Visa en titanhoj !

Visa en titanhoj !
Är det faktumet att de hojpor ni funderar över kostar så mycket och skulle kräva en så pass stor ekonomisk uppoffring så att kostnaden blir själva facinationen eller är de verkligen så fantastiskt snygga/bra/snabba/lätta eller vad man nu går igång på?
Skulle man verkligen köra med en 30 tusen kr ram på samma sätt som man gör med sin 3000 kr ram i stökig terräng?

Har själv funderat vad det är som verkligen gör att jag har en soft spot för titan ramar.

Visa en titanhoj !
Jilster skrev:
-------------------------------------------------------
> Skulle man verkligen köra med en 30 tusen kr ram
> på samma sätt som man gör med sin 3000 kr ram i
> stökig terräng?

- Nej jag tror inte det. Det är därför man skall köpa en som redan har fått lite stryk ...

Visa en titanhoj !
Jag kör inte lugnare med min mtb bara för att den kostade mycket. Snarare tvärtom. Anledningen till att jag vill köpa en titanram är att den förhoppningsvis kommer kännas exklusiv även om 10 år. Jag måste dock sälja in idén hemma innan jag köper den. Jag vill inte behöva gömma en cykel till i förrådet. :)
/J

Visa en titanhoj !
Mollo gör så här:

Strippa och blästra de rosan och häng den i förrådet. Då vänjer sig linda vid att se en grå hoj. efter några veckor byter du den mot titanramen. Låt den hänga ett tag. Sen en dag så reser du dig resolut från vinsoffan och utbrister i ett "Nä, om man skulle ta och bygga ihop det gamla härket" -> Mollo har en sanktionerat titanhoj!

Visa en titanhoj !
Men titan är ju på inget vis något mateial som håller i tid och all evighet. Har en titan dröm jag med och kommit till insikt som många fler i denna tråd verkat göra att man får köpa sig en lite äldre modell. När jag tittat runt och även köpt ram så har det visat sig att alla varit spruckna på ett eller annat sätt.

Ramar är en förbruknings vara.

Visa en titanhoj !
Jonas, fan vilken supersmart plan! Eller så börjar jag tjata om titanets förträfflighet tills Linda ber mig köpa en sån ram bara för att få tyst på mig.
Jag känner ju att jag verkligen behöver en ny ram. :)
/J

Senast redigerad av en moderator:
Visa en titanhoj !
Jilster, denna tråd är väl mest om Ti-räsers? Liiite mindre slitage och påfrestningar av en roadi.jag skall inte ha en MTB i Ti, utan en mullig räser. Kommer inte ha den som pendlare heller utan som en mullig långrundehoj.

Visa en titanhoj !
>Skulle man verkligen köra med en 30 tusen kr ram på samma sätt som man gör med sin 3000 kr ram i stökig >terräng?

Man måste testa gränserna, både ekonomiskt och materialmässigt.
Är det någon som vet vad man gör åt sprickor i sin titanram?
klister?

Visa en titanhoj !
bigmollo skrev:
> Fan vilken supersmart plan! Eller så börjar jag
> tjata om titanets förträfflighet tills Linda ber
> mig köpa en sån ram bara för att få tyst på
> mig.
> Jag känner ju att jag verkligen behöver en ny
> ram. :)
> /J

Gör en behovsanalys och plita ner den här. ;o)

Visa en titanhoj !
Företaget Snakebike ligger på is. Mejla Kimmen. Han ligger bakom snakebike. Har hört att han har några ramar kvar till försäljning.

MatsS skrev:
> Jag har sökt på näetet men det verkar som att
> Snakebike är ickeexisterande! Någon som vet?

Visa en titanhoj !
Skogling varför inte ta det bästa av två världar.

cielodura%20ace.JPG

Med full record och ett par trevliga hjul så framstår en Porsche som ett riktigt kap

Visa en titanhoj !
jomper skrev:
> Vilken finish är snyggast då? Polerad som
> Litespeed, helt obehandlad, kulpenad (är det så
> moots gör?)?

Borstad som merlin.
/J

Visa en titanhoj !
Urk... kolla titan/kolfiber-hojjen ovan... Hur kan man sammanfoga rören så framme vid styrröret? Åtta meter headtube under och ovanför vinkeln. Va håller de på med?

Kolla triangeln bak då... Ser ut som man kan pressa igenom en vattenmelon i övre triangeln. Lite tightare kan man väl göra det...

Duktigt ful den jonnen...

Stalle

Visa en titanhoj !
jomper skrev:
> ... kulpenad (är det så
> moots gör?)?

Vet inte hur Moots gör, men Independent kulpenar och GT gjorde ju det förr.

Visa en titanhoj !
Matt titanyta är snyggast men blir tyvärr mer eller mindre polerad om man är tvungen att slipa på rören av nån anledning. Men det är väl bara jag som lät bygga om min halvtitanhoj.

Ja vill ha en Niota eller Moots 5" fs och så vill jag ha en komfortracer.

Visa en titanhoj !
MatsS skrev:
> Jag har sökt på näetet men det verkar som att
> Snakebike är ickeexisterande! Någon som vet?
>
> /Mats

kim eriksson som drev det har väll lagt det lite på is. han har skaffat familj o det tar lite tid. det finns dock en del ramar kvar. vet dock inte vilka storlekar.

detta anlände men posten från kina idag:
PICT1034.JPG

PICT1033.JPG

mer bilder på http://hem.bredband.net/baltazar/titan.html

1526 gram för en 56:a och betalade 5000 kr med frakt + 300 kr i tull, moms o postens avgifter. inte så illa för en ram direkt från fabrik. 100 dollar till o jag hade fått dem måttbestäld :D

nu väntar ja bara på sram gruppen, kolfibergaffeln o de andra grejjerna. cosmic hjulen står redan o väntar :D

Visa en titanhoj !
Ser riktigt fin ut, Jens. Höjden på mötet mellan bakgaffeln och sadelröret är snyggast av allt i den här tråden hittills. Riktigt riktigt snyggt. Ska bli spännande att se det färdiga bygget! (PM:a gärna när du lagt upp den, i fall jag annars missar tråden)

Visa en titanhoj !
bigmollo skrev:
> Mulligt Jensen! Var det Hi Ten?

Hi-light äre. tillverkas i samma fabrik som airborne/van nicholas svetsas i, om jag förstått det rätt. stämmer säkert om man kollar svetsfogar, rör o design på ramen.

Visa en titanhoj !
bigmollo skrev:
> Javisst, hi-light. Hoppas du blir nöjd med den.
> Priset går ju inte att klaga på. :)

hehe, nää, det går verkligen inte att klaga på. första titanramen jag har oxå, ska bli kul o testa. ska även bli kul o testa srams racer grupp :D minst lika kul :D

Visa en titanhoj !
Fredrik Larsson skrev:
> GAH! PUNDARHOJ! Förstår mig inte på puckon som
> envisas med dropbar och därför kör tokigt
> långa styrrör. No offence given ;I.

Word! Det är lite som att köra med barends på barends. Eller att låta ett par barends peka rakt upp i himmlen.

Stalle

Visa en titanhoj !
Fredrik Larsson skrev:
> GAH! PUNDARHOJ! Förstår mig inte på puckon som
> envisas med dropbar och därför kör tokigt
> långa styrrör.

Nej, hu så hemskt, hur kan folk sätta funktion före form!
Skit samma om cyklen är bekväm, bara den är snygg. ;-)

Visa en titanhoj !
JLarsson skrev:

Kolla in Van Nicholas Zephyr.

Visst syftar du på Jensens gudasända? Så här ser gaffeländarna ut bakifrån. Svårt att se på din bild, Jensen. Är de likadana? Ser ut som Van Nicholasen har högre/tjockarepåhöjden kedjestag:

van-nicholas-zephyr.1691.jpg ht=471

O hela hojen:

ZP_BK_M_000.jpg ht=340

Visa en titanhoj !
JLarsson skrev:
> Kolla in Van Nicholas Zephyr. "Ganska" lik eller
> hur? :)

hehe, ja "ganska" lik :D fronten ser ut att vara samma :D överrör o diagonalröret med :D det ända som verkar skilja är typ bara öronen bak :D

Tillbaka
Topp