Visa din Trainer-/Zwift-grotta

Min paincave.

Bilagor

• PXL_20251125_154327892.webp
    PXL_20251125_154327892.webp
    486.7 KB · Besök: 348
Är hantlar med variabel/justerbar vikt bra?

För hemmagym, absolut! Det är ju en kompromiss, men sparar plats och pengar. De blir lite längre än motsvarande fasta hantlar på lägre vikt. Sen behöver man vara försiktig, gissar att mekanismen inte tål att man släpper dem på golvet. Vore det ett kommersiellt gym antar jag att de skulle slitas snabbt.

Har för mig att just dessa skall vara bland de bättre. Jula hade ett tag för en tredjedel av priset men de verkade vara typ en tredjedel sämre. Bättre ratio på pappret men kvaliteten ansågs av många på heliga internet hamna lite för lågt ändå.

Oj, det var mycket pengar. Visst är vikter dyrt, det vet jag. Men den där ”oj, cool grej, såna skulle man kanske ha, bäst att följa länken och klicka hem ett par”-reflexen satte jag i halsen. Får nog bli att lägga de pengarna på lite kolfiber-prylar till någon cykel som sparar en ceme-fraiche-förpackning i vikt istället. :-)

Oj, det var mycket pengar. Visst är vikter dyrt, det vet jag. Men den där ”oj, cool grej, såna skulle man kanske ha, bäst att följa länken och klicka hem ett par”-reflexen satte jag i halsen. Får nog bli att lägga de pengarna på lite kolfiber-prylar till någon cykel som sparar en ceme-fraiche-förpackning i vikt istället. :-)
När det kommer till hemmagym där det ska vara både billigt, praktiskt och platssparande skulle jag rekommendera att kolla på kettlebells istället. Sjukt funktionell träning. Speciellt turkish getups och liknande övningar som är något av det nyttigaste du kan göra. Bygger en sjuk råstyrka (speciellt i bålstyrka) att träna med kettlebells. Det tror man inte innan man testar. Men kolla bara på alla gamla starka farbröder som tränade med dessa innan kommersiella gym med maskiner och skit, och långt innan steroider fanns.

IMG_1822.webp

Finns även billigt begagnat. Allt du behöver är en till en början. Sen kan du bygga upp förrådet till kanske 3 st i olika vikter.

När det kommer till hemmagym där det ska vara både billigt, praktiskt och platssparande skulle jag rekommendera att kolla på kettlebells istället. Sjukt funktionell träning. Speciellt turkish getups och liknande övningar som är något av det nyttigaste du kan göra. Bygger en sjuk råstyrka (speciellt i bålstyrka) att träna med kettlebells. Det tror man inte innan man testar. Men kolla bara på alla gamla starka farbröder som tränade med dessa innan kommersiella gym med maskiner och skit, och långt innan steroider fanns.

Visa bilaga 808294

Finns även billigt begagnat. Allt du behöver är en till en början. Sen kan du bygga upp förrådet till kanske 3 st i olika vikter.
Jag kör lite gruppträning på ett sånt där långstrumps-gym, så jag är väl bekant med kettlebells. Jag håller helt med, de är ett fantastiskt redskap. Men det ena utesluter inte det andra. Precis som med cyklar, jue

Visa bilaga 808294

Jag gjorde slut med gymmet i början av Covid och körde under ett par år med kettlebells hemma istället. Funkade ok för underhåll och ett halvtimmespass kunde verkligen sänka mig och ge mig all träning (och träningsvärk) jag behövde. Tyckte jag. Men när jag efter ett par år greppade en skivstång igen så fanns det banne mig inte mycket styrka att lägga bakom. Då lärde jag mig att bara för att något är jobbigt så är det inte nödvändigtvis effektiv träning. Men det är såklart fortfarande träning och träning är bra.

Att bygga stora muskler som killen på bilden med endast kettlebells, för en människa med normala gener, tror jag inte går utan att ha ett extremt hårt och disciplinerat schema.

Jag gjorde slut med gymmet i början av Covid och körde under ett par år med kettlebells hemma istället. Funkade ok för underhåll och ett halvtimmespass kunde verkligen sänka mig och ge mig all träning (och träningsvärk) jag behövde. Tyckte jag. Men när jag efter ett par år greppade en skivstång igen så fanns det banne mig inte mycket styrka att lägga bakom. Då lärde jag mig att bara för att något är jobbigt så är det inte nödvändigtvis effektiv träning. Men det är såklart fortfarande träning och träning är bra.

Att bygga stora muskler som killen på bilden med endast kettlebells, för en människa med normala gener, tror jag inte går utan att ha ett extremt hårt och disciplinerat schema.
På gym och med skivstång övar du på samma typ av rörelse. Du blir mycket stark i just den rörelsen. Men styrkan är inte alltid överförbar till andra övningar ens, och inte minst i vardagen blir det ibland påtagligt att styrkan inte alltid hängt med från gymmandet. (Brasklapp: Enda undantaget till detta skulle jag säga är de klassiska basövningarna som knäböj, bänkpress, marklyft och rodd/press, men ändå inte helt lika funktionella ändå, du tränar fortfarande mest för att bli starkare i en och samma rörelse)

Med kettlebells får du en mer funktionell styrka som enkelt översätts till tex andra övningar på gymmet men speciellt i vardagen. Mycket beror på att du behöver aktivera skitmånga små och stora muskler för balans och stabilitet som inte alltid används vid isoleringsövningar på gymmet. Ofta fokuserar man idag på att helt och hållet isolera och uteslutet träna en enda muskel (vilket är heldumt om du frågar mig). Hela kroppen får sig en omgång med kettlebells helt enkelt.

Men det gäller också att göra rätt övningar. Du kan inte (kan kan du alltid) köra vanliga gymövningar med kettlebells. Att köra ett schema med bicepscurls, axelpress, bänkpress osv med kettlebells är bara att använda verktyget fel, och blir i praktiken som en sämre hantel. (OBS! Säger inte att du gjort så nu utan pratar till den stora massan här)

Istället bör man fokusera på övningar som:
Swings (bra grundövning)
Turkish getup
Windmill
Halo
Snatch
Clean and press
Slingshot
etc

Alltså mer explosiva, ballistiska övningar där kroppen får bromsa och hålla emot samt skjuta iväg hårt och snabbt, samt fokus på rotation och att ställa sig upp från golvet med mera. Just för cyklister är det fantastisk träning men alla har nytta av det egentligen.

När det kommer till att bygga muskler är det bara att sköta kosten med tillräckligt med energi och protein, sova mycket och försöka stimulera proteinsyntesen som gäller. Med det sagt får man en väldigt hård kropp av sån träning. Midjan blir inte så smal utan mer som en trästock. Vissa gillar det, andra (främst bodybuilders) inte. Men ingen tvekan om att det är muskler man har nytta av. Dock kommer alltid någon som tränar på bänkpress att bli bättre på just bänkpress än någon som tränar mer funktionellt med kettlebells. Om det nu är det man är intresserad av.

För mig som är minimalistiskt orienterad och gillar konceptet ”minsta möjliga effektiva dos” är kettlebells riktigt nice. Det går snabbt och man blir tokslut efter ett riktigt pass då det även tränar en del kondition samtidigt.

Ät jäkligt mycket mat och sluta konditionsidrotta. (y) 🙂
Ja det hjälper nog rätt bra :) men det är svårare med den progressiva överbelastning som krävs för att öka, finns ju såklart massa sätt att lösa det med KB's (fler reps, fler set, kortare vila etc) men inga av sätten känns ändå så enkla som att bara lägga på 2,5 kg mer på stången än förra passet när man kör sina knäböj/bänkpress/marklyft/pressar.

Ja det hjälper nog rätt bra :) men det är svårare med den progressiva överbelastning som krävs för att öka, finns ju såklart massa sätt att lösa det med KB's (fler reps, fler set, kortare vila etc) men inga av sätten känns ändå så enkla som att bara lägga på 2,5 kg mer på stången än förra passet när man kör sina knäböj/bänkpress/marklyft/pressar.
Det där med progressive overload funkar bra för någon som vill lyfta så mycket som möjligt, men är inte nödvändigt att hålla på med för kettlebells. Det är det fina och minimalistiska med kettlebells. Speciellt för en pain cave i hemmet, du behöver sällan mer än en 32 kg kettlebell som max om du är man. Och du behöver inte göra 1000 repetitioner av samma övning heller. Bara fortsätt träna ofta så kommer kroppen anpassa sig efter det.

Ska du däremot bygga ett vanligt gym hemma inriktat på träning för att lyfta maximal vikt (vanlig gymträning) kommer du behöva köpa en hel del svindyra viktskivor till slut. Varken minimalistiskt, billigt eller praktiskt.

Väntar nu bara på att någon ska ta upp Gudiol.

Borde gå sy ihop något av 45*45 reglar? Jag snodde ihop ett viktställ med en bordsskiva på toppen för att ha saker på när man mekar. Perfekt med stabilt extra-bord på hjul.

Ser ut som ett vindsförråd. Känner du dig inte lite som en apa i bur om/när det kommer en granne för att hämta något och du sitter där halvnaken och svettas och flåsar? :-)
Jag hade en gång i tiden planer på att ställa upp ett elektroniskt trumset i källarförrådet.

Jag kommer framgent, vad det verkar, bli förpassad från balkongen till källarförrådet, för att köra cykelpass, i föräldrarnas lägenhet när jag är där. Vindsförråd låter ju lyxigt värre. 👌

Så här ser det ut, kickr v6 sen sommaren 2024 (när priset var lågt) rigtikt nöjd med lifeline bordet, perfekt för laptop och mobilen! de nya fötterna på kickr v6 och mattan ger bra flex, blir ju bra med climben oxå. Har ingen extern skärm sen typ 1 år, funkar bra så här nära. cykel & trainer permanent här och alltid redo. 53/39 med Campa 12-30 kassett funkar överallt i zwift. I mars är det 6 år på zwift, men lutar åt jag går över till Rouvy snart
20251217_182428.webp

Senast ändrad:
Så här ser det ut, kickr v6 sen sommaren 2024 (när priset var lågt) rigtikt nöjd med lifeline bordet, perfekt för laptop och mobilen! de nya fötterna på kickr v6 och mattan ger bra flex, blir ju bra med climben oxå. Har ingen extern skärm sen typ 1 år, funkar bra så här nära. cykel & trainer permanent här och alltid redo.Visa bilaga 811321
Jag har gått från projektor via 42” tv till 12” iPad på ett kamerastativ och märker ingen direkt försämrad upplevelse.

Ser ut som ett vindsförråd. Känner du dig inte lite som en apa i bur om/när det kommer en granne för att hämta något och du sitter där halvnaken och svettas och flåsar? :-)
Korrekt iakttagelse! Än så länge har jag inte blivit påkommen av någon granne. Bor i ganska liten fastighet. Men jag försöker skyla min blekfeta pojkkropp så gott det går…. 😅

Jahapp, change of plans. Kom på att det inte var så ändamålsenligt att inför/under träningspass aktivt kyla ner ett rum som jag spenderar 7-8 timmar om dagen i och därmed (medelst direktverkande el) vill ha det hyggligt varmt i. Således flytt av trainer till gästrummet som jag typ aldrig är i och som har en vardagstemp på 17-19 grader. Nu väntar vi på att kamerastativipadhållare-mojängen skall levereras med Bezos-budet till helgen.
Visa bilaga 807539
Update: detta har funkat helt ok med en 11” iPad som för storleken, mycket tack vare att den hamnar 30-50cm från ansiktet, ändå gav rätt bra inlevelse i Zwift. Men nu är en begagnad 27” curved-skärm beställd från Blocket tillsammans med en 1/8-till-VESA-adapter från Ali, så snart borde man väl känna sig snudd på VR-immersed!

Har planer på hemmagym på vår inglasade balkong som vi knappt använder, den är rejält stor dessutom. Men det blir lite draperier mot insynen.. Och när det är minusgrader ute behöver man göra något åt det helt klart.

Update: detta har funkat helt ok med en 11” iPad som för storleken, mycket tack vare att den hamnar 30-50cm från ansiktet, ändå gav rätt bra inlevelse i Zwift. Men nu är en begagnad 27” curved-skärm beställd från Blocket tillsammans med en 1/8-till-VESA-adapter från Ali, så snart borde man väl känna sig snudd på VR-immersed!
Zwiftar också på en ipad för det mesta, tycker det funkar helt ok. 12 grader i garaget på vintern är lagom för att inte bli kokt.
D289FCDF-BC9C-40B2-9F32-770A78996D00.webp

Zwiftar också på en ipad för det mesta, tycker det funkar helt ok. 12 grader i garaget på vintern är lagom för att inte bli kokt.
Visa bilaga 812041
Min tanke i höstas var med att köra i garaget i år, men när där nu är tre plusgrader så är jag glad att jag skippade det. Hade säkert funkat fint i praktiken, men den mentala tröskeln att ta sig ut hade blivit högre och jag behöver all hjälp jag kan få.
Att Zwift kostar pengar hjälper ju med, vad gäller pepp. Hade först planer på att köra mywhoosh men insåg snabbt att mental bokföring är ett utmärkt motiveringsverktyg.

Min tanke i höstas var med att köra i garaget i år, men när där nu är tre plusgrader så är jag glad att jag skippade det. Hade säkert funkat fint i praktiken, men den mentala tröskeln att ta sig ut hade blivit högre och jag behöver all hjälp jag kan få.
Att Zwift kostar pengar hjälper ju med, vad gäller pepp. Hade först planer på att köra mywhoosh men insåg snabbt att mental bokföring är ett utmärkt motiveringsverktyg.
Jag testade Mywoosh ett par gånger. Gillade det inte alls - upplevde grafiken som rätt dålig och jag lyckades inte hitta något bakgrundsljud vilket är en av de sakerna med Zwift som ger inlevelse tycker jag. Så nu får jag finna mig i att betala vintersäsongen ut, helt enkelt.

Håller med om att snålhet ger en viss press, det är smålänningen i oss som talar.

Som man brukar säga: ”Smålänningen frågar ’Hur mycket koster det?’ och boråsaren frågar ’Kostar det nåt?’..”

Senast ändrad:
@Vertigo, Hållaren är en tacx. Följde med en rulle-trainer jag köpte för längesen. Den var det enda bra med det köpet, trainern lät som ett jetplan och åkte ut på k&s direkt. :)

Jag testade Mywoosh ett par gånger. Gillade det inte alls - upplevde grafiken som rätt dålig och jag lyckades inte hitta något bakgrundsljud vilket är en av de sakerna med Zwift som ger inlevelse tycker jag. Så nu får jag finna mig i att betala vintersäsongen ut, helt enkelt.

Håller med om att snålhet ger en viss press, det är smålänningen i oss som talar.

Som man brukar säga: ”Smålänningen frågar ’Hur mycket koster det?’ och boråsaren frågar ’Kostar det nåt?’..”
Ljudet kör man ju i separat app!

Addendum: sen har jag som mål att vid snart 47 års ålder äntligen lära mig att lyssna på Pink Floyd. Jag tänker att Z2-passen blir lämpliga för detta.

Senast ändrad:
Ljudet kör man ju i separat app!

Addendum: sen har jag som mål att vid snart 47 års ålder äntligen lära mig att lyssna på Pink Floyd. Jag tänker att Z2-passen blir lämpliga för detta.
Bara för att gubbar som var gubbar lyssnade på gubbmusik när du inte ännu var gubbe innebär inte att du måste trampa runt i samma trötta gubbspår. Den musik du tyckte var hipp förr är framtidens Pink Floyd och du kommer fortsätta lyssna på samma sak i all evighet. Talar av egen, om än något yngre, erfarenhet. Min musik består av en stor tjock stam av samma-samma och på den läggs enbart små tunna skikt av nytt material. Nöjd så!😊

Det finns inget självändamål med att lyssna på ”ny” eller ”gammal” musik - bara bra musik. På min cd-spelare (ja, det är riktigt) kör jag just nu:

Box Frenzy - Pop Will Eat Itself
Computers and blues - The Streets
The Eight Legged Groove Machine - The Wonder Stuff
Vitt brus - Bruset
Sister Lovers - Big ⭐

Gerbomacka med extra allt, helt enkelt.

Såhär blev det till slut (?):

IMG_2614.webp

Zwift körs på gammal telefon kopplad (med överdrivet lång kabel, kortare är beställd) till skärmen. Funkar finfint.

Senast ändrad:
Jag är förresten spekulant på en sån här att ställa skärmen på då mitt kamerastativ är lite rackligt. Verkar gå bra att rulla in framhjulet under sitsen då den är drygt 70 cm hög, och fläkten blåser rakt igenom.

1769001573159.webp

Det tar dock emot att behöva ha en stol drällandes när Zwiftsäsongen väl är slut. Kanske har någon annan nytta av tipset.

Tillbaka
Topp