Visa ditt rambrott

Visa ditt rambrott
Jaha då var det dags för mig också så här 1 vecka innan cykelvasan?.
Canyon Nerve 3 år gammal o ca 200 mil med en glad amatör som mestadels rullar grusvägar.

Bilagor

• 58110E39-CB3D-4FE2-9345-3DADAE1AA21F.jpeg
    58110E39-CB3D-4FE2-9345-3DADAE1AA21F.jpeg
    427.9 KB · Besök: 211
Visa ditt rambrott
Crossmax sa:
NickPick sa:
Ca 5mm ovanför gula färgen ser det fortfarande ut som skav, inte bara färg som har lossnat?
Vad har det för betydelse? So what om det är lite hälskav där?
Jag ber om ursäkt att jag inte såg att det bara var lite hälskav! Sökte mer svar på varför den gick av där.
Har inte sett något alls om knäckt stag på nya spark (har iofs inte letat), men med tanke på vikten så är det ju ändå en bra konstruktion.

Visa ditt rambrott
NickPick sa:
Crossmax sa:
NickPick sa:
Ca 5mm ovanför gula färgen ser det fortfarande ut som skav, inte bara färg som har lossnat?
Vad har det för betydelse? So what om det är lite hälskav där?
Jag ber om ursäkt att jag inte såg att det bara var lite hälskav! Sökte mer svar på varför den gick av där.
Har inte sett något alls om knäckt stag på nya spark (har iofs inte letat), men med tanke på vikten så är det ju ändå en bra konstruktion.
Blir alltid nån procent fel i massproduktion. Gissar att detta brott var fel av den procenten

Visa ditt rambrott
Vet ej hur röret på baksvingen fått sig en small (några cm till vänster om skivbromsfärstet på vänster sida). Känns mer som att den gett vika. Har I princip enbart kört på landsväg, och under 100 mil sedan 2011 då den var köpt.

Hur som helst så har jag lämnat in den på Composite Design I Arlöv (ca 1 mil från Malmö Centrum). Man kommer altså att tillverka kolfiberrör med epoxilim (tror jag han sade) som expanderar I det ihåliga röret, på båda sidor för att det inte skall bli starkare på ena sidan.

De verkade väldigt seriösa om någon behöver hjälp här nere I Skåne. Vet att folk här har snackat om att man kan göra det uppe I Dalarna, men det är ju en bit bort. Återkommer när det är lagat I slutet av nästa vecka med bilder och omdöme.

Bilagor

• 20180910_112614.jpg
    20180910_112614.jpg
    458.9 KB · Besök: 175
Visa ditt rambrott
matte70 sa:
Vet ej hur röret på baksvingen fått sig en small (några cm till vänster om skivbromsfärstet på vänster sida). Känns mer som att den gett vika. Har I princip enbart kört på landsväg, och under 100 mil sedan 2011 då den var köpt.

Hur som helst så har jag lämnat in den på Composite Design I Arlöv (ca 1 mil från Malmö Centrum). Man kommer altså att tillverka kolfiberrör med epoxilim (tror jag han sade) som expanderar I det ihåliga röret, på båda sidor för att det inte skall bli starkare på ena sidan.

De verkade väldigt seriösa om någon behöver hjälp här nere I Skåne. Vet att folk här har snackat om att man kan göra det uppe I Dalarna, men det är ju en bit bort. Återkommer när det är lagat I slutet av nästa vecka med bilder och omdöme.

Fast kommer man inte bara introducera ytterligare en brottsanvisning på en annan del av sadelstaget med den lösningen?
Konstruktionen på ramen är ju så att allt skall flexa lite och jag gissar att det utrsprungliga brottet orsakats av att bromsfästet styvar upp röret och på så vis ökar belastningen i området där röret gått av. Inte helt självklart hur en flex-stay konstruktion reagerar på lagningar.

Visa ditt rambrott
Mitt första bidrag. Inte helt brott än, sprickan är bara halvvägs runt.
Slutet på sadelöret, syns här liggandes i bild.
Hur tusan lyckas man med det? Tecken på att man borde ståtrampa oftare på hardtails?

20181014_204139.jpg

Visa ditt rambrott
N_sandstrom sa:
Hur tusan lyckas man med det? Tecken på att man borde ståtrampa oftare på hardtails?

Har du haft en väldigt kort sadelstolpe?

Visa ditt rambrott
marr sa:
N_sandstrom sa:

Har du haft en väldigt kort sadelstolpe?

Eller gör en apdålig svets med en defekt där du får en spänningskoncentration.

Visa ditt rambrott
Mjo, tanken är att få det svetsat, om inte butiken (crc) på något magiskt vis vaknar till och vill byta ut den eller så.

Frågan är hur länge sprickan har vart där utan att jag märkt något. Och hur länge den skulle hålla innan den var av helt.
Blir ju sugen på att tjuvcykla :p

Note to self, ha många cyklar.

Visa ditt rambrott
AX3L sa:
Jo visst, jag innefattar det inom dålig svets. Men det finns självklart många sätt att fucka upp en svets på.

Du har inte kört med 30.9 stolpe trots 31.6 ram eller nåt sånt dumt?

Hade vart nåt. Då hade jag kunnat köra droppern på min smala reservcykel nu :p

Men lite glapp finns mellan rör och stolpe. Så här i efterhand tänker jag att man kanske kunnat stabilisera det hela med en tunn tejp eller så emellan.

Visa ditt rambrott
Då är det nog det som är orsaken, glapp som gjort att röret böjts fram och tillbaka. Övre delen där stolpen sitter fast har rört sig gentemot resten av sadelröret. Fabrikationsfel? Tejp är för mjukt, remsor av en ölburk är bättre.

Visa ditt rambrott
Octagon sa:
Då är det nog det som är orsaken, glapp som gjort att röret böjts fram och tillbaka. Övre delen där stolpen sitter fast har rört sig gentemot resten av sadelröret. Fabrikationsfel? Tejp är för mjukt, remsor av en ölburk är bättre.

En tur med extra tejp överlevd!

CRC/Vitus verkar hålla med om fabrikationsfel, ny ram redan levererad, no questions asked.

Tyvärr slut på rätt färg.
Får skynda mig att skaffa en FS, så att denna för övergå till att vara fulhuckare.

Bilagor

• 20181024_175113.jpg
    20181024_175113.jpg
    217.5 KB · Besök: 169
Tillbaka
Topp