Visa din Superior

Husabuse

Medlem
Visa din Superior
Det lär vara fler som kör tjeckiskt här anar jag.

Jag funderade på Epic igen efter en tid med en grym hardtail (rejsig Cube) - men jag vill inte ha Brain...
Och av en slump ramlade jag över Superior, och fnyste först bort det som ännu ett märke som smäller ihop kinaramar.

Men jag blev positivt överraskad vid första titten, solida grejer, så den fick följa med hem, och den har inte svikit mig än.

DSC_4248_00001.jpg

XF929

Givetvis kan jag inte låta bli att pilla, så den har 1x11-konverterats med XTM8000-prylar och en 34-kugg raceface n/w-klinga.
Det låg ett kolstyre från Vincents i en låda, och hjulen är konverterade till slanglöst (kanonbra "tejp" i dt-hjulen, ser nästan ut som smältlim är inblandat, jag smällde i ventiler jag hade liggande från ett par shimanohjul, tätt direkt).

Sneglar på en reba mest för vikten, recongaffeln är inte helt oduglig ändå - och kanske en monarch xx - saknar rappheten i en lätt hardtail ibland, RT3an är trevlig, men den blir inte riktigt så stum som man skulle vilja kanske.

#alwaysrace

Visa din Superior
Tänkte köpa en men en beställning jag redan hade drog ut på tiden (väntar fortfarande la den typ den 6 okt) så jag kom aldrig ner till butiken för att köpa en innan storleken försvann, tänkte även köpa en NEO men valde då XXL istället.

Visa din Superior
DSC_0070.JPG

XP939

Blev en "SUP" tidigare i höstas efter en del letande, inte efter just en Superior utan efter rätt peng bara. Detta visade sig vara mycket bang för pengarna, plus för att det blev ett enkelt köp. Var en förhandsbokning av 2018 som levererades redan inom en månad. Inte så dumt alls. Både plus och minus jämfört med den tidigare Meridan.

Visa din Superior
29CEF770-EC6A-42BA-9465-BADD294FF6AD.jpeg

Team XF 29 Team Issue.
Har kör Epic i 3 år och var sugen på något nytt. Kollade på allt möjligt: Epic, Spark, Trek, Canyon etc. och hittade denna. Var ganska skeptisk men åkte och tittade och testade. Såg riktigt bra ut med fantastisk spec för de pengarna, XTR rakt igenom, runt 10 kg. Har nu kört tre rundor och vilken fantastik cykel! Tajt ihopsatt och svarar som en F1-bil. Sjukt nöjd. I o f s svårt att jämföra med Epicen då den är 3 år men ändå.

Visa din Superior
Vad har ni andra Sup-ägare för cykelställ till bilen? Jag testade med mitt Thule Proride 598 och det kändes sådär, ramen är ju tokbred i botten så den går ju knappt ner i hållaren.

Visa din Superior
Caan sa:
Vad har ni andra Sup-ägare för cykelställ till bilen? Jag testade med mitt Thule Proride 598 och det kändes sådär, ramen är ju tokbred i botten så den går ju knappt ner i hållaren.

Går skitbra med Proride 598 här? Har klykan nästan ända nere vid vevpartiet, passar perfekt.

Visa din Superior
Husabuse sa:
Caan sa:

Går skitbra med Proride 598 här? Har klykan nästan ända nere vid vevpartiet, passar perfekt.

Det känns som ramen nästan ligger på den hårda delen av klykan och inte på gummit, jag ska kolla noggrannare i morgon när det inte är mörker och ösregn :)

Visa din Superior
Pimp my Ride style. Jag har modifierad min Superior XF 969 med lite justare komponenter, hjul, dropper post, gaffel mm.
Tanken var att jag vill ha en lite mer stigcykelbetonad XC cykel men med en lätt och fin ram. Något som jag kan använda både till lite mer teknisk stigcykling och långloppstävlingarna.
Projektet startades med att montera av allt utom bakdämparen. Jag ersatte styrlagret med ett Cane Creek angle set så att gaffelvinkeln flackades ut till från 70 grader till 68,5 grader. Gaffeln för projektet blev en Fox Float 32 Factory som jag tycker är det skönaste gaffeln jag har provat, RS Reban som följde med hade dugit fint men jag hade foxen liggandes sedan tidigare. Drivlinan blev Sram XX1 med Race Face Next SL vevar och E-thirteen 9-44 kassett även dessa prylar hade jag sen tidigare. Jag kortade ner styrstammen till 75 mm och monterade ett Race Face Next SL low riser styre, allt för att göra cykeln lite mer lätt hanterlig i skogen. Shimano XTR bromsar och en dropper post från Bontrager med intern dragning. Jag drog alla kablar och vajrar i ramen, det fanns mycket hål att välja på efter jag tagit bort framväxel.
Som grädde på moset så satte jag på ett par Ibis 928 kolfiberhjul.
Resultatet blev en riktigt lätt och snabb stig/XC kameleont på ca 10,5 kg.

Bilagor

• Supen min.JPG
    Supen min.JPG
    455.1 KB · Besök: 301
Visa din Superior
Superior Team FX 29 Elite

Cykeln känns dock väldigt rapp och jag upplever att den blir väldigt stum i låst läge(efter att jag efterspänt lockout vajrarna)

Vikt original 11,14kg
Vikt race preppad 10,29kg

Detta är moddat:

Hjul
BOR Trace XC
Tune kingkong nav
Ekrar CX Ray
11-46 XT kasset
Bromsskivor Ashima ARO-08
slanglösa Thunder Burt

Styre - Tune Turnstange

Sadelstolpe - KCNC Ti Pro Scandium

Sadel - Specialized Romin S-Works

Vevparti - Rotor REX 1.1 BOOST

Klinga - Rotor 36T ovalklinga

O.B.S ska ni köra med 36T ovalklinga så krävs det ett BOOST vevparti som flyttar ut klingan 3mm

Pedaler - Exustar E-PM215

Kedja - KMC X-11-SL DLC

Styre - Tune Turnstange

Styrstam - Tune Geiles Teil 4.0 OS 8grader 60mm

Sadelklämma - Tune

Flaskhållare - Specilized S-Works Carbon Zee Cage II Right Carbon matt black

SuperiorTeamFX29Elite.JPG

Visa din Superior
Hoppas posten sköter sig så ni får era cyklar i morgon! Jag hittade en Superior i sonens leksakshylla också :)

Bilagor

• 20171204_175615.jpg
    20171204_175615.jpg
    219.7 KB · Besök: 158
Visa din Superior
Lite dåligt med landsvägshojar här! :D
Jag har beställt en Team Issue Di2 2018, ska bli kul att se vad det kan tänkas vara, men den ser fin ut.

Visa din Superior
20171206_130458.jpg

Den börjar vara klar - kan bli några roligare hjul, och kanske en reba, men i övrigt är den trevlig.
Jag tror monarchen blir kvar, den lirar bra i trampläget.

XT M8000 komponenter rakt genom, och ett kolplaststyre från allebike, det blev en trevlig cykel.

Senast ändrad:
Visa din Superior
Hej,

om det är samma baktriangel som på min Team FX 29 Elite(vilket jag tror det är) så skulle jag nog säga, förmodligen inte.
Original på min satt det en 34T och den fick precis plats.
Jag bytte i och för sig till en 36T Oval och det gick inte utan att byta vevparti till Boost(3mm utflyttad klinga)
Med Boost så kan jag nog få på Rotor 38T också(finns dock ej att beställa)

Hoppas det var till någon hjälp.

Visa din Superior
Jag har sneglat lite på dessa hojar men har svårt att förstå varför XF 979 är 0,2kg lättare än XF 969, skillnaden på cyklarna verkar förövrigt vara minimal (SLX/XT vs XT/XTR) förutom 2x11 vs 1x11 eller missar jag något.

Jag har idag en YT Jeffsy 29 som jag tänkt byta ut då jag idag cyklar mer XC orienterat och planerar att cykla några långlopp kommande säsong. Jag har kollat mycket på Top Fuel, Epic och Spark RC men dessa ligger som ni vet betydligt högre i pris.
Är en Superior ett vettigt alternativ i mitt fall?

Alt1
http://www.cykelkraft.se/superior-xf-969-mattgra-vit-rod

Alt2
http://www.cykelkraft.se/superior-xf-979-mattbla-svart-rod

Visa din Superior
I den prisklassen är et ett klart bövettogqrw alternativ. Angående viktskillnaden ä det märkligt. Xt må vara lite lättare men å andra sidan ä den hojen 2x11 vilket isig borde vara 2-300 g tyngre. Så med 1x11 konvertering borde 979 vara halvkilot lättare vilket ä lite märkligt med tanke på att vi inte pratar hel xt grupp mot hel slx grupp heller.

Visa din Superior
Ja, SUP är vettig i allra högsta grad. Stämmer viktskillnaden med verkligheten? Jag får det till >200 gram åt andra hållet.
Bakväxel, XT vs. XTR, -50 gram
Framvxl, ingen vs. vxl+reglage+hölje, +270 till 300 gram
Vevparti, 36T vs. 38/26T, +50 gram
Kassett, 11-46T vs 11-42T, -65 gram

Summa: XF969 med 1x borde vara >200 gram lättare än XF979 med 2x, i övrigt är ju cyklarna lika. Eller?

Tillbaka
Topp