Visa din TREK!!!

Visa din TREK!!!
Min Top Fuel 9.8SL 2018 19.5” väger 11.4KG med Coninental X-King 2.4 Protection. Kan nog kapa 400g enbart med däcken.
Har beställt nya axlar utan handtag på som är lättare.

Visa din TREK!!!
kave sa:
Min Top Fuel 9.8SL 2018 19.5” väger 11.4KG med Coninental X-King 2.4 Protection. Kan nog kapa 400g enbart med däcken.
Har beställt nya axlar utan handtag på som är lättare.

Mina 2,4 protection vägde nästan 800 gram när jag vägde dem, så du kan nog räkna med nästan ett halvkilo bara på att byta till RoRo liteskin.

Jag har bytt axlar på min TF, fram är det fox kabolt och bak något jag hittade på ebukten, det sparade drygt 80 gram

Visa din TREK!!!
Börjar fundera på om inte slanglöst kan vara något, inte främst för vikten utan för alla andra fantastiska egenskaper som nämns.
Vad säger ni, är det värt besväret? Har inte tänkt konverta några liteskin, det blir schwalbe med snakeskin (TL easy)

Visa din TREK!!!
Kör slanglöst. Fördelarna överväger nackdelarna. Jag har kört slanglöst 4 säsonger.

Skippa liteskin.

RoRo ormskin väger 637 gr i snitt. Höll tätt med en gång. (2.25")

Visa din TREK!!!
20171116_160052.jpg

Visa din TREK!!!
Undrar om jag slipper köpa fälgremsor till originalhjulen? Bontrager Mustang Elite TLR, någon som vet om Trek monterar på remsam vid fabrik?

Ska ta bort däcken ikväll och kolla men nyfiken och ivrig...

Visa din TREK!!!
Däcken på Bontrager hjulsetet blir det MK2 Protection fram och Michelin Wild gripr2 bak alt. Xking protection

På DT hjulen blir det nog RoRo, vetefasen om jag vågar prova med liteskin som TL?

Visa din TREK!!!
MatteXC sa:
Undrar om jag slipper köpa fälgremsor till originalhjulen? Bontrager Mustang Elite TLR, någon som vet om Trek monterar på remsam vid fabrik?

Ska ta bort däcken ikväll och kolla men nyfiken och ivrig...

Fåt citera mig själv, mina bontragerhjul hade ingen remsa annat än ett vanligt blått fälgband. Man kan ju undra vad som gör hjulen TLR då...

Visa din TREK!!!
Skogling sa:
För att det en billig skitkedja. Jag har bytt kassett, bakväxel samt kedja. Från SRAM till Shimano.

På ex 8 2018? Min har PC 1130 kedja 239:- o sen kasetten SRAM XG-1150 kostade 900:- just nu, vet att dom är långt ifrån bäst men jag är supernöjd m dom, har ju ingen erfarenhet att jämnföra med än heller

Visa din TREK!!!
Potzi3 sa:
Hej, när bör man byta kasett och kedja? C antal mil? Eller är det bara titta och byta när den ser sliten ut?
Man mäter kedjan efter slitage... finns trådar på forumet eller googla hur du ska göra, när kedjan är för sliten så byter man den, då håller drev & kassett rätt länga. Sen beror det ju på hur du sköter kedjan osv... kör du i grus slits det ju mer än om du håller allt rent & smörjer regelbundet med bra kedjeolja eller vax.

Visa din TREK!!!
Börne sa:
Potzi3 sa:
Hej, när bör man byta kasett och kedja? C antal mil? Eller är det bara titta och byta när den ser sliten ut?
Man mäter kedjan efter slitage... finns trådar på forumet eller googla hur du ska göra, när kedjan är för sliten så byter man den, då håller drev & kassett rätt länga. Sen beror det ju på hur du sköter kedjan osv... kör du i grus slits det ju mer än om du håller allt rent & smörjer regelbundet med bra kedjeolja eller vax.

Tack för svaret, jag har bytt kedja iaf, och gör rent ganska grundligt efter en riktig grisrunda, jag ska lämna in den på service för sadelstolpen, sa att jag bytt kedja, då tyckte han att det var fel och att jag skulle bytt kasett och kedja samtidigt, men jag tycker inte kasetten är speciellt sliten eftersom jag skött den och hela cykeln ganska pedantiskt

Visa din TREK!!!
Skogling sa:
Jag har läst mig till 2180 gr.

Eftersom det är Trek/Bontrager så får du nog lägga på ca 10% på specad vikt.

Konkret exempel:
Bontrager xr1 expert, listad vikt 690 gram, uppmätt vikt 772 gram
Hur mycket min TF8 avviker från specad vikt vet jag inte exakt, men 10% är nog en hyfsad uppskattning baserat på att det krävdes hjulbyte och singelkonvertering för att komma i närheten av specad vikt (givetvis med avdrag för pedalernas vikt).
#fettjävlasurochbesviken

Senast ändrad:
Visa din TREK!!!
Tittar man på årets TF 8 med i stort sett identisk spec hävdas det:
Weight 17.5" - 12.56 kg / 27.69 lbs

https://www.trekbikes.com/us/en_US/...ain-bikes/top-fuel/top-fuel-8/p/2136600-2017/

Min 18,5 väger med singelkonvertering (XT,XTR) , lättare stam och styre (EC90/EA70), Thomson elite sadelstolpe, Lättare sadel, Kabolt framaxel/lättare bakaxel, DT Swiss X1700, Ashimaskivor ca 12.28 kg utan pedaler.
Har svårt att svälja att dessa uppgraderingar bara sparar ca 280-300 gram ;)

Visa din TREK!!!
Skogling sa:
Fast 30 för en heldämpad xc är ju inte speciellt dyrt? Skall man ha lätt hoj får man pynta. Det är sedan gammalt. ?

Om det säger jag inget :) däremot förväntar man sig som kund en viss "kvalitet" för den summan pengar, d.v.s. man vill inte bli helt lurad på fakta. Kan acceptera något trimmade vikter men i detta fall var det över gränsen tycker jag.

Nåväl, cykeln är till slut trevlig att trampa på, men blev betydligt dyrare än tänkt, hade jag haft rätt data så hade jag självklart köpt en vassare modell från början :)

Senast ändrad:
Visa din TREK!!!
Haha exakt min mening, skulle köpt en 40k hoj :)

Kvalitet är väl att möta kundens förväntningar? ;)
Funktionssäkerhet är nog vad många menar när de säger "kvalitet" :)

Visa din TREK!!!
MatteXC sa:
Kollade bara snabbt på cykelkraft, de har angett fel vikt:
http://www.cykelkraft.se/dack-bontrager-xr1-29x2-20-expert-tlr

Jag hittar inga officiella vikter på expert serien.

Dock fortfarande sur över att min 30 000kr XC racer (ja den kostade det 2016) väger som ett bojsänke...

Ja du brukar ventilera det. Att däcken felar är ju mer regel än undantag för övrigt. 30 000 är ganska lite för en "xc racer" om det känns bättre nu :)

Visa din TREK!!!
Ska väga hjulen vid tillfälle!

Allt detta gnäll är egentligen bara en outlet för att jag nu tvingas banta ned min feta lekamen för att komma ned i förväntad vikt för ekipaget, det är som bekant lättare (oh snap :)) att banta plånboken och prylarna än att sluta trycka i sig den där påsen med förförisk polly när ungarna skriker, frugan är sur och vädret är kasst ;)

Tack för att jag fått gnälla av mig, hädan efter återkommer jag bara med hårda fakta och pics i denna tråd :)

Senast ändrad:
Visa din TREK!!!
Byggde ihop ett par 27.5+hjul till vintern
[attachment 338742 IMG_20171124_202343_831.jpg

Men utan boost blir det tight med 3.0

IMG_20171124_202343_831.jpg

Bilagor

• IMG_20171124_202722_801.jpg
    IMG_20171124_202722_801.jpg
    209.7 KB · Besök: 116
Tillbaka
Topp