Visa ditt rambrott

Visa ditt rambrott
eiskall sa:
Magnus.Bovall sa:
Äsch några knäckta spectral på en vecka är ju en piss i havet för canyon läste nyss att dom bygger ca 250 cyklar om dygnet i 2skift så sveriges cykel omsättning kanske dom fixar på 2 dagar..
/M

Förstör inte stämningen i tråden nu, Magnus.

Här skriver dom som köpt snålt specade "premiumcyklar" och intalar varandra att alla Canyon-cyklar går sönder, och att inga cyklar köpta i butik gör det :)

Du låter bitter. :D

Visa ditt rambrott
Har själv en Spectral (27.5) så man är ju lite nyfiken på hur den ska hålla. En säsong har den hållit nu.
Som några är inne på finns det ju en del felkällor innan man kan tolka antalet inlägg i denna tråden med Spectral som har spruckit som intäkt för att den är sämre än andra cyklar.
1. Den största felkällan är väl antalet sålda cyklar. Om det finns många Spectral kommer ett större antal att gå sönder.
2. Rapporteringsbenägenhet. Kan Spectralanvändarna vara mer benägna än andra att rapportera i tråden? En möjlighet är att många vill hoppa på tåget när andra har rapporterat sina rambrott. Är man kanske mindre märkeslojal när man har köpt en billigare cykel på nätet?
3. Användningen. Kör Spectralåkarna hårdare än andra? Antagligen kör de som köper en cykel med mer slaglängd hårdare i genomsnitt.
4. Användningen. Kör Spectralåkarna lite sämre än andra på motsvarande cyklar? Eftersom priset är lågt kanske fler relativt oerfarna köper en sådan cykel.
Men möjligheten finns ju att kvaliteten är sämre än på andra motsvarande cyklar men det är svårt att bevisa. Men det är klart om de oftast går sönder på samma ställe är ju det ett tecken på felkonstruktion.

Visa ditt rambrott
NickPick sa:
eiskall sa:
Magnus.Bovall sa:
Äsch några knäckta spectral på en vecka är ju en piss i havet för canyon läste nyss att dom bygger ca 250 cyklar om dygnet i 2skift så sveriges cykel omsättning kanske dom fixar på 2 dagar..
/M

Förstör inte stämningen i tråden nu, Magnus.

Här skriver dom som köpt snålt specade "premiumcyklar" och intalar varandra att alla Canyon-cyklar går sönder, och att inga cyklar köpta i butik gör det :)

Du låter bitter. :D

Jag har en Trek :)

Men jag skulle ha svårt att sitta och gotta mig i att andra fått problem för att rättfärdiga mitt val.

En annan sak jag tänkte på: När jag kollade efter en Specialized Epic förra året så stod "Ny ram" i varannan annons. Samtidigt finns det inte många Epics i den här tråden.

Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
Birds får tydligen också sprickor:

Bilagor

• IMG_20160618_105130.jpg
    IMG_20160618_105130.jpg
    176 KB · Besök: 63
Visa ditt rambrott
Om jag har tur är det bara en spricka i lacken, eftersom sprickan är i svetsen var min första tanke det. Men har svårt att se att något skulle kunnat hamna i kläm där, då svingen har ett par millimeter mellanrum till lacken och vet inte hur det annars skulle kunna uppstå en spricka i lacken där utan att materialet under även har rört sig. Skulle vara att sprickan uppstod vid montering av lager, men då jag är rätt säker på att den inte var där för några dagar sen, borde inte det vara fallet.
Känns svårt att avgöra själv om det bara är lacken utan att slipa bort lacken och kolla. Får väl se vad Bird tycker!

Visa ditt rambrott
Markera med tvärgående streck i ändarna av sprickan, mät. Kör på som vanligt en tid och mät igen. Om den vuxit, slipa försiktigt bort lacken och se efter under.

Visa ditt rambrott
Uppdatering om birden, fick svar några timmar senare på lördag och fick tillåtelse att slipa ner lacken för att kolla om det faktiskt var en spricka eller ej. Såg ingen tydlig spricka, så vi kom överens om att jag skulle ut och prov hucka lite och se om det gick att se något mer. Stack ut och testade igår kväll och då kom en spricka fram tyvärr. Idag har de skickat en helt ny ram, får också deras uppdaterade ram samt nytt headset och bottom bracket, så slutade rätt väl ändå! Glad att jag inte köpte canyon iaf!

Bilagor

• IMG_20160620_115429.jpg
    IMG_20160620_115429.jpg
    158.1 KB · Besök: 52
Visa ditt rambrott
kcobil123 sa:
Uppdatering om birden, fick svar några timmar senare på lördag och fick tillåtelse att slipa ner lacken för att kolla om det faktiskt var en spricka eller ej. Såg ingen tydlig spricka, så vi kom överens om att jag skulle ut och prov hucka lite och se om det gick att se något mer. Stack ut och testade igår kväll och då kom en spricka fram tyvärr. Idag har de skickat en helt ny ram, får också deras uppdaterade ram samt nytt headset och bottom bracket, så slutade rätt väl ändå! Glad att jag inte köpte canyon iaf!

Bra hanterat av Bird, precis så som det ska fungera. Skulle tüskarna lära sig av.

Visa ditt rambrott
KJS sa:
kcobil123 sa:

Bra hanterat av Bird, precis så som det ska fungera. Skulle tüskarna lära sig av.

Va och körde hafjell hela lördagen och söndagen med min Tyska spectral. Ramen höll fint men bakdäcket som antaligen ej är avsett för DH gick sönder och kanttråden släppte från däcket. Skickade bild till Canyon och frågade om dom kund kolla med Continental om det gick att reklamera däcket, fick till svar att dom skickar nytt däck efter 10min. (Ej ramrelaterat inlägg men måste ändå försvara tysken nu när jag exemplariskt behandlad)

Visa ditt rambrott
Mitt rambrott, vippade med cykeln under mej i ett stenröse ):
Det gick bra att åtgärda med epoxi, kolfiberduk, aceton, våtslippapper , "peel ply" (tjock gasbinda) och sprayfärg. En knapp vecka senare är det fixat, kostnad ca. 600:-

Bilagor

• 002.jpg
    002.jpg
    176.6 KB · Besök: 73
Visa ditt rambrott
Dags för en uppdatering!

Det har tagit lite tid på grund av ett missförstånd mellan mig och sändknappen på gmail. Men nu är cykeln redo att köras ner till Canyons verkstad för rambyte. I samma veva ska de serva reverben.
Jag är nöjd hittills med hanterandet från Canyons sida.

Jag kommer få en ny spectral i stealth-lackering så det kommer se ut som batmans mountainbike. Blir nog riktigt nice.

IMG_20160620_140656.jpg

Visa ditt rambrott
Jag väntar fortfarande på min chainstay från Commencal. Lite OT kanske men har någon haft med "GLS tracking" att göra?
har ett tracking# men får inte upp någon vettig info. Mickael Walsh på commencal lovar att den är skickad och borde komma innan midsommar. Vilket bolag kommer att hantera ramen i Sverige? Schenker?

Visa ditt rambrott
ranger rob sa:
Jag väntar fortfarande på min chainstay från Commencal. Lite OT kanske men har någon haft med "GLS tracking" att göra?
har ett tracking# men får inte upp någon vettig info. Mickael Walsh på commencal lovar att den är skickad och borde komma innan midsommar. Vilket bolag kommer att hantera ramen i Sverige? Schenker?

Det är väll bara prova hos allavanliga speditörer. Dhl, shenker, jetpak, ups, postnord, bring,m.m:-)

Visa ditt rambrott
Det där trackingnummret har aldrig funkat när jag beställt från Commencal och tyvärr tar Posten över i sverige. Det brukar alltså fastna i några dagar innanför svensk gräns innan de behagar ljuga om att de försökt öeverera paketet utan att någon är hemma... men jag är inte bitter på Postnord nejdå. ;)

Visa ditt rambrott
Verkar som att det är flest aluramar som spricker eller verkar det så för att det finns flest ramar i alu?
Har varit lite sträv emot carboncyklar, är ju inte så stora fördelar i förhållande till priset, men om de håller bättre så...

Visa ditt rambrott
leffo sa:
Verkar som att det är flest aluramar som spricker eller verkar det så för att det finns flest ramar i alu?
Har varit lite sträv emot carboncyklar, är ju inte så stora fördelar i förhållande till priset, men om de håller bättre så...

Jag vet att man säger att hållbarheten på en aluminiumram egentligen är nånstans runt 5 år (av ganska frekvent och hårt användande, som givetvis kan spridas ut på fler kalenderår). Defekter som ofelaktigen kommer i en aluram leder så småningom till haveri, medan de flesta menar att en kolfiberram förmodligen håller en hel livstid om den inte får någon skada (även om den inte är i närheten lika känslig som det sägs) eller är utsatt för solljus etc dagligen.

Visa ditt rambrott
AX3L sa:
leffo sa:

Jag vet att man säger att hållbarheten på en aluminiumram egentligen är nånstans runt 5 år (av ganska frekvent och hårt användande, som givetvis kan spridas ut på fler kalenderår). Defekter som ofelaktigen kommer i en aluram leder så småningom till haveri, medan de flesta menar att en kolfiberram förmodligen håller en hel livstid om den inte får någon skada (även om den inte är i närheten lika känslig som det sägs) eller är utsatt för solljus etc dagligen.

Det har jag aldrig hört någon säga, känns helknasigt att generalisera så. En väldimensionerad aluram bör också kunna hålla en livstid, och jag har sett nog med knäckta bongoramar för att veta att de också går sönder då och då även utan yttre våld, speciellt de som är väldigt klent dimensionerade.

Visa ditt rambrott
Aluminium utmattas väl snabbare då det flexar, tror jag.
Men det är ju x antal år av extrem cykling som gäller då.
Kolfiber är väl känsligt för "smällar" på ett annat sätt. Canyon Nerve borde finnas i kolfiber. Då hade jag köpt en sådan.

Cykelhjälmar håller också 5 år ;)

Visa ditt rambrott
marran sa:
AX3L sa:
leffo sa:

Det har jag aldrig hört någon säga, känns helknasigt att generalisera så. En väldimensionerad aluram bör också kunna hålla en livstid, och jag har sett nog med knäckta bongoramar för att veta att de också går sönder då och då även utan yttre våld, speciellt de som är väldigt klent dimensionerade.

http://blog.artscyclery.com/how-to-2/how-not-to-get-your-spouse-to-let-you-get-a-new-bike/

Söker man på lifespan aluminium frame eller liknande kommer motsvarande siffror upp. Sen finns det säkert stora undantag, men svetsarna på en aluminiumram brukar inte hålla för alltid. Men visst, många har haft sina ramar väldigt länge kanske för att dom behandlat dem väldigt väl/är väldigt lätta osv.

Visa ditt rambrott
larsaw sa:
Med diskussionen ovan kan man undra varför inte fler tillverkar i stål, nu när cyklar (IOM trendurå-vågen) får kosta pengar...

Förmodligen är det dyrare om man använder reducerade rör av finstål, plus att man inte kan forma dem precis som man vill. Eller det förstnämnda beror förstås på hur stora serier man tänker göra. Pressgjutningsverktyg för aluminium är ju apdyrt, så det lär inte löna sig för en liten tillverkare. Sen är det först på sistone som folk börjat uppskatta "retro"-raka rör igen. Så det kommer nog mer och mer.

Visa ditt rambrott
Hej! Blir tyvärr ett bidrag i denna tråd. Vad säger ni om denna spricka längs svetsen på styrröret? Cykeln är en cube ltd 2014 inhandlad i januari på bikester.se

Bilagor

• DSC_0049.JPG
    DSC_0049.JPG
    110.7 KB · Besök: 53
  • DSC_0048.JPG
    DSC_0048.JPG
    100.7 KB · Besök: 55
Tillbaka
Topp