Visa en titanhoj !

Visa en titanhoj !
Titantråden!

När jag flyttade hem från Kalifornien för snart två år sedan sålde jag flera cyklar och köpte en. En titanhoj från mina vänner som driver Slug Bicycles i San Francisco. Designad av mig själv i samarbete med vännen Steve. Byggd på fabrik i Kina.
Visa bilaga 663032
Fokus för bygget var att skapa en ”Jack of all trades, master of none” där komfort var ett stort fokus för att kunna cykla långt och aldrig känna mig begränsad av att utforska nya vägar när andan faller på.
Visa bilaga 663033
Cykeln innan denna var en custom stålhoj med plats för ännu bredare däck, jag lärde mig mycket med det bygget och visste att nästa hoj skulle vara lite mer väg-orienterd. För Slugen valde jag 42mm slicks med skärmar eller 48mm utan. Vi valde de tunnaste rören som fabriken hade tillgång till för att få mycket flex. Ramen är parad med en Ritcheygaffel med rak steerer, igen för mer flex och mer smäcker look.
Visa bilaga 663034
Komponenterna är ett pandemihopkok med lite som jag hade hemma, hjul från förra hojen, eBay och nytt; WI, SON, Paul, Shimano, B&M, Lightbicycle, Bontrager, Specialized, Simworks, Rene Herse, etc. ”Pakethållaren” fram är byggd av min vän Lyle och fyller tre syften, lamphållare, stöd för styrhängda väskor och som en tredje infästningspunkt för framskärmen.
Visa bilaga 663035
Cykeln är otroligt nära det vi hade som mål. Väldigt bekväm, intuitiv styrgeometri, relativt lätt. Ibland undrar jag hur den hade upplevts om vi hade gått upp en nivå i godstjocklek på underröret men när man ligger där och maler på de vindlande grusvägarna så är flexet mumma.
Visa bilaga 663036
Visa bilaga 663037
Visa bilaga 663038
Hittade den!

Visa en titanhoj !
Efter mycket trålande har jag skaffat min först titancykel!

En Van Nicholas Amazon utan styrlinda!
Hämtade den i påsk så inte haft så mycket tid i sadeln än, men blev en tur från Lkpg-Jkpg för att ta regionaltåg hem till Göteborg!

Tanken med cykeln är kanske först och främst att ha en titancykel, nu när jag väl har det tänkte jag att den skulle bli cykeln jag helst tar på längre dagar typ randolopp & snabbcykelsemester! Detta leder till funderingar kring, däck, skärmar & rack!
Men jag tar det samtalet vidare till en annan tråd!

IMG_2525.jpeg

Visa en titanhoj !
Efter mycket trålande har jag skaffat min först titancykel!

En Van Nicholas Amazon utan styrlinda!
Hämtade den i påsk så inte haft så mycket tid i sadeln än, men blev en tur från Lkpg-Jkpg för att ta regionaltåg hem till Göteborg!

Tanken med cykeln är kanske först och främst att ha en titancykel, nu när jag väl har det tänkte jag att den skulle bli cykeln jag helst tar på längre dagar typ randolopp & snabbcykelsemester! Detta leder till funderingar kring, däck, skärmar & rack!
Men jag tar det samtalet vidare till en annan tråd!

Visa bilaga 690206
Den kommer att bli 5ggr snyggare utan skorsten?

Visa en titanhoj !
Denna hoj, ännu så länge i min ägo. Men säljer enligt länk nedan.

Hursomhelst, köpte den för ett tiotal år sen. Killen som haft den hade blästrat den till denna råa look, men tidigare 3-färgs gradientlackad. Han sa att han var säker på att cykeln var byggd på 90talet i Helsingborg. Har det fått bekräftat av annan kille som hade koll på den, men såklart glömt vad det är för märke.

Någon som kan tipsa mig om märke på denna?

Bilagor

• IMG_6014.jpeg
    IMG_6014.jpeg
    1.3 MB · Besök: 117
Visa en titanhoj !
Efter att ha gått igenom tråden var den ju rätt mycket lik den räser som RobRob visar på s16. Det stämmer också m att det är en look 1” kolfibergaffel på den. Skulle kunna vara en Magmaa då. Men får inte ihop det med blästringen i det läget. Eller att det är från Hbg

Visa en titanhoj !
Yello, hur gör ni med borstade ytor på era titancyklar? Jag såg någon på youtube lägga ”a coating solution” som gör den resistent mot kladd och bös!

Jag hittade iallafall en bit scotchbrite, gnuggade i några sekunder och jeez vilken skillnad och va tjusigt det blev!Visa bilaga 701542
Direkt efter la jag tummen på och som förväntat sög ramen upp allt kladd mina tumme hade att erbjuda: Visa bilaga 701543
?

Visa en titanhoj !
Visa en titanhoj !
Yello, hur gör ni med borstade ytor på era titancyklar? Jag såg någon på youtube lägga ”a coating solution” som gör den resistent mot kladd och bös!

Jag hittade iallafall en bit scotchbrite, gnuggade i några sekunder och jeez vilken skillnad och va tjusigt det blev!Visa bilaga 701542
Direkt efter la jag tummen på och som förväntat sög ramen upp allt kladd mina tumme hade att erbjuda: Visa bilaga 701543
image.jpg

Jag tycker att fingeravtrycken brukar döljas rätt snabbt??

Visa en titanhoj !
Curve Kevin GXR4, en av dom första som levererats.
Byggd med SRAM Force AXS och Eagle växel och kassett.
UDH växelöra, så möjlighet till SRAM Transmission framöver.
Nya gravelhjul på inköpslistan, oklart vad ännu.
Kommer köra ”allt” med denna hoj, bara byta hjul.

Bilagor

• IMG_3926.jpeg
    IMG_3926.jpeg
    2.4 MB · Besök: 218
  • IMG_3920.jpeg
    IMG_3920.jpeg
    1.4 MB · Besök: 185
  • IMG_3921.jpeg
    IMG_3921.jpeg
    1.2 MB · Besök: 189
  • IMG_3917.jpeg
    IMG_3917.jpeg
    1.3 MB · Besök: 217
Visa en titanhoj !
Finns det någon bra test mellan titan-alu-stå-kolfiber-ramar, med belastningsmätning? HåkanC har du koll på någon seriös test i Tour?

HåkanC skulle skriva att det berör mer på konstruktionen än på materialet, som jag håller med om. Sen skiljer vikten av en bra konstruerad ram som kan tar samma maxbelastning eller har samma styvhet mycket mellan olika material.

Visa en titanhoj !
Finns det någon bra test mellan titan-alu-stå-kolfiber-ramar, med belastningsmätning? HåkanC har du koll på någon seriös test i Tour?
För att få ett mätvärde på skillnaden. Typ...
HåkanC skulle skriva att det berör mer på konstruktionen än på materialet, som jag håller med om. Sen skiljer vikten av en bra konstruerad ram som kan tar samma maxbelastning eller har samma styvhet mycket mellan olika material.
Jag kan bara upprepa det jag har skrivit tidigare flera ggr, senast här
Tidningen Tour testar sedan 1993 både vridstyvhet, flex, vikt och mkt mer hos ramar/cyklar, ffa för lvg. De har testat tusentals olika ramar vid det här laget. Läs mer om hur Tour gör sina tester här: So testet Tour
I Tour 10-2021 testade de cyklar med stålramar och i anslutning till testet skrev de att enl deras erfarenhet, baserat på dessa tusentals tester, ligger genomsnittsvikten hos ramar i olika materiel, men med jämförbara nivåer
Stål          1.800 - 1.900 g
Titan         1.500 - 1.600 g
Aluminium     1.200 - 1.300 g
Kolfiber        900 - 1.000 g
Men som deras eget test av Aethos (618g) visar är vikten hos kolfiber för hög,
utvecklingen går framåt.

Behöver jag även upprepa inlägget om att den upplevda komforten hos cykeln inte beror på rammaterialet, eller styvheten?

Visa en titanhoj !
Jag kan bara upprepa det jag har skrivit tidigare flera ggr, senast här
Tidningen Tour testar sedan 1993 både vridstyvhet, flex, vikt och mkt mer hos ramar/cyklar, ffa för lvg. De har testat tusentals olika ramar vid det här laget. Läs mer om hur Tour gör sina tester här: So testet Tour
I Tour 10-2021 testade de cyklar med stålramar och i anslutning till testet skrev de att enl deras erfarenhet, baserat på dessa tusentals tester, ligger genomsnittsvikten hos ramar i olika materiel, men med jämförbara nivåer
Stål          1.800 - 1.900 g
Titan         1.500 - 1.600 g
Aluminium     1.200 - 1.300 g
Kolfiber        900 - 1.000 g
Men som deras eget test av Aethos (618g) visar är vikten hos kolfiber för hög,
utvecklingen går framåt.

Behöver jag även upprepa inlägget om att den upplevda komforten hos cykeln inte beror på rammaterialet, eller styvheten?
Tack HåkanC, jag är nöjd. Har märkligt nog aldrig testat någon titanram. Ingen magnesium heller när jag tänker efter, bortsett från en liten el-vikcykel. Däremot experimenterat med en massa olika konstruktionslösningar med kolfiber. Den tidigare svenska kolfiber-cykelramstillverkaren Rollo, tog fasta på att ramarna var på tok för tunga och starka, och skapade en lättare (och dyrare) ram. Men det är inget för denna tråd.

Tillbaka
Topp