Visa din tävlingsmässiga cykelcross.

Scott tokig skrev:
-------------------------------------------------------
> Vadå?

Tycker det ser så "kort" i droppen...? Ser ut som om du kapat av en del, eller ska det vara så?

Här är en bild på min kära cykelcross. Inte världens bästa bild, men ändå...

Bilagor

• CX 0050.jpg
    CX 0050.jpg
    169.2 KB · Besök: 55
Men hoppsan, ny cross lagom till crossäsongen rullar igång :-) T
Ram: Ridley X-Fire stl 54 cm kolfiber + X-Firegaffel kolfiber.
Komponenter: Campagnolo Centaur för utom reglage Campagnolo Chorus.
Sadel: Selle Italia Flite titanium, svart.
Sadelstolpe: FSA SL-K kolfiber.
Styre: PLT compact 44cm c-c, svart.
Styrtapp: PLT 110mm, svart.
Styrlinda: Dedatape, svart.
Bromsar: Shimano cantilever.
Hjul: Campagnolo Record nav/DT comp ekrar/Mavic OpenPro/Continental Speedking 32mm vikbara däck.
Hjul: Capagnolo Record/DT comp ekrar/Mavic Reflex/Challenge 32mm tubcrossdäck.
Utväxling 48-34/11-23

Bilagor

• Ridley X-Fire2008-07-18 005.jpg
    Ridley X-Fire2008-07-18 005.jpg
    61.4 KB · Besök: 46
Här kommer min Cannondale XR800 -03 i sommarutförande och ja, sadelvinkeln är under justering ;-) Orginal så när som på styrstammen och de lager med grus och lera som täcker den sedan i vinterns pendling...

xr800.JPG ht=544

/Thomas

Ok. Känns som det börjar bli läge att pensionera min cross snart. Den har fått en och annan smäll.
Tyvärr är det pappaledighetsbudget som gäller ett år framåt...
Vore kul att syna Ridleyn lite närmre vid tillfälle!
/Ola

En kort lite OT-fråga (eftersom det verkar finna många cykelcrossare här): Vad är cykelcross egentligen? Är det en föregångare till MTB crosscountryn som lever kvar? Eller finns det några särskilda praktiska skäl till att cykelcrossmaterialet ser ut som det gör (tex stel framgaffel och bockstyre).
En lekman som jag känner spontant att crosscountry-MTB är bättre lämpade att ta sig fram med på dåligt underlag än just cykel cross-bågar?! Jag fattar liksom varför en downhillcykel ser ut som den gör, varför en racer ser ut som den gör och varför en crosscountry ser ut som den gör - men en cykelcross, det verkar inte optimalt?

Graj skrev:
> Alla cykeltyperna har väll till viss mån formats
> av vad som är tillåtet.

Nja, har det inte börjat en slags teknisk utveckling, och efterhand som sporten vuxit har man tvingats styra upp med regler? Inte tvärtom, det låter lite väl konstruerat och lär väl vara ovanligt inom sportvärlden?

Cykelcrossen har funnits nästan lika länge som landsvägsräsern och har tävlats på nästan lika länge som landsvägsräsern runtom i Europa under vinterhalvåret för att landsvägscyklisterna skulle ha något att hålla sig i form med då... För tävlande i cykelcross finns ett regelverk som förklarar standard och svårighetsgrad på cykelcrossbanor och till just cykelcross kan inget konkurera i effektivitet. Cykelcross är ett tävlingsredskap med snävt reglemente hur den får se ut/ funktion och har därför inte ändrats nämnvärt sen det börjades tävla på cykelcrossar, endast byggmaterialen och växlarna är uppdaterade till nutidsteknik. Cykelcross är otroligt kul att köra men mjölksyran sprutar ur öronen från start till mål. En vanlig crossbana är ca 1,2- 1,5km lång och har blandning av grusväg, asfalt,sand och gräs och löphinder som måste passeras per fot, även trappor som passeras per fot är vanliga... Tävlingarna körs med tid + 3 varv, i Senior/H-30 brukar det bli 30min + 3 varv -Elit kör ytterligare en kvart (45min + 3 varv). I Cykelcross tävlas det numera med SM status i Sverige och VM brukar gå i slutet av Februari (sänds oftast av eurosport):-) T

När och var är nästa tävling?
Blev grymt inspirerad av att cykla mörksuggejakten på cross.
Cykeln är rehabiliterad nu med ny drivlina och dubbel styrlinda och redo för race.

mvh Anders

Kollade på lite bilder och det var mycket blandat MTB och CX. Det måste vara kuken att få smisk av en MTB på en Cyclocross lopp.

Äntligen är min cross komplett. Min framtida pendlarkompis och motionscykel.
Man är väl ingen mästerkatt på foto men ett par bilder blev det iaf. Cykeln är finare än fotot :D

Bilagor

• P1240315.JPG
    P1240315.JPG
    84.3 KB · Besök: 48
  • P1240320.JPG
    P1240320.JPG
    81.5 KB · Besök: 45
Pech skrev:
> Äntligen är min cross komplett. Min framtida
> pendlarkompis och motionscykel.
> Man är väl ingen mästerkatt på foto men ett
> par bilder blev det iaf. Cykeln är finare än
> fotot :D

meh, den dar vill man ju se!
prova att fotografera din svarta cykel i ljus och kanske utan svart bakgrund? :D

Båtbensbudet: Jo, det skall väl göras det med. Kan lägga upp när jag tatt nya bilder. Tog ett fint kort vid en sjö, men då satt det en ful pakethållare på hehe och det kan man ju inte lägga upp.

Bang: Beställde ramen från r2 bike (ebay-shop), då blev det ca 1900 sek inkl frakten.

Har nu ägt en cross i två veckor och får säga att det fanken är det roligaste jag har hojat på, helt fantastiskt.

Skall lägga upp en bild på åket när sådana är tagna, en Wilier Mortirolo CX med mestadels Dura Ace.

Hojen är primärt för att pendla till jobbet med.

Tung, gammal men stryktålig.
Cannondale XR800. Bilden är från dagens pass via Lövsta och över Järva.
Tjurarna var nyfikna både på cykeln, och varandra.
DSC00758.JPG ht=544

Här kommer den utlovade bilden på cyklet i dagsljus. Radera pakethållaren ur synfältet, den var för att få med packning till stugan Vid Bullarsjön (från Göteborg).
Måste tyvärr ge min darling ett minus, och det är att ramen är lättrepad :/

Bilagor

• P1240218.jpg
    P1240218.jpg
    108.3 KB · Besök: 43
Pech skrev:
> Här kommer den utlovade bilden på cyklet i
> dagsljus. Radera pakethållaren ur synfältet, den
> var för att få med packning till stugan Vid
> Bullarsjön (från Göteborg).
> Måste tyvärr ge min darling ett minus, och det
> är att ramen är lättrepad :/

Ser bra ut! Nav, fälgar (Alex?), bromsar (Avid?), däck?

NiklasL: Bromsarna Avdid jao (Avid BB7 Road). Hjulen beställda från Tyskland (shop-profibike), Mavic A 317 disc /deore disc 6 bolt. Däcken är Schwalbe land cruiser 700x35 beställda från CRC.

Ja, nu ser jag. Har letat efter A317 disc, tycks inte finnas överallt... Ser ju bättre ut med disc-fälgar utan bromsytor!

Nox är ett tilltalande ramalternativ ur prissynpunkt, verkar inte finnas många alternativ i den prisklassen? Hade bestämt mig för en vit men nu när jag ser den svarta vet jag inte längre - den var snygg. Väntar på operation av ryggen så en CX kan kanske bli något att se fram emot till höst/vinter, lvg-säsongen gick åt pipan i år. Givetvis med guldiga ekernipplar (mums!).

Ja verkligen, tycker samtliga ramar är snygga faktiskt. Finns en juste grå variant av crossfire också....alltså inte gubb-metallic-grå utan snygg-grå. Min sambo verkar sugen på en vit han med men jag gillar ju svart hehe. Älskar min nya hojj och känner spontatant att en cross är den ultimata pendlar/tränings/tävlings-cyklen. Allt i ett liksom, bekväm, stöttålig, snabb och framför allt tjusig :)

Nu börjar min Moots Psychlo-X YBB att likna något. Saknar bara styrlinda, crossdäck, bromsar och en rätt utväxlad klinga fram.

DSCN2765b.jpg ht=544

DSCN2767b.jpg ht=544

DSCN2773b.jpg ht=725

/Jerka

båtbensbudet skrev:
> MMM ser fin ut.
> Hur funkar de där ybb historierna igentligen?
> Kan den flexa de där 3cm lr hur långt det nu är
> ner till bakgaffeln?

Tackar!
Om det fungerar bra vet jag ännu inte, men den skall flexa ca 15mm. Förmodligen kommer jag att köra med den låst fram tills att den kommer ut i terrängen på riktigt.

Tillbaka
Topp