Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Min paincave.
Är den där "F!"-tejpen för att bygga upp ordentligt med adrenalin inför träningen?Min paincave.
Bästa i hela rummet; pricken över !:t.Är den där "F!"-tejpen för att bygga upp ordentligt med adrenalin inför träningen?
Är hantlar med variabel/justerbar vikt bra?
Dyrt, men mkt platsbesparande. Så nöjd, vad jag fått till så bra på begränsad yta.
För hemmagym, absolut! Det är ju en kompromiss, men sparar plats och pengar. De blir lite längre än motsvarande fasta hantlar på lägre vikt. Sen behöver man vara försiktig, gissar att mekanismen inte tål att man släpper dem på golvet. Vore det ett kommersiellt gym antar jag att de skulle slitas snabbt.Är hantlar med variabel/justerbar vikt bra?
![]()
NÜO S 240 Black (Par), Hantlar justerbara
Nästa utvecklingssteg inom styrketräning – nu med 4 rörliga halvvikter för precisa 2 kg-steg, ett omdesignat handtag, tjockare vikter med V-kopplingar i rostfritt stål och en ännu mer hållbar konstruktion. Vi presenterar nästa generation av justerbara hantlar – S-serien. Med förbättrad design, ba...www.traningsmaskiner.com
Har för mig att just dessa skall vara bland de bättre. Jula hade ett tag för en tredjedel av priset men de verkade vara typ en tredjedel sämre. Bättre ratio på pappret men kvaliteten ansågs av många på heliga internet hamna lite för lågt ändå.Är hantlar med variabel/justerbar vikt bra?
![]()
NÜO S 240 Black (Par), Hantlar justerbara
Nästa utvecklingssteg inom styrketräning – nu med 4 rörliga halvvikter för precisa 2 kg-steg, ett omdesignat handtag, tjockare vikter med V-kopplingar i rostfritt stål och en ännu mer hållbar konstruktion. Vi presenterar nästa generation av justerbara hantlar – S-serien. Med förbättrad design, ba...www.traningsmaskiner.com
Hockeygym-känsla! Underbart!Min paincave.
När det kommer till hemmagym där det ska vara både billigt, praktiskt och platssparande skulle jag rekommendera att kolla på kettlebells istället. Sjukt funktionell träning. Speciellt turkish getups och liknande övningar som är något av det nyttigaste du kan göra. Bygger en sjuk råstyrka (speciellt i bålstyrka) att träna med kettlebells. Det tror man inte innan man testar. Men kolla bara på alla gamla starka farbröder som tränade med dessa innan kommersiella gym med maskiner och skit, och långt innan steroider fanns.Oj, det var mycket pengar. Visst är vikter dyrt, det vet jag. Men den där ”oj, cool grej, såna skulle man kanske ha, bäst att följa länken och klicka hem ett par”-reflexen satte jag i halsen. Får nog bli att lägga de pengarna på lite kolfiber-prylar till någon cykel som sparar en ceme-fraiche-förpackning i vikt istället. :-)
Ja, det är fusk, att köpa ett stort jäkla radhus eller dylikt som singel-dude bara för att ha ett hemmagym kanske är på gränsen.Avundas verkligen er med extrarum, kontor, garage osv där ni har fritt spelrum. Jag har inget mer att tillägga än det. Ni har det bra!
Jag kör lite gruppträning på ett sånt där långstrumps-gym, så jag är väl bekant med kettlebells. Jag håller helt med, de är ett fantastiskt redskap. Men det ena utesluter inte det andra. Precis som med cyklar, jueNär det kommer till hemmagym där det ska vara både billigt, praktiskt och platssparande skulle jag rekommendera att kolla på kettlebells istället. Sjukt funktionell träning. Speciellt turkish getups och liknande övningar som är något av det nyttigaste du kan göra. Bygger en sjuk råstyrka (speciellt i bålstyrka) att träna med kettlebells. Det tror man inte innan man testar. Men kolla bara på alla gamla starka farbröder som tränade med dessa innan kommersiella gym med maskiner och skit, och långt innan steroider fanns.
Visa bilaga 808294
Finns även billigt begagnat. Allt du behöver är en till en början. Sen kan du bygga upp förrådet till kanske 3 st i olika vikter.
Jag gjorde slut med gymmet i början av Covid och körde under ett par år med kettlebells hemma istället. Funkade ok för underhåll och ett halvtimmespass kunde verkligen sänka mig och ge mig all träning (och träningsvärk) jag behövde. Tyckte jag. Men när jag efter ett par år greppade en skivstång igen så fanns det banne mig inte mycket styrka att lägga bakom. Då lärde jag mig att bara för att något är jobbigt så är det inte nödvändigtvis effektiv träning. Men det är såklart fortfarande träning och träning är bra.När det kommer till hemmagym där det ska vara både billigt, praktiskt och platssparande skulle jag rekommendera att kolla på kettlebells istället. Sjukt funktionell träning. Speciellt turkish getups och liknande övningar som är något av det nyttigaste du kan göra. Bygger en sjuk råstyrka (speciellt i bålstyrka) att träna med kettlebells. Det tror man inte innan man testar. Men kolla bara på alla gamla starka farbröder som tränade med dessa innan kommersiella gym med maskiner och skit, och långt innan steroider fanns.
Visa bilaga 808294
Finns även billigt begagnat. Allt du behöver är en till en början. Sen kan du bygga upp förrådet till kanske 3 st i olika vikter.
Ät jäkligt mycket mat och sluta konditionsidrotta.Att bygga stora muskler som killen på bilden med endast kettlebells, för en människa med normala gener, tror jag inte går utan att ha ett extremt hårt och disciplinerat schema.
På gym och med skivstång övar du på samma typ av rörelse. Du blir mycket stark i just den rörelsen. Men styrkan är inte alltid överförbar till andra övningar ens, och inte minst i vardagen blir det ibland påtagligt att styrkan inte alltid hängt med från gymmandet. (Brasklapp: Enda undantaget till detta skulle jag säga är de klassiska basövningarna som knäböj, bänkpress, marklyft och rodd/press, men ändå inte helt lika funktionella ändå, du tränar fortfarande mest för att bli starkare i en och samma rörelse)Jag gjorde slut med gymmet i början av Covid och körde under ett par år med kettlebells hemma istället. Funkade ok för underhåll och ett halvtimmespass kunde verkligen sänka mig och ge mig all träning (och träningsvärk) jag behövde. Tyckte jag. Men när jag efter ett par år greppade en skivstång igen så fanns det banne mig inte mycket styrka att lägga bakom. Då lärde jag mig att bara för att något är jobbigt så är det inte nödvändigtvis effektiv träning. Men det är såklart fortfarande träning och träning är bra.
Att bygga stora muskler som killen på bilden med endast kettlebells, för en människa med normala gener, tror jag inte går utan att ha ett extremt hårt och disciplinerat schema.
Ja det hjälper nog rätt bra :) men det är svårare med den progressiva överbelastning som krävs för att öka, finns ju såklart massa sätt att lösa det med KB's (fler reps, fler set, kortare vila etc) men inga av sätten känns ändå så enkla som att bara lägga på 2,5 kg mer på stången än förra passet när man kör sina knäböj/bänkpress/marklyft/pressar.Ät jäkligt mycket mat och sluta konditionsidrotta.![]()
![]()
Det där med progressive overload funkar bra för någon som vill lyfta så mycket som möjligt, men är inte nödvändigt att hålla på med för kettlebells. Det är det fina och minimalistiska med kettlebells. Speciellt för en pain cave i hemmet, du behöver sällan mer än en 32 kg kettlebell som max om du är man. Och du behöver inte göra 1000 repetitioner av samma övning heller. Bara fortsätt träna ofta så kommer kroppen anpassa sig efter det.Ja det hjälper nog rätt bra :) men det är svårare med den progressiva överbelastning som krävs för att öka, finns ju såklart massa sätt att lösa det med KB's (fler reps, fler set, kortare vila etc) men inga av sätten känns ändå så enkla som att bara lägga på 2,5 kg mer på stången än förra passet när man kör sina knäböj/bänkpress/marklyft/pressar.
Borde gå sy ihop något av 45*45 reglar? Jag snodde ihop ett viktställ med en bordsskiva på toppen för att ha saker på när man mekar. Perfekt med stabilt extra-bord på hjul.Oj, det var mycket pengar. Visst är vikter dyrt, det vet jag. Men den där ”oj, cool grej, såna skulle man kanske ha, bäst att följa länken och klicka hem ett par”-reflexen satte jag i halsen. Får nog bli att lägga de pengarna på lite kolfiber-prylar till någon cykel som sparar en ceme-fraiche-förpackning i vikt istället. :-)
JG finns alltid med oss. Omnämnd eller ej.Väntar nu bara på att någon ska ta upp Gudiol.
Ser ut som ett vindsförråd. Känner du dig inte lite som en apa i bur om/när det kommer en granne för att hämta något och du sitter där halvnaken och svettas och flåsar? :-)
Jag hade en gång i tiden planer på att ställa upp ett elektroniskt trumset i källarförrådet.Ser ut som ett vindsförråd. Känner du dig inte lite som en apa i bur om/när det kommer en granne för att hämta något och du sitter där halvnaken och svettas och flåsar? :-)
Jag har gått från projektor via 42” tv till 12” iPad på ett kamerastativ och märker ingen direkt försämrad upplevelse.Så här ser det ut, kickr v6 sen sommaren 2024 (när priset var lågt) rigtikt nöjd med lifeline bordet, perfekt för laptop och mobilen! de nya fötterna på kickr v6 och mattan ger bra flex, blir ju bra med climben oxå. Har ingen extern skärm sen typ 1 år, funkar bra så här nära. cykel & trainer permanent här och alltid redo.Visa bilaga 811321
Korrekt iakttagelse! Än så länge har jag inte blivit påkommen av någon granne. Bor i ganska liten fastighet. Men jag försöker skyla min blekfeta pojkkropp så gott det går….Ser ut som ett vindsförråd. Känner du dig inte lite som en apa i bur om/när det kommer en granne för att hämta något och du sitter där halvnaken och svettas och flåsar? :-)
Update: detta har funkat helt ok med en 11” iPad som för storleken, mycket tack vare att den hamnar 30-50cm från ansiktet, ändå gav rätt bra inlevelse i Zwift. Men nu är en begagnad 27” curved-skärm beställd från Blocket tillsammans med en 1/8-till-VESA-adapter från Ali, så snart borde man väl känna sig snudd på VR-immersed!Jahapp, change of plans. Kom på att det inte var så ändamålsenligt att inför/under träningspass aktivt kyla ner ett rum som jag spenderar 7-8 timmar om dagen i och därmed (medelst direktverkande el) vill ha det hyggligt varmt i. Således flytt av trainer till gästrummet som jag typ aldrig är i och som har en vardagstemp på 17-19 grader. Nu väntar vi på att kamerastativipadhållare-mojängen skall levereras med Bezos-budet till helgen.
Visa bilaga 807539
Zwiftar också på en ipad för det mesta, tycker det funkar helt ok. 12 grader i garaget på vintern är lagom för att inte bli kokt.Update: detta har funkat helt ok med en 11” iPad som för storleken, mycket tack vare att den hamnar 30-50cm från ansiktet, ändå gav rätt bra inlevelse i Zwift. Men nu är en begagnad 27” curved-skärm beställd från Blocket tillsammans med en 1/8-till-VESA-adapter från Ali, så snart borde man väl känna sig snudd på VR-immersed!
Min tanke i höstas var med att köra i garaget i år, men när där nu är tre plusgrader så är jag glad att jag skippade det. Hade säkert funkat fint i praktiken, men den mentala tröskeln att ta sig ut hade blivit högre och jag behöver all hjälp jag kan få.Zwiftar också på en ipad för det mesta, tycker det funkar helt ok. 12 grader i garaget på vintern är lagom för att inte bli kokt.
Visa bilaga 812041
Zwiftar också på en ipad för det mesta, tycker det funkar helt ok. 12 grader i garaget på vintern är lagom för att inte bli kokt.
Visa bilaga 812041Kör också på Ipad efter att tv la av, vad har du för fäste te ipaden?
Jag testade Mywoosh ett par gånger. Gillade det inte alls - upplevde grafiken som rätt dålig och jag lyckades inte hitta något bakgrundsljud vilket är en av de sakerna med Zwift som ger inlevelse tycker jag. Så nu får jag finna mig i att betala vintersäsongen ut, helt enkelt.Min tanke i höstas var med att köra i garaget i år, men när där nu är tre plusgrader så är jag glad att jag skippade det. Hade säkert funkat fint i praktiken, men den mentala tröskeln att ta sig ut hade blivit högre och jag behöver all hjälp jag kan få.
Att Zwift kostar pengar hjälper ju med, vad gäller pepp. Hade först planer på att köra mywhoosh men insåg snabbt att mental bokföring är ett utmärkt motiveringsverktyg.
Får kika efter en sådan@Vertigo, Hållaren är en tacx. Följde med en rulle-trainer jag köpte för längesen. Den var det enda bra med det köpet, trainern lät som ett jetplan och åkte ut på k&s direkt. :)
Ljudet kör man ju i separat app!Jag testade Mywoosh ett par gånger. Gillade det inte alls - upplevde grafiken som rätt dålig och jag lyckades inte hitta något bakgrundsljud vilket är en av de sakerna med Zwift som ger inlevelse tycker jag. Så nu får jag finna mig i att betala vintersäsongen ut, helt enkelt.
Håller med om att snålhet ger en viss press, det är smålänningen i oss som talar.
Som man brukar säga: ”Smålänningen frågar ’Hur mycket koster det?’ och boråsaren frågar ’Kostar det nåt?’..”
Bara för att gubbar som var gubbar lyssnade på gubbmusik när du inte ännu var gubbe innebär inte att du måste trampa runt i samma trötta gubbspår. Den musik du tyckte var hipp förr är framtidens Pink Floyd och du kommer fortsätta lyssna på samma sak i all evighet. Talar av egen, om än något yngre, erfarenhet. Min musik består av en stor tjock stam av samma-samma och på den läggs enbart små tunna skikt av nytt material. Nöjd så!Ljudet kör man ju i separat app!
Addendum: sen har jag som mål att vid snart 47 års ålder äntligen lära mig att lyssna på Pink Floyd. Jag tänker att Z2-passen blir lämpliga för detta.
Nja, tidlöst, han har bra smak.Blev förvånad när jag upptäckte att yngsta sonen lyssnar på Led Zeppelin. Det är riktig gammal mossig gubbmusik för mig.![]()
Såhär blev det till slut (?):Update: detta har funkat helt ok med en 11” iPad som för storleken, mycket tack vare att den hamnar 30-50cm från ansiktet, ändå gav rätt bra inlevelse i Zwift. Men nu är en begagnad 27” curved-skärm beställd från Blocket tillsammans med en 1/8-till-VESA-adapter från Ali, så snart borde man väl känna sig snudd på VR-immersed!