Visa din TREK!!!

Visa din TREK!!!
Samma dag den kom hem, har bytt styre och sadel nu.
Skulle vara en, jag MÅSTE ha cykel nu, cykel..
I väntan på försäkringspengs för den stulna älsklingen..
Men jag tror jag gillar den,fast den inte är av stål knappt alls..

Bilagor

• IMG_20220617_220609_187.jpg
    IMG_20220617_220609_187.jpg
    1.5 MB · Besök: 219
Visa din TREK!!!
Har en FEX 9.7 2021 och kommer inte överens med växelreglaget. Sitter NX på från fabrik. Kommer från XT innan vilket jag var betydligt bekvämare med. problemet är väl egentligen att knapparna sitter för långt i från varann vilket gör att jag i princip får flytta handen för att växla. Är GX reglage bättre? Eller går det att skifta till Shimano reglage? Typ XT 8100 eller liknande? Eller finns det nåt bra annat som passar bolt on?

Visa din TREK!!!
Visa din TREK!!!
Tack för länken. Beställde hem ett X01 reglage som verkar vara justerbart. Märkligt att dom smäller på ett NX reglage på en i övrigt dyr cykel där resten är GX
Snabb fråga. Det går inte att använda befintlig kabel när man byter va? Man måste dra ny? Om det är så, är det bara att dra ur den gamla och skjuta igenom den nya? Har inte haft intern dragning förr

Visa din TREK!!!
Snabb fråga. Det går inte att använda befintlig kabel när man byter va? Man måste dra ny? Om det är så, är det bara att dra ur den gamla och skjuta igenom den nya? Har inte haft intern dragning förr
Man måste dra ut växelvajern för att byta reglage. Den gamla tenderar att vara antingen fransig eller lite knäckt så det är lika bra att ha en ny vajer att byta till. Fuel EX har höljen som går hela vägen så det är bara att mata in den nya vajern.

Byta hölje är lite knixigare, men då kan du använda vajern som guide.

Visa din TREK!!!
Inte speciellt sexigt eller cool, men ...

Jag köpte cykeln på Craigslist i USA för att slippa frakta min egen fram och tillbaka mellan Sverige och USA. Det är kanske bara ramen (och broms) som är kvar från inköpet. Jag använde cykeln i augusti för att genomföra Coulee Challenge, ett lopp på 1200 km och fler höjdmeter än jag vill tänka tillbaka till.

Elance 400 från 1979. Reynolds 531 osv osv.

20220810_180615.jpg

Edit: 6-delat frihjul där bak egentligen, men genom att installera SunRace frihjul, som är något, något smalare än Shimano, kunde jag få på en 7-delat. 12-26. Jag byggde upp framhjulet på plats (Shimano dynamo). Bakhjulet är originalet. Just när jag skulle köpa ett nytt nav från VeloOrange (126 mm axel) så tog de slut. Ibland tvekar man lite för länge.

Det är Maillard bak, men inte med det "funky" systemet för frihjulet:

Det funky systemet:

Så lite tur hade jag.

Senast ändrad:
Visa din TREK!!!
Testar det här med n-1 #onebiketorulethemall osv. Köpte en Domane gen 3 med 105. Slängt på mina gravelhjul från Slowbuild (dt350 och 47mm fälg). Bytt styre/stam till Easton (styret är ec70 ax) och sadel. Just nu med 32mm wtb Expanse. Premiär på Kinnekulle idag. Kan bli bra!

Bilagor

• A2B2068A-043A-4770-AB23-1F07C32CF84C.jpeg
    A2B2068A-043A-4770-AB23-1F07C32CF84C.jpeg
    1.4 MB · Besök: 134
  • 134614C0-9723-4525-99E1-FEDBAD66D5FF.jpeg
    134614C0-9723-4525-99E1-FEDBAD66D5FF.jpeg
    880.4 KB · Besök: 106
  • 4D86B439-8ACE-4124-A17F-3EA91DAB4E77.jpeg
    4D86B439-8ACE-4124-A17F-3EA91DAB4E77.jpeg
    1.9 MB · Besök: 94
  • 1C5553B8-49E2-4BA0-A8FF-0590B43C310C.jpeg
    1C5553B8-49E2-4BA0-A8FF-0590B43C310C.jpeg
    1.6 MB · Besök: 142
  • 4E6ADBB1-5A00-45A8-BA9D-199040FD5280.jpeg
    4E6ADBB1-5A00-45A8-BA9D-199040FD5280.jpeg
    1.3 MB · Besök: 132
Visa din TREK!!!
Får du med ny dämpare eller behöver du betala för det? Vill minnas att det är annan storlek på gen6 vs gen5 och annan slaglängd.
Dämparen sitter i ramen. Detta ramkit är det.

Ja det är ju intressant. Annan gaffelängd och bakdämpare. Hur löser de det?
har du köpt en hel cykel så har jag för mig dom byter allt som inte passar. Jag köpte ett ramkit 2019 och får ett nytt 2023 istället. Jag valde ju själv gen 6 så det är ju upp till mig, det jag behöver köpa nytt är en ny dropper pga 34,9mm på nya ramen, airshaft för 150mm har jag redan liggande och resten passar.

Visa din TREK!!!
har du köpt en hel cykel så har jag för mig dom byter allt som inte passar. Jag köpte ett ramkit 2019 och får ett nytt 2023 istället. Jag valde ju själv gen 6 så det är ju upp till mig, det jag behöver köpa nytt är en ny dropper pga 34,9mm på nya ramen, airshaft för 150mm har jag redan liggande och resten passar.

Du behöver inte en ny dropper, du kan också köpa en shim.

Visa din TREK!!!
Du behöver inte en ny dropper, du kan också köpa en shim.
Okej, ja jag funderade på om det skulle funka.

Men det blir nog en ny ändå, jag har en highline 170mm idag som är servad flera ggr och börjar bli väldigt seg. Så det är nog dags för en ny gasdämpare och det sitter 200mm original på Gen 6 i XL så har antar sadelröret är lägre på den nya ramen. ? Satt och kollade lite geometri igår på hotellet men gjorde ingen större genomgång, tänkte göra det när jag är hemma igen. Har varit på tjänsteresor hela veckan så jag har inte kunnat nörda ner mig just någonting ?

Visa din TREK!!!
Okej, ja jag funderade på om det skulle funka.

Men det blir nog en ny ändå, jag har en highline 170mm idag som är servad flera ggr och börjar bli väldigt seg. Så det är nog dags för en ny gasdämpare och det sitter 200mm original på Gen 6 i XL så har antar sadelröret är lägre på den nya ramen. ? Satt och kollade lite geometri igår på hotellet men gjorde ingen större genomgång, tänkte göra det när jag är hemma igen. Har varit på tjänsteresor hela veckan så jag har inte kunnat nörda ner mig just någonting ?

Jag shimsade min sons Bikeyoke från 30,9 mm till 31,6 mm. Bikeyoke säljer faktiskt 31,6 mm uterör till droppen, men en shim är enklare och billigare.

På cyklar används ofta större diameter för att göra saker lättare, men dropper blir tyvärr bara (mycket) tyngre med större diameter.

Visa din TREK!!!
OneUp och Crankbrothers är 100 gram tyngre i 34,9 mm än i 31,6 mm, men ser nu att Bikeyoke Revive är 5 gram lättare.
Känns som styvheten trumfar vikt för en 200mm dropper. Jagar inte vikt på hojen så jag är mest intresserad av att den håller. Min första dropper var för vek så den nöttes sönder i bakkant. Lutar åt en bontrager line elite som finns på rea.

Visa din TREK!!!
Håller med. Men jag vet inte om vikten korrelerar med hållbarheten.
Nej det behöver ju inte vara fallet, men diameter med styvhet och flex iaf. Så i det avseendet tror jag att en grövre är bättre för mig som väger 90kg och vill ha en lång dropper.

Edit: Fast jag gör nog som du sa ändå och börjar med att skaffa ett shims och kör så länge den funkar. Snåljåpen i mig vaknade till liv ?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp