorit i sammanhanget, bäst känsla och bäst funktion. Jag har en sån också, men den får nog sitta kvar på min Specialized Pitch som ska säljas.

Visa Din Specialized
Här är några bilder på S cyklarna i familjen. Yngst på märket är 2 år. Det ska börjas i tid :)

Bilagor

• 2012-09-15 17.57.53.jpg
    2012-09-15 17.57.53.jpg
    103.1 KB · Besök: 53
  • 2012-08-24 18.00.09.jpg
    2012-08-24 18.00.09.jpg
    109 KB · Besök: 63
  • 2012-08-25 17.24.52.jpg
    2012-08-25 17.24.52.jpg
    106.9 KB · Besök: 64
Visa Din Specialized
Kul med barnhojarna. :)

Många snygga hojar i denna tråd, Stumpys är så sjukt rätt för svensk stigcykling, och snygga dessutom. Är det någon som rullar på en Evo 29? Gillade den vanliga Stumpy 29 mycket men skulle vilja prova en Evo också vid tillfälle.

tomaso: Behåll originalfärgen på vintagehojen för tusan, tokläcker ju!

Visa Din Specialized
Ursäkta en novis, men jag måste fråga och om det finns en FAQ för termer på forumet eller om nån kan upplysa mig lite på några av de ord jag retar mig på att jag inte förstår:-)

Command post
Reverb
Bashguard
Hisspinne

Visa Din Specialized
Seglaren skrev:
> Ursäkta en novis, men jag måste fråga och om
> det finns en FAQ för termer på forumet eller om
> nån kan upplysa mig lite på några av de ord jag
> retar mig på att jag inte förstår:-)
>
> Command post
> Reverb

Detta är två olika modeller av sadelstolpar med justerbar höjd, med fjärrkontroll på styret

> Hisspinne

Ny slang för justerbar sadelstolpe. :)

> Bashguard

Skydd som ersätter yttre kedjedrevet och är gjort för att slå i stenar och annat, för att skydda de(t) drev som sitter innanför.

Visa Din Specialized
Westman skrev:
> Kul med barnhojarna. :)
>
> Många snygga hojar i denna tråd, Stumpys är så
> sjukt rätt för svensk stigcykling, och snygga
> dessutom. Är det någon som rullar på en Evo 29?
> Gillade den vanliga Stumpy 29 mycket men skulle
> vilja prova en Evo också vid tillfälle.
>
> tomaso: Behåll originalfärgen på vintagehojen
> för tusan, tokläcker ju!

Westman, klart jag ska, skulle aldrig få för mig att lacka om den. Byggde på den igår så snart kanske ni får se en cykel som är något mer komplett. Blir gott om GULA detaljer på den;)

Visa Din Specialized
har ingen Specialized än, men är i köpar tagen :)
Hur funkar det med en Stumpjumper FSR på grusvägar, hur mkt gungar det i förhållande till en Hardtail?
Det är min största fråga?
Är sugen på Stumpjumper i 25 k klassen!

Passar dem en kort kille på 169?

MVH//Tegen

Visa Din Specialized
Raffe Räv skrev:
> Premiärtur idag på nya åket. Stumpjumper fsr
> Expert Carbon 29er. Mycket trevlig bekantskap.

Fett najs!

Visa Din Specialized
Asså, ja ska inte cykla mkt grusväg men det blir ju alltid lite till och från spåret, samt cv samt lite långlopp....vet inte riktigt om ja ska ha fsr lr ht...
Vilka är det som ha brain? Har alla Specialized det?

Visa Din Specialized
Blev igår ägare till en Camber Comp carbon 29"
Vilken skillnad i vrid mellan 3x9 på 26" och 2x10 på 29"
Blev oerhört positivt överraskad!
Supernöjd!

Bilagor

• IMAG0689.jpg
    IMAG0689.jpg
    94 KB · Besök: 36
Visa Din Specialized
Luthman Photography skrev:
> Varför ha fsr om du ska köra grusväg? Om du
> väljer en med brain så funkar det nog bra på
> grusväg.

Varför inte?
Bättre komfort sen är det väl bara att låsa dämparn om man vill ha HT känsla.

Visa Din Specialized
pennerdal skrev:
> Luthman Photography skrev:
> -----
> > Varför ha fsr om du ska köra grusväg? Om du
> > väljer en med brain så funkar det nog bra på
> > grusväg.
>
>
> Varför inte?
> Bättre komfort sen är det väl bara att låsa
> dämparn om man vill ha HT känsla.

Det finns massvis med, "varför inte", men läge du inte känne till dom så är du no nöjd ändå.

Varför behöver du mer komfort på grusväg? Ut i skogen och gör det där terrängmonstret, den där hojen kan få terräng att kännas som grusväg.

Visa Din Specialized
STIZZE skrev:
> pennerdal skrev:
> > Varför inte?
> > Bättre komfort sen är det väl bara att låsa
> > dämparn om man vill ha HT känsla.
>
> Det finns massvis med, "varför inte", men läge
> du inte känne till dom så är du no nöjd
> ändå.

+1

Stalle

Visa Din Specialized
Detta är min tonårskärlek som jag fortfarande vänstrar med ibland. Vad ska man göra när man inte klarar att skiljas från den?

S-works FSR årsmodell 1994. Framtriangel i Tange Prestige och sving i aluminium.
Ungefär 50mm fjädringsväg fram och bak. Utrustad bla med FSX gaffel i kolfiber, styrstam i gjuten titan, flitesadel, Ringlé Superbubbanav, Onza barends, Shimano LX och XT och Shimanos första SPD-modell 737.
Med vikt under 12kg var den lätt för att vara helfjädrad 1994.

FSR_1680x1050.jpg

Älskad och plågad av mig på både xc och downhilltävlingar i mitten av 90-talet.

Visa Din Specialized
Min snabbing... En Specialized S-Works Venge 2012 med full Campagnolo Record 10 och Reynolds SixtySix tubhjul (alternativt Corima Winium custom).

En Epic 26" MTB står på önskelistan, då det börjar bli dags att byta ut hardtailen.

Bilagor

• DSC00481.JPG
    DSC00481.JPG
    190.5 KB · Besök: 47
Tillbaka
Topp