Visa din tävlingsmässiga cykelcross.

Vilken pärla! Jag var ute i Grimstaskogen i går kväll och sladdade runt med min fulpendelcross med 23mm slicks. Fy fan vad roligt det är. Men jag skulle nog vilja ha dubbla däcksbredden eller i alla fall 9mm till.

Hoppas att du riktigt väldigt kul med henne!

rekrej skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu är hon klar med styrlinda, bromsar, crossdäck
> och crossspecifik storkaka. Min gamla Look har jag
> lämnat till återvinning när jag ändå gick ut med
> tidningarna - jag menar, vad är väl en bögig fransk
> plastcykel mot en riktig amerikansk titancross?
>
> /Jerka

Läckert! Var hittade du Moots-ramen? Hade en beg sån där på gång härom året men det rann ut i sanden. Moots måste ha de lenaste svetsfogarna av alla titantillverkare. Skivbromsar hade varit snyggt på den (jag vet, UCI, bla-bla).

Vilken utväxling har du valt?

Serotta Legend Cx

Hämtade ut den här efter en makeover hos dr.spoke så sent som igår. Har bara fått köra i 5 min, så lite svårt att göra ngt uttalanden om hojen men jag e barnsligt nöjd.

]
forumpics-0031.jpg ht=544
forumpics-0021.jpg ht=544

Skivbroms adaptern blev bättre än jag trodde den skulle bli, tack för det phil![attachment 70578 serottadisc-0061.jpg ht=544

Bilagor

• serottadisc-0061.jpg
    serottadisc-0061.jpg
    61.8 KB · Besök: 62
Mmmmmm.... BB7, i suppose?

jag har en uppsättning liggande i garaget som bara väntar på en ram, och resten av alla prylar också för den delen.

båtbensbudet skrev:
> Serotta Legend Cx
>
> Hämtade ut den här efter en makeover hos
> dr.spoke så sent som igår. Har bara fått köra
> i 5 min, så lite svårt att göra ngt uttalanden
> om hojen men jag e barnsligt nöjd.
>
> ]
>
> Skivbroms adaptern blev bättre än jag trodde den
> skulle bli, tack för det phil![attachment 70578
> serottadisc-0061.jpg ht=544

Den där gaffeln känner jag igen, kolplast och inte helt billig?

Tack för de snälla orden!

Ska bli kul o skriva rapport när jag provat lite.

NiklasL skrev:

> > serottadisc-0061.jpg ht=544
>
> Den där gaffeln känner jag igen, kolplast och
> inte helt billig?

Jupp kolplast och den kan vara lite svår att hitta.

"wound up teamX disc only" om du ska köpa en se till att du köper rätt modell då den kommer i en del olika varianter för cross.

Du kanske känner igen den från poprad disc? bontragers gaffel på den cykeln delar iaf samma gaffelkrona tror jag.

Den e dessutom billigare om man hittar den gaffeln.

Pech skrev:
> Nox.

Du råkar ha byggt exakt den cykeln jag vill ha som vardags- och motionscykel när jag inte vill slita på stigarna.. Ramen, bromsarna, hjulen, drivlinan allt med på min lista.. Vad fick kalaset för slutsumma?

Här är sambon till Pech's Nox. Framgaffeln är stål. Har den till "allt" numera... Måste vara den perfekta pendlarcykeln? Körde grenserittet på den och det kändes kanon! Dessutom är den åtminstone fullt duglig på landsväg också men självklart inte optimal.
Ber även jag om ursäkt för kassa foton men jag tänker aldrig på att ta med kameran när jag och min fetish är ute på grönbete.
Förresten tycker jag att Noxen är snyggare.. men det skulle jag aldrig erkänna :P

edit: Hittade ju en utomhusbild :) Och för den nyfikne fulcrossbyggaren så kan jag meddela att prislappen hamnade på 8507 kr inkl. tull, moms och frakter men exklusive styrlinda, pedaler och säkert nåt mer som jag inte kommer ihåg. Det är shimano 105-klass på växlar och kassett, tiagra vevparti. Det är 9-delat bak och reglagen är campa xenon 9sp. Det är ett par växlar som inte funkar klockrent men jag tycker verkligen inte det är något som stör och jag har inte lagt ner något jättejobb på att få det perfekt heller, mycket möjligt att det går.

Bilagor

• P1240528.jpg
    P1240528.jpg
    75.4 KB · Besök: 60
  • P1240531.JPG
    P1240531.JPG
    104 KB · Besök: 59
  • rittet.jpg
    rittet.jpg
    124.3 KB · Besök: 59
Senast redigerad av en moderator:
andmob: Schysst med Grenserittet på cx, körde jag förra året. Kört innan med mtb som jämförelse? Vad tyckte du och vad kör du nästa år om du ska köra?

Om du tänker dig att köra där det är lite stökigt med Serotta:n kan det nog vara bra att ha något som håller kedjan på plats. Typ Deda Dogfang på insidan och en bashring på utsidan. Men det kanske funkar ändå?

Lätt CX om jag kör igen! Iofs inte kört det på mtb men åtminstone bland de åkare där jag befann mig, så tjänade jag mer än jag förlorade på att ha crossen, absolut. Jag trampade på bra uppför backar där flera med mkt lättare utväxling promenerade och lyckades även få fäste där där var lerigt, istället för de med breda däck som bara slirade omkring ovanpå geggan. Och härlig kick att känna sig som ett jetplan på asfaltssträckorna :) Men ja, om man är lite mer tekniskt skicklig så känns cross som ett givet val, nu fegade jag endel där det var stökigt, särskilt nerför. Blev lite stel i axlarna mot slutet men det var nog mycket på grund av att jag spände mig när jag fegade. Har ingen direkt mtb-vana i ryggmärgen så grenserittet blev lärorikt! Gick bättre och bättre allteftersom och jag lärde mig lite både på mig själv och hojen.

Här kommer ett tips på en mycket prisvärd crossram.
Jag landade en Zoulou Pekana + gaffel och styrlager från Bike-X-perts.com för 2850:- Leveransen gick på en vecka från beställning. http://www.bike-x-perts.com/product_info.php/products_id/139500
Jämfört med den Focus Mares som jag övergav, så känns Zoulou´n lite lättare och snärtigare.
Ramen är någon cm längre i överröret och har lite lägre styrrör. Jag har varit försiktig med att kapa ned gaffelröret, och arbetar mig nedåt bit får bit tills jag hittar rätt. Ramvikten i stl 55 ligger på 1550 gram. Gaffeln är en generisk carbongaffel med alurör på 860 gram efter kapning. Inget fräckt, men den håller fast hjulet och känns helt ok på rotstigarna.
På bilden är hojjen träningsrustad med fulhjul, flaskställ och dubbelklinga 52/42. 42:an tjänstgör som crossklinga, och 52:an som vägklinga.
Ska det crossräjsas senare så blir det med enkel 42-klinga och "fin-tub-hjul"

/Pällä.S

[edit] Om man kör ramstorlek 55 med 35 mm däck och skostorlek 42, så finns det viss risk för "toe overlap". Med det gjorde det iofs på Focusen åxå.

DSC01544.JPG ht=408

Om du vill ha ram med fästen från början så är det väl Planet X Uncle John, Nox Crossfire och Cotic Roadrat som finns till rimliga (under 5k) priser.

Färdiga cyklar finns några enstaka också men mest riktigt dyra.
Den billigaste jag kommer på på rak arm är nog Focus för ung 13k.

Kanske kan man få Roadraten ihopbyggd med bockstyre till vettiga pengar men någon riktigt cross kanske det inte är.video

Både Nox och Unkle John har människor här på forumet byggt på.
Sök och du skall finna en del byggtrådar.

jelmini skrev:
> Balans skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > någon som kan droppa namn några bra
> cx-handlare
> > på nätet?
>
> Någon som kan droppa några bra crossar med
> skivor? Letar efter en bra allroundhoj, tänkt
> även som vinterpendlare.
> /AJ

Har hittat den här http://www.ciclib.de/bornmann/prodpic/A4083_b_0.JPG när jag surfat runt. Bra? Ingen aning....

Är själv lite småsugen att handla en cross som pendel/träningshoj för att få lite variation på träningen och komma bort från asfalten. Den jag är mest sugen på just nu är http://www.cube-bikes.de/xist4c/web/X-RACE-COMP_id_20904_.htm , har någon erfarenhet av denna?

Crossen har fått lite välbehövlig kärlek inför hösten. Ny(are) chorusreglage och bakväxel ska på också men den sitter på racern ännu. Väntar på fintubisarna (däcken alltså) också.

IMG_4918.jpg ht=484

Spec:
Giant TCX storlek small
Ebay-gaffel (444 gr. kapad)
Chorus UT-vevar med 42 t klinga och Wetzikon chainguard, 13-26 kassett
Chorusgrupp
PLT styre + stam
Hjulen är campa Victory strada-fälgar (NOS) på Centaur + shimanonav
Tufo T30 Pro limmade med Tufotejp
Vikt 8.36 kg MED flaskställ

IMG_4916.jpg ht=725

IMG_4920.jpg ht=484

IMG_4928.jpg ht=484

IMG_4941.jpg ht=484

Jahaja, ok jag får vara glad över mitt tattar-ök i nån annan tråd, här i finrummet är ju det högre krav.

P.S Kanske dags att dela upp forumet? En del för de med tävlingslicens och en del för de övriga 99% som häckar här. D.S

:-p

Vad är egentligen definitionen på en cykelcross? Det känns som begreppet används väldigt brett i Sverige och Tyskland...

De två senaste bilderna på tråden (Giant och 2danger) är bra exempel på två helt olika cyklar med rätt olika användningsområden. Gianten är en cykelcross enligt mig, 2dangern är en...allround-racer kanske?

Några förslag...

- En cykelcross har vajerdragningen ovan överröret och inga vajrar längs underröret
- En cykelcross har inte skivbromsar

Eller är jag bara petig? Är allt med bockstyre och dubbdäck en cykelcross?

CX Grand Prix: Vajrar längs underröret tycker jag om, går åt mindre vajrar och höljen, slipper en trissa till framväxeln. Men visst, det är smidigare att bära den utan. Sen om vi ska vara petiga tycker inte jag Gianten platsar med flaskställ på. Det är ju bara i vägen på en cyclocross.

Alla cyklar i den här tråden är väl cyclocrossar men med olika användningsområden. Som att starta en tråd "Visa din mtb".

CX Grand Prix skrev:
> Vad är egentligen definitionen på en cykelcross?
> .......... Är allt med bockstyre och dubbdäck en cykelcross?
--------------------------------------------------------

UCI, bestämmer allsmäktigt vad som är en cyclocross.
Har den skivbromsar är det inte en cyclocross.
Har den bredare styre än 50 cm är det inte en cyclocross.
(Sen har jag för mig att de har nå´t korkat påbud om max däckbredd på 35 eller 38 mm)

Orkr man leta så finns det säkert info på http://www.uci.ch

/Pällä.S

Det har blivit oroväckande många pendlarracers med skivbromsar som stolta ägare kallar för cykelcrossar, cykelcross är ju förstås bara den cykel som är godkänd att tävla på och som används till träning och tävling... Cyklar med skärmar, skivbromsar, pakethållare och annat krafs äga ej rätten att kallas cykelcross ! :-) T

Vad vet UCI om cykling? Tänkte bygga mig en cyklocross med skivbromsar - det är ju så det är meningen att de ska se ut, eller hur? Att bromsa sönder sina fina fälgar i geggamojjan är så... nittital.

Får jag be ärade konnässörerna att studera sid 4 och de fina exempel på skivbromsfartreglerade CX som kan avnjutas där? :-) För den som har svårt för dessa vackra skapelser, som för tankarna till en vacker kvinnas barm, kanske en ny tråd "Visa din UCI-fotriktiga CX" vore bättre?

MoeJoe skrev:
(myt?) "Ful-cross" tycker jag
> nog min kan kallas hellre än allround-racer men
> jag har inte så bra koll.

Fulcross är ju ett suveränt begrepp!

Fulcross = hoj för att köra på grusväg, pendla till jobbet. Skruva av pakethållaren på helgen och ha kul på en stig. Gärna skivbromsar. Va f-n är UCI?

Cykelcross = cykel att tävla och träna cykelcross med. UCI-godkänd.

CX Grand Prix skrev:

> Cykelcross = cykel att tävla och träna
> cykelcross med. UCI-godkänd.

Löjligt att ens tjafsa om detta men (*ler) det är ju som att säga att en cervelo lr liknande under 6.7 kg (uci viktgräns?) inte är en racer, känns lite konstigt i mitt tycke iaf.

båtbensbudet skrev:
> CX Grand Prix skrev:
>
> > Cykelcross = cykel att tävla och träna
> > cykelcross med. UCI-godkänd.
>
> Löjligt att ens tjafsa om detta men (*ler) det
> är ju som att säga att en cervelo lr liknande
> under 6.7 kg (uci viktgräns?) inte är en racer,
> känns lite konstigt i mitt tycke iaf.

Lite konstig jämförelse. En cervelo med skivbroms, är det en racer??? :-)

Sungam, ett riktigt crossvevparti på Focusen, så är den färdig att tävla. Köp!

CX Grand Prix skrev:
> En cervelo med
> skivbroms, är det en racer??? :-)

Spelar ingen roll om det är räser eller cross, var köper man?

Om man skulle ha en stålmtb, ett par mavic aksium hjul och ett racerstyre, skulle man potentiellt kunna göra en CX att använda på grusvägar och fina stigar av det?

Hehe ny rubrik o allt.

jahopp ska man ta ur hojjen ur tråden nu oxå lr bygga upp den med canti igen för att få stanna kvar? ni cantityper e bara avundsjuka! :D

Tillbaka
Topp