Visa ditt rambrott

Visa ditt rambrott
AX3L sa:
marran sa:
AX3L sa:
leffo sa:
Verkar som att det är flest aluramar som spricker eller verkar det så för att det finns flest ramar i alu?
Har varit lite sträv emot carboncyklar, är ju inte så stora fördelar i förhållande till priset, men om de håller bättre så...

Jag vet att man säger att hållbarheten på en aluminiumram egentligen är nånstans runt 5 år (av ganska frekvent och hårt användande, som givetvis kan spridas ut på fler kalenderår). Defekter som ofelaktigen kommer i en aluram leder så småningom till haveri, medan de flesta menar att en kolfiberram förmodligen håller en hel livstid om den inte får någon skada (även om den inte är i närheten lika känslig som det sägs) eller är utsatt för solljus etc dagligen.

Det har jag aldrig hört någon säga, känns helknasigt att generalisera så. En väldimensionerad aluram bör också kunna hålla en livstid, och jag har sett nog med knäckta bongoramar för att veta att de också går sönder då och då även utan yttre våld, speciellt de som är väldigt klent dimensionerade.

http://blog.artscyclery.com/how-to-2/how-not-to-get-your-spouse-to-let-you-get-a-new-bike/

Söker man på lifespan aluminium frame eller liknande kommer motsvarande siffror upp. Sen finns det säkert stora undantag, men svetsarna på en aluminiumram brukar inte hålla för alltid. Men visst, många har haft sina ramar väldigt länge kanske för att dom behandlat dem väldigt väl/är väldigt lätta osv.

Ah, ja men det där såg ut att vara en sjukt seriös artikel!

Jag ska gå och tala om för min gamla 223:a att det var dags att kasta in handduken för en 5-6 år sen eller så, bara så att den vet. Det stod ju trots allt i en lista över argument för att övertyga sin fru att få (!!!) köpa ny cykel.

Visa ditt rambrott
marran sa:
AX3L sa:
marran sa:
AX3L sa:
leffo sa:
Verkar som att det är flest aluramar som spricker eller verkar det så för att det finns flest ramar i alu?
Har varit lite sträv emot carboncyklar, är ju inte så stora fördelar i förhållande till priset, men om de håller bättre så...

Jag vet att man säger att hållbarheten på en aluminiumram egentligen är nånstans runt 5 år (av ganska frekvent och hårt användande, som givetvis kan spridas ut på fler kalenderår). Defekter som ofelaktigen kommer i en aluram leder så småningom till haveri, medan de flesta menar att en kolfiberram förmodligen håller en hel livstid om den inte får någon skada (även om den inte är i närheten lika känslig som det sägs) eller är utsatt för solljus etc dagligen.

Det har jag aldrig hört någon säga, känns helknasigt att generalisera så. En väldimensionerad aluram bör också kunna hålla en livstid, och jag har sett nog med knäckta bongoramar för att veta att de också går sönder då och då även utan yttre våld, speciellt de som är väldigt klent dimensionerade.

http://blog.artscyclery.com/how-to-2/how-not-to-get-your-spouse-to-let-you-get-a-new-bike/

Söker man på lifespan aluminium frame eller liknande kommer motsvarande siffror upp. Sen finns det säkert stora undantag, men svetsarna på en aluminiumram brukar inte hålla för alltid. Men visst, många har haft sina ramar väldigt länge kanske för att dom behandlat dem väldigt väl/är väldigt lätta osv.

Jag ska gå och tala om för min gamla 223:a att det var dags att kasta in handduken för en 5-6 år sen eller så, bara så att den vet. Det stod ju trots allt i en lista över argument för att övertyga sin fru att få (!!!) köpa ny cykel.

Okej, jag medger att just den där artikeln är något oseriös men jag vet att Art's Cyclery har nämnt samma siffra vid andra tillfällen även om det var den som kom upp när jag googlade.

Alltså detta är ju en meningslös diskussion egentligen. Självklart finns det många undantag åt båda hållen, men givet att du kör med cykeln ungefär så som den är konstruerad till (inte DH med en cykel för 1500kr på Walmart, inte lvg med en DH cykel för då lär iaf ramen hålla osv) är fem år ungefär vad man kan räkna med på en aluram iaf för mtb vad jag hört. Har någon annan en mer kvalificerad studie att presentera så är jag idel öra.

Visa ditt rambrott
Art's Cyclery har ju lite egenintresse av att "livstidsiffror" på olika ramtyper sprids, så att ta dessa på för stort allvar och som närmast absoluta sanningar bör man nog undvika.

=)

Visa ditt rambrott
Själv har jag kört på 7 aluminium- ramar av välrenommerat märke med livstidsgaranti och de har gått sönder efter 2 år i snitt.
2008 köpte jag min första carbon-ram och den cyklar jag på fortfarande på. För tillfället cyklar jag på 4 carbon-ramar och jag har aldrig lyckats köra sönder någon carbon-ram.
Alla mina ramar har varit hardtails och jag kör nog hyfsat tufft med mina 85 kg...

Visa ditt rambrott
AX3L sa:
marran sa:
AX3L sa:
marran sa:
AX3L sa:
leffo sa:

Okej, jag medger att just den där artikeln är något oseriös men jag vet att Art's Cyclery har nämnt samma siffra vid andra tillfällen även om det var den som kom upp när jag googlade.

Alltså detta är ju en meningslös diskussion egentligen. Självklart finns det många undantag åt båda hållen, men givet att du kör med cykeln ungefär så som den är konstruerad till (inte DH med en cykel för 1500kr på Walmart, inte lvg med en DH cykel för då lär iaf ramen hålla osv) är fem år ungefär vad man kan räkna med på en aluram iaf för mtb vad jag hört. Har någon annan en mer kvalificerad studie att presentera så är jag idel öra.

Det var exakt det som var min poäng. En medellivsslängd är helt meningslös även om man hade all data som krävdes för att räkna ut den, just eftersom spridningen är så stor. Då är det inte så stor mening att sprida såna siffror alls, och det var precis det jag försökte få fram. Det finns nog med myter och kvasivetenskap inom mtb som det är utan att vi sprider ännu mer.
/surgubbe

Visa ditt rambrott
marran sa:
Det var exakt det som var min poäng. En medellivsslängd är helt meningslös även om man hade all data som krävdes för att räkna ut den, just eftersom spridningen är så stor. Då är det inte så stor mening att sprida såna siffror alls, och det var precis det jag försökte få fram. Det finns nog med myter och kvasivetenskap inom mtb som det är utan att vi sprider ännu mer.
/surgubbe

TLDR, men det verkar som om någon iafall försökt få fram lite data. Slutsats om jag tolkade rätt: konstruktion och dimensionering lika viktigt som materialval.
http://www.sheldonbrown.com/rinard/frame_fatigue_test.htm

Visa ditt rambrott
Makten sa:
larsaw sa:
Med diskussionen ovan kan man undra varför inte fler tillverkar i stål, nu när cyklar (IOM trendurå-vågen) får kosta pengar...

Förmodligen är det dyrare om man använder reducerade rör av finstål, plus att man inte kan forma dem precis som man vill. Eller det förstnämnda beror förstås på hur stora serier man tänker göra. Pressgjutningsverktyg för aluminium är ju apdyrt, så det lär inte löna sig för en liten tillverkare. Sen är det först på sistone som folk börjat uppskatta "retro"-raka rör igen. Så det kommer nog mer och mer.

Jag har en Vega med stålram, och har inte sett några sprickor i den.

Bilagor

• playmemoriesonline_1467580371590.jpg
    playmemoriesonline_1467580371590.jpg
    176.6 KB · Besök: 75
Visa ditt rambrott
ForesterGuy sa:

Jävlar vad fin! :-) Hoppas den håller i hundra år till.

Edit: Snacka om flack gaffelvinkel förresten! :-O Fast sadelrörsvinkeln är ju inte lika modern eftersom den är lika flack den. ;-)

Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
Giant Anthem X29 2011 Rambrott
Köpte en ny Anthem maj 2011, den sprack i juli 2013, ingen garanti gällde, blev erbjuden att köpa en ny ram storlek S för typ 7000:-, jag har storlek XL. istället så svetsade jag den hos en lokal svetsare men det höll bara ett par åk sedan sprack den igen, fick en rekommendation från en kompis på en annan svetsare, han förstärkte ramen med lite extra plåt och den har sedan dess hållit, såhär efteråt efter att ha läst lite trådar skulle jag först ha gått till mitt försäkringsbolag, men det är för sent nu.

Bilagor

• Bild 1.PNG
    Bild 1.PNG
    230.1 KB · Besök: 96
  • Bild 2.PNG
    Bild 2.PNG
    197.1 KB · Besök: 90
  • Bild 3.PNG
    Bild 3.PNG
    373.3 KB · Besök: 89
  • Bild 4.PNG
    Bild 4.PNG
    295.4 KB · Besök: 81
Visa ditt rambrott
Santa Cruz Heckler
Delar ett rambrott till, brottet gick runt hela röret, hade sett en antydan till spricka tidigare, en dag helt plötsligt så kändes hela hojjen svampig, visade sig att den hade spruckit runt om hela röret, fick gå hem med den genom skogen ca 10km den gick att laga men lite förstärkningar av samma svetsare som hjälpte mig med min Anthem det roliga var att båda mina hojjar gick sönder ungefär samtidigt... (inte så roligt just då), används fortfarande 3 år senare.

Bilagor

• Bild 1.PNG
    Bild 1.PNG
    83 KB · Besök: 80
  • Bild 2.PNG
    Bild 2.PNG
    189.4 KB · Besök: 84
  • Bild 3.PNG
    Bild 3.PNG
    174.4 KB · Besök: 83
  • Bild 4.PNG
    Bild 4.PNG
    384.5 KB · Besök: 94
Visa ditt rambrott
SkogsMTB, duktig svetsare som fixar att laga en cykelram! Varför gällde inte garantin på XXL? Har inte dom tom livstids garanti på alla ramar de säljer?

Visa ditt rambrott
Jag undrade för ett tag sen i denna tråd hur länge min Spectral (al 27.5) inköpt förra året skulle hålla. Nu finns det en spricka i staget innanför kransen. Så en säsong var svaret. Väger 70 och droppar inget större (droppar jag alls egentligen?) så den borde ju hålla längre. Nu funderar jag på om jag ska köra tills dess det spricker helt eller kontakta Canyon med detsamma - hur lång tid tar det att få ny baktriangel (eller vad det nu heter) från Canyon numera?

Visa ditt rambrott
Makten sa:
larsaw sa:
Med diskussionen ovan kan man undra varför inte fler tillverkar i stål, nu när cyklar (IOM trendurå-vågen) får kosta pengar...

Förmodligen är det dyrare om man använder reducerade rör av finstål, plus att man inte kan forma dem precis som man vill. Eller det förstnämnda beror förstås på hur stora serier man tänker göra. Pressgjutningsverktyg för aluminium är ju apdyrt, så det lär inte löna sig för en liten tillverkare. Sen är det först på sistone som folk börjat uppskatta "retro"-raka rör igen. Så det kommer nog mer och mer.

Finns ju givetvis begränsningar men har svårt att se vilka delar som inte kan formas av stål till en ram.
Reducerade rör...?

Visa ditt rambrott
Nu börjar jag bli frustrerad, Nu har det gått en månad sedan ramen sprack. Fram till det att jag fick mitt ärende godkänt av Canyon och skickade iväg cykeln så gick det väldigt smidigt. Men sedan dess har jag inte hört ett ord, och det är två veckor sedan. Dessutom så vet jag att ersättningsramen redan är levererad till Canyons kontor.

Dessutom svarar de inte i telefon när jag ringer...

Visa ditt rambrott
Mathias B sa:
Nu börjar jag bli frustrerad, Nu har det gått en månad sedan ramen sprack. Fram till det att jag fick mitt ärende godkänt av Canyon och skickade iväg cykeln så gick det väldigt smidigt. Men sedan dess har jag inte hört ett ord, och det är två veckor sedan. Dessutom så vet jag att ersättningsramen redan är levererad till Canyons kontor.

Dessutom svarar de inte i telefon när jag ringer...

Å jag som trodde att Canyon lovat att de skulle vara så mycket bättre på att supporta än tidigare. Jäkligt trist!

Visa ditt rambrott
Jag trodde det också, hela processen att få skadan beviljad på garantin gick på ett par dagar, så jag hoppades i min enfald att det skulle gå fort att gå tillbaka cykeln.

Visa ditt rambrott
Har en White från XXL som spruckit i anslutning till slitsen i sadelröret.

Xxl får såklart inte fram nån ram, och cykeln har stått hos dom i fem veckor.

Under dessa veckor har de vid upprepade tillfällen uppmanat mig att hämta cykeln och använda den ändå - "Ingen fara med en sån liten spricka"

Använder cykeln till att dra barnkärra osv så det känns sådär.

Seriöst?

Visa ditt rambrott
eiskall sa:

Under dessa veckor har de vid upprepade tillfällen uppmanat mig att hämta cykeln och använda den ändå - "Ingen fara med en sån liten spricka"

Seriöst?

Då får dom luska fram nån annan produkt som är likvärdig, dom säljer väll scott och merida?

Visa ditt rambrott
mikipedia_ sa:
eiskall sa:

Seriöst?

Då får dom luska fram nån annan produkt som är likvärdig, dom säljer väll scott och merida?

Dom menar ju att ramen är på väg från Kina. Om den kommer när dom sagt så kommer jag att varit utan cykeln i 9 veckor. Det får dom kompensera mig för.

Reagerar mer på att de direkt uppmanar mig att använda en sprucken ram under tiden. De flesta brukar rekommendera att man slutar använda en sprucken ram omedelbart.

Visa ditt rambrott
eiskall sa:
mikipedia_ sa:
eiskall sa:

Seriöst?

Dom menar ju att ramen är på väg från Kina. Om den kommer när dom sagt så kommer jag att varit utan cykeln i 9 veckor. Det får dom kompensera mig för.

Reagerar mer på att de direkt uppmanar mig att använda en sprucken ram under tiden. De flesta brukar rekommendera att man slutar använda en sprucken ram omedelbart.

Jaha det är en på g. Tolkade dig som att cykla vidare på den där spruckna du får ingen ny.

Visa ditt rambrott
eiskall sa:

Seriöst?
Du skulle ha köpt en Specialized istället ;)

Nä men det är dåligt. Kan inte ett fel lagas inom rimlig tid(!) så bör du kompenseras. Kolla lite i konsumentköplagen.

Visa ditt rambrott
NickPick sa:
eiskall sa:

Seriöst?

Nä men det är dåligt. Kan inte ett fel lagas inom rimlig tid(!) så bör du kompenseras. Kolla lite i konsumentköplagen.

Om ett hjul tar 1 månad att byta ut pga olika orsaker och nya hjulet går sönder på samma sätt men kommer ta drygt 2.5 månader att få nytt, kan man få kompensation då menar du?

Visa ditt rambrott
fredrik168 sa:
NickPick sa:
eiskall sa:

Seriöst?

Om ett hjul tar 1 månad att byta ut pga olika orsaker och nya hjulet går sönder på samma sätt men kommer ta drygt 2.5 månader att få nytt, kan man få kompensation då menar du?

Förstår inte din liknelse, men om ett fel inte kan åtgärdas inom skälig tid, så kan man få kompensation, omleverans etc. I konsumentköplagen står inte vad som är skälig tid, men runt tre veckor enligt ARN för varor som cykel. 2.5 månad är inte skälig tid.

Sen handlar mitt inlägg inte i första hand om lång reparationstid, utan om det faktum att man uppmanar mig att fortsätta cykla på en sprucken ram under tiden.

Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
Makten sa:
ForesterGuy sa:

Jävlar vad fin! :-) Hoppas den håller i hundra år till.

Edit: Snacka om flack gaffelvinkel förresten! :-O Fast sadelrörsvinkeln är ju inte lika modern eftersom den är lika flack den. ;-)

Hundra år? Vet hut, den är bara åttionånting... ;-)
Navet är från 1933, och man slutade tillverka pakethållare av plattjärn runt 1937-38, så jag gissar att den är tillverkad runt 1934.

Visa ditt rambrott
Ja som eiskall skriver ungefär. Kompensation bör man få... Mer än en månad är lång tid. Tänk om man bara har en cykel och blir utan i säg 3 veckor... Vad gör man då?
Köper en till? :)

Visa ditt rambrott
Lustigt att du fick hem din ram och jag var tvungen att skicka in den.

Hursomhelst, Canyon ringde alldeles nu och berättade att jag har cykeln innan helgen.

Tillbaka
Topp