Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister

Ni som har stakmaskin hemma eller tränar med sådan på gym. Är det en distinkt skillnad mellan högsta och lägsta inställningen?
Fick hem min igår och armarna tog slut på lägsta läget i uppvärmningen. Känner ingen skillnad på läge 1 och läge 10. båda känns trögare än att staka i skidspåret.

Hittar inget bra. Man får nog köpa ett sett med små metallhantlar och ett stort.

Nedan ser rätt kass ut men kostar ändå en slant jämfört med stång.

Visa bilaga 746673

Jag kan starkt rekommendera justerbara hantlar från Nüobell om du inte kör övningar som kastar hantlarna i marken eller där hanteln inte greppas i hantelgreppet. Väldigt snabba viktändringar och tar bara upp plats som för ett par hantlar.

Jag kan starkt rekommendera justerbara hantlar från Nüobell om du inte kör övningar som kastar hantlarna i marken eller där hanteln inte greppas i hantelgreppet. Väldigt snabba viktändringar och tar bara upp plats som för ett par hantlar.

Ej fråga riktad specifikt till dig, men vad är grejen med att kasta hantlar i golvet? Jag tänker generellt hantlar = byggarövningar = fokus på excentriska fasen, så lugnt och fint på vägen ner. Eller snackar vi nån sorts hantelbaserad kampsport?

Jag antar att man kan faila vid press men har aldrig hänt mig. Kör stång utan spotter också

EDIT. Ja, de skulle nog funka men jag vågade inte chansa på nåt sånt.

Ej fråga riktad specifikt till dig, men vad är grejen med att kasta hantlar i golvet? Jag tänker generellt hantlar = byggarövningar = fokus på excentriska fasen, så lugnt och fint på vägen ner. Eller snackar vi nån sorts hantelbaserad kampsport?

En tanke är väl att det handlar om medvetet eller undermedvetet söka uppmärksamhet och bekräftelse av andra i gymmet för att man lyfter tungt?

Jag antar att man kan faila vid press men har aldrig hänt mig. Kör stång utan spotter också

EDIT. Ja, de skulle nog funka men jag vågade inte chansa på nåt sånt.
I FB-gruppen ”Hemmagymmet” rekommenderas just denna modell ideligen. Om det inte är någon sorts gerillamarknadsföring så verkar användarna vara helnöjda.

Alltså det beror väl lite på, kör jag hantelpress med säg 2*38 kg så börjar det bli så pass tungt att jag inte lätt kommer upp från liggande när det tar stopp och då åker dem i backen, sen försöker man så klart släppa ner dem så smidigt som möjligt.

Står knappast och kör bicepscurls och släpper hantlarna i backen men på vissa övningar blir det så när det går tungt. Kör man pullovers till fail så måste ju hanteln ta vägen nånstans 😀

Kör man t.ex. en tung överstöt så låter då jag stången falla efteråt, jag tränar själv i garaget så jag har absolut ingen att stajla för. Efter en avslutad frivändning av tyngre variant så åker stången från axlarna i fritt fall osv.

Kör man t.ex. en tung överstöt så låter då jag stången falla efteråt, jag tränar själv i garaget så jag har absolut ingen att stajla för. Efter en avslutad frivändning av tyngre variant så åker stången från axlarna i fritt fall osv.
Ja, stång är ju en annan femma, men jag tror liksom att 99% av den genomsnittliga hantelns rörelsemönster under sin livstid består av varianter på bicepscurls 🙂

Sapphire body har fina träningsvikter till bra pris. Men tyvärr är 20kg slut så deras paket går inte att beställa.

Imorgon får jag en leverans på en 10kg teknikstång. Barnen har ju börjat träna med mig så måste ju ordna utrustning åt dom också 💪
Stången var verkligen billigt skit, fick skruva av ändhylsorna och tömma dom på svarvspån. Sen glapp som satan, men det gick att åtgärda med lite hempul..

Sapphire body har fina träningsvikter till bra pris. Men tyvärr är 20kg slut så deras paket går inte att beställa.

Imorgon får jag en leverans på en 10kg teknikstång. Barnen har ju börjat träna med mig så måste ju ordna utrustning åt dom också 💪
Köpte också en teknikstång till flickan för nåt år sen. Betydligt lättare än 10. Tror det fanns 3 o 6 att välja på. Bra grejor. Letade ett tag innan jag fattade att det är en sån man ska ha.
Behöver komplettera med lite fler småvikter bara

Köpte också en teknikstång till flickan för nåt år sen. Betydligt lättare än 10. Tror det fanns 3 o 6 att välja på. Bra grejor. Letade ett tag innan jag fattade att det är en sån man ska ha.
Behöver komplettera med lite fler småvikter bara
Om du inte redan har så finns det plastvikter 2,5kg i rätt storlek på nordic fighter för en billig peng. Dom är annars väldigt dyra.

Billiga

Dyra

Eleikos är som vanligt dyrast.. Såna här brukar man ha när man är relativt ny på tyngdlyftning. Nordics tål inte så mycket stryk men funkar bra till barn.

Billiga

Dyra

Eleikos är som vanligt dyrast.. Såna här brukar man ha när man är relativt ny på tyngdlyftning. Nordics tål inte så mycket stryk men funkar bra till barn.
Det är såna jag köpte. Inget fel på dem. Jag tvivlar på att nån bumpar sönder 2.5or. Kommer att köpa det billigaste. Ska jag köpa bling så blir det xtr bromsar.

Ok, det finns billigare. 1kr extra kan jag ändå lägga för att slippa lukten.

Har 130kg såna. Kan inte svära på att de är identiska och kinesen kanske löst lukten.
Det är ändå bra med handtag tycker jag. Barnen kan göra utfall med en vikt i varje hand osv.

Edit. Helt identiska är de inte

Tränade en kvart i vardagsrummet i onsdags. Körde bla tvåbensböj med 2 st 24 kgs kettlebell och enbensböj med den ena. Samt en maghjul. Väldigt tidseffektivt sätt att få träningsvärk iaf.
Vid tidsnöd kör jag utfallssteg och armhävningar - vanliga eller mot en mur - växelvis: Tio för varje ben och tjugofem armhävningar, kort andnings- och vätskepaus, och sen på't igen.

Hur kass är en sån här stång:

Hur billig vågar man köpa?

Nytt PB på Marklyft 240kg. Nu ska jag backa av och träna tungt för att peaka i Mars-April och hoppas få upp 50 möjligen 60 sen skiter jag i det här. Böjen känns helt OK kanske gör ett försök att få till en böj på 200kg med godkänt djup.

Behöver mål för att ha nåt som driver på och motiverar mig till Max jag har tyvärr svårt att gå på gym och träna lite lagomt även fast det är bäst för hälsan.

Löpning och cykling behövs det inga mål frihetskänslan räcker.

Kroppsvikt 87kg på mina 173cm känns stabilt.

Har en sån, funkar fint 👌🏻

Finns snabba gains att hämta om du köper denna istället:

Den vägen ju 17kg. Det orkar inte jag.
Varför är den bättre? Inte mycket till spec. Jag tycker jag klarar mig med bussningar

Jag har den blåa med nållager, den har funkat bra i flera år.

Fortsätter fråga - är det här ett vettigt startpaket / pris för grejerna? Bumpers känns vettigare än PU, är jag rätt ute där? (betonggolv i garage).

Fortsätter fråga - är det här ett vettigt startpaket / pris för grejerna? Bumpers känns vettigare än PU, är jag rätt ute där? (betonggolv i garage).
Saknas det en länk? Jag har masters bumpers, dom funkar fint. Luktar inte, ska du köpa golv är det här bra pris.

nu med länk

nu med länk
Jag föredrar kompakta bumpers då hi-temp har en tendens att studsa. Men det beror väl på hur man tränar jag vill kunna dumpa vikten och den dör.

nu med länk
Jag köpte detta set år 2020 precis innan pandemin plus två 1,25 kg-skivor, två 2,5 kg-skivor samt ett par snabblås. Jag rekommenderar detta över det lilla paketet.

Jag följde Styrkelabbets råd, när de gjorde ett samarbete med Gymkompaniet, om att lägga pengar på en skivstång av kvalité, vilket kommer med i detta paket.

Det är lite knepigt att få till fördelningen av vikter hemma. Jag har:
2x20
4x15
6x10
4x5
2x2,5
4x1,25

Men sen när när ska köra blir det ändå ett pusslande, och jag kommer köpa mer vikter...

Tänk om det fanns ett retursystem! De lättare vikterna märks eller behövs ju i vissa övningar, kanske framför allt för axlarna.

Edit: Ja, jag kollade XXL nu, och det var billigare än jag förväntat mig. Bra tips!

Jag har en riktig uppsättning vikter i boden. För riktigt tråkigt väder, eller om man vill träna framför TV:n, har jag ett lättare hantelgäng i huset. ...Bra för att förstöra trägolvet också.

Senast ändrad:
Grabben kör vikter och vill ha en sån där träningsbänk med fällbart ryggstöd. Finns det någon billig variant från gubbdagis eller sportkedja som duger bra, eller är det en pryl man ska lägga pengar på?

Jag köpte den billigaste jag hittade. Den är egentligen lite för kass. Den hade visserligen nån ben curl grej så undviker man det så...

Grabben kör vikter och vill ha en sån där träningsbänk med fällbart ryggstöd. Finns det någon billig variant från gubbdagis eller sportkedja som duger bra, eller är det en pryl man ska lägga pengar på?
Jag har en billig från xxl, ej ställbar dock. Funkar helt ok men är nog inget jag skulle bänka tungt i, så det handlar väl om hur stark han är skulle jag säga. Kan ju bli ruskigt tråkiga följder om bänken går sönder.

Har en annan med riktig fyrkantsprofil som åker fram om det ska lyftas tyngre.

Edit. Där fick jag hjärnsläpp.

Denna ser mycket bättre ut än min. Gick på en nit där.

Annars har jula gör 700

Edit. Där fick jag hjärnsläpp.

Denna ser mycket bättre ut än min. Gick på en nit där.

Annars har jula gör 700
Jag har (igen) en sån. Funkar bra.

Ni som har stakmaskin hemma eller tränar med sådan på gym. Är det en distinkt skillnad mellan högsta och lägsta inställningen?
Fick hem min igår och armarna tog slut på lägsta läget i uppvärmningen. Känner ingen skillnad på läge 1 och läge 10. båda känns trögare än att staka i skidspåret.
Vad är det för stakmaskin?
Har kört en del Concept2 på gymmet, där är det en distinkt skillnad. Sen köpte jag en billig konstig variant från Outl1 (skum firma.. handla inte där..) den märker jag mindre skillnad på. Det beror nog främst på att den plattan som sitter framför luftbromsen saknas. Men man kan enkelt få den att gå lättare genom att sätta för något delvis där eller bara lägga över något klädesplagg (delvis) . Då tar den in mindr eluft och går lättare.

Sen på Concept2 iaf anser nog de flesta att man drar fler Watt på tyngre motstånd men att det som du säger är mindre skidlikt.

Jag har (igen) en sån. Funkar bra.
Edit: Den funkar bra för det jag har använt den till, dvs assistansövningar i form av lutande bänkpress samt sittande press. Dock har den en del glapp i sidled pga konstruktionen, skall man maxa t ex lutande bänkpress med tunga lågreps så hade jag valt något mer stabilt.

Sen på Concept2 iaf anser nog de flesta att man drar fler Watt på tyngre motstånd men att det som du säger är mindre skidlikt.

Tycker att alla guider och program för både row och skierg brukar påpeka att man inte ska köra för tungt motstånd om man inte bara ska köra väldigt korta sprinter.

Tycker att alla guider och program för både row och skierg brukar påpeka att man inte ska köra för tungt motstånd om man inte bara ska köra väldigt korta sprinter.
Ja kanske. Beror väl på vad man menar med "ska". Ska man köra expemeplvis 5000 meter skierg på en Concept2 drar de flesta "snabbare" (högre snitteffekt) på ttyngre motstånd tror jag.

Tillbaka
Topp