Visa din TREK!!!

Visa din TREK!!!
inzani sa:
Recension av slash är jag högst intresserad av, nu när dom har nya thru-shaft bakdämparen. Så ut å cykla för fullt nu alla nyblivna slashers och ge mig recension :D
Kört några runder med min, senast blev det dryga 1000 höjdmeter.

Är ruggigt nöjd med cykeln so far. Tyckte min remedy 8 17 var grym men denna är snäppet värre. Äter verkligen upp allt stök. Letar snarare efter värsta stället i stenkistorna än bästa spår med denna:)

Köpte denna med tanke om komponentuppgradering eftersom. Det jag kan säga än så länge är väl att gaffeln (Yari) överraskat mig posetivt. Funkar riktigt bra på denna cykeln, men känner jag mig själv rätt blir det väl ett fast suspension kit för att testa:)

Bromsarna guide R är jag inte imponerad av åker på zee snarast .

Drivlinan är väl som jag tänkte ungefär, funkar men när den blir sliten blir det eagle.

Fälgarna är kanon för mig känns bombsäkra. Gött att inte ha för dyra och behöva ha för mycket luft för man är livrädd för genomslag. 30 mm bredd funkar fint med se4 som sitter på. Positivt överraskad av dom med.

Bakdämparen känns bra än så länge .Vet inte om det är dämparen eller länkaget, men jag har haft mycket lättare att få till följsamhet vid småstök utan att den bottnar jämfört med Remedyn och deluxe dämparen. Känns som dom tunat denna bättre för aggressiv åkning.

Senast ändrad:
Visa din TREK!!!
Antex66 sa:

Du de där låter smutt... Måste jag kanske beställa ett ramkitt ändå.... Hömm!
Har en helt ny Öhlins Rxf 36 Coil liggandes till något grymt. Kan man med gott samvete montera en sån när ramen har en foxare bak. Dessa i-lands problem alltså :D

Vilka hjul är de som kom på den?

Visa din TREK!!!
MatteXC sa:
niklaws sa:
MatteXC sa:
Lightweight! Vad är det för gaffel på den?

Fox 32 Float. Lättare ska den bli!

Börjar bli svårt/dyrt att banta den mer va?
Foxen är det en sån där svinlätt StepCast?

Min TF8 lider av svår övervikt just nu så sugen på lite knep man kan ta till...

Yes det är Step Cast men inte den värsta. Tror de är 200g viktskillnad typ

Vägde tyvärr aldrig cykeln när den var helt original men gissningsvis:
Tubeless och Racing Ralph mot slang och XR1 däcken -400g
Styre och stam typ -100/150g (Styret bytte jag till ett bredare som var bara aningen lättare)
Sadel -120g

Enkla/Relativt billiga besparingar är ju vanligtvis:
Tubeless
Bromsskivor (Ashima Ai2 är billigt på ebay)
Stam (Kalloy Uno billigt på ebay)
Har du inte singelklinga är det ju en vettig och enkel besparing
Sadel, snäppet dyrare dock

Visa din TREK!!!
inzani sa:
Antex66 sa:

Du de där låter smutt... Måste jag kanske beställa ett ramkitt ändå.... Hömm!
Har en helt ny Öhlins Rxf 36 Coil liggandes till något grymt. Kan man med gott samvete montera en sån när ramen har en foxare bak. Dessa i-lands problem alltså :D

Vilka hjul är de som kom på den?

Klart du skall beställa ett ramkitt, men det sitter inte en fox på (om du inte får tag på en 2017) sitter den nya rock shox truaxle på 2018.
På min 9.7 sitter det Bontrager Line Comp 30, TLR, 54T Rapid Drive hjul.

Visa din TREK!!!
Antex66 sa:
Klart du skall beställa ett ramkitt, men det sitter inte en fox på (om du inte får tag på en 2017) sitter den nya rock shox truaxle på 2018.
På min 9.7 sitter det Bontrager Line Comp 30, TLR, 54T Rapid Drive hjul.

Sitter fox på 9.9 som endast säljs som ramkitt, om jag förstått de rätt. Men min förhandlare kan ej hitta nån info om den, och de står otroligt lite om de på nätet...
Jag är lite lur på att trek inte har börjat sälja den överhuvudtaget.

Samma hjul som kom på min fuel ex 8 då. Dom vart mos första turen :/ Ska nog bara byta ut fälgarna till nå carbon diton. Naven verkar bra!

Visa din TREK!!!
Du har rätt. Var bombsäker de var mer som skiljde. Har för mig 9.9 fuel ex har fox med. Thru-shaft t.ex.
Då är ett ramkitt inte så lukrativt om de bara är kedjestagen som diffar. Då köper man hellre en komplett cykel(9.7) för typ samma pris som en ram... Lite dåligt av trek.

Visa din TREK!!!
inzani sa:
Du har rätt. Var bombsäker de var mer som skiljde. Har för mig 9.9 fuel ex har fox med. Thru-shaft t.ex.
Då är ett ramkitt inte så lukrativt om de bara är kedjestagen som diffar. Då köper man hellre en komplett cykel(9.7) för typ samma pris som en ram... Lite dåligt av trek.

Ja håller med om att det är udda. Antar att dom helt enkelt vill få ut carbonramar och slippa göra en alu version. Blir förmodligen billigare att köra samma dämpare rakt över.

Känns som det kan bli svårt att sälja ramkit bara på färgen. Men 9.7 borde bli populär.

Visa din TREK!!!
Henrik83 sa:
Kundgruppen som letar lös ram lär förmodligen inte vara så intresserade av av vare sig Yarin, NX-gruppen eller Guide R..

Känns som man hellre köper en 9.7 för samma pris som ett ramkit och kränger alla delar du nämnde... .. . !
På köpet får man en bra dropperpost och kompletta hjul med däck som faktiskt går använda till nått. Men den röda färgen är ju värd sin vikt i guld (hoppas det är lite färg....) :P

Jag tror jag kör min EX säsongen ut och början av nästa. Så får man se om man kanske hittar en Slash 9.7 för vettig peng.

Visa din TREK!!!
Nån som vet vilka hjullager Trek använder.
Jag har en "bontrager line comp" fälg med ett missljud som jag tror kommer från ett lager.
Har letat på Treks hemsida men hittar ingen info.

Visa din TREK!!!
niklaws sa:
MatteXC sa:
niklaws sa:
MatteXC sa:
Lightweight! Vad är det för gaffel på den?

Fox 32 Float. Lättare ska den bli!

Börjar bli svårt/dyrt att banta den mer va?
Foxen är det en sån där svinlätt StepCast?

Min TF8 lider av svår övervikt just nu så sugen på lite knep man kan ta till...

Yes det är Step Cast men inte den värsta. Tror de är 200g viktskillnad typ

Vägde tyvärr aldrig cykeln när den var helt original men gissningsvis:
Tubeless och Racing Ralph mot slang och XR1 däcken -400g
Styre och stam typ -100/150g (Styret bytte jag till ett bredare som var bara aningen lättare)
Sadel -120g

Enkla/Relativt billiga besparingar är ju vanligtvis:
Tubeless
Bromsskivor (Ashima Ai2 är billigt på ebay)
Stam (Kalloy Uno billigt på ebay)
Har du inte singelklinga är det ju en vettig och enkel besparing
Sadel, snäppet dyrare dock

Har redan gått över till 1x11 :)
Bra tips med bromsskivorna.
Jag siktar på:
hjulset - 0.5 kg
Däck - 0.4 kg (från xr1)
ev byta bromsar, det sitter deorebromsar på, måste ju finnas lättare grejer, kan man drömma om - 0.2 kg?
Får jag nytt jobb med fet lön blir det en SC factory med pimpade axel vilket borde bli - 0.3 kg minst

Visa din TREK!!!
IMG_3628.JPG
Jag byggde en Fuel EX av ett ramkit. Shimano XT växlar, bromsar och vevparti.
RS pike gaffel och Hope hjul. Sjukt nöjd med den!

Bilagor

• IMG_3630.JPG
    IMG_3630.JPG
    481.5 KB · Besök: 109
Visa din TREK!!!
Min TREK 2018 Domane sl 6 i Viper red färg

Bilagor

• 166219929_uxKWNuFy_20170917_113902small.jpg
    166219929_uxKWNuFy_20170917_113902small.jpg
    226.9 KB · Besök: 124
  • 166220065_3W8vnTlR_20170917_113943small.jpg
    166220065_3W8vnTlR_20170917_113943small.jpg
    286 KB · Besök: 129
Senast ändrad:
Visa din TREK!!!
Stolpe, stam, styre, växel, växelreglage, handtag och däck. När nya däcken kommer så blir det Stan's också.

Och som sagt... Dom flesta hade nog bara pumpat och kört. Inte jag. ?

Edit: Jo... Kassetten bytes efter första rundan. Från SRAM till SLX. Då gick det att växla. Den medföljande kassetten är fullständigt oduglig! Dessutom var SLX nästan 50 gr lättare.

Senast ändrad:
Visa din TREK!!!
FB_IMG_1509217856745.jpg
FB_IMG_1509265784378.jpg

En av mina Trek:ar.
Gammal bild då utrustad med ölhållare på gaffeln och omkörnings förbudsskyllt.

Cykel en Trek Y-33 carbon från 1995.
En grym cykel då och fortfarande en ikon bland alla mtbs.

Visa din TREK!!!
Har just sålt min hardtail för att gå över på heldämpat, varit inne på en Trek fuel EX9 27,5" eftersom den verkar passa mig bra då jag kör 50/50 stigcykling och XC.
Positivt är även att det verkar finnas flera till salu inom 20 mil radie från där jag bor och till förhandlingsbara priser.
Men nu kommer osäkerhetsmomentet, varför är det så många till salu!?

- några negativa erfarenheter någon?
- någon som kört 27,5" plus däck på en 2016? vilka fälgar/fälgbredd i så fall?

- förslag på alternativ?

Tillbaka
Topp