Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister

Vid en viss ålder så får man nog acceptera att träningsmål får börja skifta från att slå livstids-PR:s till att bromsa förfallet. Inte över natten, men en gradvis förändring över år. Iaf för de som hållt på ett tag.

Är man hjälpt av att fortfarande ha mål kan man ju jämföra sig med andra i sin ålder, och på så sätt fortsatt mäta framsteg, men nu inte längre i absoluta vikter eller tider, utan mer relativa. Tänker på t.ex. https://exrx.net/Testing/WeightLifting/StrengthStandards för styrketräning och väletablerade "Age Grade" för löpning https://runbundle.com/tools/age-grading-calculator

Jag _tror_ att i den takt man vill öka och den takten man bör ha ändras över tid, att vara ärlig med sig själv minskar risken för skador. Men jag lever inte som jag lär, fortsätter jag i den takt jag kört sen nyår kommer jag ha ett nytt diskbrock innan allt grus är borta.
Mindset är ju kämpigt. Jag klarar mig generellt bättre på stranden, löprundan, cykeln, och gymmet (sett till kroppsvikt iaf) än den genomsnittliga 46-åringe mannen, den genomsnittliga ribban är å andra sidan rätt låg. Men målbilden är ju fitnessmodellen, halvmaran på 1:30-löparen, vättern-på-sub8-cyklisten och 150kg-sqattaren - ingalunda elit, men duktiga motionärer.
Jag vet att jag inte kan nå ända fram, men så länge det går framåt i allmänhet finns det hopp. Går det inte lägre framåt så känns det hopplöst.

Faktisk prestation och önskad spegelbild är det som skiljer mest för mig, jag är helt klart nöjd med vad jag kan prestera. Även om jag snart kommer skriva mindre frekvent i denna tråd och mer i löpartråden, så är det faktiskt i bikttråden som jag mest önskar att kunna skriva om mina framsteg.
Kontentan är väl att vi har alla något att vara missnöjd över och att lägga för mycket fokus på det är inte heller bra. En klapp på axeln för att man är jämnbra över tid på flera andra områden är också en viktig påminnelse.

Faktisk prestation och önskad spegelbild är det som skiljer mest för mig, jag är helt klart nöjd med vad jag kan prestera. Även om jag snart kommer skriva mindre frekvent i denna tråd och mer i löpartråden, så är det faktiskt i bikttråden som jag mest önskar att kunna skriva om mina framsteg.
Kontentan är väl att vi har alla något att vara missnöjd över och att lägga för mycket fokus på det är inte heller bra. En klapp på axeln för att man är jämnbra över tid på flera andra områden är också en viktig påminnelse.
Japp, man får väl vidga sina vyer och utmana gamla normer.
Dopingtråden nästa!

Progressiv kan ju också innebära fler repetitioner, på lägre vikter. Maxa behöver man inte göra mer än före och efter säsongen. Tekniken är bättre på lägre vikter, och rätt muskler jobbar. ...Sparkar jag in öppna glasdörrar?

Progressiva överbelastningen ger resultat, lyckades med ett tangerat PB och 2st PB i marklyft idag. 203kg, 208kg och sen 210kg, där det sista lyftet kändes betydligt bättre än något av dom andra. Tror att det finns 5-10kg att hämta innan landsvägssäsongen kickar igång.

Ska komplettera hemmaprylarna lite med en bättre uppsättning hantlar (trött på att bygga om) och en bänk för hantelpress, axelpress osv. Är rätt nöjd med vanliga billiga "hexagon"-hantlar som ligger där man lägger dom, och en uppsättning 2-3-4-5-6-8-10-12-14-16 kg typ blir inte jättedyrt och kommer räcka lääänge för mig. Finns det något som talar för att köpa en annan typ av hantlar?

Justerbara vill jag inte ha, brukar försöka dra med ungarna och då blir behövs det fler uppsättningar!

En annan sak, golv, jag behöver något dränerande då gymmet kommer få flytta ut på vår inglasade balkong som ändå blir fuktig på golvet ibland när det regnar och vinden ligger på. Och betonggolv är omysigt. Funderar på "plast-trall" från Ikea (se nedan) med nålfiltsmatta eller grått "kontgräs" på, låter det vettigt? Då kan jag ha samma på hela balkongen. Den är typ 3x8 meter så halva får bli gym.

1774473251326.webp

Ska komplettera hemmaprylarna lite med en bättre uppsättning hantlar (trött på att bygga om) och en bänk för hantelpress, axelpress osv. Är rätt nöjd med vanliga billiga "hexagon"-hantlar som ligger där man lägger dom, och en uppsättning 2-3-4-5-6-8-10-12-14-16 kg typ blir inte jättedyrt och kommer räcka lääänge för mig. Finns det något som talar för att köpa en annan typ av hantlar?

Justerbara vill jag inte ha, brukar försöka dra med ungarna och då blir behövs det fler uppsättningar!

En annan sak, golv, jag behöver något dränerande då gymmet kommer få flytta ut på vår inglasade balkong som ändå blir fuktig på golvet ibland när det regnar och vinden ligger på. Och betonggolv är omysigt. Funderar på "plast-trall" från Ikea (se nedan) med nålfiltsmatta eller grått "kontgräs" på, låter det vettigt? Då kan jag ha samma på hela balkongen. Den är typ 3x8 meter så halva får bli gym.

Visa bilaga 821502
Allt beror ju på vad man är ute efter gällande mål osv. Men jag gillar verkligen minimalismen och enkelheten i ett par kettlebells istället för hantlar när det kommer till hemmagym och träning hemma. Kanske inte optimalt att svinga med på en balkong dock om ni också ska vara flera där samtidigt.

Kanske blir komplettering med det senare men just nu kör jag mest hantlar. Svinga kettlebells på inglasad balkong låter riskabelt som du säger :D

Visa bilaga 821502
Jag har köpt de flesta av mina hantlar på rusta. Dom brukar rätt ofta ha kampanj på 50% och har hexhantlar upp till ~20kg. Lätta hantlar finns på biltema också.

Det är ju ett bra tips helt klart. Fast de verkar inte ha någon mellan 10 och 15 kg, det är lite stort hopp.

Rusta finns lokalt så det är ett bra tips, annars kan jag lika gärna köpa på postorder. Hexhantlarna verkar vara identiska oavsett vem man köper från.

Tänkte kanske börja med ett sånt här kit, det är svårslaget pris. Sen kan man komplettera med några varianter upp till 15 kg när dom har rea på Rusta eller leta beggat, dom stora är bra j-a dyra.

Tänkte kanske börja med ett sånt här kit, det är svårslaget pris. Sen kan man komplettera med några varianter upp till 15 kg när dom har rea på Rusta eller leta beggat, dom stora är bra j-a dyra.
Ja tråla efter beg. Dyker upp på marketplace med jämna mellanrum och det finns många köp&sälj grupper för gymutrustning på FB.

Jag har slutat träna så jäkla nära mitt max I marklyft. Gick på något program för fem veckor sedan och det känns knappt som att jag tränar alls just nu 🤷‍♀️. Ligger på 78% av mitt 1rm på 5x5 den dagen jag kör mark. Positivt är att jag är piggare och orkar med annan träning nu (cyklingen tex som egentligen är nr1). Dessutom har jag inte någon putig "lyftarmage" längre vilket kanske kan vara positivt inför kommande strandsäsong 😆. Hur som helst, det "gainas" mest energi och smak för livet (som sonen brukar skrika) just nu. Men det är fortfarande så jäkla kul att gymma! Vem fan hade trott det?!

Jag har slutat träna så jäkla nära mitt max I marklyft. Gick på något program för fem veckor sedan och det känns knappt som att jag tränar alls just nu 🤷‍♀️. Ligger på 78% av mitt 1rm på 5x5 den dagen jag kör mark. Positivt är att jag är piggare och orkar med annan träning nu (cyklingen tex som egentligen är nr1). Dessutom har jag inte någon putig "lyftarmage" längre vilket kanske kan vara positivt inför kommande strandsäsong 😆. Hur som helst, det "gainas" mest energi och smak för livet (som sonen brukar skrika) just nu. Men det är fortfarande så jäkla kul att gymma! Vem fan hade trott det?!
Nej det låter osannolikt. Så pass osannolikt att jag borde prova. 👍🏻

Tömmer man förråden genom att maxa tar det länge innan förråden fyllts på.
Fast, om man tänker på saken, då behöver man ju inte lassa på så mycket för att maxa...

Tillbaka
Topp