Visa din TREK!!!

Visa din TREK!!!
Trek Fuel EX 8 2018 blev det till slut.
Nu skall man bara komma ut och testa den vilket blir imorgon.

Bilagor

• IMG_0748.JPG
    IMG_0748.JPG
    218.5 KB · Besök: 89
Visa din TREK!!!
Spekulerar på en likadan, men kommer från en 12,5 kilos Hardtail så 14,5 kg på EX 8:an känns... Har provcyklat Treken i förrgår och vill gärna höra vad du tycker om den!

Visa din TREK!!!
taxner sa:
Spekulerar på en likadan, men kommer från en 12,5 kilos Hardtail så 14,5 kg på EX 8:an känns... Har provcyklat Treken i förrgår och vill gärna höra vad du tycker om den!

Kolla in Inzanis inlägg på sidan 23.
Detta blir min första FS så jag har inget att jämföra med och Inzani har redan hunnit köra cykeln en del.

Senast ändrad:
Visa din TREK!!!
Nu är fuel ex 8 beställd. Hämtas om 2 veckor. Alla som funderar på en så kan jag rekommendera att köpa så fort som möjligt. Vissa storlekar tar troligtvis slut ganska fort i Europa. Blev med eagle.

Visa din TREK!!!
Superfly 7 - 15 (tror jag)
Bytt till XT-vev med 34t singelklinga från Black Spire så 1x10, hjul bytt till ZTR Arch på DT 350, SLX-bromsar. På bilden tagit av sadelröret för lite mer svängrum när jag körde pumptrack :)

Bilagor

• IMG_4114.JPG
    IMG_4114.JPG
    430.3 KB · Besök: 80
Visa din TREK!!!
Hej,

Vad valde du för storlek på din Fuel ex 8 2018? Jag ska precis beställa en man kan inte besätmma mig för om jag ska ha 18,5" eller 19,5", jag är 182 cm och "normalbyggd".

Visa din TREK!!!
I dagsläger rullar jag på en Trek 1.5 2013 De största visuella ändringarna från originalet är byten från vit till svart styrtejp och sadel.

Inom ett par veckor hoppas jag ha min Madone 5.2 byggd och redo för vägarna innan den riktiga hösten kommer.

Bilagor

• 20170721_183539.jpg
    20170721_183539.jpg
    388.4 KB · Besök: 121
Visa din TREK!!!
Går i liknande funderingar... Samma cykel. Är 189CM lång fast med korta armar typ..har alltid valt för stora cyklar och enligt Trek är 188 gränsen för 19,5 tums ramen... Men det braiga är att jag testhojade en 21,5 och den kändes för stor för mig typ... Fick sträcka mig för att nå styrena typ. Så om du är mitt i spannet, gå en storlek ner du med kanske?

Visa din TREK!!!
danky_xv sa:
Då har jag fått min Fuel EX 8. Inte hunnit med provkörning ännu.

Härligt! Grattis! Var blir premiärturen? Själv ska jag ta nåt ställe utan oväntade överraskningar som kan leda till vurpor/repor på jungfruturen! Man vill ju ha känsla av ny cykel ett LITET tag efter man fått den tänker jag ;)
Så några sköna spår där en kan få en känsla för hur cykeln beter sig.

Visa din TREK!!!
Grym cykel på alla plan. Känns bekvämare än min förra Scott Genius LT som hade 160mm slaglängd. Full floater lösningen är verkligen suveränt bra!
Bytt lite små pinaler som jag hade över från den Scotten (rambrott).
Utöver std Fuel Ex 8 29 - 18 så är det:
- Fox Float 36 Factory RC2 (160mm med 2st 10mm shims, så nu 140mm). Vägrar kapa ner styrröret... Skall eventuellt sälja gaffeln.
- X0 vevparti & Absoluteblack 32t Oval klinga.
- Ergon SMC4-L Comp Gel & Ergon GD1 handtag.
- Renthal Carbång styre med 30mm rise. 800mm för närvarande men ska ta ner det till 780mm.
- CB Mallet E LS pedaler.
- Light-bicycle EN928 fälgar, Dt swiss 240s nav, Dt swiss Aerolite ekrar och Cushcore med org Bontrager XR4 Team gummi.

Bilagor

• IMG_20170811_180420.jpg
    IMG_20170811_180420.jpg
    251.9 KB · Besök: 102
Senast ändrad:
Visa din TREK!!!
IMG_20170812_160836_463.jpg

IMG_20170812_160836_463.jpg

Fick min Fuel EX 2018 års modell XT Version med Shimanokomponenter, 19,5 tums ram i fredags. Igår blev det jungfrutur på den i Ånnaboda utanför Örebro (Fina skogar och höga berg i Bergslagen. Cykeln fick ett riktigt elddop med rejäla prövningar både uppför och utför i lera och på grus redan första turen! 3,8 mil ca avverkade får jag vara nöjd med som första tur.
Trodde att den skulle kännas tyngre än vad den gjorde men re:aktiv dämparen var grym och däcken som sitter på (XR4 Team Issue 2.4) höll grepp otroligt! Klarade av rejäla backar med den, även ståendes på pedalerna. Så gott som lika bra som min HardTail uppför och (nästan) lika skön som en Downhillcykel nedför. Grym grym Grym känsla med denna. Inget lät konstigt och jag tackade mig själv att jag valde 2x11 Shimanoväxlar då det känns mer hemma och Jag använde alla växlar under turen (MTB Röd 5 i Ånnaboda)

Lycklig ägare av min första Trek och första heldämpade!

Bilagor

• 20170812_174300.jpg
    20170812_174300.jpg
    473.8 KB · Besök: 76
Visa din TREK!!!
taxner sa:
Fick min Fuel EX 2018 års modell XT Version med Shimanokomponenter, 19,5 tums ram i fredags. Igår blev det jungfrutur på den i Ånnaboda utanför Örebro (Fina skogar och höga berg i Bergslagen. Cykeln fick ett riktigt elddop med rejäla prövningar både uppför och utför i lera och på grus redan första turen! 3,8 mil ca avverkade får jag vara nöjd med som första tur.
Trodde att den skulle kännas tyngre än vad den gjorde men re:aktiv dämparen var grym och däcken som sitter på (XR4 Team Issue 2.4) höll grepp otroligt! Klarade av rejäla backar med den, även ståendes på pedalerna. Så gott som lika bra som min HardTail uppför och (nästan) lika skön som en Downhillcykel nedför. Grym grym Grym känsla med denna. Inget lät konstigt och jag tackade mig själv att jag valde 2x11 Shimanoväxlar då det känns mer hemma och Jag använde alla växlar under turen (MTB Röd 5 i Ånnaboda)

Lycklig ägare av min första Trek och första heldämpade!

Snygg! Nyfiken på hur lång du är till den storleken?

Visa din TREK!!!
Willie sa:
Grattis!

Går själv och väntar på att min första trek ska dyka upp!

Jag är också nyfiken på hur lång du är?

Hej! Jag är ungefär 189cm utan skor och den passar utmärkt! Har tidigare tagit för stor cykel och trodde jag skulle ha 21" ram först men kände verkligen att den var för stor när jag testade en Fuel EX. Denna däremot är perfekt! Välj hellre den mindre storleken om du är mellan 19,5 och 21" som jag är! Mvh Tobias

Visa din TREK!!!
taxner sa:
Willie sa:
Grattis!

Hej! Jag är ungefär 189cm utan skor och den passar utmärkt! Har tidigare tagit för stor cykel och trodde jag skulle ha 21" ram först men kände verkligen att den var för stor när jag testade en Fuel EX. Denna däremot är perfekt! Välj hellre den mindre storleken om du är mellan 19,5 och 21" som jag är! Mvh Tobias

Tack! Jag är 194cm och har alltid åkt på något små hojjar. Nu blev det dock en slash i 21.5 så blir spännande att se hur stor den känns!

Visa din TREK!!!
taxner sa:

Hmm, jag är 187-188 och gick utan tvekan på en 21.5 (XL). Jag skulle absolut inte vilja ha en kortare.
En vän till mig som är kortare än mig har också provat min Fuel EX 21.5 och han tycker den känns lämplig åt honom till och med.

Hur mycket har du kvar tills sadelstolpen blir för långt ute ur ramen? Känns som den är väldigt högt uppe.

Visa din TREK!!!
inzani sa:
taxner sa:

Hmm, jag är 187-188 och gick utan tvekan på en 21.5 (XL). Jag skulle absolut inte vilja ha en kortare.
En vän till mig som är kortare än mig har också provat min Fuel EX 21.5 och han tycker den känns lämplig åt honom till och med.

Hur mycket har du kvar tills sadelstolpen blir för långt ute ur ramen? Känns som den är väldigt högt uppe.

Nej jag testade en 21,5" ram och den var för stor, fick sträcka mig onödigt långt och den kändes klumpigare än min 19,5". Jag tycker inte det är så skönt om jag behöver luta mig för långt framåt när jag cyklar (svag rygg).
Det är en helt okej bit till sadelrörets rekommenderade maxlängd nås med dropperposten fullt utfälld, har inte mätt dock.

Senast ändrad:
Visa din TREK!!!
Willie sa:
taxner sa:
Willie sa:
Grattis!

Tack! Jag är 194cm och har alltid åkt på något små hojjar. Nu blev det dock en slash i 21.5 så blir spännande att se hur stor den känns!

Vilken slash blev det?

Visa din TREK!!!
fredrik168 sa:
Willie sa:
taxner sa:
Willie sa:
Grattis!

Vilken slash blev det?

En 9.8, idag dök den upp med men hinner inte hämta före fredag.. men då får ni lite bilder :)

Visa din TREK!!!
Fuel EX8 27.5 Plus 19.5" -18.. Allt original än så länge, men jag har inte hittat något speciellt att klaga på så jag vet inte riktigt vad som ryker först.

Bilagor

• 20170815_194504.jpg
    20170815_194504.jpg
    407.5 KB · Besök: 100
Visa din TREK!!!
DrMikael sa:
Fuel EX8 27.5 Plus 19.5" -18.. Allt original än så länge, men jag har inte hittat något speciellt att klaga på så jag vet inte riktigt vad som ryker först.

Gillar färgschemat på våra hojar! (nyligen skaffat en Fuel EX8 XT!)

Rätt sköna eller hur? Hur är det med de feta däcken? Bra grepp?

Visa din TREK!!!
Jag är också väldigt förtjust i färgschemat. Har en vapendragare som har en Fuel EX 9.8. Den har, om möjligt, ännu coolare färgschema.

Det är den första plushojen jag testat men jag är väldigt nöjd med däcken! Otroligt bra grepp både uppför och utför och rullar över så gott som vad som helst.
Märker absolut inte att de skulle vara långsammare än 29×2.2 heller.

Tillbaka
Topp