Visa din TREK!!!

Visa din TREK!!!
fredrik168 sa:
Rock sa:
Goddamn72 sa:
Är precis på G att slå till på en fuel ex 8 2017 och då är ju frågan vad som skiljer 2018 mot 17 och om det är värt att lägga till några tusen. Hittar ingen info om spec någonstans.

2018:

Den kommer i en XT-utgåva också men jag tror inte att dom är klara för leverans ännu.

Har du spec på slash 2018 också ?

Inte ännu. Specen bör finnas tillgänglig sista veckan i Juni. Då ska allt vara klart om jag förstått det rätt. Leveranstiden är okänd på Slash:en för mig. Jag föredrar ju saker med blockstyre ;)

Visa din TREK!!!
Rock sa:
Goddamn72 sa:
Är precis på G att slå till på en fuel ex 8 2017 och då är ju frågan vad som skiljer 2018 mot 17 och om det är värt att lägga till några tusen. Hittar ingen info om spec någonstans.

2018:

Den kommer i en XT-utgåva också men jag tror inte att dom är klara för leverans ännu.

Tack Rock!
Det pratas ju gott om Srams Eagle växlar så det är kanske ingen nackdel. För er med mer erfarenhet av EX 8, någon känsla för om den nya verkar vara ett bättre köp? Vill ju inte upptäcka i efterhand att jag varit dumsnål för en sån liten skillnad det blir i pengar.

Visa din TREK!!!
Min Trek Topfuel 9.8 SL 2016
Precis ihopplockad med nya kolfiberfälgar och däck, styre,styrstam,sadelstolpe, handtag, sadel, bromsskivor, stealthdekaler m.m...

Och mentalt till salu redan:)

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Visa din TREK!!!
Det där är nog banne mig den snyggaste Top Fuelen jag har sett! Visste inte handtag i den färgen fanns, passade ju perfekt.
Måste dock vara dryg och påpeka att det är dags att plocka bort alla "Läs manualen för annars dör du"-klistermärken!

Visa din TREK!!!
Cyklist sa:
Det där är nog banne mig den snyggaste Top Fuelen jag har sett! Visste inte handtag i den färgen fanns, passade ju perfekt.
Måste dock vara dryg och påpeka att det är dags att plocka bort alla "Läs manualen för annars dör du"-klistermärken!

Tackar! Den vart jävligt ball faktiskt:) När det gäller handtagen så kan jag nog säga att jag är rätt ensam om dem, jag fick tag i det sista paret som fanns genom tillverkaren. Exakt samma färg som skinwall däcken!

Och ja, ajajaj-dekalerna ska bort!:)

Senast ändrad:
Visa din TREK!!!
Rock har du fått någon nyhet på Slashen?

Blir nog att beställa hem en Fuel Ex 8 29 Eagle som man kan ha på jobbet. Känns som ett prisvärt paket! Skulle nästan säga i klass med Yt Jeffsy när de kommer till komponent/pris ratio. Och de är verkligen inte dåligt. Kanske en blivande storsäljare från Trek?

Någon som fått hem sin Ex 8 Eagle och cyklat lite? Vore kul å höra vad ni tycker om den.

Visa din TREK!!!
Madzor om du kollar på sida 22 så beställde ahanse en "vanlig/29" den 17:e juni med 10 dagars levaransdatum. Han borde ju ha fått den och avvecklat någon km på cykeln, kan man tycka!

Visa din TREK!!!
Fredde78 sa:
Ni/du som beställt en fuel ex8 2018, vart hittar man den? Letar på nätet, men hittar ingenting...

Jag blir lite sur på detta själv. För jag är bombsäker jag såg - 18s fuel ex modeller på treks hemsida. Och nu är den borta. Samt är de ju folk som redan fått sina som beställt för ett tag sen.
Får nog svar imorgon på om dom är beställningsbar än.

Visa din TREK!!!
inzani sa:
Fredde78 sa:
Ni/du som beställt en fuel ex8 2018, vart hittar man den? Letar på nätet, men hittar ingenting...

Jag blir lite sur på detta själv. För jag är bombsäker jag såg - 18s fuel ex modeller på treks hemsida. Och nu är den borta. Samt är de ju folk som redan fått sina som beställt för ett tag sen.
Får nog svar imorgon på om dom är beställningsbar än.

Bara att gå in till LBS och beställa. Fuel ex samt Remedy 8 och den nya 9,7 2018 är släppta än så länge. Remedy 8 är uppdaterad med gx eagle, guide r bromsar längre dropper(på large uppåt) samt Lyrik gaffel. Priset är samma som förra året =) Polaren som beställde nu skulle få den levererad i slutet på månaden.

Visa din TREK!!!
inzani sa:
Madzor om du kollar på sida 22 så beställde ahanse en "vanlig/29" den 17:e juni med 10 dagars levaransdatum. Han borde ju ha fått den och avvecklat någon km på cykeln, kan man tycka!

Inget datum ännu. Det är ju Touren nu så dom nya landsvägscyklarna hade förtur, skulle jag tro.

Vad gäller Fuel EX 8 (29er) så finns den med Eagle på lager i samtliga storlekar hos Trek. Den med XT (2x11) finns i nästan alla storlekar.

Fuel EX 8 Plus (27,5 x 2,8) finns i nästan alla storlekar på Treks centrallager för Europa.

Visa din TREK!!!
fredrik168 sa:
Rock sa:
Goddamn72 sa:

2018:

9.7 och 9.8 får sving i alu, verkar inte bli någon ny 9.9.

NX, Yari, deluxe rt3 och guide r på 9.7

Eagle GX, Fox 36 performance, deluxe rt3 och guide rs på 9.8

Visa din TREK!!!
ompan sa:
fredrik168 sa:
Rock sa:
Goddamn72 sa:

2018:

Var hittar du info? Bilder??

Visa din TREK!!!
fredrik168 sa:
ompan sa:
fredrik168 sa:
Rock sa:
Goddamn72 sa:

2018:

Var hittar du info? Bilder??

Där är hela specen. Leveranstid till mitten av augusti någonting.

Antar att de kommer upp hemsidan inom en snar framtid.

Bilagor

• _20170711_195519.JPG
    _20170711_195519.JPG
    144.4 KB · Besök: 85
  • _20170711_195643.JPG
    _20170711_195643.JPG
    151.3 KB · Besök: 77
Visa din TREK!!!
Står ju dock att 9.8an får baksvingen i carbon. "Stag i OCLV Mountain Carbon"

Men vadå kommer de ingen 9.9 överhuvudtaget? Det låter ju piss då jag sitter å väntar på ett 9.9 ramkit... :/

Fick för övrigt min Fuel EX 8 29 Eagle idag (beställde i torsdags). Vansinnigt bra kvalité på grejerna och bra finnish på lacken. Vägde just under 14kg på 21.5's storlek, vilket får anses vara bra med tanke på riktigt robusta hjul, däck och aluram! Framgaffeln var dock närmare 140mm slag än 130mm.

Visa din TREK!!!
inzani sa:
Framgaffeln var dock närmare 140mm slag än 130mm.
Inte säkert att det är mer än 130 mm ändå.
På min sambos Fox så är det ca 5 mm kvar av gaffelbenen när man bottnat gaffeln.
Töm ut all luft och se var det tar stopp. =)

Sen när du är redo att släppa sargen så kan du höja gaffeln till 150 mm. ;)

Visa din TREK!!!
inzani sa:

Men vadå kommer de ingen 9.9 överhuvudtaget? Det låter ju piss då jag sitter å väntar på ett 9.9 ramkit... :/

Fick för övrigt min Fuel EX 8 29 Eagle idag (beställde i torsdags). Vansinnigt bra kvalité på grejerna och bra finnish på lacken. Vägde just under 14kg på 21.5's storlek, vilket får anses vara bra med tanke på riktigt robusta hjul, däck och aluram! Framgaffeln var dock närmare 140mm slag än 130mm.

Ah, sorry jag som läste fel!

Ramkit kommer, men ingen "hel" 9.9. Ramen kommer med rs deluxe rt3 istället för X2, lite trist imo. Leverans i mitten a september ser det ut som.

Visa din TREK!!!
inzani sa:

Lägg gärna upp lite bilder på din EX...brorsan intresserad av en sån.

Visa din TREK!!!
ompan ok! spelar ingen roll vad det är för bakdämpare. Ska på en öhlins TTX coil dämpare bak på den ändå så. Har en RXF 36 Coil som sitter å väntar på den ramen. Men den får nog köras i 140 lr 150mm på min Fuel EX 8 tills vidare =)

castrello det kommer bilder senare. Tänkte ut ikväll och cykla om vädret tillåter.

Visa din TREK!!!
En bra bit in på säsongen måste jag nog säga att detta är den bästa cykeln jag haft, hands down.

Trek Remedy 9.9 rsl! Ska dock säljas nu också 18.5'a om nån är sugen""!

Bilagor

• IMG_0014.JPG
    IMG_0014.JPG
    630.4 KB · Besök: 71
Visa din TREK!!!
inzani sa:

9.7 brukar ha alu i både sadel och kedjestag. 9.8 brukar ha alu i kedjestag och kolfiber i sadelstag. 9.9 har kolfiber i hela ramen.

Visa din TREK!!!
Jag förstår. Konstigt att det behövs köra så mycket spacers då hela länkagets kinematik är rätt så progressiv.

Får bygga om stroken så den passar. Ska inte vara några problem. Finns ju dom som kör ttx på trek slash 29an.

Visa din TREK!!!
fredrik168 sa:
inzani sa:

9.7 brukar ha alu i både sadel och kedjestag. 9.8 brukar ha alu i kedjestag och kolfiber i sadelstag. 9.9 har kolfiber i hela ramen.

Precis, enligt bilderna verkar det dock som att 9.8 får sadelstag i kolfiber också, men kan vara jag som ser fel.

inzani sa:
ompan ok! spelar ingen roll vad det är för bakdämpare. Ska på en öhlins TTX coil dämpare bak på den ändå så. Har en RXF 36 Coil som sitter å väntar på den ramen. Men den får nog köras i 140 lr 150mm på min Fuel EX 8 tills vidare =)

castrello det kommer bilder senare. Tänkte ut ikväll och cykla om vädret tillåter.

Dåså, fett!

Visa din TREK!!!
ompan sa:
fredrik168 sa:
inzani sa:

Precis, enligt bilderna verkar det dock som att 9.8 får sadelstag i kolfiber också, men kan vara jag som ser fel.

Var ju exakt det jag skrev!
Var finns bilderna?

Visa din TREK!!!
fredrik168 sa:
ompan sa:
fredrik168 sa:
inzani sa:

Var ju exakt det jag skrev!
Var finns bilderna?

Mina läskunskaperna är inte på topp just nu.. Sorry, det är precis som du säger! Tar fram bilderna åt dig!

Visa din TREK!!!
Visa din TREK!!!
Fuel ex 5/7/8/9.7/9.8/9.9

Bilagor

• 2132600_2018_A_1_Fuel_EX_5_29.jpg
    2132600_2018_A_1_Fuel_EX_5_29.jpg
    52 KB · Besök: 113
  • 2131600_2018_A_1_Fuel_EX_7_29.jpg
    2131600_2018_A_1_Fuel_EX_7_29.jpg
    52 KB · Besök: 115
  • 2140690_2018_A_1_Fuel_EX_8_29_EAG.jpg
    2140690_2018_A_1_Fuel_EX_8_29_EAG.jpg
    51.5 KB · Besök: 65
  • 2144600_2018_A_1_Fuel_EX_97_29.jpg
    2144600_2018_A_1_Fuel_EX_97_29.jpg
    51.5 KB · Besök: 72
  • 2145690_2018_A_1_Fuel_EX_98_29_EAG.jpg
    2145690_2018_A_1_Fuel_EX_98_29_EAG.jpg
    52.1 KB · Besök: 92
  • 2146600_2018_A_1_Fuel_EX_99_29.jpg
    2146600_2018_A_1_Fuel_EX_99_29.jpg
    51.2 KB · Besök: 93
Visa din TREK!!!
Var ut på premiärturen idag med den nyligen införskaffade fuel ex 8 29 -18.

Känns riktigt snabb i stöket men ändå alert å pigg. Har kört betydligt bättre tider nu efter några strava segment än min jeffsy 29. Och då har jag inte ens tagit i för att försöka knäcka några personbästan...

Tycker den känns som en gediget bra klättrare. Samt har man ju fegväxeln för nödlägen :D
GX Eagle... Wow! Växlar snabbt och tyst. Jag är såld på eagle iaf!

Nu till bontragers egna delar. Tar först dom bra bitarna!
Hjulen känns solida och bra rull i dom. Gillar de tysta ljudet från bodyn i baknavet.
Var lite svårare än vanligt att montera tubeless i dom dock. Deras gummilist dom har gjort bygger så mycket i mitten av fälgarna, så man får inte ner däckkanten tillräckligt för att lätt kunna dra på ett däck för hand.

Däcken har jag monterat på mina "lyx" hjul (LB-EN928, Dt 240 nav, cushcore m.m). Men dom är på lagerbyte så smällde på några lättrullade däck på org bontrager hjulen.

Dropperposten funkar bra. Men den är ju ny så de är ju lite tidigt å säga nått om den... Men jag får positiva vibbar av den iaf.

Styre och handtag = värdelös. 750mm styre utan rise gör sig verkligen inte. Skulle minst vilja ha 780mm och lite rise (10-20mm).
Handtagen var inte bekväm... Men jag är van vid Ergon handtag (GD1&GE1) så man är lite bortskämd på den punkten.

Sadeln funkar väl. Skulle säga 50/50 på den. Finns ju bättre (ergon). Men var ute 4h nu och röven mår då bra än :D

Dämparna måste säga att jag hade låga förväntningar på. Och jag får nog faktiskt ge mig en liten örfil då jag sågat dom innan test.... För Fox 34 rythm dämparn funkade över förväntan bra. Fick dock köra rebounden 2 från max för att Shockwiz skulle vara glad. Så om man går på tyngre åkare (110+) så kanske rebounden inte är nog i paritet mot vad man pumpar in i gaffeln.
Gaffeln väger in på 1.9kg så den är ju inte vråltung heller! Så för att vara en instegs/budget dämpare så tror jag den kommer bli en hit!

Bakdämparen måste jag ge lite mer test utav. Men jag har bottnat den idag om man ska tro på o-ringen. Men jag har aldrig känt det. Så full floater länkaget kanske gör sitt ändå... Mer utvärdering krävs dock här.
Men so far så är jag nöjd!

Nu får de vara nog med text.
Over and out :)

Bilagor

• IMG_20170712_181807.jpg
    IMG_20170712_181807.jpg
    213.8 KB · Besök: 96
Senast ändrad:
Visa din TREK!!!
Äntligen. Så styret är ingen höjdare. Måste kolla närmare på det sen när jag ev. köper. Det är på tiden att det kommer fler färger än svart. Jag börjar tröttna på de.

Visa din TREK!!!
Ja alltså de är lite smaksak med styre, handtag, sadel... Så de är ju extremt svårt att få det till för tillverkaren. En vän till mig provade cykeln och tyckte styret var perfekt. Medans jag själv gärna hade tagit lite mer bredd och rise. Smaken är som baken helt enkelt!

danky_xv sa:
Äntligen. Så styret är ingen höjdare. Måste kolla närmare på det sen när jag ev. köper. Det är på tiden att det kommer fler färger än svart. Jag börjar tröttna på de.

Visa din TREK!!!
inzani sa:
Ja alltså de är lite smaksak med styre, handtag, sadel... Så de är ju extremt svårt att få det till för tillverkaren. En vän till mig provade cykeln och tyckte styret var perfekt. Medans jag själv gärna hade tagit lite mer bredd och rise. Smaken är som baken helt enkelt!

Bredd blir ju svårt men rise har du ju 2 ringar att flytta
image.png

Tillbaka
Topp