Visa dina FiveTen

Visa dina FiveTen
Glider i mina access!

IMG_20190327_203219.jpg

Visa dina FiveTen
storfiskarn sa:
marr sa:
storfiskarn sa:
Ska nog köpa ett par access o ha som vardagsskor tror jag.
Ser sköna ut.

Har både dessa och den luftigare modellen. Mycket sköna. Men kan nog ha lite konstig passform. Dock töjer de sig en del. Var kansiga som attans första dagarna.
Låter bra, får bli ett par access någon månad.

De reas väldigt friskt emellanåt. Gav en trehundring för dessa tex.

Visa dina FiveTen
marr sa:
storfiskarn sa:
marr sa:
storfiskarn sa:
Ser sköna ut.

Har både dessa och den luftigare modellen. Mycket sköna. Men kan nog ha lite konstig passform. Dock töjer de sig en del. Var kansiga som attans första dagarna.

Hur är storlekarna?
Kan jag köpa i samma storlek som mina freerider?

Senast ändrad:
Visa dina FiveTen
marr sa:
storfiskarn sa:
marr sa:
storfiskarn sa:
Ser sköna ut.

+42

Kolla t.ex. Addnature och Bike-Discount med jämna mellanrum på daglig basis.

Visa dina FiveTen
storfiskarn sa:
marr sa:
storfiskarn sa:
marr sa:
storfiskarn sa:
Ser sköna ut.

Hur är storlekarna?

Jag kör samma som i cykelskorna. (Maltese falcon)

Senast ändrad:
Visa dina FiveTen
marr sa:
storfiskarn sa:
marr sa:
storfiskarn sa:
marr sa:
storfiskarn sa:
Ser sköna ut.

Hur är storlekarna?

Jag kör samma som i cykelskorna. (Maltese falcon)
Ok, bra.

Visa dina FiveTen
Örjan Lax sa:
marr sa:
storfiskarn sa:
marr sa:
storfiskarn sa:
Ser sköna ut.

+42

Ok. Tack för tipset. ?

Visa dina FiveTen
Örjan Lax sa:
Örjan Lax sa:
marr sa:
storfiskarn sa:
marr sa:
storfiskarn sa:
Ser sköna ut.

+42

Ok. Tack för tipset. ?
Brukar kolla på bike-discount.de, men Addnature va nytt för mg, så det tackar jag för.

Visa dina FiveTen
Rattnalle sa:
mansp sa:
Hur länge håller era Freerider?

Har ett par som är supersköna men skruvarna i pedalerna har ätit igenom sulan och slitit av en "gummipigg" på drygt ett år(inköpta sommaren 2017 och började läcka in i höstas). Nu är ju inte dessa vattentäta ens till början, men lite segt att bli blöt underifrån om fötterna när man tex tvättar cykeln.

Ovansidan har precis börjat få en lätt patina, men är ändå snygga nog för jobb/pub etc.
Kanske är omsulning som gäller..
Mina Contact efter en veckas cykling.

Fast det har inte gått alls lika fort efter det där första.

Funderat på Contact, testat både freerider och contact?
kosmetiskt slitage gör ju inget, det tråkiga är ju när piggarna(superstarcomponents nano-x) äter igenom sulan.. Men något får man väl straffas med för att få bra grepp antar jag =)

Visa dina FiveTen
mansp sa:
Rattnalle sa:
mansp sa:

Har ett par som är supersköna men skruvarna i pedalerna har ätit igenom sulan och slitit av en "gummipigg" på drygt ett år(inköpta sommaren 2017 och började läcka in i höstas). Nu är ju inte dessa vattentäta ens till början, men lite segt att bli blöt underifrån om fötterna när man tex tvättar cykeln.

Ovansidan har precis börjat få en lätt patina, men är ändå snygga nog för jobb/pub etc.

kosmetiskt slitage gör ju inget, det tråkiga är ju när piggarna(superstarcomponents nano-x) äter igenom sulan.. Men något får man väl straffas med för att få bra grepp antar jag =)
Vanliga Freerider är jättemjuka i innersulan i jämförelse. Ok för lugna turer hemma men jag hade dött om jag hade cyklat heldagar i t ex alperna eller Åre med dem. Bättre grepp på Contact men inte natt och dag utan det är innersulan som är den stora grejen.

Jag kör också Nano X, med korta piggarna.

Visa dina FiveTen
Rattnalle sa:
mansp sa:
Rattnalle sa:
mansp sa:

Vanliga Freerider är jättemjuka i innersulan i jämförelse. Ok för lugna turer hemma men jag hade dött om jag hade cyklat heldagar i t ex alperna eller Åre med dem. Bättre grepp på Contact men inte natt och dag utan det är innersulan som är den stora grejen.

Jag kör också Nano X, med korta piggarna.

Tack för info, samma piggar här, får bli antingen contact eller pro varianten som nästa dojja

Visa dina FiveTen
qma sa:
glitch sa:
Fattar inte varför Freerider säljs fortfarande. Känns som Pro och Contact är bättre på allt.

Freerider är lite mer civila, plus sulan har söm hela vägen runt till skillnad från Contact-versionen.
Att sulan lossnar på Contact verkar dock vara fixat även utan söm varvet runt. Mina slits snabbt för att gummit är så mjukt men sulan sitter där den ska.

Visa dina FiveTen
Contact är också rätt otäcka att ha på sig när det är varmt eftersom det är så mycket ren plast runt hela foten. Så en uppdaterad Freerider med bättre sula skulle nog ändå fylla sin plats.

Visa dina FiveTen
Kört med Impact Pro senaste året. Funkar klockrent på cykeln, men tycker de har för dåligt grepp om hälen när man kör pushbike uppför stigarna. Hälen vill gärna glida ur.

Nån som upplevt samma problem med den eller andra modeller? Funderar på om man ska byta till en annan modell i år och vilken man isf ska prova.

Visa dina FiveTen
qma sa:
glitch sa:
Fattar inte varför Freerider säljs fortfarande. Känns som Pro och Contact är bättre på allt.

Freerider är lite mer civila, plus sulan har söm hela vägen runt till skillnad från Contact-versionen.

Smaksak kanske, kan inte påstå att jag tycker att Pro är mindre "civila" än Freerider, Beror ju på färgval.
freeriderpro.jpg

Sulan på Pro är ju ännu mer gediget förankrad än på Freerider modellen så känns återigen som en mer kvalitativ sko och då har vi inte ens börjat titta på hur de tål väta och smuts.
Storleksmässigt sitter Pro modellen på mina fötter i storlek 44 som vanliga gympadojjor, dvs. varken storlek upp eller ner.
Har haft Impact VXI innan även dem i storlek 44, de var snäppet luftigare möjligtvis men jag hade inte kunnat ha varken större eller mindre än 44.
Gällande grepp klistrar mina Pro som sjutton i pedalen och sulan håller till skillnad från mina gamla Impact VXI som delaminerade direkt.
Är väl bra att det finns ett val då man värdesätter olika saker.

Visa dina FiveTen
Tänkte slänga ut en fråga gällande just fiveten.
Vilken modell skall man välja när jag är ute efter en sko som jag kan gå i o samtidigt få bra grepp vid plattformspedaler? Inga spd eller liknande uttag.

Hur är strlk jämfört med ett par skateskor ala DC shoes ?

Visa dina FiveTen
Gillar dessa skarpt, samma färgskala som svågerns 10-åriga dotter ;)

Bilagor

• 7547F10F-6330-4394-B65A-AF1AF94561A5.jpeg
    7547F10F-6330-4394-B65A-AF1AF94561A5.jpeg
    189.3 KB · Besök: 129
Visa dina FiveTen
Jag gillade min Hellcat men de var lite plastiga och ja fick lite varningens finger för att det slits ut fort. Så jag beställde ett nytt o tyngre par med mera "riktigt" material.

Bilagor

• 20190405_162146[1].jpg
    20190405_162146[1].jpg
    264.4 KB · Besök: 150
Visa dina FiveTen
Sommardojorna - det fick bli ett par Freerider. Har bara haft Freerider Elements förut och dessa är grymt mycket luftigare. Jag önskar dock att man kunde köpa samma modell med läder istället för mocka, bara för att det är så lätt att rengöra och håller sig bättre.

Ganska civila i 'Earth Green', kanske inte längre efter att muppen satte dit neongröna snören. :)

Köpte av Tindeberg för typ 830 kr med signup-rabatt.

Bilagor

• IMG_20190417_122354.jpg
    IMG_20190417_122354.jpg
    216.2 KB · Besök: 138
Visa dina FiveTen
Premiär för fiveten för mig. Kommer ta ett tag o vänja sig vid superstyva sulan dock men grymt bra respons på cykeln blev de iaf

Bilagor

• 20190419_101318.jpg
    20190419_101318.jpg
    419.2 KB · Besök: 84
Visa dina FiveTen
Hur tight ska Five tens sitta? Lika som spd-skor?

Jag sitter med två par hemma, en halv storleks skillnad, o ska skicka tillbaks ett av dem. De mindre sitter tight, lilltån tar i lite men någon cm fram vid stortån. De större sitter lite läsare, men greppar ändå hälen, o trycker ingenstans på tårna. Vilken skulle ni valt?

Visa dina FiveTen
Quell sa:

Jag sitter med två par hemma, en halv storleks skillnad, o ska skicka tillbaks ett av dem. De mindre sitter tight, lilltån tar i lite men någon cm fram vid stortån. De större sitter lite läsare, men greppar ändå hälen, o trycker ingenstans på tårna. Vilken skulle ni valt?

Sitter den större storleken säkert utan att behöva snöras för tajt så verkar det mycket mer bekvämt att slippa riskera att det blir trångt för tårna.

Visa dina FiveTen
qma sa:
Quell sa:

Sitter den större storleken säkert utan att behöva snöras för tajt så verkar det mycket mer bekvämt att slippa riskera att det blir trångt för tårna.

Hade samma fråga när jag köpte mina Five tens. Dom var klart mindre tight än mina tre par xc skor. Trodde att jag hade köpt en half storlek för stor. Dom verkar fortfarande stor när jag går, men har ingen problem alls när jag (stig)cyklar. Foter blir också lite större när dom blir varma.

Visa dina FiveTen
Har tyckt att jag haft väl mycket pedal kontakt det senaste. Inte konstigt, 5 års cykling sliter tydligen.
20190512_1242010.jpg

Är det freerider pro som gäller nuförtiden?

Visa dina FiveTen
xdr sa:
Har tyckt att jag haft väl mycket pedal kontakt det senaste. Inte konstigt, 5 års cykling sliter tydligen.

Ja kör på det du!
Men du kan imte ha cyklat mycket om det där är 5 års slitage??

Det här är mina Contact efter 1,5år

Bilagor

• 20190512_152542.jpg
    20190512_152542.jpg
    331.8 KB · Besök: 133
Visa dina FiveTen
mikipedia_ sa:
xdr sa:

Ja kör på det du!
Men du kan imte ha cyklat mycket om det där är 5 års slitage??

Det här är mina Contact efter 1,5år

4 år är det, jag räknade fel. Däremot har väl två av dem varit rätt lågcyklade i och med hjärnskakningar, trista armbrott och operationer.

Klickade hem ett par Freerider pro nu.

Visa dina FiveTen
Jaha nu när Adidas har köpt upp Five Ten har de dessutom gjort om lästen på Freeride Contact. Från en hyfsat bred till tryckande trång.
Vad finns det för andra mtb skor för plattisar som är breda i lästen?

Visa dina FiveTen
unsuspected sa:
Jaha nu när Adidas har köpt upp Five Ten har de dessutom gjort om lästen på Freeride Contact. Från en hyfsat bred till tryckande trång.
Vad finns det för andra mtb skor för plattisar som är breda i lästen?
Sen när? De jag köpte förra året var ju jättebra i lästen. Kasst i så fall för jag gillar dem. Bortsett från att de är obekväma i värme eftersom det är för mycket tät plast runt foten.

Tidigare var Shimanos plattisskor oväntat breda, bredare än Freerider Pro t ex. Vet inte hur de nya är.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp