Visa ditt rambrott

Visa ditt rambrott
Lulle sa:
SÅ himla konstigt är det väl inte att en gaffel går sönder när en vuxen man gör en powerslide med den in i en lyktstolpe?
Jag tycker inte heller att det verkar så extremt. Men vi vet ju förstås inte vilken sorts våld som var inblandat.

Frågan är väl mest om man vågar lita på att resten av ramen är ok eller inte. Styrhuvudet lär ju ha fått ta emot en del också.

Visa ditt rambrott
Jag litar inte på att ramen klarade smällen. Så jag kommer att kassera den. Bara hoppas att försäkringsbolaget håller med mig.

Vid denna smällen så träffade ju framhjulet stolpen i en ganska onaturlig vinkel. Så, jag är inte jätteförvånad över brottet.

Kunde dock inte se några skador på framhjulet alls och med tanke på att stänkskärmen var ok så måste hjulet tagit smällen. Låg redan ner på marken när hjulet slog i stolpen.

Visa ditt rambrott
peppen sa:
Jag litar inte på att ramen klarade smällen. Så jag kommer att kassera den. Bara hoppas att försäkringsbolaget håller med mig.

Vid denna smällen så träffade ju framhjulet stolpen i en ganska onaturlig vinkel. Så, jag är inte jätteförvånad över brottet.

Kunde dock inte se några skador på framhjulet alls och med tanke på att stänkskärmen var ok så måste hjulet tagit smällen. Låg redan ner på marken när hjulet slog i stolpen.

Jag har sett en hoj som frontade med en bil. Hjulet/gaffeln var hel och "fin" men över- och underröret hade vecklat ihop sig.

Visa ditt rambrott
peppen sa:
Dödsgrus vs CX vs stolpe, 1-0-1
Klarade mig med några stygn, skrapsår och trashad hjälm. Frågan är vad man skall skaffa för ny cykel.

Krya på dig. Tur att det inte blev värre.

Brottet påminner om hur min gaffel såg ut när jag gått ner i ett dike med min Ultimate CF SLX (finns att skåda på sid 13 i denna tråd). Jag hade dock framhjulet i 90 graders vinkel mot färdriktningen när det tog mark.
Köpte ny gaffel på craschreplacement, och nytt framhjul. Ramen litar jag på är ok.

Visa ditt rambrott
Uppföljning:
Min gamla scalpel 2 ram sprack, nu äntligen är jag cyklandes igen.
Riktigt bra grantihantering ifrån både ÅF och Cannondale!

Bilagor

• 20160320_113642.jpg
    20160320_113642.jpg
    545.7 KB · Besök: 74
Visa ditt rambrott
Upptäckte idag efter turen att jag har tre sprickor, en på kedjestaget och två strax framför vevpartiet.

Hur avgör man vilken typ av spricka det är?

Trek SF 9.8 2015

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    110 KB · Besök: 66
Visa ditt rambrott
Typ av spricka? Det är bara att reklamera om den har spruckit. Även om det bara är färgen som spricker (troligtvis inte) så är det också skäl nog för reklamation.

Visa ditt rambrott
Skitsvårt att ta bild på matt ram märkte jag nu. Här är ett försök till foto på spricka, precis framför/ovan veven.

Får väl se vad min lbs säger. Brukar Trek vara vettiga?

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    73.5 KB · Besök: 67
Visa ditt rambrott
Lite kul. Trodde jag hade fått sprickor i mitt topprör. Visade sig vara repor med smuts ingrott i kombination med dålig belysning.
Anthem brukar ju spricka i närheten tänkte jag... Och att jag ville ha en dålig anledning till en till cykel.

Visa ditt rambrott
Johho sa:
CRF_Niklas sa:
Bra ramgaranti på Trek? Nej inte om du frågar mig :)

Återstår att se, hoppas du har fel. Oavsett om det funkar att köra som det är känns det lite olustigt!

Många kryphål eller varför är du negativ?

Ja fick en dålig erfarenhet när jag fick sprickor i vinkeln mellan sadelrör och topprör. Dom tyckte i princip att det va omöjligt att få spricka där och att det berodde på crash. Gällde en superfly fs 9.8sl i höstas. Finns bilder några sidor tillbaka.

Visa ditt rambrott
CRF_Niklas sa:
Johho sa:
CRF_Niklas sa:

Återstår att se, hoppas du har fel. Oavsett om det funkar att köra som det är känns det lite olustigt!

Ja fick en dålig erfarenhet när jag fick sprickor i vinkeln mellan sadelrör och topprör. Dom tyckte i princip att det va omöjligt att få spricka där och att det berodde på crash. Gällde en superfly fs 9.8sl i höstas. Finns bilder några sidor tillbaka.
var det Trek eller åf som tyckte?

Visa ditt rambrott
fredrik168 sa:
CRF_Niklas sa:
Johho sa:
CRF_Niklas sa:

var det Trek eller åf som tyckte?

Det va en amerikan som jobbade med att bedöma skador. Han satt tydligen i Califonen och va "expert" på sånt här. Min ÅF tyckte det skulle gå på garanti men Trek sa Nej. Har jag köpt min sista nya trek svar JA

Visa ditt rambrott
Inget rambrott men blev en kort 43km runda idag!
Har haft Selle Italia sadlar över 13 år och aldrig haft problem med dessa tidigare.

Bilagor

• 20160324_153352.jpg
    20160324_153352.jpg
    182.9 KB · Besök: 67
  • 20160324_153414.jpg
    20160324_153414.jpg
    220.6 KB · Besök: 58
Visa ditt rambrott
Hade en helt ny Flite Team Edition i reserv men är den absolut sista.
Har en skrapad ligger, någon som vet om det är svårt och om det blir bra att byta skinnet på den mot min nu trasiga sadel?
Edit: problemet är limmet runt kanterna, hur man löser upp detta på bästa sett.
Frågan är om man ska försöka med en sadelmakare eller skomakare?

Bilagor

• 20160324_155553.jpg
    20160324_155553.jpg
    81.6 KB · Besök: 62
Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
Efter att ha skickat ett tjog bilder till Trek på sprickorna bedömde den amerikanska ingenjören att det var tillverkningsfel på min ram. Får en svart istället för min blåa, och som kompensation för att den var i annan färg bjöd de på större delen av en växelgruppsuppdatering! ?

Riktigt imponerad, och det är sällan jag blir.

Får fira med en påsköl eller fem ?

Visa ditt rambrott
Johho sa:
Efter att ha skickat ett tjog bilder till Trek på sprickorna bedömde den amerikanska ingenjören att det var tillverkningsfel på min ram. Får en svart istället för min blåa, och som kompensation för att den var i annan färg bjöd de på större delen av en växelgruppsuppdatering! ?

Det var väl ett trevligt besked :)

Visa ditt rambrott
Johho sa:

Grattis och kul! Dom kanske behandlar varannan kund värdigt och varannan som skit hehe

Tillbaka
Topp