Visa din Superior

Visa din Superior
Jensen sa:
marr sa:
Komponenter kan man alltid byta, geometri är klart knepigare att ändra.

Så är det ju så klart. Men de som köper en sup, är det de som bygger om och har sig massor? (Om vi nu generaliserar ?).

Menar bara att jag tycker det är lite väl att avfärda dem direkt enbart pga att de inte har de senaste vinklarna utan att kolla på hela paketet, vad man får. Man kan ju tydligen köra både världscup och komma topp 4 på svenska långlopp på dem. Det är ju lite lika med Allebike, omodern geometri men de kan ändå dominera svensk mtb.

Det ä klart att har man pengarna så köper man kanske annat och man kanske inte skulle köpa dem om de inte var på rea som de nu fortfarande är (om man nu kan kalla det rea när priset är samma hela tiden).

Håller med dig fullt ut, har kört en massa olika cyklar de senaste åren och har minst lika roligt och kör lika fort på min SUP som på modeller med ”modernare” geometri.

Visa din Superior
tycker bara att det generaliseras så mycket, "gammal" geo o då är det skit utan att kolla paketet och vilka som köper. För det känns som att för många är det deras första värre hoj (vet att du inte passar in där Trident ;-) ) och då kanske det är ett lika vettigt val som att köpa en aluminium scott eller liknande för samma peng, bara som exempel

Visa din Superior
Dagens I-lands problem, min team XF 29 kom med 34T klinga, hade gärna haft en 36T istället men det får fan inte plats. Såg någon i tråden som hade bytt vev men det tänker inte jag göra. Är man då dömd till evigt harvande med 34T klinga? Eller finns det någon enkel åtgärd?

Visa din Superior
Köp en 36:a med mindre offset, blir väl lite knas kedjelinje på lättaste men är du ute efter en större klinja är väl inte lättaste växlarna så prioterade ...

Visa din Superior
marr sa:
BLEKINGE BAD ASS sa:
hm sa:
Köp en 36:a med mindre offset, blir väl lite knas kedjelinje på lättaste men är du ute efter en större klinja är väl inte lättaste växlarna så prioterade ...
Å vem säljer 36t med mindre offset som passar XTR ?

Den här kanske?

https://garbaruk.com/products/chainrings/round/bcd/96-shimano-xtr-m9000.html#horizontalTab1

Bra spanat, dom har mindre offset på större klinjor .

Screenshot_20180104-232346.png

Visa din Superior
hm sa:
marr sa:
BLEKINGE BAD ASS sa:
hm sa:
Å vem säljer 36t med mindre offset som passar XTR ?

Den här kanske?

https://garbaruk.com/products/chainrings/round/bcd/96-shimano-xtr-m9000.html#horizontalTab1

Bra spanat, dom har mindre offset på större klinjor .

Lämnar dock ingen garanti på att det är tillräckligt och kommer att funka.

Visa din Superior
Garbaruk har jag sedan tidigare på två av mina andra cyklar och dom är skitbra, ingen risk för kedjetapp med deras långa tänder. Tror dock att det, som påpekats av eveningstar blir svårt att få plats med deras 36T pga just tandlängden. XTR och XT har väl olika bultmönster annars kunde jag testat med dom klingorna jag har liggande hemma.

Visa din Superior
VKruger sa:
Någon som testat eller köpt en x-road ?

Jag har en team issue strl M, dock inte hunnit testa än. Kommer använda den som både gravel, racer och pendlare. Köra dubbla hjulpar, ett gravelset och ett rent lvg-set med slanglöst. På bilden med schwalbe x-one 33mm.

Bilagor

• x-road team issue.jpg
    x-road team issue.jpg
    343.3 KB · Besök: 170
Visa din Superior
Undra varför dom inte anger stack / reach.

Frågan är ju om prissättningen. Är det konstant rea så får man anta att dom inte kommer att kosta fullt pris någon gång.

Visa din Superior
BLEKINGE BAD ASS sa:
VKruger sa:

Jag har en team issue strl M, dock inte hunnit testa än. Kommer använda den som både gravel, racer och pendlare. Köra dubbla hjulpar, ett gravelset och ett rent lvg-set med slanglöst. På bilden med schwalbe x-one 33mm.

Verkar ju riktigt fin! Hur skulle den funka för cyclocross?

Visa din Superior
Clark sa:
BLEKINGE BAD ASS sa:
VKruger sa:

Verkar ju riktigt fin! Hur skulle den funka för cyclocross?

Ramen på X-ROADEN känns mer racer än min Merida cyclocross. Båda i strl M ska tilläggas.

Visa din Superior
Har gjort mig av med min renodlade cross och tänkte ha denna till grusracer/gravelhoj/cx-hoj nästa år (har en racer också så det enda jag inte tänkte ha den till är rena asfaltsrundor när gruset sopats). Därför har jag bytt vevar till 46/36 från de 50/34 som satt på och kassett till 11-28. Fixat hjulen tubeless (gick extremt enkelt), gjort en rokad så komfortstolpen från min Canyon är nu här, slängt på ett S-worksstyre jag hade och bytt styrstam. Pedalerna hade jag också innan. Bra vikt med tanke på rätt tunga hjul, 30mm tåliga däck, skivor, 2-delat och annat tycker jag.
Superior1.jpg

Superior2.jpg

Superior3.jpg

Visa din Superior
Har fått erbjudande om att köpa fälgarna till en Xf 929, Weinmann U32 på Deore-nav. Någon som har en sådan och har några kloka ord om dessa?

Visa din Superior
Jag har aldrig riktigt kännt i cx att jag behöver extra clearens under vevpartiet. Tror ni dessa x-road funkar bra på tävlingsbanorna? Eller har de dåligt med utrymme i ramen/ gaffeln för riktigt leriga banor?

Visa din Superior
JÖ sa:
Jag har aldrig riktigt kännt i cx att jag behöver extra clearens under vevpartiet. Tror ni dessa x-road funkar bra på tävlingsbanorna? Eller har de dåligt med utrymme i ramen/ gaffeln för riktigt leriga banor?

Svårt att säga innan man testat tycker jag. Kollar man Superiorbikes på Insta ser man att den använts en del till CX. Min erfarenhet av CX är att det är annat än ram/gaffel som är problemet i riktig gegga. Typ att vevpartiet och växlarna ballar ur. Jag hade nog inte köpt den om jag primärt skulle ha den till CX. Men tror och hoppas att den funkar ok till det mesta. Den har klart kortare hjulbas än en cx men vad det betyder i verkligheten återstår att se.

Visa din Superior
Var ute å testkörde x-roaden i lördags. Tufft före med några cm snö, is och slask blandat. Morgonen bjöd inledsvis på minusgrader, framåt lunch passerades nollan med någon ynka plusgrad, efter kl 13 började det frysa på igen och då blev det inte direkt lättare. Fick ihop ca 4 timmars cykling innan jag var hemma. Däcken (panaracer gravelking sk) fungerade bra i slask och snö. Enbart där det var ren blankis som det kändes lite hysteriskt. Jag körde ca 1,8 bar men kunde nog ha haft ännu lägre för bättre fäste kändes det som.
Cykeln är i princip original förutom styre/stam och sadel Kassetten är också bytt till en CS-HG800 11-34 . Ultegra R8000-gruppen känns som en rätt trevlig ny bekantskap och funkade fint tills allt frös fast dvs. Det blev en och annan felväxling då jag är van med srams växelsystem från crossen men det ordnar nog till sig.

Bilagor

• x-road snow.jpg
    x-road snow.jpg
    643.2 KB · Besök: 126
Senast ändrad:
Visa din Superior
Blekinge Bad Ass och Principia:
Hur är möjligheterna till att montera skärmar på x-road?
Ser att det finns ett tillbehör att montera på sadelstagen i shoppen. Men fästpunkter vid gaffeländarna är ju ett måste om det ska bli bra.

Visa din Superior
Kan svara på ovanstående, och samtidigt visa min mer budgetbetonade Superior. Köpt på mellandagsrea med syfte att gå som sommarpendlare i stan och vintercykel på landet. Jag har Specialized Plug & Playskärmar på min. OK för fuktiga vägbanor, inte tillräckligt för grisväder.

X-roaden har fästen för stagen likt Specialized, dvs hål med en "grub"-skruv underifrån/från sidan för att låsa staget som sticks in. Kräver skärmar för den infästningstypen, alt. att man kan få tag på nedanstående;
https://www.bike24.com/p2133533.html

Bilagor

• IMG_0108.jpg
    IMG_0108.jpg
    175.9 KB · Besök: 182
Visa din Superior
desmo sa:
Blekinge Bad Ass och Principia:
Hur är möjligheterna till att montera skärmar på x-road?
Ser att det finns ett tillbehör att montera på sadelstagen i shoppen. Men fästpunkter vid gaffeländarna är ju ett måste om det ska bli bra.

Yes, Precis -originalskärmarna kostar några hundringar, bra passform tycker jag. Fästes precis som TTR beskriver.

Visa din Superior
Whooop! :)

Fick den i torsdags, jag är riktigt nöjd, men jag har ju iofs inte cyklat på den ännu, men den ser bra ut iaf! (:

Road Team Issue DI2 DISC 2018

Bilagor

• IMG_20180325_143035.jpg
    IMG_20180325_143035.jpg
    262.8 KB · Besök: 155
Visa din Superior
BLEKINGE BAD ASS sa:
Garbaruk har jag sedan tidigare på två av mina andra cyklar och dom är skitbra, ingen risk för kedjetapp med deras långa tänder. Tror dock att det, som påpekats av eveningstar blir svårt att få plats med deras 36T pga just tandlängden. XTR och XT har väl olika bultmönster annars kunde jag testat med dom klingorna jag har liggande hemma.
Har du hittat någon lösning på att få in en 36T? Sitter själv i dessa tankar. Egentligen funkar 34T ganska långt men märker att det är på gränsen att trampa ur i vissa situationer.

Visa din Superior
Faluante sa:
BLEKINGE BAD ASS sa:
Har du hittat någon lösning på att få in en 36T? Sitter själv i dessa tankar. Egentligen funkar 34T ganska långt men märker att det är på gränsen att trampa ur i vissa situationer.

Nej, ingen lösning som känns tilltalande. Har även mailat Garbaruk men tyvärr inte fått ngt svar. Det är iofs en annan offset på deras klingor ju större dom är men jag tror ändå inte att en 36t garbaruk går fri där. Original 34t sitter ju väldigt tight på team issue-modellen så jag tror inte ens en 34t garbaruk skulle få plats även om den skulle ha en annan offset än original. Går möjligen att shimsa ut vevpartiet med en tunn bricka för mer frigång.

Visa din Superior
Jag är tveksam att man får så mycket mer frigång med en tunn bricka då det var riktigt tight original med 34an.
Med mitt Rotor boost vevparti och oval 36klinga så har jag mer frigång än original.
Var lite orolig över hur den ändrade kedjelinjen skulle påverka negativt men har inte märkt någon skillnad.
Dock som du säger så skulle det vara kul att veta om Garbaruk 36T klinga med offset skulle gå fri, någon som sitter inne på den infon?

Visa din Superior
BLEKINGE BAD ASS sa:
Faluante sa:
BLEKINGE BAD ASS sa:

Nej, ingen lösning som känns tilltalande. Har även mailat Garbaruk men tyvärr inte fått ngt svar. Det är iofs en annan offset på deras klingor ju större dom är men jag tror ändå inte att en 36t garbaruk går fri där. Original 34t sitter ju väldigt tight på team issue-modellen så jag tror inte ens en 34t garbaruk skulle få plats även om den skulle ha en annan offset än original. Går möjligen att shimsa ut vevpartiet med en tunn bricka för mer frigång.
Ok tack för svar ?. Vi får se om någon hittar en lösning alt att Superior gör det. Har för dålig koll själv tyvärr för att experimentera

Visa din Superior
BLEKINGE BAD ASS sa:
Muba sa:
Whooop! :)

Fick den i torsdags, jag är riktigt nöjd, men jag har ju iofs inte cyklat på den ännu, men den ser bra ut iaf! (:

Road Team Issue DI2 DISC 2018

Ser jättefin ut!
Hur breda däck går det köra på den där tror du?

Oja! :)
Det sitter 28mm på standard, och det är mycket plats kvar, så du kan förmodligen klämma på mkt större om det skulle viljas.

Visa din Superior
768B86B8-2C4D-4778-9145-4CB25E833324.jpeg

Min första Superior blev en Team XF 29 Issue 2017 som kom med posten för knappt ett år sedan lagom till våren. Till det priset är det den absolut bästa (och lättaste) heldämpade mtb som jag har kört. Stabil och otroligt lätt. Ni får en brutalt ärlig bild direkt från en tur i höstas :) Den har jag inte modifierat särskilt hårt (ännu). Det första jag gjorde var att byta sadeln till en Selle Italia SLR samt att hjulen blev slanglösa. En ny omgång däck har den också fått så nu sitter det superlätta Schwalbe Rocket Ron 2.1” Liteskin (Speed Addix) både fram och bak för bättre fäste bak än tidigare. Nu inför säsong 2018 har hojen fått nya bromsskivor (Shimano RT99). Den väger in på 10,3 kg med XTR-pedaler. Planen är att byta kassetten till Shimano XTR CS-M9000 11-40 nu under våren så blir det XTR rakt igenom och lite bantning till ;)

22E92FDB-1F43-4680-804D-0B5EDE8DE8AB.jpeg

Cykel nummer två blev en Superior XP 939 2018 som kom i december 2017. Ville ha en hållbar slitvarg som kommer att gå de kallaste månaderna med allt vad det innebär. Det första jag gjorde med denna hoj var att byta handtagen till ESI Racers Edge då de som satt på var riktigt läskiga att hålla i. Cykeln har fått sig en rejäl uppgradering i form av helt ny drivlina och konvertering till 1x11 (Shimano SLX vevparti, kedja, kasett) och bromsar (Shimano SLX) samt att den har fått ärva Fitzik-sadeln från Team XF 29 Issue. Så nu är det genomgående SLX-prylar förutom bakväxeln som är XT. Byte av drivlina och bromsar var ett stort lyft. Shimanos SLX-bromsar är riktigt prisvärda om man jämför med XTR och XT enligt mitt tycke. Även denna hoj är slanglös med däcken som medföljde. Blir till att byta till Rocket Ron bak när det däcket är slut. Nu väger den in på 11,3 kg med Shimano PD-M520 pedaler. Mycket nöjd.

Tillbaka
Topp